Inne dygnet runt?

Sv: Inne dygnet runt?

Okej så problemet är egentligen att det är helt olika instanser.
En som ger bygglov (och finansierar hela kalaset också för den delen) och en annan instans som kollar upp djurskyddet.

Okej så problemet är egentligen att det är helt olika instanser.
En som ger bygglov (och finansierar hela kalaset också för den delen) och en annan instans som kollar upp djurskyddet.

Japp, precis så.

Sedan finns det andra stall som har väldigt lite hagmark, men som löst det genom att använda ridvolt och de små hagar de har och sedan två grupper (alltså två utsläpp). Det är ju ok enligt lagen och verkar helt okej enligt ansvariga på ridskolan, men jag själv skulle aldrig i livet ha hästen uppstallad på ett ställe med så små möjligheter till utevistelse.

Senast ändrad:

Vi saltar också ridbanan, men inte på långa vägar så mycket som en hage med glansis skulle kräva.. Dessutom går de på ridbanan max en timme, i hagen ska de väl iaf stå ett par timmar om det ska vara någon idé?

Jag anser också att man ska aktivera hästen på nåt sätt om hagen är isig men att salta hela hagen låter ju bara dumt!

Jag har aldrig haft blankis i hela hagen jag verkar vara lyckligt lottad då det inte är speciellt halt i mina hagar, jag är där ute och mockar varje dag och det är faktiskt utmärkt fäste än så länge i alla fall. Dock vid vattenbaljan, grinden och utanför stalldörren saltar jag, det är sådana ställen där det blir blankis och det är lika mycket för min skull som hästarnas för jag har ingen lust att slå i backen jag heller.

Salta en hel hage är nog inte så smart mest för gräset skull men lite salt vid vattenbaljan gör nog inte mer skada för hästarnas hovar än vad ridbanesaltet gör. Faktum är att min gamla häst en dag inför träning hade ett litet litet sår fram på skenbenet. Ingen hälta eller någonting men när tränaren såg det påpekade han att se till att du sköljer av benen ordentligt för det är saltat nyligen i ridhuset. Och jag sköljde efter träningen men dagen efter var såret svullet och irriterat.

KL

Ang saltade banor/ridhus.
Så ni menar alltså att alla ridhus måste saltas för att inte frysa?

Alltså - det här stallet har 2-3 hagar á 30*30 meter ca och kanske 50 hästar.... ja, du förstår rimligheten. Inte en chans att alla hästar kan komma ut på dagen.
Sen har de visserligen två ridhus där hästarna kanske släpps en stund. Men sen har de också hästar i spilta och tja, att då uppfylla kravet att de inte får vistas i den mer än 16 timmar per dygn blir helt omöjligt.

Anmäl dom då till länsstyrelsen, så kommer djurkyddet ut och kollar upp det.

KL

Ang saltade banor/ridhus.
Så ni menar alltså att alla ridhus måste saltas för att inte frysa?

Nej det hör till ovanligheten att man saltar ridhus här nere i alla fall, vi har aldrig saltat vårt och jag vet faktiskt ingen som gör det just för att det absolut inte är bra för hovarna/benen.

Man får jobba lite extra med harven under de kalla perioderna så håller banan fint utan salt.

Jag har som sagt inte ridit i ett osaltat ridhus, de flesta större ridhus har saltat sina banor och bottnar, främst för att det inte ska damma sommartid.

Klipper från Agria, men de flesta skriftliga anläggningsråd för ridhusbotten/ridbanor rekommenderar saltning.

---
• I oisolerade ridhus som inte kan vattnas vintertid läggs salt in
på senhösten: 600-800 kg i ett ridhus på 20 x 40 m. Detta för att undvika att botten fryser eller dammar. Salt skadar inte hästarna.
---
http://www.agria.se/hast/artikel/att-anlagga-en-ridbana

Här där vi har mellan -5 och -27 grader stadigt vintertid är salt en nödvändighet ingen harvning i världen hjälper annars. vi använder magnesiumklorid som sagt, som är skonsamt mot hästben och hovar och det harvas omsorgsfullt ned vid ett tillfälle när det börjar bli stadiga minusgrader ute. håller sig sen hela vintern och aldrig ngnsin har ngn häst reagerat på ngt som helst sätt. Är man nojjig går det att kontakta Agria som styrker samma sak just ang. saltning av ridhus.

edit:såg att Lovisa skrivit samma sak, haha.

Vattnas inte de ridhus du har ridit i ? Vem får för sig att salta för att slippa damm sommartid ? Håll underlaget fuktigt så dammar det inte heller svårare än så är det inte.
Inget av de ställen jag har "insyn" i saltar i alla fall och det är allt från stora ridklubbar med flera ridhus till privata ridhus, så att påstå att det är vanligt förekommande här nere är en ren lögn.

Och jag kan säga att det är otroligt vanligt, och att de flesta ridhusen här är saltade. Du får gärna beskylla mig för lögn, men så pass många ställen som vi stått inackorderade på, och så många banor och bottnar maken har anlagt så vågar jag absolut stå för mitt ord.

Tävlar du inomhus kan jag gå ed på att du flera gånger ridit på saltat underlag.

Självklart vattnar man sommartid, för att binda damm och fukt används salt.

Nu bor jag i Halland så det kanske inte är helt jämförbart men här är det inte ovanligt att man saltar ridhuset. På sommaren för att binda dammet och på vintern för att det inte skall frysa (bara kalla vintrar som denna och förra tex).

Hur ofta och hur mycket det behövs salta beror på underlaget och hur det är uppbyggt.

*allmänt*

Mina hästar har alltid gått med snösulor och fyra brodd runt om och aldrig halkat på någon is. Vi körde även med travhästarna året runt utan problem. Ren isgata är ganska så vanligt här och inget oförutsett. Däremot så halkar hästen om den bara har två brodd.

Mvh

Tora

Det har du säkert rätt i. Dock anser jag fortfarande att 40 mins ridning i saltat ridhus är
nåt helt annat än flera timmar i en hage där man hällt massor av salt ovanpå för att smälta isen.

I mitt tidigare stall la vi om ridbanan och där fick vi rådet att spola av hovarna efter
ridning just pga saltet.

Jag hade inte accepterat så dåliga hagar för min häst men var valet inne eller ute på en isbana
hade jag hållt henne inne och löst det på annat sätt.

Nu är det ju som diskuterats i många olika trådar innan väldigt olika förhållande i olika delar av landet. Synd att jag inte fotat vid de tillfällen vi haft blåisvärld här nere så kunde du ju själv sett vad det är jag pratar om du verkar inte riktigt ha förstått hur jävligt det kan vara utan är helt insnöad på hur det ser ut i din lilla del av världen.
Det spelar liksom ingen roll hur väldränerat underlaget är i vanliga fall när det kommer ett skyfall på packad snö när sedan temperaturen vänder tillbaka ner på minus igen då har man ett par dm blåis tom ovanpå singel gårdsplanen. Försök du gå med någon häst hur broddad den än är på blankpolerad blåis som är hundraprocent plan som en isbana så skall du se hur mkt grepp de får med broddarna. Du kan salta och sanda hur mkt du vill det biter inte på det när det är så tjockt.
Ända sättet vi har lyckats ta oss ner till ridhuset är genom att köra ut rejält brännande varm gödsel och göra gång av det, sen gäller det att hästarna inte tar ett snedsteg så att de hamnar utanför gödseln för då är det kört de glider omkull direkt. På sådant underlag menar du alltså på fullaste allvar att man skulle släppa ut hästar..... Jag skulle i allra högsta grad kalla det extremväder och skulle verkligen idiotförklara den som fick för sig att släppa ut en häst på sådant underlag.

Ehhh så du menar att det är omöjligt att bekämpa blåis???? NOT!!! Alldeles säkert finns det företag i ditt område och de skulle inte kunna ställa in sin verksamhet bara på grund av blåis! Det tror jag inte de gör! Jag har själv ett företag där vi har tendenser till mycket is på vår lastplan. Det måste motarbetas! Motarbetas varje dag och ibland flera gånger om dagen. Sanda/grusa allteftersom isen växer och snön faller. Kanske har jag fel, men jag tror att er fastighetsägare / ansvarig för fastigheten har ansvar för att ta hålla fastigheten i det skick att det inte är farligt att gå på den, typ liknande att ta bort istappar.
Jag skulle nog också tveka att ta ut min häst på "blåis" eller oerhört halt underlag, men jag skulle också se till att min tid gick åt till att bekämpa isen, istället för att rida de dagarna.
Verkar ju helt livsfarligt att ha ett sådant upplägg att man måste hälla ut en massa varm gödsel för att få ut hästarna ur stallet...
Jag skulle prioritera säkerheten där framför ridandet, om inte fastighetskötaren gör sitt jobb...

Vad f-n menar du med HJUL!!! Min häst har väl för f-n inte HJUL heller!!! Jag kör hem timmer med HÄSTEN fattar du väl!!! Tror du att jag är helt DUM I HUVUDET eller???:eek:

Haha, ja så kanske det var avsett. Jag skulle dock vilja hävda att det är etablerat att viss glansis så är det vanligt med fläkskador trots brodd, så uttalandet är för mig lika korkat oavsett, ursäkta uttrycket.

KL
Kolla med vilken klinik som helst så vittnar de om ökat antal fläkskador, även på broddade hästar, i samband med glansis pga tögrader/nederbörd etc under vissa perioder på vintern.

Jag har kört timmerkälke och sulky och fyrhjulsvagn och släde med många olika hästar i många år och på isigt underlag och jag har ALDRIG varit med om en fläkning! Återigen: Gå och titta på ISTRAV!!!

Fast å andra sidan så rör sig ju hästar lite annorlunda i hagen till när dom är mer under kontroll och vi bestämmer farten etc.

Inte alla som är så såklart men min tex. busar ganska rejält när han får sina ryck, bockar och har sig och är ganksa korkad sådär...fattar inte alls när det är halkigt vare sig det är lera eller is.

Mina hade inga som helst problem med att dra repor i hagarna. Problemet var snarare när man ledde dom. Fick gå och hålla i hästarna för att inte ramla. Jag hade inga broddar som dom hade.

Inte heller brukar jag bara skritta ute med vare sig rid eller travhästarna. I skogen på vägarna utan mötande trafik kan man dra på ordentligt.

Mvh

Tora

Vad f-n menar du med HJUL!!! Min häst har väl för f-n inte HJUL heller!!! Jag kör hem timmer med HÄSTEN fattar du väl!!! Tror du att jag är helt DUM I HUVUDET eller???:eek:

Nä det tror jag inte så du kan coola ner. Jag läste fel helt enkelt.

ang. dina megaisbroddar så är det knappast ngn som vill ha såna på sina hästar i hagen, då det är rätt stor skaderisk, så jag tycker nog fortfarande att påståendet att det går hur bra som helst att släppa hästarna i löst tillstånd på blåis, är lite väl naivt. Det är sällan fläkskador uppstår under arbete, däremot i fritt tillstånd på halkigt underlag i hagen. Jag tror inte skogsväg kommer ens i närheten av en vältrampad hage i fråga om istillstånd. alltid finns det lite grepp här och där på marker där det inte trampas konstant från första vinterns början till sista vinterns andetag. Jämför med en grusväg som är hårt traffikerad av bilar,jämfört med en som inte är det - det blir stor skillnad på hur mycket blankis som finns.

Senast ändrad:

Ja det är klart det är skillnad. Jag skulle inte heller vilja att min häst hade saltat i hela hagen och gick och pillade runt i saltet med både ben,hovar och mule för den delen.

håller med om att det inte är ett alternativ, skulle aldrig drömma om att släppa min häst i en blankis hage. själva är vi förskonade, tror det har att göra massor med hur marken är där hagarna finns.
i ett tidigare stall hade vi massa berggrund i hagarna på några stora ställen,, samt stora träd som droppade i tö-väder.blev som spolad skridskobana. då grusade vi och sandade, vilket hjälpte rätt bra, men tack och lov var det många år sen och jag har sluppit det i hagarna sen dess. vi har väldigt stora hagar med få hästar i varje, med resultat att det vare sig blir särskilt lerigt eller isigt.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 002
Senast: spinxx
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka