Installera VAD???

bettysmatte

Trådstartare
Detta är kanske inte mysko alls, men jag har aldrig handlat en dator i en "mindre" datoraffär så jag vet om detta är sedvanligt där? Nu menar jag inte den dåliga servicen, utan vad som skulle ske med datorn.

Hur som helst, min mamma ska skaffa en ny bärbar dator. Den hon har är fortfarande rätt okej, men hon känner att hon behöver en snäppet bättre för att använda i sitt företag. Hon körde till en datoraffär (ej kedja) ca 2,5 mil hemifrån och "beställde" en HP igår.

Skulle hämta den idag. Fick inte med sig datorn direkt för "något" (hon vet inte vad) skulle installeras på datorn först. De säger inget om att datorn kommer att vara klar först efter ett visst klockslag, och när hon kommer dit vid 11-tiden är datorn inte färdig. Hur lång tid tar det, undrar mamma. En timme, säger killen i affären, och mamma bekräftar att ca 12.15 kan hon hämta den. Hon kör och shoppar en stund för att fördriva tiden.

När hon kommer tillbaks efter ca en timme är datorn inte färdig, och killen i affären säger då att de har sagt att det skulle ta två timmar. Mamma säger självklart emot. Hon hade ju t.o.m. bekräftat klockslag innan hon gick:crazy:. De ska sedan ringa när den är klar. Installationen skulle också kunna ta längre tid om det var mycket kunder i affären :confused:. De ringer på mammas mobil ca kl 15. Mamma svarar då inte för hon har väl gått och börjat tycka att det över huvudtaget kändes "skumt" alltihopa... Nu har hon bestämt sig för att inte köpa datorn, och att ringa imorgon och meddela affären detta. Det känns inte särskilt bra att bli illa behandlat när man ska lägga några tusenlappar på en dator :mad:.

Men VAD sysslar de med? Jag har köpt ca fem datorer i mitt liv och ALDRIG varit med om att inte få datorn med mig hem. Om den funnits i lager så har jag fått min låda, betalat och gått hem. VAD är det som skulle installeras? Önskar att hon frågat, för det hade varit intressant att veta. Någon av er kanske vet?

Sv: Installera VAD???

De installerar antagligen en ghostning där de har allt redan installerat, inget konstigt med det, inget ni behöver vara oroliga för.

Kan ju också vara så att han installerade operativsystemet och all mjukvara "för hand" och därför kunde det ta längre tid om det var mycket kunder.

Jag tror på ovanstående teori, klart sannolik.
Samtidigt som jag håller med om att butiken verkar ha skött kundkontakten uppenbart dåligt så kan jag tycka det är en överreaktion att ångra köpet (är det ens avtalsrättsligt möjligt - köpet är ju avtalat och leveransen strängt taget bara marginellt försenad?). Själv hade jag fullföljt köpet men nog pratat lösningsinriktat med butiken och försökt förhandla mig till någon form av kompensation.

Beställer man en färdig märkesdator från t.ex. HP/dell brukar den ju dock vara förinstallerad och klar redan när den levereras från tillverkaren. Det kan ju vara så att den lilla butiken uttryckligen har beställt en oinstallerad dator/dator med linux installerat för att de kan ge ett bättre paketpris tillsammans med vald operativsystem/mjukvara, men hur rimligt är det (när de samtidigt verkar ha allt för ont om tid/personal för att hinna med att installera upp datorerna). Men det är ju mycket möjligt att TS's mamma hade andra önskemål om operativsystem och/eller mjukvara än vad som fanns förinstallerat på datorn.

Att installera vista tar dessutom långt mindre än en timme och kräver inte så mycket interaktivitet. Vista+Office bör man också klara på under en timme om man gör en defaultinstallation. Har man dessutom en ghostimage går det ju ännu fortare att trycka in det hela och kräver (förutsatt att den är bra gjord) ännu mindre interaktivitet.

Så jag tror helt enkelt att de inte hade tid att sitta och installera datorn och att det var därför det tog lång tid.

Jag tycker också det är dålig kundservice att datorn inte är är färdig på avtalat leveransdatum, och ännu sämre att detta inte meddelas till kunden som ska åka för att hämta varan. Ska maskinen installeras bör installationstid beräknas in i leveransdatumet. Däremot tycker jag liksom ovanstående att det är att överreagera att försöka häva köpet för att datorn är fem timmar försenad. Enligt konsumentköplagen gäller att "Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom". Fem timmar för en stationär dator är nog svårt att hävda "väsentlig betydelse" för. Men plåster på såren kanske kan fungera.

Fast kan man kalla det att "ångra köpet" om man varken skrivit på något eller betalat?

Men det är ju mycket möjligt att TS's mamma hade andra önskemål om operativsystem och/eller mjukvara än vad som fanns förinstallerat på datorn.

Nej, det kan jag garantera att hon inte hade ;). Hon har inte heller någon aning om vad det är som skulle installeras på datorn.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
IT & mobiler härom dagen pratade jag och en kompis facetime när datorn plötsligt säger att samtalet misslyckades, dagen efter började ett fönster...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Sharpless
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 063
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar