Inställda och flyttade tävlingar

Tulip

Trådstartare
Nu har jag fått ett par synpunkter på att det börjar bli väldigt många trådar om inställda och flyttade tävlingar. Förslaget jag fått är att slå ihop dem men att göra det i efterhand tror jag gör det hela ännu rörigare. Jag testar därför at låsa dem och ber er att fortsätta dessa diskussioner i denna tråden.

Hälsnignar
Moderator Tulip

Sv: Inställda och flyttade tävlingar

då kan vi ju börja tråden med en kort sammanfattning av läget just nu...så fyller vi på efter hand

Flyinge - inställt
Mantorp - flyttad till 6-7 maj
Gärds - flyttas, ev 26-28/5
Trossnäs - flyttas ev till 27-28/5

Kan dessutom tillägga att Botkyrka inte kommer att ha ngn
fälttävlan öht i år, oavsett vad som står på tävlingsterminen.

Ursäkta ett inhopp från en annan moderator!

Sådana trådar ska inte vara här ö.h.t.

De ska ligga i Kalendern och där går det att redigera gamla inlägg ;)

Det ligger nått i vad AKN säger fast jag tycker ändå att vi kan diskutera det här eftersom tävlingsplanering är en ganska storbit av att tävla fälttävlan och inställda och flyttade tävlingar ju verkar var en del av den svåra konsten.

Men sköt det snyggt annars rensar jag ;)

Varför har inte botkyrka några tävlingar?

(OT men jag kommer tvingas starta debutant till hösten :p)

bla. för att banan inte är i topptrim just nu, vissa hinder börjar bli i behov av att bytas ut/renoveras grundligt har jag hört.

Jaha, det var intressant att få läsa vad folk har hört.
För hindrena är det inga (större eller allvarliga/farliga) fel på, det finns några FÅ hinder som är i behov av renovering/ bytas ut (bikakebanken, bankkomplexet i ekdungen, för er som är bekanta med banan).
Coffin är ett annat hinder som behöver renoveras.
Visst skulle ett nytt vattenhinder inte sitta helt fel men då måste det finnas pengar tillgängliga för ett sådant relativt kostsamt bygge och sedan kanske man ska se om man kan få en bättre placering på hindret men det är svårt då markerna används som bete på sommaren.

Men nog om banan.
Den exakta orsaken till varför Botkyrka inte ska ha någon fälttävlan i år vet inte ens jag som har varit banbyggare där i flera år.
På det mötet där beslutet togs var jag inte ens närvarande, kunde inte ens närvara pga arbetsvistelse utomlands.
Jag fick höra det nästan 1 månad efter beslutet var taget.
Men dom orsakerna jag fick förklarade för mig var:

- Ryttarna "kräver" en ny bana, då dom har ridit "samma" bana i flera år.
Om det nu är så som jag skrev ovan så är det ett mycket säkert sätt att ta död på fälttävlan. För vilken klubb vill arrangera fälttävlan när man riskerar att få sådana uttalande mot sig.
Detta "uttalande" diskuterade vi när distriktets fälttävlanskommitté hade möte i höstas och alla deltagare blev starkt upprörda över ett sådant uttalande.
Visst är banan sig lik men att få ut en annan bansträckning som är tillräckligt lång är mycket svårt då banan går i skog och i en miljö med mycket berg runt omkring. Sen så gör alla fornminnen som finns det mycket begränsat att få till en annan bansträckning.
Jag har ägnat flera timmar åt att försöka hitta en ny sträckning men har inte hittat någon som går att genomföra till en överkomlig kostnad.

Den andra orsaken jag fick höra var att det inte finns någon kunnig som kan driva fälttävlansdelen i klubben längre och funktionärsbristen.
I detta uttalande så väljer jag att inte lägga någon "krut i" ett uttalande från min sida.

Observera att detta är så som jag har fått det förklarat för mig av Botkyrkas Tävlingskommitté.

jag har hört samma som du då, hade ingen lust bara att skriva allt då jag inte har några direkta fakta utan enbart rykten.
men som sagt, detta har jag hört, kanske det om banan var en halvdålig ursäkt snarare än ett faktum?

men vad jag har funderat över är vem/vilka som "kräver" ny bana....
jag diskuterade detta med ett par kompisar, och vi alla var överens om att det är bättre med en tävling på samma bana än ingen tävling alls.
visst är det roligt med nya bansträckningar och många nya/ändrade hinder, men går det inte att ordna får man ju ta det som bjuds, för sverige svämmar ju inte precis över av tävlingstillfällen.

och som sagt, intresset för ft verkar ganska svalt i den klubben just nu, särskilt som det inte finns så många ft-ryttare kvar där längre

Nä, något större intresse för FT är det ju inte i klubben längre och det är inte lätt att försöka driva den grenen när Tävlingskommittén till 75% består av Dressyr"muppar".

När det gäller banan så är jag inte heller 100% nöjd och skulle vilja göra mer men där kommer pengarna in igen. Där tycker man väl inte heller att en FT drar in tillräckligt med pengar gentemot kostnaderna, trots att vi hittills har gjort ett bra plusresultat på våra FT.

När jag fick höra uttalandet om att ryttarna "kräver" en ny bana så pratade jag med flera av ryttarna i CNC* och frågade dom vad dom ansåg, och jag fick bara samma respons som du ger, visst vill man ha lite nya hinder men bättre en tävling än ingen alls.
Så jag tror det är ett svepskäl.

Vi som bygger gör det mestadels på ideell basis och på våran fritid men jag skulle absolut inte säga nej vid ett erbjudande om att få bygga på heltid på avlönad basis och med en bra budget att jobba utifrån.

Några jag har pratat med har sagt att dom ska/skulle skicka "klagobrev" till klubben angående det hela.
Jag har inte hört att något sådant brev har kommit men det undviker dom säkert att säga till mig om så är fallet, trist nog.
Men alla ni som läser här är välkomna att göra detsamma, klaga så dom inser att dom har tagit ett felaktigt beslut.
Nu ser det tyvärr mörkt ut för detta år, jag har redan planerat och meddelat min semester till mitt jobb men man kan också göra lite omprioriteringar, men för 2007 så kan man ju alltid hoppas.
Botkyrka har trots allt en av Sveriges längsta fälttävlanstraditioner med tävlingar sedan i början av 70-talet.
Den tilltänkta banan för 2006 var "planerad och klar" för mig redan i Oktober och skulle erbjuda en liten ändring på bansträckningen och således lite "nya" hinder, där vattenhindret hade hoppats annorlunda mot föregående år.

Någon bana som är i relativt dåligt skick är hoppbanan och den är under "utredning" nu och ska förhoppningsvis åtgärdas när snön försvunnit, dräneringen funkar inte som den ska så banan blir vattensjuk.

Jag säger precis som ni, det vore jättesynd om den enda banan i Sthlmsområdet som är över lättklassnivå skulle hamna "i träda" precis som de andra som redan har gjort det. :( Det är tillräckligt tråkigt att Botkyrka endast har haft en tävling de senaste åren efter att ha haft förutom hösttävlingarna en tävling på våren med lätt klass och msv A förr i tiden.

Däremot kan ju vi ryttare kanske maila och framföra våra synpunkter, rena klagobrev tycker jag dock att man kan hålla sig ifrån utan man kan framföra sina åsikter på ett mera positivt sätt än att klaga. ;)

Nä, jag menade inte "klagobrev" i dess "rätta" bemärkelse utan mer som du skrev, att påpeka era synpunkter och visa att ni vill ha tävlingar kvar.

Visst var det kul när vi hade en vår och en höst tävling men vår-tävlingarna var ofta i riskzonen då marken är ganska blöt långt in på våren, banan har sällan torkat riktigt bra förrens i slutet på maj.

Själv hade jag börjat planera för att försöka få in en endagars 100-klass på våren på Botkyrka samt att börja hotta till några hinder/banan till **nivå.
Min idé var alltså:
Maj = 100-Klass
September = 90-klass och CNC*

Men då intresset för tillfället är lågt så ligger jag också lågt där och lägger mer "krut" på andra tävlingsplatser och hoppas på en vändning.

Påpekas bör att klubben har sagt att det i år ska satsas på att bygga nytt för 2007, jag väntar fortfarande på besked om jag får några pengar till det, jag har sagt vad jag har beräknat att min tilltänkta ombyggnation kommer att kosta, så vi får se vad som händer där.
Sen ska man gärna ha lite folk som är intresserade och vill hjälpa till att bygga om/nytt.

Tasse skrev:
Nä, något större intresse för FT är det ju inte i klubben längre och det är inte lätt att försöka driva den grenen när Tävlingskommittén till 75% består av Dressyr"muppar".
.

Hrm pratar du om "min klubb" (fd)? :angel:
I den klubben är det så att Ft drar in underhåll till både hopp och dress. Trots det är Ft bara skit enl några som bara rider dress. Nu är ordf, sek och kassör rena dressryttare. (Hela valberedningen gick in i styrelsen. - Hurra vad vi är bra. *suck*)
Vi bytte klubb. Varför lägga energi när det inte är uppskattat? Nya ordf har tydligt deklarerat att det ska satsas på dressyr. en sån klubb som den kan inte ha hur mycket tävlingar som helst eftersom Ft tar mycket på krafterna. Allstå måste man välja. Ft som ger ca 100' i överskott eller dress som inte går ihop. :devil: Visserligen är jag engagerad i vår stora tävling men nu vet vi inte ens om den kommer att bli av. Vi har inte fått nytt datum av förbundet ännu. Svårt med alla flyttade tävlingar :(

Så tråkigt att Flyinge åxå ställde in nu..men de kanske var väntat..:(
Då blir det att hoppas på att Kinda kan ha sin tävling..:D

Än så länge är dom fortsatt optimistiska, vad jag har förstått.

Proppen ligger ju ute nu med.

pratade med en kompis här om dan, då skulle kinda troligtvis bli inställt. de skulle ta beslutet i veckan, men det lutade väl åt det..

Ok. Har du lust och hojta till när du vet?

Någon som vet hur det blir med Tranemo och Udden? (hört att det är osäkert med Udden eftersom det har varit i princip mest snö där i hela landet)

Tranemo ligger ju oxå rätt mkt innåt i landet och borde ha mkt snö, jag undrar om dom hinner förbereda så mkt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 880
Senast: Tofs
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 818
Senast: Trott
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 500
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 013
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar