Insider nästa vecka

Sv: Insider nästa vecka

Jag tror inte du behöver vara så rädd :D
Huvudsaken är väl att man BÖRJAR avla åt rättare håll, till hundarnas förmån. Men programmet kanske ger folk en wake up, för det är för jävligt hur man avlar en del raser...pekingese t ex ...dom har INGEN nos...
Jag tycker man ska se detta positivt.
 
Sv: Insider nästa vecka

hoppas inte det:(
är lite lagom skeptisk mot Insider, tycker att de är rätt bra på att förvränga och skapa fördomar..
Dessutom vet programledaren inte betydelsen av ordet "Debatt", vilket irriterar mig något enormt.. Debatt betyder inte att han ska ställa "ja eller nej"- frågor som ingen sedan får kommentera..
 
Sv: Insider nästa vecka

Hur kan Insider bedöma att din hund snarkar pga. av sin nos och inte pga. hur han är som individ? Det kan de inte, men de kan ifrågasätta hur det kommer sig att 85% av alla kortnosta hundar gör det, men bara 15% av hundarna med "normal" nos. (Siffrorna är tagna ur luften.) De kan ifrågasätta varför snittstatistiken är så hög inom vissa raser, varför HD-fel är så vanliga inom vissa raser, varför vissa raser har hudproblem etc.

Det är väl förhoppningsvis sådana saker de kommer fokusera på.
 
Sv: Insider nästa vecka

jo men problemet är att Insider aldrig brukar reflektera över att det kan bero på andra saker än det som de har fördomar om.. det är det som skrämmer mig.. de späder bara på fördomarna utan någon som helst ifrågasättande journalistik eller bra debatter:mad:
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag kan inte komma på EN enda förklaring till varför man t ex avlat schäfern till det den är idag, eller pekingesen eller jakthunden basset eller....eller.....eller..
Insider har jag heller inte så höga tankar om i övrigt, men jag skulle vilja höra en bra förklaring till bl a ovanstående raser...Det finns inga.
 
Sv: Insider nästa vecka

nej det är sant, det skulle vara intressant att veta hur de tänkt i sin avel! men tyvärr tror jag Insider inte kommer lyckas ge en särskilt nyanserad bild..:(
Neggo-jag..
 
Sv: Insider nästa vecka

Vad har du för ras???

Av erfarenhet så vet jag ingen ras är fri från sjuko
domar. Men vissa raser har mer än andra.Men att säga att en ras är frisk och utan direkt kända sjukdomar gör mig nyfiken :angel:
 
Sv: Insider nästa vecka

Hon menar nog rasrelaterade sjukdomar...Jag själv kan tänka mig ( utan nån grund för det ) att hundar som Akita, Husky och dom som inte är så "avlade" inte direkt har några såna brister.
Vi hade en Bouvier på 70 talet och dom verkade ju sunda då iallafall, på senare år har jag hört att dom fick problem med aggressiva hundar.
 
Sv: Insider nästa vecka

Om jag har mitt minne på topp, så har väl Aningsfull samma ras som Arne med kroksvans??

Isåfall kallar jag det faktiskt för rasproblem. Däremot så har dom tagit en "hårdare" åtgärd och tillåter inte det i aveln men det är fortfarande ett rasproblem.
 
Sv: Insider nästa vecka

Ja....
Det blir fel vart man än tittar.
Antingen avlas det på extrema utseenden , eller på popularitet.

Min egen ras börjar gå åt fanders pga populariter, det finns HD, Leg Perthes o patella som de "gamla" uppfödarna varit noga med att försöka få bort och nu poppar uppfödare upp som svampar ur jorden för att det finns pengar att hämta på rasen....till nackdel för dessa åkommor. tyvärr.
 
Sv: Insider nästa vecka

Greyhound och dvärgpinscher. Och visst finns det sjukdomar, det går inte att komma ifrån. Men båda raserna är kända för att vara väldigt friska och sunda hundar. Uttryckte mig visst lite klumpigt. :smirk:
 
Sv: Insider nästa vecka

Eftersom att en del som medverkar i programmet inte är informerade vad det handlar om så kan jag bara ana hur programmet kommer att vara. Tråkigt och inte konstruktivt.
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag är så irriterad! NU börjar Efterlyst, som skulle börjat 01.15. Och så har dom missat Insider? Har iallafall mailat och svurit lite :devil:
 
Sv: Insider nästa vecka

Harkel. Bra att man trodde hundprogrammet skulle vara i Torsdags och inte kommande vecka.... :angel:
 
Sv: Insider nästa vecka

Jag tycker det är riktigt bra att sådant här tas upp-det behöver röras runt allt emellanåt.

Förhoppningen är väl att de som föder upp djur,tydligen hundar i detta fallet skall få sig en tankeställare och börja fundera på sin avelsetik.

Tyvärr har väl många av dom redan innan programmet intagit "försvarsposition" ,och kan inte se det från ngn annans perspektiv...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
504
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
971
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 541
Senast: fixi
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp