Sv: Inkar!!!

Jag har opererat bort inkar på samma klinik som du op Kele.

Min tinker hade just en ink stor som en knytnäve på skapet. Efter op dröjde det två år sedan kom det flera tillbaka på lite olika ställen runt skapet.

Op igen av samma vet på samma klinik som sa att klarar man sig ifrån att de inte växer ut på fem år, så är sannolikheten inte så stor att de kommer tillbaka.

Vi har klarat oss nu i drygt 4 år.

Jag har opererat bort inkar på samma klinik som du op Kele.

Min tinker hade just en ink stor som en knytnäve på skapet. Efter op dröjde det två år sedan kom det flera tillbaka på lite olika ställen runt skapet.

Op igen av samma vet på samma klinik som sa att klarar man sig ifrån att de inte växer ut på fem år, så är sannolikheten inte så stor att de kommer tillbaka.

Vi har klarat oss nu i drygt 4 år.

Mm, fem år vad var jag hörde med, både från op klinikerna (K är oppad på två olika kliniker, så beror på vilken du menar btw) och från tredje, annan vet.

Att återfall är vanligt, de kan komma inom 1 månad, 1 år eller flera år, men har man klarat sig i 5 år så är risken marginell att de kommer tillbaka.

Håller tummarna för att nis ka klara 'sista' året med! =)

Operera bort dem!! Det är ett snabb och enkelt ingrepp om inken sitter på ett "lämpligt" ställe ungefär som att ta bort ett födelsemärke på sig själv... Hästen lokalbedövas och får åka med hem på en gång!!

Att operera bort inkar kan både vara fördel och nackdel.
Nackdelen är om inken kommer tillbaka efter operationen så kommer inken tillbaka med dubbel effekt eller mer, Inken blir då flertal gånger aggresivare än innan.
Fördelen är om man opererar bort inken och får bort EXAKT allt "inkmatrial" kan det i vissa fall försvinna helt, Och då finns det bara päls kvar på stället.

Jag har en häst som har 2 inkar, varav en jätte stor och aggresiv på halsen och en liten i ljumsken.
Den i ljumsken växer ingenting då den aldrig kommer i kontakt med något annat.

Den på halsen växer enormt fort och den blir jätte äcklig, och jätte stor.
Vi har prövat alla sorts behandlingar, Allt från stora operationer till att ha alldeles ren aloevera på den.

INGENTING har funkat, då min häst kliar sig på den hela tiden. Vi har byggt om boxen tatt bort krubban ja i stort sätt allt för att hon inte skall kunna koma åt att klia sig på den.

Och den absolut mest framgångsrika metoden vi prövat har varit att knyta den med björntråd, och sedan ha trätjära på den. Torkar nämligen ut inken. medans knuten tar bort själva stora inken.

Den dåligaste metoden har varit operation och Aloevera salva,
Aloeveran stimulerar inken och gör att den bara växer brutalt mycket!

Vet ej om detta har varit till tips för någon. Mickaaa_1992@hotmail.com
Hör gärna av er om ni har någon jätte bra metod som får ink J*vlen att försvinna på en gång. Jag rent ut sagt hatar inkarna.
Dom är både fula och äckliga.
Mvh Mickan

Vad jag har fått reda på av både vet, och andra kunniga människor på omådet.
Inken är ett blod"virus" kan man kalla det, Sjukdomen ligger i hästens blodomlopp.
Alltså Hästen som har inkar har det i blodet, om den har en ink så kan man smitta samma häst. tex, Man tar på hästens ena ink å sedan tar hästen på tex benet. Då akn en ink uppkomma på benet eftersom den smittar på samma häst.
vi säger att min häst har en ink. och jag tar på inken å sedan tar på min kompis häst kan den inte bli smittad , om den INTE har ink viruset själv.
eftrsom det ligger i blodet...
men tar jag på min hästs ink å sedan tar på min andra kompis häst som oxå har inkar finns risken att den hästen blir smittad.

Smittan sker bara vid kontakt, det är absolut inget som är luftburet.

Men kan dock i enstaka fall smitta via tex insekter. som sugit blod från inken på ena hästen och sedan suger blod från en annan häst.
Men detta är ytterst ovanligt.

Min häst som är ink smittad kan knappast smitta min andra häst i stallet.

Så om din häst har en ink behöver du inte vara orolig att dom andra uppstallade hästarna får det.
men var för säkerhets skull nogrann med hygien om du tallat på din häst ink å sedan skall ta på någon annans.
smittan kan finnas utan att yttra sig!

Svårt att förklara detta på ett bra sett hoppas att ni som läste förstod vad jag menade !
Mvh Mickan med ink hästen

Jag har bara erfarenhet av inkar från nötkreatur. MEn antar att det bör vara det samma.
Vi har med ett par års mellanrum haft utbrott av inkar bland untjurarna, någon har kommit in från betet med en eller flera inkar och kliat sig vid uppstallningen, det har spruckit och blod har stänkt rundor, efter en tid så har det dykt upp lite här och där på ett par andra som stått i närheten. HAr inte haft några fall på ett antal år nu, men då smörjde vi dem med trätjära hela tiden och tills sist så försvann eller ramlade de av.

Finns en salva som heter xxterra som kan ta bort dem. Googlar man så ser man att det finns trådar om den här på buke.

Njae, riktigt så tror jag inte att det finns något virus som smittar. Låter mycket underligt att en blodburen smitta skulle spridas bara för att man kom åt med hästens eget blod utanpå huden. Inte direkt så att den kommer i kontakt med nya stälen då direkt.
Har dock mer koll på virus i allmänhet än just vad som orsakar inkar i sig men det verkar troligare att de flesta hästar antagligen kan ha det latent utan att visa symptom och att det sen kan blomma ut vid stress eller på "känsliga" individer.

Har en själv en ink på hästen just nu som skulle tas bort efter jul men den verkar ha börjat skrumpna av sig själv senaste veckan så jag avvaktar lite och hoppas att den försvinner. Xxterra hade vet aldrig hört talas om men vad jag har hört om det så verkar det ju fungera väldigt bra.

:)ta inte och operera kontakta Carinaolson-melin på hästkliniken i norrköping hon har ett medel((((svindyrt)))men man strycker på det tills bom faller av sen får du inga mer men om du opererar så får du reservation i försäkringen tänk efter först !du kan inte sälja hästen om du någon gång vill det utan den där reservationen följer hästen livet ut;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 149
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!