Personen det gäller HAR ett stort sparkapital, och visst kan hon använda det. Jag tycker dock att det är bättre om hon kan få ut föräldrapenning istället för att ta av sparpengar. Med både hus och sommarställe är det bra att ha kvar en buffert, samt att jag alltid tycker att det är bra att ha ett eget kapital om man behöver göra sig oberoende av en partner eller andra.
Det jag ställt frågor om är om det finns en inkomst som kan bli en SGI, vilket är en förutsättning för att fullt ut kunna nyttja den fina försäkring du hänvisar till. Jag vet ingenting om det berörda bolaget och har inga förväntningar om att
@karamelldrottningen ska redovisa varken vilken form företagandet bedrivs i eller vilka intäkter det har.
Jag känner dock många företagare och vet hur olika förutsättningar det finns i olika företag, och jag vet att det t ex är vanligt att ta ut inkomst i form av aktieutdelning istället för lön. Det är fördelaktigt medan det görs för att slippa sociala avgifter m.m., men får konsekvenser vid sjukdom och föräldraledighet. Jag vet som sagt ingenting om företagandet i detta fall men jag har erfarenhet från andra fall, och tyckte därför att det var lämpligt att tipsa om att snarast kolla upp vad som gäller eftersom det inte går att ordna i efterhand.
För er andra här kanske sådana här regler är helt självklar allmänkunskap men för mig var det inte det förrän jag genom vänner fick den kunskapen, och det visste tyvärr inte ett par av dem det berörde heller, innan de satt mitt uppe i det (sjukdom i det ena fallet, en unge i det andra) och då var det för sent. Det har inget att göra med att jag tycker att man måste vara höginkomsttagarna för att skaffa barn, utan att reglerna är
helt annorlunda för företagare. Och jag har sett på andra håll i min omgivning att man som driven företagare som jobbar med att utveckla verksamheten inom det man tycker är kul, och inte alltid har koll på exakt alla regler som man "borde". Inte ens mina fantastiska vänner och kollegor, som är så duktiga på sina jobb i övrigt, så det handlar inte om att jag ser ner på TS. Snarare vanligt inom företagande, som jag ser det...
Har man ingen SGI får man ut ca 7 500 kr/mån. Med barnbidrag och underhåll kommer man upp i ca 10 000. Visst kostar ett barn inte så mycket, men för att dra runt hus, bil, mat och kläder till två personer måste man väl ändå kunna säga att det inte är någon dans på rosor, utan att anklagas för att kräva att man måste vara höginkomsttagare?
Nu finns det antagligen andra typer av inkomst som fås från företaget, och som kanske fortsätter komma in även om TS inte jobbar. Jag vet inte och TS behöver inte redovisa det heller. Därmed så kanske TS inte behöver någon föräldrapenning. Uttalandet om att nivån underhållsbidraget var "ett skämt" tolkade jag som att hon menade att de pengarna inte räcker långt till ett barn, men det kan förstås också tolkas som att så små summor behövs inte för att hon har så mycket mer själv redan. Om TS inte behöver någon föräldrapenning så kan hon bortse från mitt råd, det är inte svårare än så. Mitt råd var endast menat att OM hon behöver den så är det bra att se över ekonomin i företaget i tillräckligt god tid.
Om du och andra tycker att ekonomi inte är så viktigt och en nollade SGI inte spelar så stor roll, så är ni fria att tycka så. Själv tycker jag att det är bra att göra vad man kan för att ge sig själv och barnet så bra förutsättningar som möjligt, för om det är något utöver sömnbrist som kan gnaga hål i en som småbarnsförälder så är det att oroa sig över ekonomin eller att vara beroende av att stanna kvar i en nedbrytande relation. Det har verkligen inget att göra med att man måste vara höginkomsttagarna att göra, utan mer med självständighet att göra, så att man kan välja det bästa för sitt barn och för dig själv.
Tillägg, för att undvika missförstånd: Igen så vänder jag mig i detta inlägg inte till
@karamelldrottningen, hon har redan svarat mig i detta att hon ska kolla upp det, utan till er som menar att man inte får lyfta ekonomiska frågor för att det skulle innebära att man skammar personer som inte har en hög inkomst.