Inriden vid 5,5 års ålder

Sv: Inriden vid 5,5 års ålder

Man brukar tala om sämre hållbarhet på sent tagna hästar. Statistik och belägg har jag inga.

Sämre? Jag har hört bättre, men jag har inga belägg för det jag heller..

Jag tror egentligen inte det spelar så stor roll, det blir bra hästar ändå. Har själv en som reds in som sjuåring, och han är en kanonhäst nu! Jag har i och för sig inte lagt ner min själv i att utbilda honom, så han kan inte så väldigt mycket. Mest enklare saker som flytta fram resp bakdel, rygga, sidepass, öppna, såna saker. Det är en fjording/islandskorsning, som inte är speciellt graciös och smäcker. Han var visserligen inkörd innan ajg hittade honom och red in honom, det kan ju ha viss betydelse.

Jag har också haft ett halvblodssto som reds in som 5-, 6-åring nånting. Hon såldes dock innan vi kommit så långt. Ägaren kunde inte ha kvar henne. Nu är hon sju år och har börjat tävla lite hoppning med sin nya ägare (bara 50 cm, beror dock på ägaren inte hästen.). Det är en riktig kanonhäst som kan gå långt! En rejäl dam av den gamla grövre halvblodsstammen.

Efter i utbildningen, tja, varför ska man haka upp sig så mycket på sådant? Alla hästar är olika, så jag tror inte man ska bry sig om vad den kan när den är si eller så gammal. Jag vet inga nackdelar med att vänta med inridningen.

Hur man ska ställa sig till det är väl istället orsaken till att hästen blir inriden först i den åldern.
Är det tidsbrist/okunskap eller har den varit sjuk/skadad?

Sämre? Jag har hört bättre, men jag har inga belägg för det jag heller..

Ja jag tror det används som positivt i annonser osv - som att "sent tagen" betyder att hästen är orörd och därför håller längre, som du säger.

dock säger rönen tvärtom vad jag läst. dvs att leder och muskler behöver anpassa sig i tidigare ålder till belastning och arbete, och att hållbarheten därför kan minska om de rids in för sent.
även argumentet i tävlings kretsar, att svenskarna jobbar sina hästar för sent, och därför ej får hållbara hästar.

vet som sagt inte mer än det jag "hört".

en "vanlig" häst som inte ska trimmas till ngra elit nivåer tror jag dock knappast att det spelar ngn större roll om den är 4 år eller 5,5 innan den rids in... borde inte vara så enkelt som att den variabeln helt ENSAM är det avgörande utan säkert förhållandena i ett betydligt större perspektiv.

Vi hade en ridskolehäst som gick som avelssto tills hon var 10 år, då blev hon inriden. Hon levde tills hon vart 27 år =) Bättre barnhäst fanns inte, hon var helt underbar med småbarn MEN så fort det hoppade upp någon lite mer erfaren la hon dövörat till :rofl: Hon drog aldrig, hoppade hon med juniorerna var det som om hon kollade efter hindret om ryttaren satt kvar :love:

Vissa hästar behöver mer tid på sig, det är så individuellt att det går aldrig att säga på rak arm om hästen kommer hålla eller inte...

Ja jag tror det används som positivt i annonser osv - som att "sent tagen" betyder att hästen är orörd och därför håller längre, som du säger.

dock säger rönen tvärtom vad jag läst. dvs att leder och muskler behöver anpassa sig i tidigare ålder till belastning och arbete, och att hållbarheten därför kan minska om de rids in för sent.
även argumentet i tävlings kretsar, att svenskarna jobbar sina hästar för sent, och därför ej får hållbara hästar.

vet som sagt inte mer än det jag "hört".

en "vanlig" häst som inte ska trimmas till ngra elit nivåer tror jag dock knappast att det spelar ngn större roll om den är 4 år eller 5,5 innan den rids in... borde inte vara så enkelt som att den variabeln helt ENSAM är det avgörande utan säkert förhållandena i ett betydligt större perspektiv.

Jag har fått höra från min förra veterinär att man inte ska rida in hästar för tidigt, man ska vänta tills hästen är minst 4 år ialla fall. Det är för att hålla ryggen i bra skick, tidigt inridna hästar får oftare kissing spines. Dock kan en sent inriden häst även utveckla kissing spines pga dålig ridning.
Detta har jag dessvärre inte på papper, utan fick det bara muntligt av vet. Hojta till om ni vill ha namn.

Som du säger bör man även tänka på hästen som individ, kolla vart den ska användas för, det är som du säger skillnad på elit och hobby hästar.

Alltså jag har också som flera andra här blivit lärd att leder och muskler behöver vänja sig tidigare och anpassas tidigare för belasting än vid 5 års ålder (ett exempel bara).
Men alla säger ju så olika. De hästar jag har i åtanke är de som inte rids in pga av tidsbrist, pga av mkt hästar stort stall osv.. Att man inte hinner med alla hästar osv..
Inte de hästar som skadas eller blir sjuka som unghästar.
En häst för promenadridning och lättare ridning håller ju säkert om den rids in som 10-åring, men gör samma häst det om den rids på lätt nivå men alltså tränas ett par gånger i veckan, hopp och dressyr går varieat på olika underlag och miljöer. Tävlas ett par helger i månaden men ändå på en lätt nivå..

Efter i utbildningen, tja, varför ska man haka upp sig så mycket på sådant? Alla hästar är olika, så jag tror inte man ska bry sig om vad den kan när den är si eller så gammal.

Det spelar stor roll för mig!
Om jag har två femåringar som jag är spekulanter på , priset är lika högt för båda, så tar jag ju knappast den som inte har utvecklas lika mkt, utan då tar jag ju den 5-åringen som går i en stadig grundform i alla tre gångarter och som är ordentligt grundjobbad i markarbetet och har hoppad flera sorters hinder osv.
Jag tar ju inte den 5-åringen som inte ens slappnar av och jobbar lösgjort vid ridning!

Det spelar stor roll för mig!
Om jag har två femåringar som jag är spekulanter på , priset är lika högt för båda, så tar jag ju knappast den som inte har utvecklas lika mkt, utan då tar jag ju den 5-åringen som går i en stadig grundform i alla tre gångarter och som är ordentligt grundjobbad i markarbetet och har hoppad flera sorters hinder osv.
Jag tar ju inte den 5-åringen som inte ens slappnar av och jobbar lösgjort vid ridning!

men vad säger att den "sent" tagna 5 åringen inte slappnar av och går lösgjort vid ridning ? enligt mina veterinärer så "förbereds" hästens leder och muskler bäst genom att den får gå med många andra hästar i stora kuperade hagar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig. Men alla värderar olika saker. För mig är det viktigaste att hästen får vara häst och inte ridhäst. Sedan ska den givetvis gå att rida på, men jag frågar inte så mycket efter Vad den kan utan hur den lärde sig det. Det finns så många hästar som "lärt" sig saker utan att vara närvarando, om ni förstår hur jag menar. Kroppen är där, huvudet någon annanstans. Jag säger inte att alla hästar behandlas så, men jag upplever att många tvingas att lära sig och det fungerar inte i längden.
Vill inte verka elak eller spydig eller något nu, men det är inte så jäkla svårt att lära en häst saker bara den är verkligt närvarande och att man ger den den tid som krävs, utan prestationskrav. Lite mer lättsam stämning i hästträningen skulle nog sitta på sin plats.. Men alla är så jäkla uppsugna av att tävla, prestera, vinna, vara bäst...

Förlåt, jag blir bara så irriterad när jag tänker på det. Inte personligt mot någon!

jo, jag är oxå inne på din linje. jag tror att det faktiskt på sikt kan ha stor betydelse för hållbarheten med "hur hästen lärt sig".

att få hästen att förstå vad man vill att den ska utföra, och att få den att vilja göra rätt - inte bara få den att utföra. oavsett hur lång tid hästen behöver, vissa är ju "snabbare" än andra :angel:
annars tror jag att det är lätt att få en häst som försöker komma undan genom att "ljuga"

en häst som fått röra sig fritt på stora kuperade ytor från början och sedan tas "sent" tror jag håller bättre än en som gått i små platta hagar hela tiden och rids in tidigt. det tror jag är den stora skillnaden. läste någon gång på 90 talet en artikel (kommer inte ihåg i vilken tidning) där dom gjorde studier på hur mkt. det påverkade hållbarheten att ha väldigt kuperade hagar med både skog, äng och "naturhinder" där hästarna ofta passerade samt lösdrift.

Det beror säkerligen på individen, lagom är bäst. Man får också ta hänsyn till olika raser. Travhästar tas ju oftast väldigt tidigt men då handlar det ju ioförsig inte om ridning. Ridhästar såsom fullblod tas ju också tidigt, halvblodshästar runt 3-4 år, något senare är det ju med kallblod där den generella gränsen snarare verkar ligga runt 5-6 år hos de flesta raserna, men vissa även kanske runt 4 år.

Jag tror att det är viktigt att hästen börjar stärkas upp i tidig ålder men detta behöver inte innebära ridning eller ren motionering med ryttare/kusk utan det är mer en fråga om ordentliga hagar som är kuperade och gärna med många hästkompisar så att hästen får leva under så naturliga omständigaheter som möjligt, få gå i flock osv. och gärna på varierande underlag då. Detta stärker upp och är nyttigt för hästarna.

En häst som bara står i box har i regel sämre förutsättningar att bli hållbar. En häst bör få varierat arbete och en allsidig utbildning för att få bästa förutsättningar att bli hållbar, sedan spelar givetvis även synsett på ridningen osv. en stor roll också. Och det är viktigt att det blir en lagom balans så man inte kräver för mycket på en gång.

Faktum är att jag nog hellre skulle ta en häst som är tidigt tagen och gjort mer under förutsättningar att den verkligen är fräsch vid ett eventuellt köp en, en häst som bara stått inne i en box tills den är 6 år . Då tror jag att den hästen som vid tidigare åldern har blivit utsatt för påfrestningar faktiskt kan komma att hålla i längden om man förutsätter att man anpassar och tar hänsyn till vilket sett och hur den har blivit riden/arbetad tidigare.

Sedan finns det ju olika arbetsformer också. Jag tror att arbete på töm t.ex. är kanon och ger mycket hjälp innan hästen ska ridas in. Körhästar som drar vagn stärker ju också upp senor och ledor utan att ha samma belastning som en ridhäst har.

Det blev lite rörigt kanske ;) men i ditt fall så skulle jag vara noga med att försöka ta reda på så mycket om hästens bakgrund som möjligt och ta reda på om den har utsatts för någon form av belastning tidigare, hurdana hagar den har gått i osv.

Prcis som cactuspower skriver så utvecklas kallblod tills de är ungefär 5 år (enligt minerfarenhet). Lillasyrrans russ blev inte heller färdigutvecklad förrän han var 5 år (det var som att se "den fula ankungen" bli en jätte vacker svan). Islänningar rids in först när de blir 5 år...

Vad jag fattade det som så är han redan lite hanterad och t.o.m. löshoppad. Säkert är han redan bekant med hur människor fungerar och då är steget till att du sitter på ryggen inte så stort. Gör inte så stor grej av det ;)

Inom den akademiska ridningen väntar många (jag med) väldigt länge tills inridningen skall startas.
5,5 år förekommer.

Och jag ser Bara fördelar.

Hästen är både fysiskt och psykiskt redo, som 3 åring är den fortfarande bara ett barn.

Inom den akademiska ridningen väntar många (jag med) väldigt länge tills inridningen skall startas.
5,5 år förekommer.

Och jag ser Bara fördelar.

Hästen är både fysiskt och psykiskt redo, som 3 åring är den fortfarande bara ett barn.

Bra aspekter. Både hur de gör inom den akademiska ridningen och att en 3-årings psyke faktiskt inte är fullt utvecklat.

Vill tillägga att det circulerar en "sanning" att det skulle vara dåligt för hästens leder att inte ridas eller på annat sätt belastas när den är ung (3 år) men enligt min dåvarande veterinär -02 inte bekräftat eller på någon sätt studerat på äkta forskarnivå.
Hon hade stark misstro till denna sanning. Hästägare, sedan många år tillbaka. Red in sina islänningar som 5 åringar.

Dvs, inga obuktioner, inga långtidsprojekt som studerat hästarna och sedan vid olika åldrar slakatat försökshästarna.

Och lite tacksam måste jag säga att jag är för det...

Nej, 3 årsgränsen tror jag komemr utav att vi inte har tålamod.
Vem vill inte så snabbt som möjligt hoppa upp och rida sin häst?
Vi har inte tillräckligt tålamod och därför naggar vi i kanterna.

Det är dessutom inte ovanligt att se treåringar på exempelvis hopptävlingar, hårt ihophållna "på tygeln" och ha alla möjliga och orimliga krav på sig.. Okej att man kan börja sitta på dem när de är tre, men vänta för fasen med tävlandet tills hästarna växt till sig!
Jag är på din linje Sammet, treåringar är bara barn..

Nej, 3 årsgränsen tror jag komemr utav att vi inte har tålamod.
Vem vill inte så snabbt som möjligt hoppa upp och rida sin häst?
Vi har inte tillräckligt tålamod och därför naggar vi i kanterna.

Många gånger handlar det ju om pengar också! Man vill få hästar som presterar bra vid treårstester och liknande. Som uppfödare tjänar man ju på att sälja hästarna så unga som möjligt, samtidigt som det oftast lönar sig bättre att sälja en inriden treåring än en oriden tvååring. Framförallt om den är visad med bra resultat..

en häst som fått röra sig fritt på stora kuperade ytor från början och sedan tas "sent" tror jag håller bättre än en som gått i små platta hagar hela tiden och rids in tidigt. det tror jag är den stora skillnaden. läste någon gång på 90 talet en artikel (kommer inte ihåg i vilken tidning) där dom gjorde studier på hur mkt. det påverkade hållbarheten att ha väldigt kuperade hagar med både skog, äng och "naturhinder" där hästarna ofta passerade samt lösdrift.

Jag har inte läst något om detta, men det känns ju logiskt. Sålde min femåring för någon månad sedan. Hon var visserligen inte inriden, men hon har i princip gått ute i en relativt stor kuperad hage med bergknallar och omkullfallna träd dygnet runt i hela sitt liv och bara stått inne nattetid vid riktigt kyligt eller uselt väder. Hon har hittills aldrig varit sjuk och min känsla är absolut att hon håller minst lika bra som om hon skulle ha ridits in som 2.5-åring, och bara gått ute mellan 8-16 i en platt ruta..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
845
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi En anhöring har blivit påkörd av en epa och polisen la ner direkt, tydligen för att det är för svårt att fastställa vem som varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 330
Senast: Bee
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar