Inne dygnet runt?

Sv: Inne dygnet runt?

Om hagarna är så pass isiga att inte brodd fäster så är det ok att inte släppa ut. Men visst sjutton ska hästarna ändå motioneras dagligen. Det är väl ändå skillnad på en kovalescent och på en fullt frisk häst? Det kan inte vara blankis överallt, någonstans måste hon kunna rasta sina hästar tycker man. Sanda fram till transporten och ta hästen til ett ridhus, eller till en snöig skogsväg. Det kan inte vara omöjligt.
Det är inte försvarbart att ha fullt friska hästar instängda under två veckor utan annan stimulans tycker jag i alla fall.

Då håller jag med dig i stora drag.
Läste dåligt, du har rätt, det stod tex. men jag missade det.
Dock tycker jag det är skillnad på ridhus och staket på så sätt, ett ridhus går ju liksom inte spränga, emn såklart man ska göra allt man kan för att möjliggöra att dom kan gå ut.

Jag tror att saken är väl vad man kan så att säga, ofta är det ju så att man inte äger stallet själv och tyvärr är det inte så ofta folk bryr sig nog att man får hålla på och bygga om bara för att sin egen häst kanske har andra behov, det kan vara oerhört svårt att hitta nåt stall där det funkar på så sätt om man inte har en standard häst.
För mig har det varit svårt att ens hitta fungerande lösning på sjukhage vid behov ibland, även att hitta stall som passar min hästs behov i övrigt sådär, det tar tid ibland och vintern kommer ju tyvärr vare sig man hittat eller inte.

Dock tycker jag absolut amn ska grusa etc. och ha ute om det är bra nog fäste så att säga, och absolut om det finns annan hage som man får använda såklart (men ordet där är ju verkglein OM man får...för det är verkligen inte alltid folk tar hänsyn och fixar så att alla hästar kan gå ute och man kan dela hage etc.)

Jag har väl haft ltie otur med stall kanske över åren men i min erfarenhet så kan det vara svårt att genomföra lösningarna, även om dom finns, pga. att man helt enkelt inte har lov att göra det som kunde funka.
Som tur är så har jag jättebra kunniga stallkompisar som tar hänsyn etc. så vi delar en bra mindre hage nu som är nog med snö i och den kan vi grusa upp vid behov etc. men alla har ju inte sån tur tyvärr.

KL

Inne pga extrem is: Okej temporärt, om än ej optimalt - förutsatt att man kan underlätta för hästen och uppnår kraven på daglig rörelse på annat sätt.

Har man a) extrem is b) icke paddock eller ridhus eller c) paddock ridhus där man ej får släppa hästarna ens under såna förhållanden, eller d) jobbar och kan inte ta sig ut morgon och kväll för att ialllafall leda eller skritta hästen morgon och kväll, tycker jag inte det är okej.

sett såna ursäkter alltför många gånger, att "jag jobbar heltid, vi får inte släppa dem, det är mörkt när jag kommer på kvällen" osv osv.
i en sån situation kan jag faktiskt inte förstå hur man som hästägare kan leva med sig själv. Har man ett friskt djur så ska det få röra sig/stimuleras för att iallafall underlätta och göra livet humant under den tiden fri utevistelse i hage några timmar om dagen, ej är möjlig. Personligen skulle jag hellre gå upp 05.00 för att åka ut på morgonen och ta ut hästen vid hand eller uppsuttet en halvtimma, och sen göra lika dant kvällstid, OAVSETT mina arbetstider och hur långt till stallet blah blah blah.

vore jag den hästägaren som finner mig i en sån situation, att a,b,c, d alla är en faktor, skulle jag se det som mitt ansvar att till nästa vinter byta stall. Inga ursäkter.

Senast ändrad:

En frisk häst klarar av boxvila betydligt bättre än en som är ordinerad boxvila i veckorvis på grund av tex kotledsinflammation och dylikt.

Många här skriver att det är och att stänga ien sjuk häst i boxen, men absolut inte för att det är halt....
Det är lite korkat för en sjuk häst behöver all cirkulation som den kan få för att läka. hur kan man liksom tycka att det är ok?

Nej, alla sjuka hästar behöver INTE "cirkulation" (jag antar att du menar rörelse?). Mina hästar med hovbensrotationer var ordinerade, av både vet och klinikhovslagare, att stå absolut stilla. De skulle inte ens lämna boxen och stå i stallgången när jag mockade...

Jag skulle tro att alla resonerar efter så kallat sunt förnuft. dvs utevistelse ska erbjudas och tillgodoses hästen i alla lägen såvida inte fysiska åkommor som äventyrar hästens hälsa vidare, ligger i vägen för detta.

med andra ord så en sjuk häst som ordinerats boxvistelse har inget val.
Jag tror cirkulation blir sekundärt på en häst med en fraktur : )

en frisk häst däremot, har ingen anledning att hållas på husarrest av redan diskuterade orsaker inkl. djurskyddslagen.

Inte så konstigt i min värld. fast det vore ju smidigt för alla hästägare som inte hinner pga jobb, om hästen står inne på grund av is. då kan man motivera sig varför man inte hinner rida/leda den för hand under dygnet med att "den mår inte så illa av boxvila som en sjuk häst".

Många här skriver att det är och att stänga ien sjuk häst i boxen, men absolut inte för att det är halt....
Det är lite korkat för en sjuk häst behöver all cirkulation som den kan få för att läka. hur kan man liksom tycka att det är ok?
Diskussionen rör vad som är tillåtet och inte tillåtet enligt nationella regler samt exempel på hur man kan lösa situationen så att man kan följa reglerna. Boxvila för sjuk häst är tillåtet. Box dygnet runt för frisk häst är inte tillåtet.

Vill förtydliga att jag missade Knapplån. mitt svar ser ut som det är till Bettysmatte. Det var inte avsikten, det är till Djurjouren, med samma anledning som ditt svar.

delvis knapplån, jag skrev ovan om en häst som står hos en svensk elitryttare och inte har fått gå i hage eller varit lös i ridhus på över 1,5 år. Hästen rids två gånger om dagen istället eller ridning ett pass och skrittmaskin ett pass.

Jag undrar vem som har tolkat reglerna här?

För jag är helt med det klara att man bör ha en häst på box om veterinären ordinerar det. Men då är ju hästen sjuk.

Den här hästen står i box för att den i hage riskerar skada sig/fläka upp en gammal skada för att den är så vild i hagen. Är det bara jag som ser den onda cirkeln eller? Konstigt att hästen lever rövare när dom provat släppa den i hage om den inte fått gå i hage på 1 år :angel:

Detta är i alla fall anledningen till box.

Så någon har ju tolkat reglerna att det är snällare för hästen att ha den på box för i hage kan den göra sig illa.

Och varför är det ingen som säger något? Bredvid det här stallet så ligger en veterinärstation?
Det finns fler hästar på det här stallet som man ibland skippar hage för ibland och låter dom enbart gå i skrittmaskin + ridning. Men inte varje dag men kanske nån dag i veckan eller ett par dagar i månaden...

Är det för att det är ett snoffsigt ställe som ingen gör nåt? Alla vet ju om detta?

Självklart inte OK.
Jag kan tycka att någon enstaka dag pga akut påkommen extrem halka som man inte hunnit åtgärda kan vara OK, men sedan måste man hitta någon annan lösning än att ha dem inne dygnet runt.

Inte heller lagligt att ha dem inne dygnet runt.

delvis knapplån, jag skrev ovan om en häst som står hos en svensk elitryttare och inte har fått gå i hage eller varit lös i ridhus på över 1,5 år. Hästen rids två gånger om dagen istället eller ridning ett pass och skrittmaskin ett pass.

Jag undrar vem som har tolkat reglerna här?

För jag är helt med det klara att man bör ha en häst på box om veterinären ordinerar det. Men då är ju hästen sjuk.

Den här hästen står i box för att den i hage riskerar skada sig/fläka upp en gammal skada för att den är så vild i hagen. Är det bara jag som ser den onda cirkeln eller? Konstigt att hästen lever rövare när dom provat släppa den i hage om den inte fått gå i hage på 1 år :angel:

Detta är i alla fall anledningen till box.

Så någon har ju tolkat reglerna att det är snällare för hästen att ha den på box för i hage kan den göra sig illa.

Och varför är det ingen som säger något? Bredvid det här stallet så ligger en veterinärstation?
Det finns fler hästar på det här stallet som man ibland skippar hage för ibland och låter dom enbart gå i skrittmaskin + ridning. Men inte varje dag men kanske nån dag i veckan eller ett par dagar i månaden...

Är det för att det är ett snoffsigt ställe som ingen gör nåt? Alla vet ju om detta?
Tror du eller någon annan här i sin vildaste fantasi att länsstyrelsen kan ha hundrakoll på varenda liten pålle därute? Länsstyrelsen har också aningar om vissa ställen där hästarna inte får röra sig fritt, och tro mig, tids nog hinner de dit också. Sedan är det kanske inte troligt att dessa hästägare kommer att säga hela sanningen om deras hästars utevistelse = det kommer bli en hiskerligt långdragen historia.

Ett annat sätt att uttrycka sig på är att bara för att detär ett flashigt stall så betyder inte det att man känner till djurskyddsreglerna. Det är nästan tvärt om kan jag känna ibland. Man tänker mer på bling-bling och vackra utsmyckningar i stallet än hästens behov som HÄST.

Senast ändrad:

Du skojar?

du menar att man alltså ska släppa hästen i en hage full av is
som dessutom är SALTAD?? Det skulle hästen och dess fötter
må bra av?

herregud..

Jag har aldrig ridit i ett ridhus där botten inte varit saltad. De flesta paddockar är saltade häromkring.

Om det är att välja mellan att ha hästen inne eller släppa den på saltat underlag och därmed få lite extra jobb själv är saken biff - självklart tar jag lite mer jobb för egen del om hästen får komma ut!

KL

I dag har jag grusat (med sådant grövre grus för gångvägar + vanlig sand) rikligt på alla isfläckar i hagen, så nu kan även de oskodda gå där utan problem. Den skodda har fyra brodd runt om. Kommer få grusa mer sen om det blir töväder men för tillfället är det säkert :)

Någon enstaka dag inne för friska hästar - ja visst, mer än det - Aldrig! :crazy: Dessutom skulle två av hästarna bli totalt nippriga av det och den tredje får telefonstolpar till bakben. Detta trots stora boxar i luftigt bra stall, hästkompisar, halmströ och rikligt med grovfoder.

Jag har aldrig ridit i ett ridhus där botten inte varit saltad. De flesta paddockar är saltade häromkring.

Och det brukar vara ganska rejält med salt som hälls ut i ridhus.

kl

Jag har aldrig haft isgata i hela hagen däremot enstaka fläckar men det är lätt åtgärdat med lite grus eller salt. Och hästarna går ut varje dag oavsett väder

Senast ändrad:

Vad rider ni i för ridhus?

Vi saltar också ridbanan, men inte på långa vägar så mycket som en hage med glansis skulle kräva.. Dessutom går de på ridbanan max en timme, i hagen ska de väl iaf stå ett par timmar om det ska vara någon idé?

Jag anser också att man ska aktivera hästen på nåt sätt om hagen är isig men att salta hela hagen låter ju bara dumt!

Vi har haft mindre hagar som går att röja om det behövs för att hästarna ska komma ut. Det innebär inte att vi röjer/saltar hela området, men tillräckligt för att fylla de lagar och regler som finns. Hingsthagarna brukade vi ha som reservlösning, d v s inte släppa i när det är mjukmark (då fryser de på i knölar), tillräckliga i storlek för rastning men fortfarande hanterbara att röja.

Jag har ridit i ridhus på några av Sveriges större anläggningar ner till privata mindre ridhus - samtliga saltade. Och som sagt; det är inga små mängder eftersom det saltas på sommaren för att inte damma och på vintern för att inte frysa.

Du skojar?

du menar att man alltså ska släppa hästen i en hage full av is
som dessutom är SALTAD?? Det skulle hästen och dess fötter
må bra av?

herregud..
jag menar: Hästar ska dagligen kunna röra sig fritt i alla gångarter (alltså utan lina eller ryttare). Det är det lag på i det här landet. Det är en djurägares skyldighet att följa Sveriges djurskyddsregler så länge djurägaren håller djur i Sverige. Lös problemet!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 002
Senast: spinxx
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka