Inne dygnet runt?

Sv: Inne dygnet runt?

då är det väl ditt ansvar som hästagare att se till att hästarna hade brodd så de kunde gå ute? Med tanke på hästen fysiologi är det aldrig rätt att låta dem stå inne dygnsvis. Men det är bara min åsikt.

Spännande med så många olika åsikter!
Jag själv kan inte tycka det är ok att låta hästarna stå inne 2 veckor i sträck.
Men häromdagen kom det 15 cm snö igen så hon tyckte uppenbarligen det var säkert nu så idag var de ute i hagen en stund.

Du tycker alltså på fullaste allvar att man skall sko och brodda tex föl ? Inte konstigt att ni djurskyddsinspektörer får det rykte ni får för uppenbarligen saknas sunt förnuft någonstans...............

På riktig blåis finns det dessutom inga broddar alls som biter så att hästen kan ta sig fram på ett säkert sätt. Brodden går inte ner i den isen alls så det blir noll grepp ändå och då talar jag ändå om en häst på över 600 kg inte klarar att få grepp med vassaste typen av isbrodd.

Jag skulle förr säga att det är ett djurskyddsärende om någon får för sig att släppa ut hästarna på sådant underlag.

Det blir nästan skrattretande att läsa från en inspektör att de som har lite sunt förnuft och tänker längre än näsan räcker inte skulle bry sig om djurskyddet. Ju mer jag läser ju mer börjar det likna djurrättsaktivister som får en fix ide och sen skall det vara så oavsett vad som egentligen är bäst för djuret.

TRÅDSTARTEN (som vi andra diskuterar) handlar om vuxna hästar av robust ras. Jag tycker f ö att hästar som ordinerats boxvila självklart ska stå inne, om vi nu ska diskutera OT.

Men att hålla inne vissa hästar när andra går ut, bara för att man inte orkar ta tag i sin hästhållning (skor, broddar, grusa hagar - ja, mindre hagar kan man faktiskt grusa så hästarna får vara ute även de dagar som är halkiga) - är det verkligen OK?!

Jag har extremt svårt att se att det skulle vara gällande att vissa hästar inte kan gå ute, medan andra hästar i samma stall kan gå ute.

Det är väl inte alls så svårt att förstå när man läser ordentligt vad det står. De har inte tillgång till samma hagar, och uppenbarligen ställer ju inte de som har den hage som fungerar upp med att låna ut den några timmar så att även de andra hästarna som bara har tillgång till en hage som på grund av att den var mer tilltrampad bara består av is, det är ju ingen nyhet för någon efter denna töknäpp att där snön var packat och tilltrampad förvandlades det till ren blåis.

Så svårare än så är det inte att förstå varför vissa hästar kan vara ute och inte andra när det handlar om två skilda hagar och uppenbarligen inte särskilt omtänksamma människor............

Vi hade många hagar som jag inte ens skulle drömma om att släppa ut en häst i när isen var som värst, nu hade vi dock andra som klarat sig bättre och kunde användas men har man inte det så är man rätt körd.

Då är det väl lämpligt att diskutera med övriga stallkamrater och komma fram till en lösning då alla hästarna kommer ut en stund varje dag?

Jag har så oerhört svårt att se att det skulle vara acceptabelt att ha hästarna inne bara för att man inte tar tag i hästhållningen.

Vi hade också hagar jag inte släppt i när där är is, men å andra sidan hade vi hagar som jag på sommaren inte släppt i på sommaren heller. Det är ju inte det som är frågan, vad som INTE går att släppa på. Frågan är ju hur man löser problemet så hästarna får sin lagstadgade utevistelse.

Förra vintern var det samma sak, de fick stå inne ett antal veckor för att en utav trådarna på hagen låg under snön.
Det hade tagit henne max en timma att gå runt hagen och gräva fram tråden igen!!
Men som sagt, väldigt speciell människa.
Hon hade en lång lektion för mig häromdagen att det inte är bra med broddar heller för de kan gå av medans man är ute och rider så hon vill absolut inte ha broddar på sina hästar.

Hennes hästar brukar se ut som fan på sommaren för att hon hade en fjord för 15 år sedan som fick fång en sommar och fick avlivas.
Hon ger dom därför VÄLDIGT lite mat så de inte ska få fång!!

Det hade varit ett alternativ att hennes gick ihop med våra, med vilken annan hästägare som helst. MEN hon är mycket speciell alltså!!
Med understruket MYCKET!!
Vi har fritillgång till våra hästar och hon har allt annat än det kan jag säga!
Dela av en bit från våran hage, absolut hade det gått MEN det blir inte säkert nog för hennes hästar, att vi sedan har en hingst i våran flock gör det inte lättare!

Du tycker alltså på fullaste allvar att man skall sko och brodda tex föl ? Inte konstigt att ni djurskyddsinspektörer får det rykte ni får för uppenbarligen saknas sunt förnuft någonstans............... Det finns sand.

På riktig blåis finns det dessutom inga broddar alls som biter så att hästen kan ta sig fram på ett säkert sätt. Brodden går inte ner i den isen alls så det blir noll grepp ändå och då talar jag ändå om en häst på över 600 kg inte klarar att få grepp med vassaste typen av isbrodd.

Jag skulle förr säga att det är ett djurskyddsärende om någon får för sig att släppa ut hästarna på sådant underlag.

Det blir nästan skrattretande att läsa från en inspektör att de som har lite sunt förnuft och tänker längre än näsan räcker inte skulle bry sig om djurskyddet. Ju mer jag läser ju mer börjar det likna djurrättsaktivister som får en fix ide och sen skall det vara så oavsett vad som egentligen är bäst för djuret. Jag tror att du har lite svårt att skilja på vad som är vårt jobb och vad som är tyckande

Under de 27 år som jag har haft egen häst/häst i familjen, har det aldrig hänt att vi varit tvugna att hålla hästarna inne på grund av halka. Väldränerade hagar, broddar och sand har medverkat till ett hyggligt underlag för hästarna. Så, nej, jag tycker fortfarande inte att halt underlag är någon form av extremväder som är godtagbart skäl till att hålla hästarna på box i flera dagar i sträck. Framförallt om de inte rastas på annat vis.

Delvis Kl o OT, men...
apropå inspektörer så verkar de inte se till sunt förnuft eller kunna de lagar som faktiskt gäller.

Min kompis fick ut TVå som hävdade att hennes avels o unghästar ska endast vara ute i 11h:mad: * för de som inte vet gäller ca. 16h.*

De måste oxå vara nyverkade tydligen...o alla.

Hon gör dock som jag- har dem ute länge om det är hästvänligt väder dvs ingen blåst o/ eller nederbörd. Om det är dåligt får de stå inne mkt mer.
De som får välja- visar tydligt att de vill in... NU!!!!

en del släpper hela dagarna oavsett snöstorm o ej i mörker, men kan stå i stallet i mörker i 16h.

Jag har full förståelse för de som har föl eller gängliga åringar inne vid extremhalka. Det är fasen omöjligt att sanda en hage som de ska kunna galoppera fritt i- utan att hästen hittar en fläck is o då far omkull. Sand fäster som bekant inte alltid.
De måste så småningom lära sig att vara försiktiga o att rasta av dem i ridhus är inte fel.

Nu fick de aktuella hästarna inte tillgång till ridhus heller så det såg jag i det här fallet inte som något alternativ, dessutom handlade det om vuxna hästar som således skulle kunna ha broddade boots t ex. Det räcker rätt långt.
Vad ni tycker om djurskyddsinspektörer är er åsikt, men av erfarenhet vet jag att andrahandsuppgifter som besvikna hästägare delar med sig av sällan stämmer med vad som verkligen har diskuterats.

Oavsett vad man tycker om att släppa ut hästar i hagar med is eller inte, så innebär drygt två veckor i boxen att ponnyerna inte har fått möjlighet till rörelse på över 300 timmar. I det fallet så får man även väga mot risken för fång/kolik då den ökar när hästen inte har möjlighet att röra sig naturligt.

Två veckor är lång tid att vara instängd i en box.

/V

Under de 27 år som jag har haft egen häst/häst i familjen, har det aldrig hänt att vi varit tvugna att hålla hästarna inne på grund av halka. Väldränerade hagar, broddar och sand har medverkat till ett hyggligt underlag för hästarna. Så, nej, jag tycker fortfarande inte att halt underlag är någon form av extremväder som är godtagbart skäl till att hålla hästarna på box i flera dagar i sträck. Framförallt om de inte rastas på annat vis.

Nu är det ju som diskuterats i många olika trådar innan väldigt olika förhållande i olika delar av landet. Synd att jag inte fotat vid de tillfällen vi haft blåisvärld här nere så kunde du ju själv sett vad det är jag pratar om du verkar inte riktigt ha förstått hur jävligt det kan vara utan är helt insnöad på hur det ser ut i din lilla del av världen.
Det spelar liksom ingen roll hur väldränerat underlaget är i vanliga fall när det kommer ett skyfall på packad snö när sedan temperaturen vänder tillbaka ner på minus igen då har man ett par dm blåis tom ovanpå singel gårdsplanen. Försök du gå med någon häst hur broddad den än är på blankpolerad blåis som är hundraprocent plan som en isbana så skall du se hur mkt grepp de får med broddarna. Du kan salta och sanda hur mkt du vill det biter inte på det när det är så tjockt.
Ända sättet vi har lyckats ta oss ner till ridhuset är genom att köra ut rejält brännande varm gödsel och göra gång av det, sen gäller det att hästarna inte tar ett snedsteg så att de hamnar utanför gödseln för då är det kört de glider omkull direkt. På sådant underlag menar du alltså på fullaste allvar att man skulle släppa ut hästar..... Jag skulle i allra högsta grad kalla det extremväder och skulle verkligen idiotförklara den som fick för sig att släppa ut en häst på sådant underlag.

Jag förstår inte vad problemet är.. varför e de så hämskt å ha hästen inne 2 veckor??? Mina hästar har varit inne nu i 2 veckor pga att vi har is bana på hela gårdsplanen så knappt vi kan gå där. Inte fan skulle jag få för mej å gå där med mina hästar då..... Samma gäller i lösdrifts hagen där e snor halt. dock så har unghästarna fått gå inne i lösdriften då och då för att få busa av sej lite men de äldre hästarna har stått inne å dom har inget alls imot de. Dom har stora boxar 18 kvadrat sammt fri tillgång till hö + att vi mockar 2 ggr/dag. så jag förstår inte poängen. de e ingen som gnäller om en häst skulle va skadad å bli ordinerad box vila i 2 veckor..

Så nä mina hästar är inne när de e för mkt is å de hjälper inte med brodd jag lovar e de totalt slät is så har dom ingen funktion alls =( så nä hällre att dom blir lite rastlösa än att dom e ute å bryter benen...

Mamma hade en häst som va ute i en isig hage för många år sen. Han va skodd och broddad.. 2 min senare hade han fläktsej så de va avlivning på plats..

Jordbruksverket skriver så här:
---
Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
---
www.jordbruksverket.se

Jag vet minst en häst som står hos en av sveriges elitryttare i hoppning. Denna har inte fått gå i hage/springa lös på över ett 1,5 år. Däremot rids den 2 ggr/dag. Gills det?

Jag vet minst en häst som står hos en av sveriges elitryttare i hoppning. Denna har inte fått gå i hage/springa lös på över ett 1,5 år. Däremot rids den 2 ggr/dag. Gills det?
Nops, gills inte. Får den springa lös i ridhus dagligen så gills det däremot (men då ska det bero på hagbrist t ex)
Misen: Poängen är att det helt enkelt inte är tillåtet. Det är inte första året i världshistorien som det är is i det här landet. Alltså något som man borde förutse och agera utefter.

Bara för jag undrar, hästar som tex. inte kan gå i hage då, alltså som spränger staketen för dom tex. inte nånsin gått i hage? (jag vet inte många som är så men ett par har jag stött på över åren, import hingstar)
Dom rastades i ridhus, skrittmaskin och reds såklart. Eftersom det är stor risk att dom skadar sig när dom beter sig så så känns det ju som en situation där det vore oansvarigt att ha dom i hage, men skulle det vara olaglig då? Jag tänker att inte, eftersom man har skäl som tex. kan backas upp av en veterinär som rätt bedömning, eller spelar det ingen roll vad en veterinär bedömer i sånna lägen?

Men det har ju flera gånger skrivits att rastning i ridhus är OK? Det står ju klart utskrivet att hästen ska ha möjighet att röra sig fritt i sina gångarter. Hur man löser detta (ridhus, hage, paddock) är ju upp till hästägaren.

Det var mest en fråga till a1agnlju i och med att hon skrev att det bara gills om det är pga. hagbrist.
Med sånna hästar är det ju du inte pga. hagbrist utan pga. risk för skada så att säga.
Jag undrar vart man drar gränsen lite, det gäller ju även is tycker jag, det går inte alltid göra det så att det är säkert NOG att dom går ut på isen, och det är ju lite samma sak där tycker jag, jag vägrar släppa ut om det är FÖR riskfyllt, och vart drar lagon gränsen där liskom?
Jag tycker ju att i sånna lägen så är det enda vettiga att ha dom inne, och eftersom min egen vet. rekomenderar samma och har jobbat för djurskyddet länge så tycker jag det är intressant att så många har en mer svart-vit syn på det.

Det är klart att det finns undantag. Dock så ska man som djurägare göra sitt yttersta för att det ska fungera med utevistelse och det är där det brister anser jag. Man ser inte skogen för alla träd. Det är ytterst få stall som inte har någon hage som har mindre is än övriga hagar. Ja, då får man väl lov att salta och sanda den hagen. I vissa fall kan sommarhagen användas under en period. I sista hand tar man till ridhuset. Det är inte bara det att hästen ska röra sig fritt, det är även det faktum att hästar har behov av utevistelse för att få d-vitaminproduktionen att fungera väl.

Många hästar har en förmåga att spränga staket. Då får man se till att ordna med staket som hästen inte spränger. Behövs trästaket så får man väl lov att fixa det då. Hästar som är importerade och aldrig har gått i hage förut vänjer man sakta in till hagvistelse. Kan de springa fritt i ridhus så kan de också lära sig att springa fritt i en hage med bra staket.

Hästar får efter veterinärs ordination hållas på box.

Jag tycker nog att man är mer svart-vit när man inte ser lösningar på problemet bara för att man är så förbaskat hemmablind.

Och jag gav hagbrist som exempel

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 002
Senast: spinxx
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka