Inkörning

Novelette

Trådstartare
Hej!
Jag har tänkt att jag ska köra in min häst innan jag rider in henne. Än så länge är hon bara 10mån. Men jag undrar när jag kan börja sätta igång med henne? Vi har gått promenader ensamma så hon kan stå still, gå framåt och backa på kommando...
Jag hade tänkt börja med att fästa två långa linor eller tömmar om jag hittar några på grimman...jag tänkte att det kanske skulle vara bra om jag först lärde henne att lyssna på mig trots att jag är bakom henne. Låter det bra?
Vad behöver jag ha för utrustning? Det ska vara det allra nödvändigaste och inte alltför dyrt...
Tacksam för svar! :D

är det inte lite väl tidigt att börja med inkörningen? vad är det för häst du har?

jag brukar börja med mina när dom är runt 2 år.

Det är ett svenskt halvblod. Jag tänker inte ha vagn till förrän nästa sommar o då fyller hon ju två så det blir nog lagom..men jag vill börja lära henne kommandon och att lyda mig när jag går bakom...
O nu har jag fått höra att det är bra tillfälle att ta tag i det nu. :banana:

Du kan ju alltid börja tömköra henne vid ett års ålder men att låta henne dra något innan två års ålder är inte att rekommendera. Då riskerar du att förstöra henne. Men tömkör du och lär henne kommandona och longera även. Glöm bara inte att låta henne få några veckors vila när hon lärt sig tömköras annars finns risk för att det blir för mycket för henne.

Hej!

Bra tänkt :) lär henne lyssna fast du inte leder henne! Det gör att hon även har lättare att förstå allt nytt. Annars måste hon ju klura ut varför du lägger på grejer på ryggen, + att du går långt bort så hon knappt vet var hon har dig, = hon vill vända sig om och kolla. Men får då lite skäll eftersom det kan vara farligt när man tömkör!
Det som var lite värre är, bara grimma + tömmar!
Du måste börja med däckeln! Tömmarna kommer att glida runt och i värsta fall kommer ni att trassla in er med en rädd häst som följd! Så skaffa en bra däckel som passar och vänj henne vid den! Sen vid tömmar, som du har upprullade på däckeln först.
Sen när hon är med på noterna, kan du börja "krångla" med tömmarna för att sedan börja styra henne lite smått med dem, och då kan du ha grimma på henne. Men ta på henne ett träns, ta på och av första gångerna, så att det "otäcka inte växer fast på hennes huvud" (= kan bli rädd). Sedan kan du låta tränset vara på lite längre efter varje gång, tills hon tycker det är helt ok. Likaså med däckeln och varför inte prova sadeln lite lätt? Ha koll på henne och ha henne i boxen. Låt hennne nosna på allt nytt först. Passa så hon inte biter på grejerna bara (sadlade en häst och hennes åring kom och tog ett smakprov på sadeln när jag gick runt för att spänna gjorden! :( ) Ta bort hennes nos ev däckeln/sadeln om hon tänker bita, men skräm henne inte.
Du måste ha en person som hjälper dig, som gärna är expert på inkörning! Så att både du och hästen förstår vad som händer och hur man använder olika tillbehör rätt.
Vid inkörning bör man ha en bra sele som tål påfrestningar. Har du tänkt att köra henne efter inridningen? Då kan det vara värt att köpa en bra sele och t.ex. en bra rockard. Hör efter med kunniga personer som finns där du bor!

Jag tycker man kan börja med föl och lära dem t.ex. röstkommandon och lite tömkörning. Om man ser till att de förstår, och man går lungt fram, kommer de att tycka att olika övningar som t.ex. tömkörning är kul. Lite och ofta är bättre är mycket och sällan!

M. v. h. Lisa

Hej!
Tack för råden :bow:
Jag tänkte inte att det skulle kunna bli farligt med bara grimma men nu ska jag tänka på det. Tänkte mig att en kompis till mig skulle leda hästen i grimskaft medan jag gick bakom hållandes tömmarna.
Vill absolut fortsätta köra henne även när jag ridit in henne! Jag brukar köra en fjording ibland och det är ju så kul!På gården där jag har henne finns det sele och vagn men jag tänkte köpa egen när hon har vuxit till sig ordentligt. De kör med ponny också där så en sån sele kanske passar?
Jag har faktisk haft på schabrak, fleecepläd och täckesgjord(inte allt på en gång :eek:) och då har hon inte alls brytt sig. Hon gav mig bara en blick som såg ut att betyda "Lättförtjänt morot det där du matte!"
Jag tänkte att jag kunde lära henne halt och igångsättning och vända lite enkelt och sen till hösten vill jag gå tömkörningskurs så att jag kan lära mig mer än det lilla.
Jag såg att det var nån här inne som avrådde tömkörning före 2-3års ålder(tror det var nåt sånt) men jag har läst massor med böcker o frågat folk och då har jag läst/hört att man ska börja tidigt.. Men jag tänkte att du kanske tror att jag ska trava o galoppera och jobba henne men det är inte min tanke ännu. Jag vill bara att hon lär sig start, stopp och svänga på kommando. Sen så går hon på bete hela sommaren och jag tar bara in henne två gånger i veckan för lite promenad. Annars går jag bara ut o borstar o visiterar o ger lite mineraler. Så det handlar om max 1ggr/vecka som jag tänkt "tömköra".
O, nåt som inte hör hit...jag har äntligen fått en fin bild hit. Hon är 8mån där(nu 10). Min vackra lilla häst!! :love:

Hej!
Jag var med och körde in en ardenner, och ponnyselen satt jättebra på honom när vi började tömköra! Så den iden är inte dum! Det är ju farligt om selen inte sitter fast ordentligt, om unghästen tar ett skutt och allt åker av är inte något man vill vara med om. Ett + är ju att ponnyselen är liten =inte så skrämmande :D .
Jag har lärt mig tömkörning på gymnasiet och det är ett mycket bra sett att träna hästen utan ryttare och vagn! (En häst på skolan var svår att få att arbeta under ryttare. Så henne tömkörde jag, först var det svårt men vartefter jag lärde mig mer (av en mkt bra lärare!), kunde jag kräva mer av hästen. Ryttarna märkte sedan att hon var mycket smidigare under ridningen!!)
Man kan ju som sagt börja med tömkörning ganska tidigt, det är inte fysiskt krävade, vilket man däremot inte ska utsättta en unghäst för.
Jag började tidigt att lära hästen röstkomandon. Då kan man ju ha grimma och vara i hagen, och om man har en liten äng så kan man träna på att trava lite!
Jag har lärt mina hästar "sss" vid trav vilket fungerar utmärkt! Nu är shettisarna som jag kör in två och tre år, och de kan alla röstkomandon bra. De kan även galopp! Nu travar och galopperar jag inte mycket med dem, max fyra varv trav och två varv galopp i veckan, volt max 10 m i dm. Presis så att de kan komandonen, inget mer krav. Jag har även lärt dem att stanna ute på volten, och när jag säger "kom" så kommer dom in till mig. Så kul att lära dem, hästar överhuvudtaget är mkt lättlärda!
Vilket också kan vara en nackdel, om man gör ett fel sitter det i länge.
Tex när jag skulle ta in en shettis, han kommer inte springande utan man får gå och hämta honom. Men en kväll var jag lite sen, men jag tog det lungt, jag vill ju inte skrämma honom. Men när jag är nästan framme halkar jag på en sten och faller frammåt, grimskaftet flyger iväg och sen var det bara att hämta havren för att sitta i hagen en kvart eller två för att få ponnyn att fatta att jag inte skulle "kasta" mig mot han igen... Att visa grimskaftet var bara att glömma första tiden :crazy: Nu har jag alltid med mig något gott så han har kommit över det jag "gjorde". Men så kan det va. :crazy:
Bra med "saker på ryggen" övning, fortsätt så!
Du har väl lärt henne lyfta hovarna? :)
Jobbigt med bestämda damer som står säkert med alla fyra hovarna i marken! :p :crazy:

M. v. h. Lisa

HEJ!
Måste ju bara få berätta...jag lånade tömmar o grejer från gården där jag har min häst och prövade att "tömköra".
Först borstade jag henne och pysslade lite(lyfter naturligtvis alla hovar :D) och sen tog jag tömmarna som jag hade knölat ihop i mina händer och "smekte" Novelette med över ryggen, rumpan och benen o huvudet o så. Det var störtläskigt!!! :eek:
Pga det trodde jag att det skulle bli svårt senare men...ICKE!!!
En kompis till mig höll i grimskaftet o jag tog tömmarna o ställde mig bakom(ja, tömmarna fästa i grimma alltså inte ett träns, vill bara förtydliga). Så smackade jag o båda öronen rörde sig som propellrar när hon hörde mig. Så jag pratade på lite o hon vände sig om o kikade men innan jag ens hunnit säga till vände hon sig framåt igen o började gå... :banana:
Sen gick vi i en inhängnad i cirka 5minuter och tränade på att stanna och gå igen...hon bara gick precis som om hon gjort det där hela livet... :D :love: Jag prövade lite försiktigt att vifta med tömmarna så att de slog mot rumpan men det brydde hon sig inte alls om.. :love:
Har jag inte världens duktigaste lilla pålle!?!?!?! :love: :love:
O, hon är sååååå underbar!! :bump:
Nu får hon vila en vecka o så gör vi om det en gång till o sen kanske jag gör om samma sak efter ytterligare en vecka men sen tror jag nog att jag låter henne vila(=bara borsta o visitera) till augusti. Jag är döskraj för att göra för mycket så att hon tröttnar på mig eller blir överansträngd...bättre att det lugnt då ju :)
Vill också bara säga att _L_ verkar vara en så go person. Jag uppskattar verkligen dina svar! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 342
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 250
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar