Inner och ytter skänkeln/tygeln

Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Hur gör du då när du rider ut på en grusväg?
Kommer du aldrig till rakriktning:D Rider med rak häst o lika på båda tyglarna:grin:

hur rider du mot terränghinder?
hängande i en yttertygel:angel:

skämt åsido, men som TS verkar är det bättre tror jag att ha hästen rak o att leda inåt eller utåt beroende av situation. En förböjd häst går dit den vill.

En häst behöver inte alltid gå dit näsan pekar.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Kommer du aldrig till rakriktning:D Rider med rak häst o lika på båda tyglarna:grin:

hur rider du mot terränghinder?
hängande i en yttertygel:angel:

skämt åsido, men som TS verkar är det bättre tror jag att ha hästen rak o att leda inåt eller utåt beroende av situation. En förböjd häst går dit den vill.

En häst behöver inte alltid gå dit näsan pekar.

Rider du aldrig lätt på en grusväg? Det gör jag.. och då har jag en inner och en yttersida. Likaväl som jag har en inner och en yttersida om jag rider dressyr på en grusväg och gör skänkelvikning, öppna och sluta..

Det är väl just när man inte klarar av att ha hästarna lika på båda tyglarna som man är väggberoende att det måste vara yttersidan isåfall ??
 
Senast ändrad:
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Va fa....Det har du ju rätt i:o

O även vä eller hö galopp. fast om man nu mullerider eller fräser på så rider jag inte ens i ngn form. Så rider jag numera... Jag skapar sällan ngn sida i trav, mer än om det svänger.
 
Senast ändrad:
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Ja, jag tyckte iaf jag var lite lustig då jag skrev det. Uppenbarligen roar det även såna som är i sandlådan.

Om man är i ridbanans mitt kan inte inåt/utåt vara avhängigt av ridbanans vara eller icke var. Det är inte så svårt.

Hur mångfa tror du har sin häst 100% rakriktad? Ens i världscuppen.?
Rakriktad galpp är ju terre a terre, tvåtaktsgalopp. Den vanliga är inte rakriktad.
Många rider hästarna rakt fram. Men inte rakriktade. Man fattar inte att det är slutmålet och inte så man ska börja.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Det var ingen självironi med, utan högfärd.

På denna nivån när det inte handlar om annat än basics så tar man till hö resp vä. när man lär ut. Vad som är ytter resp. inner lär man sig med tiden- när det är dags för mer avancerade saker.

Vi pratar heller inte AR eller skolor över marken, utan där man strävar efter att få en rak häst även i galoppen- så långt det går. man behöver inte alltid gå till överdrift.. Man behöver inte böja den mer än hur den själv vill vara.
I en kontraställd rörelse är inner forfarande inner, men det är knappats ngt som TS frågar om eller kan sätta sig in i- tror jag.

Rid upp på medellinjen utan att ha hästen rak- i trav o se poängen

En lösgjord häst som är På sätet behöver man inte hålla i- oställd.

Man måste bli färdig ngn gång o ryttare som kan rida lika bra rörelser åt båda hållen är väldigt bra rakriktade.

nej jag vet att du anser att nästan ingen kan rida bra- ingen
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Kl
Detta är lite intressanti sammanhanget...

"Observera att i denna bok är hästens inre sida alltid den sida som är inåt ridba- nan, oavsett åt vilket håll hästen skall vara ställd.
Motsvarande även för yttersidan."

Detta står inledningsvis i podhajskys bok på nätet. har inte lusläst för att kolla hur/om förvirrande det kan bli att läsa, men man blir ju lite nyfiken nu...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 448
Senast: Emanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp