Inomhus eller utomhus

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare OlleAtlas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 658
O

OlleAtlas

Jag har läst i en del fölböcker och i Ridsports Fölbilaga. De flesta verkar förespråka fölning utomhus av hygieniska skäl, för att moderkakan lättare ska lossna och för att stoet inte kan lägga sig mot en vägg.
Min plan har varit fölning utomhus om vädret tillåter annars inne, men jag känner mig vill.

Hur planerar ni andra att göra?

OA

Sv: Inomhus eller utomhus

Mina ston som ska föla står inne på nätterna och går ute i hage på dagarna. Detta för att det är enklast att övervaka då - jag har övervakningskamera.
Sen är det lite upp till stoet vilken tid på dygnet hon behagar föla...

Av de 5 senaste fölen jag fått är tre födda ute i hagen på dagtid (en vid lunchtid, en på eftermiddagen och en vid 20-tiden)

Jag har läst i en del fölböcker och i Ridsports Fölbilaga. De flesta verkar förespråka fölning utomhus av hygieniska skäl, för att moderkakan lättare ska lossna och för att stoet inte kan lägga sig mot en vägg.
Min plan har varit fölning utomhus om vädret tillåter annars inne, men jag känner mig vill.

Hur planerar ni andra att göra?

OA

Jag gör som Ameo. Stoet går ute dagtid och in på nätterna för att vara lättare att övervaka. Om stoet går ute och det blir komplikationer kan det inte vara lätt att fixa detta i skenet av en ficklampa. /AFF

/AFF

Mina går ute dagtid och står inne på natten. Jag ser ju helst att de fölar inne då jag har möjlighet att kolla dem där på natten, jag har inte det dagtid (bor inte vid stallet).

Senaste fölet kom inne mitt i natten. Jag skulle tro att de fölar inne nu med (nästa år) eftersom det är så tidigt på året är det ju inte så varmt ute.

Tack alla ni för svar. Jag är helt velig. I yrkeslivet klarar man att ta massor av beslut men då det gäller fölning har jag bara ett förvirrat samelsurium i knoppen. Känner mig så himla oerfaren.

OA

Ute dygnet runt i hage utanför sovrumsfönstret. Skulle aldrig låta ett sto föla i en box.

JAg planerar att låta damen föla ute. Har en mycket trevlig hage som stått tom från hästar i snart tre år.

Skulle det av någon anledning strula till sig så är det inte mer än ett par hundra meter ner till stallet. Vid stallet finns en lite mindre hage som jag kan använda vid nödfall... Den ligger precis utanför sovrumsfönstret.

Och som sista alternativ så kan jag ta in i stallet. Skall plocka ner boxväggen mellan två boxar och på så sätt få till en stor fölningsbox.

I den får de sen komma in i sommar när knott eller broms bli allt för djävliga på dem.

Men summa sumarum ... jag planerar en fölning utomhus...

Ute dygnet runt i hage utanför sovrumsfönstret. Skulle aldrig låta ett sto föla i en box.

Fast beror inte det där på när man beräknar få fölet?

Min ena kommer få sitt ca 15 mars, då vill jag inte att hon ska ligga ute (i snön?) och föla.

Än så länge har alla mina ston fått utomhus utom ett. Det känns naturligt och bra och jag har lika bra koll på dem utomhus som jag har på dem inomhus. Nästan bättre koll utomhus faktiskt, för det är så man ser dem för det mesta och där känner man dem bäst.

Men så har ju jag lite andra förutsättningar med mina ston på Irland än er i Sverige med väder, bete etc.

Låter ni dem gå ensamma ute, eller med någon annan?

OA mer och mer förvirrad

Min kommer få föla ute, oavsett väder. Nu är det så varmt så det fixar dom (både du och jag har ju islänning) Skulle det regna mycket kommer de bara få gå in under tak i hagen.
Jag har en nordsvensk också, och planerar att de kommer få gå tillsammans. Jag tror hon har vett att låta fölstot få vara ifred när hon fölar (ett gammalt förståndigt sto :) ..).
Skulle hon inte göra det, kommer jag bara sätta upp en tråd mitt i hagen så det ändå känns som de går tillsammans. Och ta bort den efter en dag.

Min Heba går med ett 22-årigt sto och en snäll valack som varit med om fölning förr. Jag har spänt ett staket tvärs över hagen och tänker mig att mota ut de andra om det inte ser ut att funka.

Har hört att valacker kan bli ganska aggresiva och att även ett ranglågt gammalt sto kan ta chansen att klättra i rang då fölstoet fölar.

Jag kanske skulle lära mig att koppla av och inte fundera så mycket. ;)

OA

Jag funderar också :) Har velat hit och dit om hästarna ska få gå ihop mm. Men nu har jag bestämt mig hur jag ska göra, så nu ska jag inte vela mer :angel:..... tror jag ;)

Min lille rackare fölade i en stoooor box men lyckades ändå fastna mot väggen! Om vädret tillåter så är det nog bra att hålla till ute med sådana här aktiviteter..

Svala har fölat utomhus med sällskap av Askja två gånger och så blir det även i år.

Askja ville in och föla, det regnade och Svala och hennes föl (2 dagar) var inne.

Alla tre fölen har fötts vid 4-tiden.

Mina går ensamna i en mindre hage (60x40 meter). Det finns andra hästar på två sidor om den hagen, så stoet är inte ute utan att se andra hästar och kunna lukta på dem över stenmuren som skiljer hagarna åt.
Det har även hänt att 2-3 dräktiga ston har fått gå i samma hage tills alla har fölat. Det beror på hur stor platsbristen är hemma på gården.

Våra ston har gått tillsamman hela vinter ute i lösdrift och nu även i en hage alldeles utaför husen på gården. Nu har första damen börjat visa tecken på att det är dags så hon är ensam i hagen nu. Hon kommer att få föla ensam och sen släppas ihop med de andra vartefter. Nummer två är beräknad om 10 dagar, hon har dock ingan tecken ännu men skulle hon visa tecken får hon väl en annan egen hage.

Vi har varit med om en föl-napperska - sedan dess har de som skall föla fått vara ensamma vid fölning samt de första dagarna.

OA mer och mer förvirrad

Jag har kört över mitt treårssto till syrran. Hon går med det högdräktiga stoet nu och kommer att vara "flocken";)... Stoet blir tryggare med en till som håller vak runt henne.

Jo, det stämmer oxå...Jag har hört att stona ska föla utomhus för att dom får "fritt utrymme" än att stå i boxen.
Min märr fölade inne i ligghallen, det är ju ingen dörr där utan det är en öppning o hon valde att föla därinne o jag fanns med på plats ifall hon behövde lite hjälp o så.
Sedan så bor ju mina hästar ute dygnet runt sedan 3 år tillbaka, o det är det som märren helst vill vara ute.

Efter att ha läst alla era svar tror jag att jag försöker med utomhus. Har tagit fram pannlampan om den behövs.

OA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 360
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 130
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 686
Senast: ISABEL
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan... 2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka