Inkörning

M

Moej

Jag har sån lust att köra in mitt tinkersto. Men det finns ingen här som kan hjälpa mig. Eller, det finns ju folk som kan hjälpa mig med olika saker men inte som är jätteduktiga på körning.

Hon har blivit jätteduktig på tömkörning, jag brukar tömköra i skogen (och i trafik) och sätta upp olika banor som jag tömkör.

Vad blir nästa steg? Tömkörningen känns "klar".

Sv: Inkörning

jag tömkör för tränare o det finns så mkt man kan öva på inom den biten!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inkörning

Hej! Nästa steg blir att vänja henne vid draglinor, först en, sen två när hon helt accepterat den första. låt dem släpa i marken så hon vänjer sig vid ljudet. hon ska också kunna ha den mot och mellan benen innan man går vidare till lösa skaklar och senare släpa.
du behöver medhjälpare vid dessa moment som snabbt kan koppla loss utrustningen om hon blir rädd.
Det sista blir att spänna för, använd en rockard första gången eftersom den inte knyter sig om hon skulle backa.
Detta var ganska kortfattat, men ändå det som gäller vid inkörning.
Du har ju kommit en bra bit på väg eftersom hon är helt van vid tömkörningen. Allt det här kan gå ganska fort eller ta en längre tid helt beroende på hur hästen reagerar och accepterar utrustningen.
pm:a gärna om du vill veta nåt mer eller lite närmre ändå.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 472
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 894
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 177
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 121
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar