Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Detta kommer jag få ångra nu att jag skriver. Det vet jag för många kommer tycka att jag är egoistisk och tänker fel. Men förutom allt jag redan skrivit om så vill jag också ha barn för att veta att någon ska kunna ta över när jag dör. Eller sälja eller vad hen nu väljer att göra. Men iaf få chansen att bygga vidare på det som är startat.

Vem är du att bestämma hur någon annan känner och upplever sin situation? Det står givetvis dig fritt att välja att inte tro på personer som inte delar dina erfarenheter, men jag tycker att det är ett ganska tråkigt sätt att se på medmänniskor.

Jag kan lova att det finns människor som både ångrar barn de fått, och som ångrar en abort de gjort. Både 1, 10 och 30 år senare. Jag säger inte att det alltid är så, eller att en abort alltid och för alla är lika stort som att få barn. Naturligtvis inte! Vad jag säger är att ingen annan här kan uttala sig om hur @karamelldrottningen känner, eller vilket beslut som är det största för henne (som är den som måste välja).
Men precis så!!

Mycket negativitet i huvudet just nu. Känns som om jag kommer sluta i fullständig misär och tvingas ta nått kassajobb på ica bara för att få allt att gå ihop.
Nej jag överdriver inte. Eller ok det kanske jag gör men känns verkligen som så.
Alltså - en liten unge, bebis, kostar ju inte några enorma summor att hålla. Med barnbidrag och underhåll (om än förfärligt lågt) är det inget jätteproblem, om du frågar mig. De blir dyrare i drift när de blir äldre. Inte som bebisar. Så den ekonomiska biten är väl inte avgörande tycker jag. Än. Ett äldre barn/tonåring kostar mer! Mycket mer.

Så andra faktorer spelar nog större roll. Och där vet bara du vad som känns rätt. Vad som sen BLIR ”rätt” kan ingen sia om.

Ja men det är som ett skämt.
Även fast jag inte har världens saftigaste inkomst så har jag kapital. Tanken var ju inte att börja nalla på fonder och mina aktier. Men lite under en miljon har jag.
Jag vet inte nojar mig så mycket. Har gård, sommarställe mm mm och inga lån men känner ändå att det inte räcker.
Eller gör det?

"Barn kan inte mätas i pengar och den stora glädjen det lilla livet ger är ofta överväldigande. Men när två i familjen blir fler går det inte att undvika att utgifterna ökar. Enligt beräkningar av vår expert Américo Fernández kostar ett barn från födseln till 18-årsdagen nästan 1,3 miljoner kronor men notan kan uppgå till cirka 2,3 miljoner kronor om man beaktar extra nöjen, deltidsarbete och förlorade pensionsavsättningar.

De nödvändigaste kostnaderna för ett barn från födseln till 18-årsdagen ligger runt 1,3 miljoner kronor. Förutom löpande levnadskostnader, barnomsorg och utrustning ingår även inkomstbortfallet för föräldraledighet under barnets första år. Skulle en förälder välja att gå ned på deltid tills barnet börjar första klass stiger kostnaden till cirka 2,3 miljoner kronor.

– Dessa beräkningar kan vara en fingervisning över hur privatekonomin utmanas när familjen växer. Och snarare än att avskräcka bör det ses som ett startskott till att förbereda privatekonomin redan innan barnet kommer, säger privatekonom Américo Fernández.

Barn är dyrast det första året och kostnaderna kan uppgå till nästan 115 000 kronor. Nyfödda barn behöver en hel del utrustning som t.ex. barnvagn och bilbarnstol samtidigt som inkomsterna reduceras under föräldraledigheten. Under tonåren växer såväl matkostnaderna som utgifterna för diverse aktiviteter. Den största dolda kostnaden som tillkommer är när man som förälder väljer att deltidsarbeta under småbarnsåren. Utöver att inkomsten reduceras ytterligare så går man miste om pensionsavsättningar vilket gör att den totala notan för ett barn under 18 år kan växa till så mycket som 2,3 miljoner kronor."

Från SEB, https://seb.se/privat/livet/familj/att-skaffa-barn/sa-mycket-kostar-ett-barn

Kan du tänka dig att sälja t ex sommarstället så får du in både kapital och minskar också på löpande utgifter och underhåll. Men jag skulle framför allt råda dig till att försöka få upp din inkomst och få en SGI om du inte har någon idag. Att ta ett "vanligt" jobb kan vara en tillfällig lösning, kanske kan du starta upp företaget senare i livet igen? Men det beror förstås på vilka möjligheter du har att verksamheten fortsätter dra in pengar även när du inte själv kan jobba, och att du kan börja ta ut en större inkomst därifrån.

Att leva på kapitalet går förstås en tid, men förr eller senare så tar det slut, så att rekommendera är att få utgifter och inkomster i balans. Annars skjuter du mest bara upp problemet...

Om det var att lägga sig i vad TS gör med sin kropp, så är det ju också att lägga sig i vad hon gör med sin kropp då man uppmuntrar att fullfölja graviditeten och kommer med svepande formuleringar om att "allt löser sig". Som vi alla vet löser sig inte allt. Om allt alltid löste sig (beträffande föräldraskap och barns uppväxt) skulle världen sett väldigt annorlunda ut. Det finns ingen naturkraft som automagiskt ordnar allting när det finns barn med i bilden, tyvärr.
Jag uppmuntrar inte till någonting, jag tycker det är helt upp till var och en. Men just ekonomin var ts orolig för, och det är inte så himla dyrt med barn under det åren/åren man inte kan jobba.

"Barn kan inte mätas i pengar och den stora glädjen det lilla livet ger är ofta överväldigande. Men när två i familjen blir fler går det inte att undvika att utgifterna ökar. Enligt beräkningar av vår expert Américo Fernández kostar ett barn från födseln till 18-årsdagen nästan 1,3 miljoner kronor men notan kan uppgå till cirka 2,3 miljoner kronor om man beaktar extra nöjen, deltidsarbete och förlorade pensionsavsättningar.

De nödvändigaste kostnaderna för ett barn från födseln till 18-årsdagen ligger runt 1,3 miljoner kronor. Förutom löpande levnadskostnader, barnomsorg och utrustning ingår även inkomstbortfallet för föräldraledighet under barnets första år. Skulle en förälder välja att gå ned på deltid tills barnet börjar första klass stiger kostnaden till cirka 2,3 miljoner kronor.

– Dessa beräkningar kan vara en fingervisning över hur privatekonomin utmanas när familjen växer. Och snarare än att avskräcka bör det ses som ett startskott till att förbereda privatekonomin redan innan barnet kommer, säger privatekonom Américo Fernández.

Barn är dyrast det första året och kostnaderna kan uppgå till nästan 115 000 kronor. Nyfödda barn behöver en hel del utrustning som t.ex. barnvagn och bilbarnstol samtidigt som inkomsterna reduceras under föräldraledigheten. Under tonåren växer såväl matkostnaderna som utgifterna för diverse aktiviteter. Den största dolda kostnaden som tillkommer är när man som förälder väljer att deltidsarbeta under småbarnsåren. Utöver att inkomsten reduceras ytterligare så går man miste om pensionsavsättningar vilket gör att den totala notan för ett barn under 18 år kan växa till så mycket som 2,3 miljoner kronor."

Från SEB, https://seb.se/privat/livet/familj/att-skaffa-barn/sa-mycket-kostar-ett-barn

Kan du tänka dig att sälja t ex sommarstället så får du in både kapital och minskar också på löpande utgifter och underhåll. Men jag skulle framför allt råda dig till att försöka få upp din inkomst och få en SGI om du inte har någon idag. Att ta ett "vanligt" jobb kan vara en tillfällig lösning, kanske kan du starta upp företaget senare i livet igen? Men det beror förstås på vilka möjligheter du har att verksamheten fortsätter dra in pengar även när du inte själv kan jobba, och att du kan börja ta ut en större inkomst därifrån.

Att leva på kapitalet går förstås en tid, men förr eller senare så tar det slut, så att rekommendera är att få utgifter och inkomster i balans. Annars skjuter du mest bara upp problemet...
Just nu är jag inte beredd att sälja sommarstugan. Har tillbringat massa somrar där sen jag var liten. Men visst kan jag tänka mig att det ändras i framtiden.
Barnet måste ju ha någonstans att bo som vuxen också och då skulle jag kunna hjälpa med en kontantinsats till en lägenhet. Men det är ju långt kvar dit och vi vet inte hur bostadsmarknaden utvecklas. Men som det ser ut nu så måste man vara beredd på att hjälpa barnet med någon form av insatts ekonomiskt om det ska funka.

Det var någon annan som tidigare menade att samhället går in om man själv inte klarar sin föräldraroll, men det är ett trist argument tycker jag jämfört med argumentet att vara tillräckligt stabil själv.

Att ha CSN eller A-kassa är inte att vara inkomstlös. Det är också skillnad på att ha ett jobb när man skaffar barnet, och oväntat bli av med det, och att inte ha någon inkomst men tänka "sånt löser sig" som andra verkar förespråka.

Nu tänker ju @karamelldrottningen dock på ekonomin, och förhoppningsvis finns det ett bra sätt att lösa det på.

Och det är det som jag argumententerar med dig och andra om, att jag tycker att det är bättre att tänka före och planera det som går att planera (som ett företag, till skillnad från vilken typ av barn man får), istället för att tänka "det löser sig"...

Föräldrapenning är t ex något som fungerar annorlunda om man är egenföretagare än om man är anställd, så det är viktigt att kolla upp reglerna kring.
Jo fast egenföretagare blir ju också föräldrar ibland. Jag har inte skrivit att barnet ska behållas (det väljer man själv) men att det ekonomiska sannolikt löser sig, gör det inte det finns det som det låter kapital. Det finns värre ställen att få barn på än att bo på en gård.. och även värre ställen kan funka alldeles utmärkt, tex en tillfällig 1:a medans man renoverar ett torp eller en 2:a som 2 vuxna och 2 barn bor i för att spara pengar.
Jag tror ts är kompetent nog att kolla upp och lösa det.

Klart man får ekonomisk ersättning om man är företagare och föräldraledig. Läs t.ex här:

https://www.forsakringskassan.se/pr...draledighet-och-vab-for-dig-som-ar-foretagare

Ring FK och rådgör om du behöver information om vad som gäller dig @karamelldrottningen

Nu är det oklart för mig hur TS verksamhet ser ut i praktiken men företagare får väl barn som andra människor? Och på något sätt verkar det ju gå, utan att lägga ner företaget.

Det beror ju på vad verksamheten i företaget innebär? Uppstallning med anställd personal som håller verksamheten igång oavsett om jag är där eller inte, bör gå bra att fortsätta med. Att rida in/till andras hästar eller hålla kurser kräver ju att just jag gör jobbet om det är mig kunderna betalar för.

Från FK
"Föräldrapenning betalas ut i 480 dagar för ett barn. För de första 390 dagarna baseras din ersättning på den inkomst som du har från ditt företag (dagar på sjukpenningnivå). För de övriga 90 dagarna är ersättningen 180 kronor per dag (dagar på lägstanivå)."

Problemet för @karamelldrottningen blir om hon inte kan visa att hon inkomst från företaget när hon ansöker om föräldrapenning. FK lär inte godkänna att hon då menar sig förlora en inkomst som hon inte haft tidigare. Därför vore det bra om hon börjar ta ut lön pronto, så att hon i sommar kan visa en stadigvarande inkomst åtminstone 6 mån tillbaka. 180 kr om dagen är inte mycket pengar att leva 2 personer på.

Jag får skit för att jag lyfter upp realistiska frågor, men det är för att saker och ting faktiskt bara inte löser sig, utan vissa saker kräver en del planering och hårda prioriteringar. Och om det är så att företaget faktiskt inte går att leva på, så är det å andra sidan pronto att söka andra jobb. Det lär vara betydligt lättare att få nu än när graviditeten är mer synligt uppenbar.

Jag vill bara @karamelldrottningen väl och att hon och barnet inte ska hamna i en sits som går att undvika.

Det beror ju på vad verksamheten i företaget innebär? Uppstallning med anställd personal som håller verksamheten igång oavsett om jag är där eller inte, bör gå bra att fortsätta med. Att rida in/till andras hästar eller hålla kurser kräver ju att just jag gör jobbet om det är mig kunderna betalar för.

Från FK
"Föräldrapenning betalas ut i 480 dagar för ett barn. För de första 390 dagarna baseras din ersättning på den inkomst som du har från ditt företag (dagar på sjukpenningnivå). För de övriga 90 dagarna är ersättningen 180 kronor per dag (dagar på lägstanivå)."

Problemet för @karamelldrottningen blir om hon inte kan visa att hon inkomst från företaget när hon ansöker om föräldrapenning. FK lär inte godkänna att hon då menar sig förlora en inkomst som hon inte haft tidigare. Därför vore det bra om hon börjar ta ut lön pronto, så att hon i sommar kan visa en stadigvarande inkomst åtminstone 6 mån tillbaka. 180 kr om dagen är inte mycket pengar att leva 2 personer på.

Jag får skit för att jag lyfter upp realistiska frågor, men det är för att saker och ting faktiskt bara inte löser sig, utan vissa saker kräver en del planering och hårda prioriteringar. Och om det är så att företaget faktiskt inte går att leva på, så är det å andra sidan pronto att söka andra jobb. Det lär vara betydligt lättare att få nu än när graviditeten är mer synligt uppenbar.

Jag vill bara @karamelldrottningen väl och att hon och barnet inte ska hamna i en sits som går att undvika.
Jag tycker inte allt du skrivit varit dåligt :)
En del har jag inte riktigt hållit med om och så men detta med ekonomin tror jag du har helt rätt i. Ska börja ta ut mer lön från och med nu.

Från FK

Ja som sagt så känner jag inte till hur @karamelldrottningen s verksamhet ser ut i praktiken, men även jag räknar med att hon är kapabel att tänka ut en lösning som fungerar samtidigt som en föräldraledighet.

Känner inte heller till vilka siffror som finns i företagets bokslut, det är inte helt ovanligt att egenföretagare bygger upp aktiekapital istället för att ta ut lön. Eller så går företaget dåligt, och ett nytt jobb vore det bästa.
Men det är ju något som Karamellen inte behöver svara på här.

Det finns ju gott om tid för all möjlig planering, så väl praktisk som ekonomisk. Och det finns alla möjliga personer som arbetar med just rådgivning till egenföretagare.

Jo fast egenföretagare blir ju också föräldrar ibland. Jag har inte skrivit att barnet ska behållas (det väljer man själv) men att det ekonomiska sannolikt löser sig, gör det inte det finns det som det låter kapital. Det finns värre ställen att få barn på än att bo på en gård.. och även värre ställen kan funka alldeles utmärkt, tex en tillfällig 1:a medans man renoverar ett torp eller en 2:a som 2 vuxna och 2 barn bor i för att spara pengar.
Jag tror ts är kompetent nog att kolla upp och lösa det.

Det finns många olika typer av företag, och företagares situation varierar.

En del företag går att driva trots oplanerad frånvaro, andra går inte. En del företagare har gemensam ekonomi med en partner, andra inte. En del företagare kan lika gärna tänka sig ha en vanlig anställning, andra har valt egenföretagandet just för att de behöver friheten. En del företagare där gården är en del av företaget kan lika gärna flytta till en lägenhet, andra inte.

Att kolla upp hur det blir och hur det kan lösas är exakt vad jag uppmuntrar till, då TS nu själv säger sig varken ha en uppfattning om vad ett barn kostar i drift och tidvis inte har någon inkomst.

Till skillnad från dem som menar att äsch, allt löser sig.

Ja som sagt så känner jag inte till hur @karamelldrottningen s verksamhet ser ut i praktiken, men även jag räknar med att hon är kapabel att tänka ut en lösning som fungerar samtidigt som en föräldraledighet.

Känner inte heller till vilka siffror som finns i företagets bokslut, det är inte helt ovanligt att egenföretagare bygger upp aktiekapital istället för att ta ut lön. Eller så går företaget dåligt, och ett nytt jobb vore det bästa.
Men det är ju något som Karamellen inte behöver svara på här.

Det finns ju gott om tid för all möjlig planering, så väl praktisk som ekonomisk. Och det finns alla möjliga personer som arbetar med just rådgivning till egenföretagare.

Och då behöver man inse att det finns behov av planering. Väntar man för länge så blir det försent, om kravet visar sig vara att kunna visa inkomst X månader tillbaka...

Det finns många olika typer av företag, och företagares situation varierar.

En del företag går att driva trots oplanerad frånvaro, andra går inte. En del företagare har gemensam ekonomi med en partner, andra inte. En del företagare kan lika gärna tänka sig ha en vanlig anställning, andra har valt egenföretagandet just för att de behöver friheten. En del företagare där gården är en del av företaget kan lika gärna flytta till en lägenhet, andra inte.

Att kolla upp hur det blir och hur det kan lösas är exakt vad jag uppmuntrar till, då TS nu själv säger sig varken ha en uppfattning om vad ett barn kostar i drift och tidvis inte har någon inkomst.

Till skillnad från dem som menar att äsch, allt löser sig.
Och var har jag sagt emot det?

På tal om pengar och ekonomi. Partner kom hem idag med nyinköp kostym. Kommer inte säga hur mycket den kostade men kan säga att den var helt orimligt dyr.
Jag har givetvis inte sagt något men det sticker lite i ögonen. Hur många kostymer behöver en människa egentligen :cautious:
Hans pengar. Hans val. Givetvis.

Känns som att jag bara inbillar mig allting. Det var en ren tillfällighet att jag faktiskt tog ett graviditetstest. Kanske inte ens stämmer? Kanske jag bara fått för mig allt detta? Kanske vaknar jag upp snart och inser att det bara var en dröm?

Känns som att jag bara inbillar mig allting. Det var en ren tillfällighet att jag faktiskt tog ett graviditetstest. Kanske inte ens stämmer? Kanske jag bara fått för mig allt detta? Kanske vaknar jag upp snart och inser att det bara var en dröm?

Det är inte så konstigt om allt känns övermäktigt och tankarna spelar dig ett spratt. Om du känner dig osäker så ta ett till test?

Försök släppa allt för natten så att du kan sova, kanske känns det bättre imorgon.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 250
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 073
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 799
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka