Inne dygnet runt?

Sv: Inne dygnet runt?

Ehhh så du menar att det är omöjligt att bekämpa blåis???? NOT!!! Alldeles säkert finns det företag i ditt område och de skulle inte kunna ställa in sin verksamhet bara på grund av blåis! Det tror jag inte de gör! Jag har själv ett företag där vi har tendenser till mycket is på vår lastplan. Det måste motarbetas! Motarbetas varje dag och ibland flera gånger om dagen. Sanda/grusa allteftersom isen växer och snön faller. Kanske har jag fel, men jag tror att er fastighetsägare / ansvarig för fastigheten har ansvar för att ta hålla fastigheten i det skick att det inte är farligt att gå på den, typ liknande att ta bort istappar.
Jag skulle nog också tveka att ta ut min häst på "blåis" eller oerhört halt underlag, men jag skulle också se till att min tid gick åt till att bekämpa isen, istället för att rida de dagarna.
Verkar ju helt livsfarligt att ha ett sådant upplägg att man måste hälla ut en massa varm gödsel för att få ut hästarna ur stallet...
Jag skulle prioritera säkerheten där framför ridandet, om inte fastighetskötaren gör sitt jobb...

Ehhhh innan du tror att du skall lära någon någonting så läs på så att du vet vad du pratar om. Det du snackar om helt vanlig is som bildas hela tiden och sådan är naturligtvis inte några problem alls att få bort. Herregud tror du folk är födda igår eller...........
Det är inte vanlig is jag snackar om utan just blåis eller pansaris som den också benämns just för att den är stenhård. Det är ingen is som succesivt byggs på utan den uppstår på några timmar och enbart vid extrema väderomslag som sker i vissa delar av landet, det finns inga broddar alls som går i den isen och ger något grepp. Eftersom den är så tjock så funkar det inte att salta, den enda effekt du får av saltet är att det blir ännu halare eftersom saltet bara klarar att töa ytan.
Har man någonsin varit med om detta fenomen så vet man vad jag talar om, har man inte varit med om det så skall man nog inte uttala sig förrän man varit det...............

Ehhhh innan du tror att du skall lära någon någonting så läs på så att du vet vad du pratar om. Det du snackar om helt vanlig is som bildas hela tiden och sådan är naturligtvis inte några problem alls att få bort. Herregud tror du folk är födda igår eller...........
Det är inte vanlig is jag snackar om utan just blåis eller pansaris som den också benämns just för att den är stenhård. Det är ingen is som succesivt byggs på utan den uppstår på några timmar och enbart vid extrema väderomslag som sker i vissa delar av landet, det finns inga broddar alls som går i den isen och ger något grepp. Eftersom den är så tjock så funkar det inte att salta, den enda effekt du får av saltet är att det blir ännu halare eftersom saltet bara klarar att töa ytan.
Har man någonsin varit med om detta fenomen så vet man vad jag talar om, har man inte varit med om det så skall man nog inte uttala sig förrän man varit det...............

Då har nog mina hästar väldigt speciella brodd på sig. De har inga som helst problem att ta sig fram i sina isiga hagar. Grusvägen där vi galopperar uppför är det också blankis. Det går inte att gå där själv när man tex är ute och går med hundarna utan man får hålla sig långt ute i kanten eller inne i skogen.

Men jag har som sagt 4 eller tom 6 brodd i varje sko på mina hästar. De som bara har två i trakten kan inte ens skritta på vägen.

Mvh

Tora

Då har nog mina hästar väldigt speciella brodd på sig. De har inga som helst problem att ta sig fram i sina isiga hagar. Grusvägen där vi galopperar uppför är det också blankis. Det går inte att gå där själv när man tex är ute och går med hundarna utan man får hålla sig långt ute i kanten eller inne i skogen.

Men jag har som sagt 4 eller tom 6 brodd i varje sko på mina hästar. De som bara har två i trakten kan inte ens skritta på vägen.

Mvh

Tora

Ja och då handlar det väl om helt vanlig is ni har och de hjälper vilka isbrodd som helst på.......................

Håller helt med, enbart traktbrodd är helt värdelöst. Vi bytte ett år från traditionella ridhästskor till skor med sex fastsvetsade broddar/sko, inga långa eller stora historier, väldigt behändigt.

Underbart, hästarna var inte en enda gång på glid, trots ridning på rejäl isbildning (som det blir i den här delen av Sverige). Vi kunde rida på som vanligt (till ridhuset, i backe där bilarna inte kom upp) och det var inga problem varken i hagen eller till och från hagen.

Att ha tån broddfri är ju egentligen helt idiotiskt, det hinner glida iväg rejält innan trakten får grepp, och då kan ju skadan redan vara skedd.

jag har svårt att tro all alla företag och dyligt stannar upp och inte har någon verksamhet i den delen av landet där du bor. Skulle det vara som du skriver att det är omöligt att göra någonting åt isen , så borde då alla typer av verksamheter få stänga, eller?? Så visst är det fastigheter som får kontroll på isen.... Men du har rätt i att jag inte upplevt blåis.

Vi kommer ju från samma trakt du och jag. Har bara ridit i ett opreparerat ridhus och det dammade något grönjävligt. Trots vattning.
Det är normalt att man saltar på vintern och så använder man nått annat på sommaren, vad det nu heter.

Ja och då handlar det väl om helt vanlig is ni har och de hjälper vilka isbrodd som helst på.......................

Det säger väl sig självt att blankt tåjärn är snorhalt.

Skåningarna får nog börja med nya rutiner efter dessa två vintrar.

Vet en som inte hade haft 4 brodd o blev förvånad över att hästarna kunda gå som på barmark:rofl:

Trubbiga elitbroddar kan däremot kana. Kärnan måste göra sitt när det är isigt.
Vänta nu.
De har gjort om elitbroddarna till att vara mer spetsiga. Finns i en låg o en normal höjd. Har bara använt dem på insidorna för att den inte har vassa kanter som hästarna kan rispa motsatta benet på. När det blivit halt som nu- har dessa bytts ut. De var totalt värdelösa på ren is.

http://www.avantiafritid.se/bildgalleri/mini_c91f82cj(2).jpg

Såhär måste isbrodd vara o sen blir de ännu bättre när de har nötts lite

http://www.avantiafritid.se/bildgalleri/mini_Globus_597110%20BRODD%20TRE%20ÅTTONDELS%20TUM.jpg

Senast ändrad:

En häst med all sin tyngd driver ner åtminstone broddkärnan plättlätt oavsett vad det är för is.
Vi använder hästarna till att fräsa upp isen i hjulspåren.

Nejdu. Det är precis sådan is du beskriver. Bor i närheten av Göteborg och här blir det så gott som alltid förr eller senare (oftast förr) sådan is.

På is fungerar det bara med minst fyra brodd annars blir fästet undermånligt. Tror snarare att du bara har två brodd/sko och då förstår jag att hästarna halkar.

Våra travbekanta nere i Skåne kör sina travhästar året runt ute. De har inga ridhus att träna i. Lustigt att det fungerar för dom.

Mvh

Tora

Nejdu. Det är precis sådan is du beskriver. Bor i närheten av Göteborg och här blir det så gott som alltid förr eller senare (oftast förr) sådan is.

På is fungerar det bara med minst fyra brodd annars blir fästet undermånligt. Tror snarare att du bara har två brodd/sko och då förstår jag att hästarna halkar.

Våra travbekanta nere i Skåne kör sina travhästar året runt ute. De har inga ridhus att träna i. Lustigt att det fungerar för dom.

Mvh

Tora

Nu inträffar ju inte detta särskilt ofta så att det skulle påverka huruvida de kör sina hästar ute året om eller inte gör det ju knappast.
Vanlig is dyker upp varje år ja, både här och på västkusten. Försöker komma ihåg vilket år det var som detta hände senast, tror det är 5 år sedan det hände sist innan den lättare variant som hände i år (i år försvann det ju snabbt iom nytt väderomslag till varmt igen blev väl bara kvar i 4-5 dagar här). Kommer i alla fall ihåg att det den gången låg i minst 3-4 veckor. Efter 14 dagar tog sig en granne hit till vårt ridhus med snökedjor på däcken för att få något grepp på vägarna som såg precis likadana ut i hela området genom att lägga in landgången i stallet och lasta då det inte fanns en chans för hästarna att ta ett steg på gårdsplanen (japp vuxna broddade halvblodshästar) och sedan backa till dörren in i ridhuset och lasta ut direkt in. Hon hade varit på väg att kasa av vägen bara hästarna rörde sig i släpet då började hela ekipaget att glida.
Vi jobbade dagligen med att få paddocken fri från is då den var minst drabbad (hade tunnast isskikt), med daglig saltning flera gånger om dagen, samtidigt som vi jobbade med spett och hackor för att få bort isen så tog det oss närmre 3 veckor innan vi kunde åstadkomma två avdelade provisoriska hagar i paddocken som var hyffsat isfria.

En häst med all sin tyngd driver ner åtminstone broddkärnan plättlätt oavsett vad det är för is.
Vi använder hästarna till att fräsa upp isen i hjulspåren.

Nej det gör de inte på sådan is det är det som är problemet, det blir inte en skråma på sådan is av hästbrodd, inte ens av den riktigt extrem spetsiga isbrodden, det är bambi på hal is även med dem, testade det så sent som för några veckor sedan och 650 kg häst gled som om han var obroddad i skritt med sådana broddar, där var en mikroskopisk rand ovanpå isen där brodden glidit.

Allvarligt.
Tror du att vi andra inte har sett snorhal is:rofl:

Jag kan garantera dig att den hästen hade Elitbroddar på- kassa på hård is. O givetvis endast 2 traktbrodd per fot.

Du kan inte jämföra med bildäck- inte ens dubbade.
De kan t o m glida fast de är parkerade. det är ju drivet av helst alla hjulen tillsammans som gör att den kommer framåt eller kan stanna för den delen.

Senast ändrad:

Ibland blir jag full i skratt. De som säger att hästfolk verkligen inte är kloka har ju så rätt att det är pinsamt.

Det pågår arbete i mark under alla årstider. Akutjobb där elen har strulat t ex. Det är inget hinder att det är is, det är en förutsättning och en kostnadsfråga. Det är många branscher där vinter och isbildning (oavsett tjocklek) ställer till det, men där det får lösa sig ändå för det måste till en lösning.

Allt går att lösa. Det är en fråga om ekonomi och vilja. Behöver vi så tinar vi med ånggenerator. Det går att salta, det går att grusa, det finns specialgrepp för is (travtävlingar på frusna sjöar får väl betraktas som tjock is?), det finns specialblandningar att lägga ut för att få en halkfri yta.

Lagen om utevistelse har tillkommit för HÄSTENS bästa. För dess välmående. Att de står inne en dag eller två i akutläget medan man löser uppkommen situation är väl tvunget emellanåt, men att hålla hästarna inne i väntan på våren (eller annat gratis fenomen som naturen ordnar till för att hästhållningen ska hålla för lagens ögon) är väl inte något hästmänniskor (som älskar och månar om djuren och deras behov) ägnar sig åt?

Nu inträffar ju inte detta särskilt ofta så att det skulle påverka huruvida de kör sina hästar ute året om eller inte gör det ju knappast.
Vanlig is dyker upp varje år ja, både här och på västkusten. Försöker komma ihåg vilket år det var som detta hände senast, tror det är 5 år sedan det hände sist innan den lättare variant som hände i år (i år försvann det ju snabbt iom nytt väderomslag till varmt igen blev väl bara kvar i 4-5 dagar här). Kommer i alla fall ihåg att det den gången låg i minst 3-4 veckor. Efter 14 dagar tog sig en granne hit till vårt ridhus med snökedjor på däcken för att få något grepp på vägarna som såg precis likadana ut i hela området genom att lägga in landgången i stallet och lasta då det inte fanns en chans för hästarna att ta ett steg på gårdsplanen (japp vuxna broddade halvblodshästar) och sedan backa till dörren in i ridhuset och lasta ut direkt in. Hon hade varit på väg att kasa av vägen bara hästarna rörde sig i släpet då började hela ekipaget att glida.
Vi jobbade dagligen med att få paddocken fri från is då den var minst drabbad (hade tunnast isskikt), med daglig saltning flera gånger om dagen, samtidigt som vi jobbade med spett och hackor för att få bort isen så tog det oss närmre 3 veckor innan vi kunde åstadkomma två avdelade provisoriska hagar i paddocken som var hyffsat isfria.

Tja dom har inte slutat att träna eller släppa ut sina hästar i år heller.

Återigen låter det precis som om du bara har traktbrodd på dina hästar. Då förstår jag att dom halkar. Du kan inte jämföra en häst med bara traktbroddfäste och en som har minst både trakt och tåfäste. Det är som sagt inte heller ovanligt att man tom har 6st brodd på en sko.

På våran grusväg när det är som halast så är det halt att åka med våran Defender med dubbdäck. Jag kan dock utan problem både trava och galoppera på samma väg med brodd (både trakt och tåbrodd givetvis).

Som sista möjlighet kan det ju tänkas att det finns någon speciell issort precis där du bor som uppträder endast väldigt lokalt just där.

Vi tar inte bort någon is. Det hade tagit evigheter och kostat enorma summor pengar. Alla mina hästar har gått att brodda med tåbrodd också. De som bara har traktbrodd har dock stora problem.

Mvh

Tora

Fast jag har "studerat" mina traktbroddar i år :)! Min häst har ju haft lite "konstiga" saker för sig, som krävt specialskoning, och antal broddar och dylikt har väl berott en del på detta också. Vill liksom inte experimentera med ytterligare en faktor.

När det var packad snö på våra grusvägar var det fruktansvärt halt med traktbrodd. Däremot halkar hon inte alls på riktiga isfläckar, har jag märkt. Fråga mig inte varför, men jag har inte haft det minsta problem nu på sistone med endast traktbrodd när vi verkligen haft IS...:confused: Vad det är för sorts is kan jag dock inte redogöra för...;)

Prova fyra brodd o du kommer inte kunna tänka dig att vara utan dem.

Du brukar skriva att det är halt- ja till fots, men inte till häst:banana:

Men läste du inte vad jag skrev? Min häst specialskos för tillfället för att försöka rätta till ett problem. Då kanske man inte vill lägga till div antal broddar lite hipp som happ? Och NU halkar hon ju inte längre, så varför skulle jag öka antal brodd då?

"ang. dina megaisbroddar så är det knappast ngn som vill ha såna på sina hästar i hagen, då det är rätt stor skaderisk"

Självklart gäller det att man har hästar som kommer överens och inte har för vana att sparka på varandra för att man ska kunna ha dom broddade i hagen! Jag har hellre mina ordentligt broddade så att de får röra på sig ordentligt utan risk att fläka sig, för sannolikheten att mina ska sparka varandra är minimal.

Ibland blir jag full i skratt. De som säger att hästfolk verkligen inte är kloka har ju så rätt att det är pinsamt.

Det pågår arbete i mark under alla årstider. Akutjobb där elen har strulat t ex. Det är inget hinder att det är is, det är en förutsättning och en kostnadsfråga. Det är många branscher där vinter och isbildning (oavsett tjocklek) ställer till det, men där det får lösa sig ändå för det måste till en lösning.

Allt går att lösa. Det är en fråga om ekonomi och vilja. Behöver vi så tinar vi med ånggenerator. Det går att salta, det går att grusa, det finns specialgrepp för is (travtävlingar på frusna sjöar får väl betraktas som tjock is?), det finns specialblandningar att lägga ut för att få en halkfri yta.

Lagen om utevistelse har tillkommit för HÄSTENS bästa. För dess välmående. Att de står inne en dag eller två i akutläget medan man löser uppkommen situation är väl tvunget emellanåt, men att hålla hästarna inne i väntan på våren (eller annat gratis fenomen som naturen ordnar till för att hästhållningen ska hålla för lagens ögon) är väl inte något hästmänniskor (som älskar och månar om djuren och deras behov) ägnar sig åt?

:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
4 002
Senast: spinxx
·
Hästvård Egentligen vill jag nog bara beklaga mig lite och skriva av mig, men en liten tro på att någon ska ha en mirakelkur finns nog också inom...
Svar
10
· Visningar
1 828
Senast: Rain_woman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka