Sv: Insamling

Du väljer ordet rädda hästen men det är ingen räddningsaktion utan ni själva som försöker finna på sätt att hitta pengar till att behålla hästen i er ägo. Alltså köpa loss hästen.

Jag lägger inget rätt eller fel i det men det där med juridik och ekonomi har folk på Hästverksamhet mer koll på, det var så jag menade.

Själv har jag alltd varit tveksam till att äga häst tillsammans med andra och när man läser dina inlägg inser man att detkanske inte är så tokigt?

För visst var det så att delägaren INTE var företrädare för hästen? Jag trodde att det var företrädaren som hade möjlighet till såna drastiska saker oavsett hur många % denna äger?

ghost skrev:
Själv har jag alltd varit tveksam till att äga häst tillsammans med andra och när man läser dina inlägg inser man att detkanske inte är så tokigt?

För visst var det så att delägaren INTE var företrädare för hästen? Jag trodde att det var företrädaren som hade möjlighet till såna drastiska saker oavsett hur många % denna äger?

Ja jag har alltid hävdat att jag är nog för egoistisk för att vilja dela på ägande av en häst men nu tänkte jag ändra det uttalandet till att jag är för klok!:banana:

nilsa skrev:
Skall även kolla med min bank.

En bankjurist är tyvärr inte rätt person just i det här fallet.

Bankjuristen sysslar mest med familjejuridik (testamenten, äktenskapsförord, samboavtal osv..) och rena ekonomiska angelägenheter. Det här verkar vara en annan typ av tvist.

Du behöver en jurist med specialkompetens inom "hästverksamhet"
och då helst med erfarenhet av travrättsliga frågor.

Har du kollat om det ingår juridisk hjälp i din försäkring ?????

Hos en del försäkringsbolag ingår den tjänsten om man har en "hästverksamhetsförsäkring".

Senast ändrad av en moderator:

Nästan Knapplån

Finns väl Juristhjälp på alla möjliga försäkringar kanske på licensen..

Sen att starta en Insamling har jag synpunkter på! Om ni kallar den för ngt typ: rädda hästen, då är ni oseriösa tycker jag..
Utan var ärliga och säg som det är ni har gjort en tavla, och behöver ekonomisk hjälp.
Och jag tror inte den kommer att komma upp i några oerhörda summor på auktionen... Helst inte en 1/3... Kan väl röra sig om ett par tusen på sin höjd och det lär ni väl kunna låna av ngn eller ur hushållskassan.

Oseriösa?! Då brydde vi väl f..n oss inte om vart hästen hamna eller? Och som jag redan sagt har vi gjort bort oss med att lita på folk. Den här "tavlan" är nog väldigt lätt att göra skulle jag tro. När bästa kompisen vill köpa häst tillsammans med en själv är ju jätte kul men tänk när man får olika åsikter och det blir konflikter? Tur att det finns stöttande folk här på buke, det är tur att man kan få lite tips o råd. Jag har kollat med försäkringen och den täcker inte för de här tviste målen. Vissa bolag gör visst det men inte vårat förstås. Värdet på hästen är nu 50 000 kr så det är ju inte att hosta upp hur som helst heller. Vi tigger inte om pengar för eget bruk som vissa tror att vi nu söker världens läge att få oss en häst genom snikerier. Det är inte så förstås. Vi har fött upp denna häst så det är ju vår bebis. Att sälja då vill man ju gärna veta att han får det bra och de är snälla mot honom och att ingen hästhandlare får tag på honom. Det är svårt att skriva här på buke ibland utan att man skall bli misstolkad.

två årig nordis inbringar knappast 50.000:- på en auktion...:angel:

Se det som en chans att köpa tillbaka 1/3 delen billigt istället för att göra så stor sak av det... (tips inte kritik)

men däremot är jag fortfarnade kritisk till "snyftinsamlingar" för att rädda egna misstag...

Alldeles som om jag skulle starta en insamling för att betala fortkörningsböter.

Eller pga uteblivna prispengar när min starthäst är konvalesent:idea:

Och då är det 18 000 det handlar om, inga hiskeliga summor alltså. Kan väl inte vara omöjligt att låna ihop och sen är saken ur världen?

Jag förstår att det är jobbigt för er men du måste tänka sakligt.Du HAR du redan sålt en bit av hästen en gång.

Hur var det nu då? Är det ni eller (fd?) kompisen som är företrädare? Utifrån den aspekten är det här en lärorik tråd.

Senast ändrad:

nilsa skrev:
Japp. Det är det.

Jag förstår inte varför hästen skulle riskera att hamna hos en hästhandlare om det bara är 1/3 av hästen som ska byta ägare :confused:

Det värsta som kan hända är väl att ni byter en ägare ni inte gillar mot en annan ni inte tycker om.......det kan väl tom vara så att det kommer in en mycket trevlig "tredjeperson" som ni kommer att dela framgångarna och glädjen med :idea:
(om ni nu inte kan köpa ut den aktuella delen)

Hänger inte riktigt med i att ni ska kunna mista hela hästen, men jag är inte så insatt i tråden.

Jag hoppas jag kan skriva så jag inte bryter mot någon lag nu. Men vi har alltså flera hästar här som vi är företrädare för själva då förstås. Vi får ju alla på samma tds och atg faktura. Smarta som vi är bad! vi delägaren om att bli företrädare på den här hästen så kom den på egen räkning iaf. Alla vill ju redovisa sina utlägg osv. Det blev ju bäst tyckte vi då att inte blanda in andra i våra privata hästar. Vi trodde aldrig att detta skulle bli tokigt?! Vi står dock kvar som tränare för hästen. Pengar fixar sig till hästen bara jag slipper processa upp dom. Men som tur är så finns ju faktiskt ni här ute på buke som har en himla BRA ideér. Detta kommer ju att hjälpa oss i mål antar jag. Tack återigen till er allihop. Jag hoppas att jag kan hjälpa er någon gång istället.

Men bara för att 2 delägare skriver på en fullmakt för den 3:e personen innebär väl inte det att alla utom företrädaren är "rättslösa".

En fullmakt är väl alltid "bara" en fullmakt som gäller så länge delägarna har förtroende för företrädaren.

Alla andra fullmakter kan återkallas (ex. bankfullmakter).
Skulle fullmakter som gäller företrädare av travhästar vara oåterkalleliga ?????

Den här historien låter jättekonstig för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Har jag fattat detta rätt??

En stycken häst har tre delägare.
Den ene vill bryta sig ur och då bli "utköpt"

Hästen är värderad till 50.000 kronor.
Vilket betyder drygt 17.000 per del.

Om dom övriga två delägarna slås ihop och köper den återstående saludelen så får dom betala 8500 kronor styck...

Om inte så får ju en bli majoritetsägare på 66 procent av hästen och då betala dom där dryga 17000..
Men det är ju ingen summa som är katastrofstor..eller???

HAr jag fattat rätt??
Att man ska göra en insamling á 17000 för att en delägare hoppar av??

AM

:) Tjohoo! Jag har blivit bönhörd. Ingen insamling behövs! Inget annat heller. På juristhjälpen har jag fått allt jag behöver för 145 kr!!! Detta kan jag rekommendera. Jag är så glad. Nu ordnar det sig och delägarn kan inte fixa auktion! Inte utan oss! :)

Men hur var det nu ????

Inte kan väl en företrädare sälja hästen helt på eget bevåg och inte är väl en företrädarfullmakt oåterkallelig :confused:

Jätteskönt att det ordnade sig för er :banana:

Skriv gärna och förklara på vilket sätt det löste sig.
Tråden är intressant för många av oss andra hästägare :idea:

Ja men du ser!!!!
Du tog det lugnt och handlade sakligt och så löste det sig, iaf till att börja med....;)
Hoppas bara att det ordar sig med resten med för sååå lätt tror jag ändå inte att du kommer undan.. Tredjedelsägaren har säkert andra åsikter ändå... Är man ute för att :devil: så är man...:crazy:

lsz skrev:
Skriv gärna och förklara på vilket sätt det löste sig.
Tråden är intressant för många av oss andra hästägare :idea:
Ja där håller jag verkligen med, denna tråd är mycket intressant!!!!:bow:

Det viktigaste var nu att tvångs försäljningen är då borta nu. Tack och lov. Vi kan nu lösa ut denna person med hans tredjedel. Nu av marknadsvärdet. :devil: ja... skönt känns det, måste erkänna det. Alltså, vi skall inte använda samäganderättslagen nu. Det är enkelt bolag som gäller när man är flera som äger ett objekt (hästen för oss) tillsammans och har ett vinst syfte. Det kan man ju säga att man har när man fantiserar om att man har den nya Järvsöfaks i stallet. :) Att man sen också menar vara tillsammans i detta och inte byta ut personer som man gör i en vanlig styrelse. Att man träffat ett avtal, muntligt eller skriftligt. Att vi har ett gemensamt ändamål. I ett enkelt bolag skall man vara överens och FÅR inte göra saker utan man är överens med de andra. Tänk om ni visste så skönt det här känns. Jag hoppas nu att vi kan avsluta det här så fort som möjligt. Det finns ju risker kvar men, men.

Jag är så hispig att jag förklarar väl som en kratta. Alltså det jag skrev i förra inlägget är det som gäller för enkelt bolag. Det med vad man får och inte och hur man tänker med de andra delägarna, att de inte kan bytas ut hur som helst. Enkelt bolag beskrivs som konsortium oxå. Muntligt eller skriftligt. Samäganderättslagen är sämre i vissa fall då en delägare kan begära offentlig auktion med tillhörande god man som skall förvalta godset. Vad jag fattar så är det ju jätteviktigt att skriva typ ett konsortie avtal vid hästköp med flera delägare. Någon har hittat om samägande och lagt ut länk i något av mina trådar. Läs det för det var bra.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 652
Senast: Gabby_Ossi
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London