Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej så problemet är egentligen att det är helt olika instanser.
En som ger bygglov (och finansierar hela kalaset också för den delen) och en annan instans som kollar upp djurskyddet.
Vi saltar också ridbanan, men inte på långa vägar så mycket som en hage med glansis skulle kräva.. Dessutom går de på ridbanan max en timme, i hagen ska de väl iaf stå ett par timmar om det ska vara någon idé?
Jag anser också att man ska aktivera hästen på nåt sätt om hagen är isig men att salta hela hagen låter ju bara dumt!
KL
Ang saltade banor/ridhus.
Så ni menar alltså att alla ridhus måste saltas för att inte frysa?
Nu är det ju som diskuterats i många olika trådar innan väldigt olika förhållande i olika delar av landet. Synd att jag inte fotat vid de tillfällen vi haft blåisvärld här nere så kunde du ju själv sett vad det är jag pratar om du verkar inte riktigt ha förstått hur jävligt det kan vara utan är helt insnöad på hur det ser ut i din lilla del av världen.
Det spelar liksom ingen roll hur väldränerat underlaget är i vanliga fall när det kommer ett skyfall på packad snö när sedan temperaturen vänder tillbaka ner på minus igen då har man ett par dm blåis tom ovanpå singel gårdsplanen. Försök du gå med någon häst hur broddad den än är på blankpolerad blåis som är hundraprocent plan som en isbana så skall du se hur mkt grepp de får med broddarna. Du kan salta och sanda hur mkt du vill det biter inte på det när det är så tjockt.
Ända sättet vi har lyckats ta oss ner till ridhuset är genom att köra ut rejält brännande varm gödsel och göra gång av det, sen gäller det att hästarna inte tar ett snedsteg så att de hamnar utanför gödseln för då är det kört de glider omkull direkt. På sådant underlag menar du alltså på fullaste allvar att man skulle släppa ut hästar..... Jag skulle i allra högsta grad kalla det extremväder och skulle verkligen idiotförklara den som fick för sig att släppa ut en häst på sådant underlag.
Haha, ja så kanske det var avsett. Jag skulle dock vilja hävda att det är etablerat att viss glansis så är det vanligt med fläkskador trots brodd, så uttalandet är för mig lika korkat oavsett, ursäkta uttrycket.
KL
Kolla med vilken klinik som helst så vittnar de om ökat antal fläkskador, även på broddade hästar, i samband med glansis pga tögrader/nederbörd etc under vissa perioder på vintern.
Vad f-n menar du med HJUL!!! Min häst har väl för f-n inte HJUL heller!!! Jag kör hem timmer med HÄSTEN fattar du väl!!! Tror du att jag är helt DUM I HUVUDET eller???