Jag tycker det låter som om ni inte kan kommunicera på samma plan (och att han verkar vara dum). Men samtidigt kan jag till viss del förstå honom, jag har reagerat på liknande sätt på "ursprungskonflikten" vid ett fåtal tillfällen när jag varit extremt pressad på jobbet/rest mycket och känt att någon lagt ytterligare press på mig genom att vilja ha mig tillgänglig/inte ge mig visst space/kräva att jag ska planera saker jag inte riktigt kan styra.
Det beror också på erfarenheter från tidigare relationer där jag känt mig ständigt kvävd och otillräcklig och där partnern var svartsjuk och utan eget liv.
Senaste gången jag kände mig på det viset var det fullt tillräckligt för att göra slut på "relationen" då vi precis som ni inte kunde kommunicera kring det på ett sätt där ingen blev ledsen/sårad/arg.
I min nuvarande relation är han visserligen en planerare men vi kan också prata om att jag inte kan planera saker som han kan göra då vi har olika förutsättningar. Jag har blivit irriterad vid något tillfälle och då sagt det vilket lett till att han kan tänka sig för och jag kan jobba på att inte läsa in saker som inte finns.
Summa summarum; kan man inte kommunicera blir det inte bra. Och jag tycker han verkar suga på det.
Ja, jag tror att båda våra erfarenheter spelar in här. Jag har uppfattat det som att han blivit åsidosatt både i familj och i hans senaste relation, där han ständigt har fått se efter andras behov och också "kvävts" av tjaj och gnäll. Så när jag blir ledsen så drar hans varningsflagg igång. Och jag har varit i en relation där jag själv har åsidosatt mina behov p.g.a mycket sjuk sambo, och vill aldrig hamna i en relation igen där mina behov alltid kommer i andra rummet. Så när mina känslor då förminskas så slår jag ifrån med full kraft.
Jag tror inte att han är en dålig person. Jag tror bara inte han har vad som krävs för en sund relation just nu.