insläpp/kväll

R

rosita

Hur gör ni?
Tar ni in hästarna vid skymning,fastän skymningen kommer tidigare och tidigare,eller tar ni in dem viss tid,oavsett om det är mörkt eller inte.
nyfiken.

Sv: insläpp/kväll

glömde säga att själv tar jag in dem vid skymning, de brukar bara stå och hänga ändå och vilja in.:)

samma tider oavsätt mörker/ljus... de kommer in vid halv 9 - 9 tiden... om jag inte ska rida... då blir det ju tidigare

Vi brukar ta in vid skymning om det är möjligt.Har man hästarna på gården som vi så ser man ju på dem att de vill in.Det brukar inträffa om det är mkt insekter,regn,snö,blåst.....haha......ja det är de som bestämmer.....

Ibland släpper vi ut/in ett par ggr om vädret ändrar sig.....haha....vilken hästnörd man är....

Tycker inte om att de står och trycker i grinden, så de får komma in lite olika tider. Ibland får de komma in vid fem och ibland (när vädret är bra) får de vara ute fram mot sju-åttatiden.

Tar alltid in runt 20 oavsett om det är mörkt eller inte. Är det snöstorm kan de få komma in lite tidigare.

Tar in dom vid 21 tiden, spelar ingen roll om det är mörkt eller inte får alltid ropa på dom. Kommer jag ut för sent så kan dom stå i närhet men annars har dom annat för sig.

MVH Russin8

jag tar in vid 8 halv 9 tiden, om det inte är snöstorm och driv is, då får de komma in tidigare

Mina brukar komma in vid 8-9 om det inte är riktigt skitväder. Blir tidigare på vintern. Hästar ska vara ute! :p

Här kommer dom ut ca 6.15, insläppet varierar men oftast vid 19-20tiden.. Om det är mörkt eller ej har ingen betydelse

Mina hästar står inte och hänger vid någon grind. De strövar på några hektar med mycket pyssel i. Blott fröken som är inlåst i sjukhage spanar anklagande efter mig så fort jag kommer hem så hon får gå in men det beror ju på att hon ska vila sitt ben. Att hon vill därifrån förstår jag mycket väl och finge hon välja skulle hon vilja gå ut till de andra...inte gå in i stallet;)

När jag stallar in sen blir det ungefär vid 19-tiden för hästen som ska jobbas. Resten kommer in när jag är klar och det brukar vara runt 20.30 ca. Dom åker ut mycket tidigt på morgonen och då är det lika mörkt som när dom kommer in...:smirk:

eftersom skymningen här kan komma redan mellan 15.00-16.00 på vintern så går jag inte efter skymningen när hästarna får gå in. Det vanligaste är nog att jag tar in nån gång mellan 19.00 och 20.00 för att det brukar passa mig bäst. Är vädret dåligt kan dom få gå in tidigare om dom börjar stå vid grinden och trampa. I vanliga fall går dom inte dit förrän dom ser att jag tänder i stallet.

våra brukar komma in vid 8-9 om det inte är riktigt skitväder. kan blir tidigare på vintern. jag vill ha min hästar ska vara ute så mycket som det går

Min häst står i inackorderingsstall och får tyvärr gå in vid skymningen. Hade jag haft möjlighet hade det vart 20-tiden som gällt.

Hästen rids någon gång mellan 15-17 och släpps inte ut mer efter det utan pysslas om och får eftermiddagsmat- Rids hon som nu på lovet på fm så går hon ute till ca 16 sedan tas hon in för em mat och står sedan inne till morgonen-

Kan väl säga att vi styr intag efter skymning, vår och sommar kommer hon in senare runt 22,00-

Jumanji

Jag släpper ut halv 6 på morgonen och tar in mellan 20-21 på kvällen. Tidigare om jag ska rida. Är det skitväder, ösregn eller snöglopp, tar min dotter in tidigare när hon kommer från skolan. De vill helst vara ute, men nu vet de att det finns mat inne, så då går de till grinden när de ser att jag är på väg till stallet.

Alltid samma tid (kring 22.30-23.00). Mörker är ingte bekymmer för mina hästar, så det finns ingen anledning att ta in dom tidigare.

Dom går ute hela dygnet tills det blir kallt ute (vilket det ju inte är än så länge), då kommer dom in när det passar, kanske runt 19-21.

Vi gör så att alla hästarna tas in vid 16-16:30 tiden för att få em maten. Sedan om man vill kan hästarna få gå ut igen, om det t.ex. är fint väder eller liknande. De brukar få komma in tidigare vid dagar som det blåser och regnar mkt eller när det är annat otrevligt väder då de endast vill komma in i stallet.

De brukar få gå in mellan omkring kl. 18.30 - 20.00 nu på hösten. På vintern blir det väl oftast nån timme tidigare. Och på sommaren går dom ute dygnet runt. Vi har inte några speciellt "fasta" tider när dom ska gå in, utan den som är sist i stallet tar in hästarna när hon är färdig.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 544
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 952
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·
  • Omröstning Omröstning
Hemmet Ponera du bor i lägenhet, enda tvättmöjlighet är i gemensam tvättstuga med analogt bokningssystem. Inga hänglås eller fancy moderna...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka