Inner och ytter skänkeln/tygeln

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Vilken är inner och vilken är ytter skänkel/tygel?? Är det yttertyglen/skänkeln (för det gäller väl samma sak för båda??) som är mot väggen (i ridhuset) och inner som är mot väggen elr hur är det ??
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Inner är mot mitten (x), ytter är "utåt" mot väggen. Precis som du trott :)
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Ytter är alltid den som är ut mot väggen/staketet och inner är in mot mitten :)
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Inner är alltid den sida hästen är böjd och/eller ställd till. Det kan alltså vara mot banans mitt eller mot sargen/staketet. Det har inget med själva ridhuset eller banan att göra. :)
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Fast så kanske är lite dumt att säga. Det blir ju snarare så att hästen blir utåtställd då. Sen att man arbetar med den sidan som om det vore innersidan är en annan sak. Men en ridlärare säger ju inte att du ska ställa din häst innåt och mena att den ska ställas utåt. För en nybörjare blir det ju säger väldigt förvirrande även fast det är så i praktiken.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Haha.. Om det vore så som ovanstående skrivit har jag stått och skrikit fel hela dagen. Jag jobbar nämligen som dressyrtränare.:p
Just för att undvika såna fel som gör att folk inte lär sig rida ordentligt och inte kommer förstå innebörden av vad som egentligen ÄR inner och utsida och vad de gör genom hästens kropp och varför man ens HAR en inner och utsida så skriker man då lämpligen inte inner/ytter på så sätt. Utan man skriker böj/ställ åt höger/vänster eller mot sargen eller mot mig om man är i mitten av banan.

Jag är just dressyrtränare(ej hopp) och vill att mina elever ska kunna nå högt i dressyren. Jag vill att de ska klara sig utan mig och lära sig fundera ut egna lösningar. För att det ska funka måste de förstå varför man gör saker. Och vad som sker i hästens kropp.

In- och ut-sida är jäääätteviktigt när man börjar formge hästen. Och för att inte göra det svårare än nödvändigt lär man då in rätt terminologi från start.
Det är så jäkla många som inte ens vet vad som är in och ut på hästen. Då kan de inte komma till god ridningen heller. Så att lära in fel från början är att göra folk en björntjänst. De får bara backa och lära om sen annars.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Tuaphua förklarar ju det hela helt rätt. Om hästen är böjd, är innersidan den sidan som är förkortad, yttersidan är den sidan som längs.

Skulle hästen vara raktställd avses oftast "staketsidan" alt. den sida som kommer att vara utsida vid en sväng (när man t ex kommer till hörnan i ridhuset) vara utsidan.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Ja jag är helt och fullt med på hur det ligger till. Men jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara konstig med att säga ställ din häst inåt och mena in mot mitten. Detta faller ju sig naturligt.

Sedan vad hästens inner och ytter blir beroende på åt vilket håll den är ställd är för mig en annan sak.

Nu tror ju inte jag att du och jag har helt skilda åsikter om vad inner och ytter är på hästen men vi kanske uttrycker oss olika vad det gäller termer under själva undervisningen;)
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Fast nu pratar vi ju inner/ytter skänkel/tygel. Yttertygel och innerskänkel har ju alltid en viss uppgift (precis som ytterskänkel och innertygel) oavsett vilken sida staketet råkar befinna sig på. Staketet är oviktigt, hästens ställning är det enda som räknas. Ytterskänkel kan ju aldrig utföra innerskänkelns uppgift!

Däremot är jag med på att en tränare kan säga "ställ hästen utåt", men då BYTER du ju yttersida när hästen är motställd. Inte svårare än så.

Så för att svara TS (även om hon redan fått bra svar) så funkar det som så att om du rider rätt upp och ner på en volt, så är innersidan den som är närmast mitten, alltså den sidan hästen är böjd i.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

För att krångla till det ytterligare: Inner sida är den sida åt vilken hästen SKA vara ställd. D v s om hästen gå på en volt till höger SKA den vara ställd åt höger. Om ryttaren inte kan ställa till höger, och hästen går vänsterställd, är inte hästens vänstersida innersida bara för att ställningen är däråt.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Inner är alltid den sida som hästen är ställd eller böjd åt. Det är enklaste sättet att förklara tycker jag. Har du det i huvudet så vet du alltid vilken som är inner sida.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Tur att man håller på med westernridning. Orsaken är nog ovanstående, dvs fullständiga obegripligheter! I min värld så är det så att går hästen i vänster varv så är vänstersidan innersida och tvärtom. Om jag skulle byta inner och yttersida efter hur hästen för tillfället är ställd så behöver han ju bara titta ut över staketet så har vi bytt innersida? Det är samma sak med trängande tygeltag, i vänster varv så är den högra tygeln trängande och tvärtom. Jag har alltid känt att ridning måste vara lätt och logiskt och därför så kan jag inte bli en riktig dressyrryttare för jag är alldeles för korkad för det.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Att börja predika överkurs är inte lämpligt i det här fallet. Kan man sen inte höger o vänster blir det ännu större konflikt.

Inåt mitten är just den inre eller den ytter..
Thua
Jag jobbar nämligen som dressyrtränare.
:rofl::rofl:
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Tur att man håller på med westernridning. Orsaken är nog ovanstående, dvs fullständiga obegripligheter! I min värld så är det så att går hästen i vänster varv så är vänstersidan innersida och tvärtom. Om jag skulle byta inner och yttersida efter hur hästen för tillfället är ställd så behöver han ju bara titta ut över staketet så har vi bytt innersida? Det är samma sak med trängande tygeltag, i vänster varv så är den högra tygeln trängande och tvärtom. Jag har alltid känt att ridning måste vara lätt och logiskt och därför så kan jag inte bli en riktig dressyrryttare för jag är alldeles för korkad för det.

Det som beskrivs är detsamma även i western. Man får tänka bort bana/staket/väggar och xx-varv.
 
Sv: Inner och ytter skänkeln/tygeln

Vad var det som var så roligt, det ser inte felstavat ut det fetmarkerade om det var det som du syftade på :p
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 448
Senast: Emanon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp