Sv: Inkar!!!
Operera bort dem!! Det är ett snabb och enkelt ingrepp om inken sitter på ett "lämpligt" ställe ungefär som att ta bort ett födelsemärke på sig själv... Hästen lokalbedövas och får åka med hem på en gång!!
Att operera bort inkar kan både vara fördel och nackdel.
Nackdelen är om inken kommer tillbaka efter operationen så kommer inken tillbaka med dubbel effekt eller mer, Inken blir då flertal gånger aggresivare än innan.
Fördelen är om man opererar bort inken och får bort EXAKT allt "inkmatrial" kan det i vissa fall försvinna helt, Och då finns det bara päls kvar på stället.
Jag har en häst som har 2 inkar, varav en jätte stor och aggresiv på halsen och en liten i ljumsken.
Den i ljumsken växer ingenting då den aldrig kommer i kontakt med något annat.
Den på halsen växer enormt fort och den blir jätte äcklig, och jätte stor.
Vi har prövat alla sorts behandlingar, Allt från stora operationer till att ha alldeles ren aloevera på den.
INGENTING har funkat, då min häst kliar sig på den hela tiden. Vi har byggt om boxen tatt bort krubban ja i stort sätt allt för att hon inte skall kunna koma åt att klia sig på den.
Och den absolut mest framgångsrika metoden vi prövat har varit att knyta den med björntråd, och sedan ha trätjära på den. Torkar nämligen ut inken. medans knuten tar bort själva stora inken.
Den dåligaste metoden har varit operation och Aloevera salva,
Aloeveran stimulerar inken och gör att den bara växer brutalt mycket!
Vet ej om detta har varit till tips för någon.
Mickaaa_1992@hotmail.com
Hör gärna av er om ni har någon jätte bra metod som får ink J*vlen att försvinna på en gång. Jag rent ut sagt hatar inkarna.
Dom är både fula och äckliga.
Mvh Mickan