Inne dygnet runt?

Sv: Inne dygnet runt?

Man brukar använda magnesium klorid i ridhus just för att det är extra skonsamt för både ben och hovar. Det är flera hundra kilo man pratar om som harvas ner i ridhusen för att botten ska hålla sig hela vintrarna. Ett 20x40 ridhus brukar det handla om ca 700 kg salt, lite beroende på typen av underlag och hur välgjort det är, och sköts osv.

Senast ändrad:

Anmäl kärringen! Eller skicka någon storvuxen typ med många tatueringar att "övertala" henne att släppa ut hästarna! :devil: Allvarligt talat så är det olagligt att hålla häst på det sättet!

Vad är det för trams att man inte skulle kunna ha vuxna, friska hästar ute på isigt underlag, blankt som ett salsgolv eller ej! Har du hört talas om istrav? Det finns broddar att tillgå som klarar vilket isigt underlag som helst. Vi kör hem timmer på isade vägar med långa UPPFÖRSBACKAR!

Hjul har inte leder, och de bryts inte.

ditt uttalande är oerhört ogenomtänkt och oinsatt.

Jag undrar om en sak här i sammanhanget.

I stockholmsområdet finns ett par ridskolor som i princip saknar hagar. Jag är 100 % säker på att de hagarna (2-3 som är ca 20*20 meter) inte kan husera hästarna. Hur gör dessa med tillstånd ? I minst ett av stallen kommer kommunen inte att släppa till mer mark pga det är nån sorts naturskyddsområde (eller motsvarande). Däremot så har man byggt ett stort nytt ridhus.

För mig är detta en ekvation som inte går ihop - hur kan kommunen å ena sidan göra stora investeringar i ridhus men å andra sidan så får hästarna inte gå ut.

Haha, ja så kanske det var avsett. Jag skulle dock vilja hävda att det är etablerat att viss glansis så är det vanligt med fläkskador trots brodd, så uttalandet är för mig lika korkat oavsett, ursäkta uttrycket.

KL
Kolla med vilken klinik som helst så vittnar de om ökat antal fläkskador, även på broddade hästar, i samband med glansis pga tögrader/nederbörd etc under vissa perioder på vintern.

Antagligen för att ett ridhus får in pengar och mer hagar är "bara" bra för hästarna, i väldigt grova drag. Sen kanske dom heller inte riktigt förstår. Eller bryr sig. Nåt sånt skulle jag gissa på.

KL
Jag tycker detta är en väldigt intressant diskussion, jag blir fundersam vart lagen drar gränsen på när det gäller...när förhållanden är "farliga" så att säga. Det finns ju lite olika scenarion och det är för mig mest en teoretisk fråga, då jag själv såklart vill ha min häst ute nog att han trivs (han är import och gillar verkligen inte att vara ute sent på eftermiddag eller kväll, jag har spenderat massa tid på att låta honom vänja sig men det har funkat marginalt och i och med att han redan är en stresshäst så har vi beslutat att han endast blir MER stressad, vilket försämrar hans tillstånd)

Jag tänker....när dras gränsen för när risken för att hästen skadar sig allvarligt FÖR stor? Det är ju helt klart en sak som folk bedömmer extremt olika om man ska tolka resultaten här lite, och även IRL bland folk.
Det är ju även olika från häst till häst såklart, hur den individen är etc.
Tex. ett föl eller en väldigt livlig och tex. "klantig" häst är ju mycket större chans för skada på is än en som håller sig riktigt lugn ute vanligtvis.
Samma med vad för slags hagar man har tex. (platta eller med massa pinnar sten och skog etc.) Visserlgien är det ju inte något olagligt att ha en extremt tråkig hage, men det blir ju lite i samma stil, just detta med riskbedömning.

Jag personligen tycker det kan vara svårt, även om jag hade eget stall, att kunna garantera att det är bra yta nog i vissa lägen på vintern.
Dock skulle jag ha köpt en gård med så pass mycket mark, eller se till att inte använda vissa hagar så att dom finns tillgängliga och inte blivit nertryckta till is kanske, om jag hade eget stall.
Men å andra sidan är det ju ingen garanti, ibland blir det massa jäkla is vad man än gör och ibland går det helt enkelt inte få det halkfritt nog tycker jag, fast det kasnke beror på vart man bor..jag vet inte.

Då tycker jag verklgien det är bättre för hsäten att stå inne än att riskera benbrott eller fläkskador, om risken är STOR alltså. Men det kanske är för jag har en super olycksfågel till häst som inte alls kan hålla koll på sina ben och "jämt" skadar sig även när det inte ens är is.
Då tycker jag det är snällare att han står inne den lilla perioden det är så, än att riskera att han får stå inne på boxvila jättelänge, eller tom. måste avlivas pga. det.

PS: min vet tycker samma, och H*n har ju jobbat för djurskyddet så HELT FEL tycker jag itne det är, lagligt eller ej. Veterinärer har ju ändå en viss kunskap dom med och med alla hemska skador som är så tycker jag det finns logik i det. Men sen ska man ju inte bara vara lat för det och skita i hästens bästa, men det tycker jag är lite annan sak än att låta dom stå inne för att det faktiskt inte går att fixa underlaget bra nog.

Senast ändrad av en moderator:

Såklart man kan ha dom ute, men på vilken bekostnad!? Benbrott, fläkskador, extrem smärta och avlivning eller lång rehab etc. eller i bästa fall stelhet och låsningar för dom går och spänenr sig.
Not nice

I stockholmsområdet finns ett par ridskolor som i princip saknar hagar. Jag är 100 % säker på att de hagarna (2-3 som är ca 20*20 meter) inte kan husera hästarna. Hur gör dessa med tillstånd ? I minst ett av stallen kommer kommunen inte att släppa till mer mark pga det är nån sorts naturskyddsområde (eller motsvarande). Däremot så har man byggt ett stort nytt ridhus.

För mig är detta en ekvation som inte går ihop - hur kan kommunen å ena sidan göra stora investeringar i ridhus men å andra sidan så får hästarna inte gå ut.
För att de inte använder huvudet och inte tänker längre än näsan räcker... Vad gäller tillstånd och så, så kan man inte få tillstånd (eller förlängt tillstånd) om man inte uppfyller djurskyddskraven. Kan man inte lösa hagproblemen det på ett rimligt sätt så får man inte tillstånd. Oavsett om man har stallet i innerstan eller ej.

Här i Göteborg finns det ett ridhus där det är väldigt små och få hagar. Här löser de hagproblemen genom att hästarna inte får gå ute mer än 2 timmar per dag (eventuellt fler timmar om man har hästen ihop med en annan i en hage). Då uppfyller de lagen med att hästen kan röra sig fritt dagligen.
Jag hade dock aldrig tyckt att 2 timmars hagtid per dag hade varit tillräcklig för min häst men folk har väl lite olika uppfattning om vad som är bäst för sin häst..

Jag begriper det inte alls.
De möter definitivt inte djurskyddskraven och ÄNDÅ får de ett nytt ridhus.
Eller har de någon sorts dispens ?

Men dom gör väl antagligen så att dom släpper ut hästarna i "skift" så att alla får en liten snutt utevistelse, och då möter dom kraven tekniskt sett.

Jag begriper det inte alls.
De möter definitivt inte djurskyddskraven och ÄNDÅ får de ett nytt ridhus.
Eller har de någon sorts dispens ?
Det är inte länsstyrelsen som bestämmer om folk vill bygga ridhus eller ej (ingår inte i förprövningsplikten). Det är kommunen som ger bygglov för ridhus (om de anser att bygglov krävs) och kommunen tar inte hänsyn till djurskyddsbestämmelserna vid bygglovsprövningen. Om det är det ridhus jag tror att du tänker på så byggdes det dessutom innan kravet på utevistelse började gälla. Korkat, JA!

Nej, det finns inte någon dispens utan djurhållaren/ägaren ska lösa utevistelsen/ge möjlighet för hästarna att dagligen röra sig fritt i alla gångarter.

Men dom gör väl antagligen så att dom släpper ut hästarna i "skift" så att alla får en liten snutt utevistelse, och då möter dom kraven tekniskt sett.
Det gör de nog tyvärr inte i nuläget gissar jag, men det blir med stort intresse vi får följa hur de hade tänkt sig att lösa problemet (rätt svårt om de inte vill ha ett par anställda som bara sköter in- och utsläpp av hästar hela dagarna).

kl

Använder man samma hagar och har broddade hästar i hagarna tycker jag att brodden lixåm "tar bort" isen så att den inte är blank iaf.
Skulle aldrig varken salta eller grusa hagarna. Känns som att det förstör underlaget sen när snö och is töar bort helt?
Å andra sidan har jag 4 brodd på varje sko samt snösulor och benskydd mot broddtramp och inte på bra många år,om nånsin, varit med om en halkolycka i hagen....däremot så har jag gått omkull i ridhus pga löst underlag:p

sett såna ursäkter alltför många gånger, att "jag jobbar heltid, vi får inte släppa dem, det är mörkt när jag kommer på kvällen" osv osv.
i en sån situation kan jag faktiskt inte förstå hur man som hästägare kan leva med sig själv. Har man ett friskt djur så ska det få röra sig/stimuleras för att iallafall underlätta och göra livet humant under den tiden fri utevistelse i hage några timmar om dagen, ej är möjlig. Personligen skulle jag hellre gå upp 05.00 för att åka ut på morgonen och ta ut hästen vid hand eller uppsuttet en halvtimma, och sen göra lika dant kvällstid, OAVSETT mina arbetstider och hur långt till stallet blah blah blah.

Halvt KL

Håller med dig, tycker det är ofta man ser diverse ursäkter, det går inte osv (och det gäller inte bara utevistelse). Jag tycker att har man en häst så får man som du säger stiga upp tidigare på morgonen, betala någon annan, byta stall eller lösa det på något annat sätt. Självklart kan det finnas tillfälliga extremsituationer som inte går att förutse men rent generellt finns det oftast lösningar även om de kan vara obekväma för ägaren.

Det måste jag medge att jag inte tycker är ok alls såklart, jag är ju inte orimlig liksom, om det finns hagar, även om dom är små etc. så ska alla hästar få gå en stund självklart, och då får man ju anställa mer folk om man inte hinner sköta det med den personalen som finns på en ridskola.

Tex. som jag gör nu, jag har inte möjlighet att komma varje dag när den gemensamma "säkra" hagen är ledig, så därför betalar jag för att en tjej ska släppa in och ut min häst där varje dag, så att han garanterat få gå ute när det går så att säga.

Och att skita i att släppa ut hästar bara för att det tar tid, är i min åsikt mycket mycket annorlunda och värre än att inte släppa ut dom för att det är för halt. När det är halka är det ju ändå hästens bästa man är mån om, även om alla inte håller med.
När dom står inne enbart för tidsbrist, då är det ju hetl och hållet sin egna lathet/ pengare tc. man är mån om.

Vore ju bra om judt den ridskolan kunde få ett besök av djurskyddet då och diskutera hur dom ska lösa det.
Det är ju aldrig kul att få anmälning på djurskydd men å andra sidan vet jag själv att om man inte gör nåt fel så är det heller ingen fara.

Du tycker alltså på fullaste allvar att man skall sko och brodda tex föl ? Inte konstigt att ni djurskyddsinspektörer får det rykte ni får för uppenbarligen saknas sunt förnuft någonstans...............

På riktig blåis finns det dessutom inga broddar alls som biter så att hästen kan ta sig fram på ett säkert sätt. Brodden går inte ner i den isen alls så det blir noll grepp ändå och då talar jag ändå om en häst på över 600 kg inte klarar att få grepp med vassaste typen av isbrodd.

Jag skulle förr säga att det är ett djurskyddsärende om någon får för sig att släppa ut hästarna på sådant underlag.

Det blir nästan skrattretande att läsa från en inspektör att de som har lite sunt förnuft och tänker längre än näsan räcker inte skulle bry sig om djurskyddet. Ju mer jag läser ju mer börjar det likna djurrättsaktivister som får en fix ide och sen skall det vara så oavsett vad som egentligen är bäst för djuret.

Helt klart trådens bästa inlägg (hittils iaf)!!:bow::bow:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 002
Senast: spinxx
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka