H
Harmonica
Nackdelar?
Förutom att den är efter i utbildningen såklart.
Förutom att den är efter i utbildningen såklart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sämre? Jag har hört bättre, men jag har inga belägg för det jag heller..
Ja jag tror det används som positivt i annonser osv - som att "sent tagen" betyder att hästen är orörd och därför håller längre, som du säger.
dock säger rönen tvärtom vad jag läst. dvs att leder och muskler behöver anpassa sig i tidigare ålder till belastning och arbete, och att hållbarheten därför kan minska om de rids in för sent.
även argumentet i tävlings kretsar, att svenskarna jobbar sina hästar för sent, och därför ej får hållbara hästar.
vet som sagt inte mer än det jag "hört".
en "vanlig" häst som inte ska trimmas till ngra elit nivåer tror jag dock knappast att det spelar ngn större roll om den är 4 år eller 5,5 innan den rids in... borde inte vara så enkelt som att den variabeln helt ENSAM är det avgörande utan säkert förhållandena i ett betydligt större perspektiv.
Efter i utbildningen, tja, varför ska man haka upp sig så mycket på sådant? Alla hästar är olika, så jag tror inte man ska bry sig om vad den kan när den är si eller så gammal.
Det spelar stor roll för mig!
Om jag har två femåringar som jag är spekulanter på , priset är lika högt för båda, så tar jag ju knappast den som inte har utvecklas lika mkt, utan då tar jag ju den 5-åringen som går i en stadig grundform i alla tre gångarter och som är ordentligt grundjobbad i markarbetet och har hoppad flera sorters hinder osv.
Jag tar ju inte den 5-åringen som inte ens slappnar av och jobbar lösgjort vid ridning!
Inom den akademiska ridningen väntar många (jag med) väldigt länge tills inridningen skall startas.
5,5 år förekommer.
Och jag ser Bara fördelar.
Hästen är både fysiskt och psykiskt redo, som 3 åring är den fortfarande bara ett barn.
Nej, 3 årsgränsen tror jag komemr utav att vi inte har tålamod.
Vem vill inte så snabbt som möjligt hoppa upp och rida sin häst?
Vi har inte tillräckligt tålamod och därför naggar vi i kanterna.
en häst som fått röra sig fritt på stora kuperade ytor från början och sedan tas "sent" tror jag håller bättre än en som gått i små platta hagar hela tiden och rids in tidigt. det tror jag är den stora skillnaden. läste någon gång på 90 talet en artikel (kommer inte ihåg i vilken tidning) där dom gjorde studier på hur mkt. det påverkade hållbarheten att ha väldigt kuperade hagar med både skog, äng och "naturhinder" där hästarna ofta passerade samt lösdrift.