Sv: Inne dygnet runt?
Ehhhh innan du tror att du skall lära någon någonting så läs på så att du vet vad du pratar om. Det du snackar om helt vanlig is som bildas hela tiden och sådan är naturligtvis inte några problem alls att få bort. Herregud tror du folk är födda igår eller...........
Det är inte vanlig is jag snackar om utan just blåis eller pansaris som den också benämns just för att den är stenhård. Det är ingen is som succesivt byggs på utan den uppstår på några timmar och enbart vid extrema väderomslag som sker i vissa delar av landet, det finns inga broddar alls som går i den isen och ger något grepp. Eftersom den är så tjock så funkar det inte att salta, den enda effekt du får av saltet är att det blir ännu halare eftersom saltet bara klarar att töa ytan.
Har man någonsin varit med om detta fenomen så vet man vad jag talar om, har man inte varit med om det så skall man nog inte uttala sig förrän man varit det...............
Ehhh så du menar att det är omöjligt att bekämpa blåis???? NOT!!! Alldeles säkert finns det företag i ditt område och de skulle inte kunna ställa in sin verksamhet bara på grund av blåis! Det tror jag inte de gör! Jag har själv ett företag där vi har tendenser till mycket is på vår lastplan. Det måste motarbetas! Motarbetas varje dag och ibland flera gånger om dagen. Sanda/grusa allteftersom isen växer och snön faller. Kanske har jag fel, men jag tror att er fastighetsägare / ansvarig för fastigheten har ansvar för att ta hålla fastigheten i det skick att det inte är farligt att gå på den, typ liknande att ta bort istappar.
Jag skulle nog också tveka att ta ut min häst på "blåis" eller oerhört halt underlag, men jag skulle också se till att min tid gick åt till att bekämpa isen, istället för att rida de dagarna.
Verkar ju helt livsfarligt att ha ett sådant upplägg att man måste hälla ut en massa varm gödsel för att få ut hästarna ur stallet...
Jag skulle prioritera säkerheten där framför ridandet, om inte fastighetskötaren gör sitt jobb...
Ehhhh innan du tror att du skall lära någon någonting så läs på så att du vet vad du pratar om. Det du snackar om helt vanlig is som bildas hela tiden och sådan är naturligtvis inte några problem alls att få bort. Herregud tror du folk är födda igår eller...........
Det är inte vanlig is jag snackar om utan just blåis eller pansaris som den också benämns just för att den är stenhård. Det är ingen is som succesivt byggs på utan den uppstår på några timmar och enbart vid extrema väderomslag som sker i vissa delar av landet, det finns inga broddar alls som går i den isen och ger något grepp. Eftersom den är så tjock så funkar det inte att salta, den enda effekt du får av saltet är att det blir ännu halare eftersom saltet bara klarar att töa ytan.
Har man någonsin varit med om detta fenomen så vet man vad jag talar om, har man inte varit med om det så skall man nog inte uttala sig förrän man varit det...............