Insider nästa vecka

Sv: Insider nästa vecka

Fast CC:n som exempel, fanns ju i sin form redan på aztekernas tid..
Var det dom som offrade folk genom att skär ut deras hjärtan? :angel:

Allvar... Att något funnits länge är inte i sig anledning till att fortsätta på samma sätt.
Att man kan ta fram en missfosterras är ingen anledning till att göra det.

Alla raser som bryter mot exempelvis "djurskyddsförordningen § 29" eller "Statens jordbruksverk föreskrift § 2" eller "SKK:s stadgar: att man endast får använda friska, sunda djur i aveln" borde med automatik förbjudas och försvinna (från Sverige). Citaten ur inlägg 43. Det borde alltså inte spela någon roll hur rasens historia ser ut eller om den accepteras på andra platser.

LIA
 
Sv: Insider nästa vecka

Menade på att det knappast går att skylla dagens uppfödare (eller för den delen gårdagens etc.) på att kineserna finns i den tappning de finns..
 
Sv: Insider nästa vecka

Det där med GP var lite på skoj. Fast ändå lite allvar.
För förr eller senare måste någon person eller organisation stå upp och kräva att meningen såväl som andan i lagen följs. Likaså inom hundorganisationerna.

Kanske något för pension-Persson? :devil:

LIA
 
Sv: Insider nästa vecka

Menade på att det knappast går att skylla dagens uppfödare (eller för den delen gårdagens etc.) på att kineserna finns i den tappning de finns..

Nej, men det är dagens uppfödare som har möjlighet att göra någonting åt saken och det finns ju de som väljer att inte förbättra situationen.
 
Sv: Insider nästa vecka

Det jag tycker är tråkigt är att alla säkerligen kommer dras över en kam i Insider och jag kommer behöva fortsätta försvara mitt val av hund..
Fransk bulldog har ju problem med naturliga födslar men min hund är född i en kull med 6 andra valpar, utan kejsarsnitt eller liknande veterinärhjälp.. Sånt tror jag att Insider kommer missa, att det i vissa hundrasers fall faktiskt går åt rätt håll...
Undra om inte andra raser också går mot sundare ideal? Vad jag har upplevt är ofta utländska domare mer extrema än de svenska? vad tycker ni?
 
Sv: Insider nästa vecka

De var och filmade på mitt jobb. ska bli jättespännande att se om det kommer med ngt. Det ska vara när Erik Wilsson står och pratar och visar upp hur en bruksschäfer bör se ut. Och så har han Tammi med sig. Vi får se om det inslaget kommer med!!
 
Sv: Insider nästa vecka

Å jag som inte har trean!! Inte har pappa sagt nåt om att han ska vara med i tv :mad:
 
Sv: Insider nästa vecka

Lite OT, men din Basset ser enl. mig mycket hälsosammare ut än många andra ex. gör i dag :) :cool:
 
Sv: Insider nästa vecka

Å jag som inte har trean!! Inte har pappa sagt nåt om att han ska vara med i tv :mad:

Men man vet ju aldrig med TV om dom tar med alla inslag som är filmade.... Det kanske bara flimrar förbi i 20 sikunder.... Om hunden står och tittar på ngn och skäller ibland, så är det på mig den tittar:D Är jag kändis då:banana:
 
Sv: Insider nästa vecka

Va smart du är!! Hade aldrig kommit på att kolla på deras sida. Intressant stavning av Eriks namn....
Är det du som äger hästarna?
 
Sv: Insider nästa vecka

Tänkte också på det... både för- och efternamn är felstavade, det är inte många som lyckas med det ;)
Pappa står som ägare på bägge hästarna, men en av dem är "min" kan man väl säga. Fast han är hästvakt när jag är härnere i Danmark, inte direkt optimalt nu när han är rätt mkt i sthlm :crazy: Beklagar han sig mycket över dem eller? :smirk:
 
Sv: Insider nästa vecka

Gnist m fl - en liten reflektion.

Vi ställer ut. jag var inte erfaren från utställningar när vi började för några år sedan. Maken har ställt i många år men gjort ett längre uppehåll. Han belade mig nästan med yttrandeförbud då jag på någon av de första utställningarna ifrågasatte bedömningarna.

Jag upplever att DOMARENS uppfattning om rasen tyvärr ofta avviker från den rasstandard som finns. Uppfödarna pressas därmed från såväl domare som köpare/utställare att avla utifrån den uppfattning domarna har. Om inte domarens önskemål tillgodoses meriterar sig hunden inte och köparna uteblir - i vart fall de som vill hålla på med utställning.

I det fall som maken tystade mig fick vi i bedömningen att hunden TROTS sin färg placerades bra. Nu är det bara det att enligt rasstandard är färgen ok och fullt godkänd. Jag tror dock att det här förekommer i fler fall och då avseende - enligt min uppfattning - viktigare egenskaper.

Ett annat exempel: Tvådagars tävling, samma hundar båda dagarna -inga nya tillkommer. Olika domare. Dag ett - våra hundar får utmärkt kritik och ck. Hundar i samma ras men med mer extrem exteriör som brukar palceras högt döms ner. Dag 2 - våra hundar åker ut med 2or och hundarna placeras över lag tvärt om mot föregående dag.

Detta är inte ovanligt. Vi brukar generellt få mycket rastypiska, utmärkta rörelser mm i den stilen och hundarna följer väl rasstandarden men placeras ofta sämre än extremerna. Med detta klagar jag inte på våra framgångar - jag vill bara belysa hur olika det kan bli beroende på domare. Det är ju inte heller ovanligt att utställarna väljer utställning utifrån vilken domare som dömer. Har man varit med ett tag vet man vilken smak ganska många domare har...

Jag håller med att det är bra att diskussionen kommer upp men är också tveksam till effekterna av att Insider tar upp det. Ser fram emot att SKK och rasklubbarna börjar en seriös diskussion....Kanske ska antalet raser som en domare kan anses behärska diskuteras. Gynnar det raserna att en domare har 20 raser i huvudet t ex?

Jag hoppas jag inte snurrat in mig för mycket nu....
 
Senast ändrad:
Sv: Insider nästa vecka

Det jag tycker är tråkigt är att alla säkerligen kommer dras över en kam i Insider och jag kommer behöva fortsätta försvara mitt val av hund..
Fransk bulldog har ju problem med naturliga födslar men min hund är född i en kull med 6 andra valpar, utan kejsarsnitt eller liknande veterinärhjälp.. Sånt tror jag att Insider kommer missa, att det i vissa hundrasers fall faktiskt går åt rätt håll...
Undra om inte andra raser också går mot sundare ideal? Vad jag har upplevt är ofta utländska domare mer extrema än de svenska? vad tycker ni?

Fast när det gäller din ras tycker jag det är lika illa med deras platta nos, som gör att de snarkar. En hund ska kunna andas utan problem tycker jag.
 
Sv: Insider nästa vecka

Allrounddomare dömer alla raser dessutom. Men... De läser faktiskt på rasstandarden innan och ibland under bedömningen också... De har ju preferenser om vad som beskrivs i standarden. Men utifrån de ev. problem som kan uppstå när man överdriver rasstandarden så är kanske en allrounddomare inte medveten om det... Läser de att hunden ska ha lång rygg så dömer de lång rygg och vet kanske inte när det är FÖR lång (för hälsans skull) Det behövs absolut en stor domarekonferans där man tar upp de problem som uppstår med extremerna.

Jag pratade nyligt med en domare om just detta inslag som ska komma och han sa att i Sverige så är våra Bulldogar dessutom sunda mot vad de är i andra länder :( Just andningsproblematiken på Bulldog är ju något som ska prioriteras in aveln lite extra nu. Deras höfter är bedrövliga. Men jag har sällan stött på någon som haft uppenbara problem av det. Men det är mycket man inte vet så att säga...
 
Sv: Insider nästa vecka

fast min hund har inga problem av att han snarkar, han snarkar inte heller varje natt och bara för han låter behöver han inte ha problem med andningen.. Sen tycker inte jag heller man ska avla mot trubbigare nosar för då blir det självklart problem. men jag tror att speciellt Insider är rätt snabba på att bedöma utan riktiga grunder.. vi tränar ju agility utan några som helst problem, det skulle nog inte gå om han hade några problem med att andas..
 
Sv: Insider nästa vecka

Närå, han klagar inte så mycket;) Fniss. Han är ju förresten inte bara i Sthlm. Jagar älg uppe i sollefteå också... Men pållarna får nog sitt av din farfar?
Vi hade lite surr om hästfötter när min ena häst hade fångkänningar i våras. Gudskelov har det inte kommit igen, peppar peppar. En av era hade väl oxå lite sånt.
När är du klar nere i Danmark?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
504
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp