Inridning.

Sv: Inridning.

*KL*

Har ridit in några men det som jag minns bäst är min nuvarande dam.

Fick henne som 4 åring från en travbana misshandlad och vanvårdad. Kom till mej 21/6-06 Gick med henne i lite mer än en månad innan jag satt upp på henne. Då satt jag barbacka och hon hade lite rodeo med mej men jag satt kvar och hon gav sej. Nån dag senare satte jag på westernsadel och red på banan. Sen har hon fått gå mycket i skogen. Hon hade aldrig varit ute i skogen innan jag fick henne så det var mycket att titta på.
Det har gått bra med henne och nu går hon alla gångarter utan större problem hon hoppar 1,10 och är klar för debutant fälttävlan.
Hon går ganska stadigt på tygel och är en klippa i skogen

jag har haft en 3-åring o en 4-åring på inridning nu under 2v var från samma ägare.
Allt gick väldigt lätt o smärtfritt!
la upp de så att dom jobba 2dgr vila 1dag osv.
4-åring va tränsvan o hade gått lite på lina innan medans 3-åring hade träns på sig dagen för hon kom. efter 2v så trava jag runt själv i paddocken o styra någolunda på 4-åringen som va lite tjaffsig i munnen sista dagarna vilket visade sig vara en lös tand som man plockade ut när han kom hem.
3-åringen galopperade jag på o styrde mellan hinder o så utan problem, hon va väldigt lättlärd o smart! och vilken härlig naturlig framåtbjudning hon hade!
nu hade jag dessa två bara för att i princip sitta in dom o rida dom i olika gångarter innan ägren tog vid (självklart har dom lite vila nu först, 3-åringen ska vila hela betet). Men båda va väldigt välhanterade och av "gammal klassisk trygg svensk stam" o ja tror de underlättade väldigt :) vilket jag är tacksam för! skulle de va så enkelt varje gång skulle de va görkul att syssla med dessa underbara unga djur som bara suger in sig allt nytt!!!!!

Jag har ridit in de flesta av de hästar och ponnyer jag har haft genom åren. Det har oftast gått bra, knepigast har de hästar som ngn försökt rida in och misslyckats varit. Jag har även gjort ett par snabbinridningar av rätt ohanterade hästar men det är nog inget jag skulle ge mig på idag (blivit gammal och feg :p ).

Även min nuvarande, ett arabsto som jag köpte som tvååring, red jag in själv. Det gick extremt smärtfritt.

Hon var tömkörd innan och kunde en hel del röstkommandon samt sidförande "skänkel" från backen så sen satt jag bara upp och red en dag. Andra dagen var vi ute själva och kajkade omkring i skogen.

Senast ändrad:

Första gången jag satt upp på mitt sto (nu 3år.) var hon 2,5, i oktober. Inga problem alls har det varit, varken att bara sitta, eller rida på henne, Hitills iaf. :crazy: Hon har inte gjort någonting, skrämmer mig lite.. då kommer väl antagligen allt på en gång sen så jag flyger till månen. ;) Gick nyligen Treårstest med ridprov. skötte sig exemplariskt. :rofl:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 514
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar