Sv: Inne dygnet runt?
Antagligen för att ett ridhus får in pengar och mer hagar är "bara" bra för hästarna, i väldigt grova drag. Sen kanske dom heller inte riktigt förstår. Eller bryr sig. Nåt sånt skulle jag gissa på.
KL
Jag tycker detta är en väldigt intressant diskussion, jag blir fundersam vart lagen drar gränsen på när det gäller...när förhållanden är "farliga" så att säga. Det finns ju lite olika scenarion och det är för mig mest en teoretisk fråga, då jag själv såklart vill ha min häst ute nog att han trivs (han är import och gillar verkligen inte att vara ute sent på eftermiddag eller kväll, jag har spenderat massa tid på att låta honom vänja sig men det har funkat marginalt och i och med att han redan är en stresshäst så har vi beslutat att han endast blir MER stressad, vilket försämrar hans tillstånd)
Jag tänker....när dras gränsen för när risken för att hästen skadar sig allvarligt FÖR stor? Det är ju helt klart en sak som folk bedömmer extremt olika om man ska tolka resultaten här lite, och även IRL bland folk.
Det är ju även olika från häst till häst såklart, hur den individen är etc.
Tex. ett föl eller en väldigt livlig och tex. "klantig" häst är ju mycket större chans för skada på is än en som håller sig riktigt lugn ute vanligtvis.
Samma med vad för slags hagar man har tex. (platta eller med massa pinnar sten och skog etc.) Visserlgien är det ju inte något olagligt att ha en extremt tråkig hage, men det blir ju lite i samma stil, just detta med riskbedömning.
Jag personligen tycker det kan vara svårt, även om jag hade eget stall, att kunna garantera att det är bra yta nog i vissa lägen på vintern.
Dock skulle jag ha köpt en gård med så pass mycket mark, eller se till att inte använda vissa hagar så att dom finns tillgängliga och inte blivit nertryckta till is kanske, om jag hade eget stall.
Men å andra sidan är det ju ingen garanti, ibland blir det massa jäkla is vad man än gör och ibland går det helt enkelt inte få det halkfritt nog tycker jag, fast det kasnke beror på vart man bor..jag vet inte.
Då tycker jag verklgien det är bättre för hsäten att stå inne än att riskera benbrott eller fläkskador, om risken är STOR alltså. Men det kanske är för jag har en super olycksfågel till häst som inte alls kan hålla koll på sina ben och "jämt" skadar sig även när det inte ens är is.
Då tycker jag det är snällare att han står inne den lilla perioden det är så, än att riskera att han får stå inne på boxvila jättelänge, eller tom. måste avlivas pga. det.
PS: min vet tycker samma, och H*n har ju jobbat för djurskyddet så HELT FEL tycker jag itne det är, lagligt eller ej. Veterinärer har ju ändå en viss kunskap dom med och med alla hemska skador som är så tycker jag det finns logik i det. Men sen ska man ju inte bara vara lat för det och skita i hästens bästa, men det tycker jag är lite annan sak än att låta dom stå inne för att det faktiskt inte går att fixa underlaget bra nog.