Sv: Innekatt

Jag har, och har haft, innekatter och dessa har varit huskatter (bondkatter). Alltså ej speciella raskatter. Detta har fungerat utmärkt!

Har bara haft innekatter, två perserherrar och nu har jag två huskatter. Funkar hur bra som helst.

"Till alla: Hur tycker ni att det är att ha innekatt? Tror ni att just era katter skulle trivas bättre om ni bodde så att de hade möjlighet att vara ute regelbundet?[/QUOTE]"

Min inne-katt har fått vara ute i två och en halv månad i sommar. Han fick komma in varje kväll vid sex - sju då vi sett rävar i närheten! Det var ju en risk som jag tog, men han fullkommligt älskade att få vara ute. Han jagade hela tiden, ofta ihop med grannens lilla hon-katt. Så han fick en kompis också o det var ju kul. Nu är vi tillbaks i stan, men han verkar lugn o tycker nog att det är OK det med... men jag funderar på om han kanske skulle vilja ha en kompis här med...

Senast ändrad av en moderator:

vad kul att det verkar funka för alla som har innekatt :)

Jag har inga planer på att skaffa katt än för jag har ingenstans att ha den men när jag flyttar hemifrån till en egen lägenhet vill jag nog ha en (eller två) katter :love:

Till alla: Hur tycker ni att det är att ha innekatt? Tror ni att just era katter skulle trivas bättre om ni bodde så att de hade möjlighet att vara ute regelbundet?

Min ena skulle nog trivas bättre med mer möjlighet att gå ute. Den andra är en riktig kruka och stugsittare. :p Vissa individer funkar inte alls som innekatter.
Min första klättrade på väggarna (bokstavligen) och var helt omöjligt. Han fick flytta ut till min pappa som bor i villa och så till att han kan vara utekatt och stormtrivs med det. Så det slutade ju lyckligt.

2 Brittiska Korthår bor här med mig. Den ena är klart nöjd med att bo inne, den andra skulle nog gärna ha möjlighet att gå ut men klarar sig bra inne också.

Jag har två ragdolls (kommer bli en snart igen då kattungen flyttar men tanken är att det ska tillkomma en ny så småningom ;) ) och de får bara vara inne. De får dock gå ut på min innätade balkong och i sele och koppel ute ibland, och de trivs alldeles utmärkt. :)

/Erica

Till alla: Hur tycker ni att det är att ha innekatt? Tror ni att just era katter skulle trivas bättre om ni bodde så att de hade möjlighet att vara ute regelbundet?

Har en huskatt,han vägrar att gå ut,förr fick han men det var inte hans grej alls.

Innan jag flyttade upp på 3:e våningen hade jag en katt som fått vara ute förr,han gick inte alls att få till att vilja vara innekatt,han lyckades hoppa från balkongen och matstrejkade,så han omplacerades till mina föräldrar.

Hädanefter blir det bara innekatter här så länge jag inte bor långt ut på landet.

Mina är rätt nyinflyttade och ganska skygga, så jag vet ju inte hur det blir när de får lite självförtroende, men än så länge verkar de helnöjda med att bara vara inne. Jag har en nätdörr till balkongdörren i väntan på att jag ska hinna näta in balkongen, och ingen av dem har velat gå nära den dörröppningen när jag har haft "öppet". De är före detta hemlösingar, så de kanske tycker att de har fått nog av utelivet?

Jag tycker det funkar bra. Jag tror att alla katter skulle trivas bättre ute om dom fick vara det, det är ju trots allt ett rovdjur som har instinkter kvar även om många är nästan sönderavlade. Däremot tror jag inte att nakenkatter eller perser funkar så bra ute, men hade det inte vart för att människan avlat fram så att nakenkatterna fryser och persern inte kan sköta sin egen hyggien så hade självklart även dessa raser varit lyckligast om dom fick gå ut. Jag ska släppa ut mina så fort vi flyttat till landet :)

Skogisen skulle nog vilja gå ut mer. Jag har tagit ut honom i koppel och då har jag varit tvungen att ta ut honom sent på kvällen eftersom han är rätt rädd av sig... Vad han vill göra ute vet jag inte, han skulle ju knappast vara mindre rädd utan mig :smirk:

De amdra (3 huskatter) är väl nyfikna men de finner sig i att vara inne.
Tanken är att vi ska näta in balkongen så att de kan vara ute mer på den utan att nån ska behöva vakta på dem hela tiden.

sööööt :love:

Mina är ute regelbundet, bara inte lösa. Det har balkongen som rastgård och det är något jag alltid kommer se till att de har, en rastgård.

I somras var jag på semester hos mina svärföräldrar och pga. allergi fick katterna bo i stallet (som byggts om till katthus) och vara i en stor rastgård hela dagarna. Det var fint väder hela tiden så de var ute hela dagarna. Väl hemma igen till den vanliga tillvaron märkte jag ingen skillnad på dem.

Jag märker tydligt att den friska luften gör dem livligare så därför ser jag till att ha det öppet till balkongen så mycket som möjligt (dvs. i princip hela tiden när jag är hemma).

Jag bor i en lägenhet tillsammans med min birmahona.
Innan hon flyttade till mig bodde hon hos min kompis där hon hade möjlighet att gå ut men hon ville aldrig göra det, så¨det funkar jättbra att ha henne som innekatt! :smirk:

Opps, här kan man bara kopiera av Nussikan:s inägg

"Vi har fyra stycken birmor inne, går jätte bra. Dom har dock en rastgård där dom spenderar några timmar om dagen."

Detsamma här, fast istället för rastgård så har de en stor innätad balkong i anslutning till köket att vara på. De har fri tillgång till sin "rastgård" när jag är hemma och det inte är allt för kallt ute.

.... jaha, hm. Men sedan läste jag ditt andra inlägg Nussikan, om att släppa ut dom vid flytt till landet, det kan jag ju inte "kopiera" lika enkelt...
Du tänkte då att släppa ut dom fritt, utan inhägnad?
Det finns inte i min värld. Hört dåliga erfarenheter av vad som kan hända ens katter, även de som bor på landet. Nej, för min del - det skulle jag inte göra.

... så det kan ju inte kopiera då :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, helt utan inhägnad, dom skulle få leva som katter är gjorda för att leva, det skulle inte falla mig in att stänga in katterna om jag slapp, nu bor jag ju som sagt brevid en stor väg som redan tagit många katter så nu vågar jag inte släppa ut dom.

Vi har fyra huskatter inne.
Dels för att vi bor en våning upp och dels för att det är mycket trafik här.

En av mina har varit ute förut, när jag bodde i en annan lägenhet.
Kattungen har också vart ute innan han flyttade hit -ingen av dem mår direkt dåligt av att vara innekatter.
Men tre av dem ser jag på dem skulle må bättre om de fick gå ut -det märks i beteendet, trots att de har leksaker och klätterställningar i massvis och drivor i alla rum hittar de på massa tok som de inte gjorde som utekatter.
Som utekatt upplevde de såpass mycket ute att de fick det behovet tillfredställt och var lugnare inne.

Flyttar vi till ett hus en dag så kommer jag ha dem ute *kommer förövrigt inte köpa ett hus mitt i smeten* en av hanarna kommer nog inte vilja gå ut för han är så harig.
Men de andra tre tror jag kommer må finfint då.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 064
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: ufot
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
1 011
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama