Sv: Innekatt

kl

Jag har en Maine Coon och en bengal i en tvårummare med balkong. Av de två är Maine Coonen betydligt mer intresserad av att gå ut. Han är gärna på balkongen samt att jag tar ut honom i koppel ibland. Dock vill han bara vara ute när det är mörkt och inga andra människor är ute. Han är av den lite fegare modellen!

Bengalen tycker mest att det är kallt ute och ser ingen större vits med det. Man kan ha lika roligt inne om inte roligare anser hon.

Jag tror inte att de lider av att vara innekatter eftersom jag försöker aktivera dem ordentligt samt att de har stort utbyte av varandra, men hade jag haft möjlighet hade jag byggt en stor rastgård till dem.

Jag har en perserkorsning, som är ganska lugn av sej men som behöver springa av sej ibland.
Tyvärr är det svårt att ta ut honom eftersom han är fullständigt livrädd för främmande folk, höga ljud, konstiga lukter och saker som rör sig fort...
Han har varit bortsprungen i ett halvår förra vintern innan han kom till mej, och har antagligen riktigt dåliga erfarenheter av det.
Så jag tror att han trivs bäst inne. I min säng =)

Men jag funderar på att skaffa en liten kompis till honom :D

Nussikan - Aha, ok. Allt har som alltid minst två sidor. Visst är det ur flera synvinklar positivt för katter att husera fritt ute i det i fria. Men här i stan går det ju inte och en sådan tanke finns inte. Dels farorna för katten och dels vad de själva kan orsaka i form av olägenheter för grannar. Sedan har jag gått ett steg längre och skulle nog inte våga släppa ut dom om vi bodde på landet heller. Många tänker att de risker som finns är värda att ta, men inte jag. Det jag för stunden kommer på är en ragdoll som togs av räven, en birma som togs av räven, instängningar i uthus långt från egna huset, ihjälskjutning av katten, påkörning på de vägar som trots allt finns och så katter som förvinner av okänd anledning och aldrig återvänder. Olyckor sker ju även inomhus, men jag tror inte de är på långt när lika vanliga. Det blir att man väljer sin egen väg, mina har i alla fall en stor innätad balkong. Drömmen är en jättestor inhägnad i anslutning till ett eget hus... :smirk:

Guldaskig - Jag har visserligen raskatter nu, men skulle tänka likadant om jag hade huskatter. För många år sedan hade jag huskatt, innekatt. Jag var nog inte redo för katt då, ser det nu i efterhand. Det räcker inte bara att älska katter, det är mycket mer än så, ett stort ansvar man kopplar på sig, som man inte bara kan se lätt på - vilket jag nog delvis gjorde. Hade småbarn som tog mycket tid och så var jag inte tillräckligt noggrann med att hålla fönster o dörrar stängda, samt hade svårt hålla full koll med barn springande ut och in. Så efter bara ett drygt år försvann hon, vår kastrerade huskatt. Hur vi än letade hittade vi henne inte. Undrar så mycket vad som hände henne... :(

Nussikan - Aha, ok. Allt har som alltid minst två sidor. Visst är det ur flera synvinklar positivt för katter att husera fritt ute i det i fria. Men här i stan går det ju inte och en sådan tanke finns inte. Dels farorna för katten och dels vad de själva kan orsaka i form av olägenheter för grannar. Sedan har jag gått ett steg längre och skulle nog inte våga släppa ut dom om vi bodde på landet heller. Många tänker att de risker som finns är värda att ta, men inte jag. Det jag för stunden kommer på är en ragdoll som togs av räven, en birma som togs av räven, instängningar i uthus långt från egna huset, ihjälskjutning av katten, påkörning på de vägar som trots allt finns och så katter som förvinner av okänd anledning och aldrig återvänder. Olyckor sker ju även inomhus, men jag tror inte de är på långt när lika vanliga. Det blir att man väljer sin egen väg, mina har i alla fall en stor innätad balkong. Drömmen är en jättestor inhägnad i anslutning till ett eget hus... :smirk:

Nä bor man i stan eller nära stor väg etc så är det självklart även för mig att man inte ska ha katten ute. Men när vi väl flyttar ut på landet så har jag inte hjärta att hålla dom inne, jag ser hellre att min katt har ett kortare och lyckligare liv utomhus än ett långt och tråkigt liv instängd. En riktigt stor rastgård hade ju varit det optimala (typ 100x100 m) men det är det ju inte alla som har möjlighet att ha.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 066
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: ufot
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
1 011
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama