Insider nästa vecka

Sv: Insider nästa vecka

Men förhoppningsvis är det "köparen" som kan styra mer..Köp inte såna hundar.
 
Sv: Insider nästa vecka

Eftersom att en del som medverkar i programmet inte är informerade vad det handlar om så kan jag bara ana hur programmet kommer att vara. Tråkigt och inte konstruktivt.

Jag är ingen insider fan, men detta tror jag inte går att framställa på nåt annat sätt, man SER ju hur hundarna ser ut. Du har ju facit mitt framför ögonen och jag skulle vilja höra en förklaring varför man som uppfödare kan fortsätta ( pengar o efterfrågan )

Jag har i många år haft åsikter om just detta och jag är glad att dom kan få sig en näsbränna och förhoppningsvis det kan bli en lagändring (fast jag har för mig att det redan finns en sån lag :confused: ) Om hur man får avla med djur.

Det är för jävligt...
 
Sv: Insider nästa vecka

Djurskyddslagen som Riksdagen beslutade om 1998.
I djurskyddslagens § 2 står att läsa:
"Djur skall behandlas väl och skyddas från onödigt lidande och sjukdom"

Djurskyddsförordningen som Regeringen fattat beslut om
I djurskyddsförordningen § 29 står att läsa:
"Avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren är förbjuden. Närmare föreskrifter meddelas av jordbruksverket"

Statens jordbruksverkets föreskrifter om uppfödning, försäljning och förvaring av hundar samt förvaringsutrymmen för avel med hundar och katter
I föreskriftens § 2 står följande:
"Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel. Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt."

Svenska Kennelklubbens Stadgar
Stadgar som alla medlemmar i organisationen skall följa oavsett om man är uppfödare eller hundägare. Där det står att man endast får använda friska, sunda djur i aveln.

Svenska Kennelklubbens genetiska hälsoprogram
Är ett åtgärdsprogram för central registrering av genetiskt belastade sjukdomar och anomalier. Programmet har funnits sedan 1979.
 
Sv: Insider nästa vecka

Dessvärre så följs ju inte dessa regler och riktlinjer :mad:
Om det gjordes, så skulle vi ju inte ha att vissa raser ser ut som de gör idag...
 
Sv: Insider nästa vecka

Nej, och jag fattar inte att uppfödare som borde vara sk djurvänner kan med o föda upp såna.

Jag mår dåligt när jag ser såna hundar, spec på utställningar. Hur KAN man vara stolt över sin hund när man ser allt man berövat den pga sin egen fåfänga !!!!! :mad:
 
Sv: Insider nästa vecka

Problemet tror jag är att utvecklingen startades för så länge sedan och har gått relativt långsamt, så ingen har reagerat tillräckligt mycket under den fasen. Och nu, när man ser det "färdiga resultatet" av mångårig avel på fel saker, så är det lättare för uppfödare och rasivrare att säga att "de har alltid sett ut så" och därmed rättfärdiga sin avel på dessa hundar.

Om de skulle ta tag i problemen och avla tillbaka hundarna till det ursprungliga för rasen, så krävs det ett enormt engagemang och hårt arbete, både från uppfödare, rasklubbar, domare, FCI etc. etc. så att det känns för övermäktigt att ens tänka tanken.

Detta är ju då bara min egen tanke om varför vissa försvarar aveln på vissa raser :cool:
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag tycker också att det har gått helt åt skogen med hundaveln.
Titta bara på raser som blivit uppdelade i två "läger"
tex Schäfer:utställning/bruks, Basset: utställning/jakt , labrador :utställning/jakt, engelsk springer spaniel :utställning/jakt, ja det finns säkert fler raser, men man måste tänka på vad dom från början var avlade för. Själv vill jag ha en Basset med markfrigång och bara lite skinn och naturligtvis utan hälta :angel:
 
Sv: Insider nästa vecka

:bow:

Det är fint att du tar det på detta viset, jag tycker det är bra att sånt här kommer upp till diskussion och vill inte att enskilda skall ta det som personliga påhopp. De flesta vill nog ha en sund hund som kan leva som en hund. Jag har tex sett skräckexempel på schäfer på amerikanska sidor, och det som är där kommer alltid hit förr eller senare......
 
Sv: Insider nästa vecka

Nej, jag tar inte åt mig för jag vet att det avlas på mycket "skit" inom basset.och jag tycker att det är dags att göra något åt det eftersom jag älskar rasen, det är inte bara exteriören som gått för långt på dom utan även mentaliteten, tyvärr.

Så här såg min första basset ut, men fick alltid höra att han var för stram och för hög, men det är så jag tycker dom skall se ut.

Fabian:
http://i26.photobucket.com/albums/c144/Fernstrom77/fabian.jpg
 
Sv: Insider nästa vecka

Men förhoppningsvis är det "köparen" som kan styra mer..Köp inte såna hundar.


Precis min åsikt!!!
Om köparna "bojkottar" alla med dålig avel/skötsel/djurhållning så finns det ju ingen marknad för dessa "oseriösa" uppfödare/förmedlare mm.

Jag blir "galen" varje gång jag hör ngn säga typ: -Det var så fruktansvärda förhållande hos säljaren djuren var så dåligt i skick, jag var bara tvungen att "rädda lilla Putte" så jag köpte honom...

Visst -hon räddar kanske lilla Putte men sponsrar samtidigt fortsatt oseriös verksamhet genom att föra in friska pengar i rörelsen så att nya "stackars Puttar" kan köpas in:mad: :devil:
 
Sv: Insider nästa vecka

Jisses vad fin! Kan säga att jag aldrig någonsin sett en så sund basset i hela mitt liv, de jag gått förbi har vart tunga hundar som nästan trampat sig själva på öronen :crazy:
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag kan inte komma på EN enda förklaring till varför man t ex avlat schäfern till det den är idag, eller pekingesen eller jakthunden basset eller....eller.....eller..
Insider har jag heller inte så höga tankar om i övrigt, men jag skulle vilja höra en bra förklaring till bl a ovanstående raser...Det finns inga.
Någon bra förklaring lär vi nog aldrig få, men förklaringar finns givetvis. När det gäller schäfern kan jag tänka mig att man fixerat vid "påskjut"? Du har väl sett när jyckarna hänger som stollar i kopplen och bara ska framåt. Mina hävdar sig aldrig på utställning redan av den anledningen. Dom lufsar bara med utan att dra. Så lärda!

Jag är helt inne på din linje! Anser att 1/3 (cirkus) av alla raser omgående skall förbjudas av djurskyddsskäl, medan många av de övriga skall "justeras" i rasstandard och verkligheten för att bli optimalt funktionella. Ett sådant exempel är Bassetten (sorry Pippilotta) som har oproportionellt korta (dvärg)ben i förhållande till kroppen i övrigt.

Kanske skulle det räcka långt om man började följa dom lagar och regler som redan finns?

LIA
 
Sv: Insider nästa vecka

Ja, om alla lagar och föreskrifter efterlevdes skulle vi ju inte ha några problem, men tydligen så behöver inte hunduppfödare följa gällande lagar/föreskrifter. Sjuka ideal är ju ingen nyhet.

Ett omedelbart krafttag behövs för att få slut på eländet även om det innebär att vissa raser kommer dö ut. En ras har inget egenvärde (anser jag). Djurskydd främst!
 
Sv: Insider nästa vecka

Appappapp..

Inte dra alla över en kam tack.
Vi är många uppfödare som följer de lagar, föreskrifter och rekomendationer som finns för hunduppfödning och dessutom föder upp sunda och funktionella hundar :cool:
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag tror mycket väl att du förstår vad jag är ute efter. Hade "någon" kontrollerat uppfödare skulle det inte finnas raser med tex. hög snittstatistik. Det skulle stoppats för länge sedan om de lagar och föreskrifter som finns efterlevts av alla.

Det gäller inte specifikt för hunduppfödare, även kattuppfödare (även om extremaveln på kattsidan inte ens är i närheten av vad man ser på hundsidan). Hade det funnits någon slags anmälningsplikt eller kontroll av kattuppfödare hade persern aldrig fått problem med andning och rinnande ögon i den omfattning som faktiskt skedde.

Men eftersom vi pratar hund på detta forum skrev jag hunduppfödare.
 
Sv: Insider nästa vecka

Att "så behöver inte hunduppfödare följa gällande lagar/föreskrifter" innebär ju inte att det inte finns uppfödare som ändock gör det. ;)

Jag anser att uppfödare av t ex mopsar bryter mot dom regler som skrevs om tidigare. En ras som inte kan föda naturligt- Brrr!!

Många verkar tro att hundraser är något som naturen självt hittat på, vilket förhållande givetvis alla initierade vet inte stämmer. Så låt oss sätta ner foten innan riktigt vidriga "raser" tas fram och förpassa extremraserna till avdelning Paranteser i utvecklingen.

Men är det uppfödarna som ska ställas i skamvrån för vissa hundraser? Ensamma??
Har inte kunderna/valpköparna väl så stort ansvar?
Har inte olika hundorganisationer väl så stort ansvar?
Har inte myndigheterna väl så stort ansvar?
Har inte världens rasförbund väl så stort ansvar?
Vad gör Green Peace?

LIA
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag vet inte riktigt om Green Peace har något ansvar ;) men i övrigt har alla de du räknar upp ett stort ansvar. Problemet är väl idag att alla fallerar. Ingen tar sitt ansvar ordentligt. Den enskilda uppfödaren tar ansvar för vad h*n gör, men om så inte sker är det ju tänkt att hundorganisationen h*n registrerar hos ska ta över ansvaret. Det sker inte idag. Registrerar man inte hundarna eller om hundorganisationen inte tar sitt ansvar måste myndigheterna kliva in men de skiter i dagsläget i hur hundarna i samhället mår. Det finns större problem.

Anmäl en uppfödare för brott mot djurskyddslagen så tvivlar jag på att någonting händer (såvida det inte handlar om fall där uppfödaren misshandlar sina djur, svälter dem och liknande). Det har funnits minst ett fall med en perseruppfödare som avlat på katter med PKD upp i domstol och h*n friades. Det är tydligen OK att avla på katter med njursjukdom som kan ta kål på dem. :crazy: Ids man fortsätta anmäla oegentligheter när det inte tas på allvar i rätten?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
504
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 532
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp