Inkörning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare evansaro
  • Startdatum Startdatum
E

evansaro

Jag har en åring, blir 1 år i juli (sent blev det).:smirk:
Vi har tömkört ca 10 ggr och det går bra :) . Lättlärd och verkar ha ganska lätt för sig.
Pga av en skada igår:( avstannar nu arbetet och vi får fortsätta efter betet.
Jag undrar hur långt ni andra har kommit? Hur gjorde ni när ni satte för vagn? Hur mkt tömkörde ni innan? Det är ju lättare om man har en bana eller slinga som är trafikfri men jag har bara grusvägen att köra på. Tacksam för tips och råd.

Sv: Inkörning

Du kanske har någon tillräckligt stor hage att börja i när ni ska sätta för vagnen? När jag inte har trafikfria vägar brukar jag göra så för att slippa få en lös häst som springer till skogs om det skulle gå alldeles tokigt.

Själv tömkör jag och kör någon slags lydnadsträning i lina nästan löjligt länge - ofta nästan dagligen i två månader - eftersom jag sällan har rutinerade medhjälpare när vagnen ska för. Det blir stackars hästrädda sambon och den måttligt roade brorsan som får vara ankare i var sin lina. Då gäller det att hästen är så snäll att den kan lugna sambon och brorsan. :smirk:

De tre senaste har varit otroligt trevliga...

-04:an hade lite svårt för tömkörningen från början då tömmarna var läskiga. Tömkördes 7-8 ggr, gick med vagnen lös 3-4 ggr (det gör jag för att jag har trafikerade grusvägar) Det året hade jag rutinaread medhjälpare.

-05:an tömkördes 5 ggr och gick med vagnen lös 3 ggr, sen selade vi ut i stallet och körde i sällskap med -04:an (utan medhjälpare vid sidan :o han är supercool ). 4 ggr innan betet, två dgar efter att han kom hem var han för vagn igen. Det året hade jag rutinerad medhjälpare vid några tömkörningar och alla ggr vi gick med vagnen.

-06:an är inte uppfödd av oss utan kom hit i slutet av mars, började tömköras för nån månad sen. Tömkörd 5 ggr och vagnen lös 3 ggr. Söndagen den 20/5 var hon i vagn, med sällskap och medhjälpare eftersom jag inte känner henne lika bra. Och i torsdags kördes hon med enbart sällskap. På fredagen åkte hon på bete. I år hade jag otur med mina medhjälpare. Första tömkörningen råkade hon trampa medhjälparen rätt så illa så jag fick använda orutinerat folk till resten av tömkörningen. och nån gång körde medhjälpare häst bredvid och jag tömkörde. När vi gick med vagnen hade jag annan rutinerad medhjälpare första gången. Sen stukade hon foten. :crazy:

Mina har kunnat stanna på kommando och stå stilla ett tag och funkat i munnen när jag satt vagn på dem.

Senast ändrad:

Min sambo började tömköra sin 3-åring i februari när han var 9 mån gammal. Fem-sex dagar/veckan tömkördes han på fälten runt stallet fram tills han blev ett år i maj. Sedan sattes han för vagn helt utan problem. Han kördes vid tre tillfällen sedan åkte han på bete.

Efter betet sattes han igång igen. Trots att han varit omogen och nog legat ett år efter har han haft otroligt lätt för sig. Nu i vår fick han en skoperiod att vila & ta det lugnt från körningen, mogna och göra lite annat, b.l.a red vi in honom.

Nu har han varit igång i ca tre veckor och denna "göra annat" perioden gav verkligen resultat. Efter att ha lunkat i 1,50-2-minuters tempo har han nu sänkt sina tider och snabbjobben har legat runt 1,22.

Det roliga med denna hästen är att han behöver 8-10 km uppvärmning sedan går han som ett skott, kvastar upp svansen och bara drar. Trött blir han aldrig heller, alltid pigg, alert, vaken & sprallig efter sin körning. Roligt att se!

Lycka till med er häst! /Linda

Senast ändrad:

Jag brukar tömköra mina hästar tills de är styrbara och ganska orädda för saker som skramlar bakom dem. Drar pinnar, burkar, däck mm efter dem medans jag tömkör för att vänja dem med olika ljud bakom sig. Ca 1-2 månader håller jag på beroende på hur känslig hästen är.
Sen brukar det inte vara några problem att sela på och köra.

Lycka till!!

Vi brukar ha tömkört några gånger på våren för att sedan sätta igång på allvar efter betet. Hur många gånger de behöver tömköras är individuellt. Den snabbaste tömkördes väl 3-4 gånger, den som var trögast tömkördes nog ett par månader. Vi har tre faser - steg 1 är att få hästen att ta styrning, det grundläggande, start - stopp - svänga. När det sitter övergår vi till steg 2 - körning med slanor, dessa hakar vi fast i selen, men de sitter inte hårdare än att får hästen spel så släpper dom. Steg 3 - vagn - kommer när hästen drar sina slanor utan att bry sig, vänder och svängar med dom osv. Det är normalt sett inga problem alls att sätta i vagn då. Vid vagnisättning så är vi 3-4 personer, en som kör, två som håller hästen i grimskaft och ev en extra som allmän hjälpreda. Går vagnisättningen bra så brukar vi fortsättningsvis vara 2 personer vid körningen, ända tills hästen är hyfsat självgående.

Måste bara fråga.... Vadå vagnen lös??? Jag fattar ju att man inte binder fast den med alla remmar så de tar tid o få av den om nåt händer, men exakt hur fäster ni den??? Ghost???

Måste bara fråga.... Vadå vagnen lös??? Jag fattar ju att man inte binder fast den med alla remmar så de tar tid o få av den om nåt händer, men exakt hur fäster ni den??? Ghost???

En person leder hästen, den andra drar vagnen. Vi har blivit lata med åren så nu orkar vi inte släpa på speedcarten utan tar sulketten.

Jag tar bort alla lösa remmar på selen och sen använder jag skakelöglorna, först bara den ena och då får medhjälparen jobba mera men när det börjar bli avslappnat trär vi i den andra också. Det enda man brukar få hålla koll på är att selen sitter så pass att den inte snurrar.

Den som drar vagnen går på andra sidan om hästen så slipper vi trängas. :idea:

OK då var de som ja tänkte då. Men jag visste inte om man brukade göra så!
Men nu har ja ännu ett tips inför eventuell kommande inkörning.

Tack alla snälla för olika tips!! Ska sätta fart efter betet.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka