Inkallningsbekymmer!

Eastwick

Trådstartare
Har alltid haft storhund och har även nu, bordercollieblandning, och skaffade nyss en råttvariant :D, blandning papillon, snart 4 månader nu. Ljuvlig varelse på alla sätt, social och trevlig.

Hon följer jättebra på promenader samt finns nästan alltid runt fötterna när vi är ute och grejar i stallet men är hopplös att få tag på utomhus, hon kommer när man ropar och så länge man rör sig ifrån henne men om man går emot henne eller sätter sig ner för att ta henne så försvinner hon, bara så där lagom att man inte får tag på henne. Har man korv eller något annat riktigt gott så kan det gå men helst sätter hon sig inte så där riktigt nära då heller.

Behöver tips då jag aldrig haft liknande problem med de andra hundarna, kanske för att de aldrig varit lika små och kvicka?? :p Den här blir ju som en vessla!!

Behöver få bukt med problemet då jag vill att hon skall kunna gå lös på promenaderna men vill inte att hon går lös fram och tillbaka över vägen. :crazy:

Sv: Inkallningsbekymmer!

Ha med korv eller det godaste hon vet. Satt dig ner och mata med korv, ge henne en klapp och lat henne ga vidare, satt dig igen och mata... etc. Om du gor det 100 ggr innan du lyfter upp henne, och sedan 100 ganger till innan du lyfter henne igen, sa blir det bara kul att komma till dig. Fortsatt att bara satta dig ner, eller ga emot henne med en godis utan att lyfta henne da och da aven efter att hon "kan" och valjer att komma nar du ropar.

Jo, det var ju som jag misstänkte... ;) bara att nöta på, får helt enkelt bli bättre på att komma ihåg den där sabla korven. Om det bara kunde bli lite varmare ute också så det där att ta av sig vanten och peta i en kladdig korv hade känts lite mer lockande också... till och med en prinskorv blir ju nästan en hel måltid för fröken! :p

Inkallningen är helt enkelt inte betingad, hunden ser ingen lönsamhet i att komma till dig.
Jag brukar köra med "maffiametoder" dvs ge hunden ett erbjudande den inte kan motstå. Träna inkallning hemma, inom inhängnat område, använd lina. Linan använder du som stopp, inte för att hala in med.

Betinga visselpipa, köp en visselpipa för ett par tjugor, släng kladdkorven på köksgolvet, blås i pipan samtidigt som hunden äter korv.
Fortsätt öva i lina, blås i pipan och servera korv när hon kommer. Korrekt inlärt kommer hunden som ett skott när du blåser i pipan hädanefter. Dela korven i pyttesmå bitar.

Intressant tråd som jag definitivt kommer att läsa i.
Min lilla blandistik är super att ha lös och hon kommer oftast på inkall men det händer att hon bara står och kollar på en som om man vore dum i huvudet.:D
Kommandot stanna lyssnar hon alltid på men jag skulle som sagt önska att hon blev aningens bättre på inkallning så jag kommer ta till mig tipsen här. :)

Jag må vara lite dum men jag förstår inte vitsen med visselpipor... Varför kan man inte kalla in hunden med rösten, det har ju alltid funkat förr? Fjärde hunden nu och aldrig haft problem med vare sig inkallning eller att vara utan visselpipa... Vad sker om visselpipan inte finns i en krissituation? Går hunden inte att kalla in då? Kan jag inte lika gärna mata korv och ropa koko? :confused:

Sådär ja, har varit ute en stund på em. med god skinka tillhands, använt mig av uttrycket "Lulu hit" och voila! Hon kommer som ett skott, vänder på en femöring från att jaga min son som springer i snön och är jätterolig! ;) Hon kommer dock bara helt fram om jag sätter mig på huk men det må vara hänt tillsvidare. Har idag inte plockat upp henne en enda gång, inte ens klappat på henne, bara berömt med rösten och gått därifrån, med lite ofrivillig fotträning som bonus! Det artar sig! :bow:

Men hallå. Visselpipan var ett av fyra inkallningsförslag. Tyckte det stod, "behöver tips"

Varför jag använder visselpipa på hundar med dålig inkallning är för att den är neutral, den skriker aldrig "hundj*vel", och den har en stor radie.

Tillsammans med övriga förslag jag gav är det en kanoninkallning på längre avstånd t ex när den är lös i skogen.

Och sen "inte med", jag kan gå ut och glömma koppel, men har alltid klicker och godis med mig. Vid skogspromenader är visselpipan med.

Jag må vara lite dum men jag förstår inte vitsen med visselpipor... Varför kan man inte kalla in hunden med rösten, det har ju alltid funkat förr? Fjärde hunden nu och aldrig haft problem med vare sig inkallning eller att vara utan visselpipa... Vad sker om visselpipan inte finns i en krissituation? Går hunden inte att kalla in då? Kan jag inte lika gärna mata korv och ropa koko? :confused:

det som är bra med visselpipa är att signalen alltid låter likadant. det märks alltså inte om du är irriterad, stressad osv. kör du med rösten så hör hunden direkt om du är t.ex stressad.
rösten ändras beroende på humör osv, visselpipan låter likadant :)

Jo, fast våra hundar är inte lösa endast vid promenader och träning. De är med i vardagen, när vi är ute och grejar på gården, går och hämtar posten, slänger sopor etc. kanske inte alltid man tänker på att stoppa på sig visselpipan. Det var mest sådant jag tänkte på, helt ärlig i att inte förstå det här med visselpipa men är tacksam för förklarningen! ;)

Tackar för en mycket bra förklaring!! Det kan jag köpa, har faktiskt helt ärligt undrat över detta plötsliga mode med visselpipor. :idea: Meen... man får väl inte använda dem på lydnadstävling?

Jag har min rottis los pa garden ocksa, hon gick fran 85% inkallning till 100% vid hennes forsta lop. Stackarn madde pyton och ville vara nara... nagot jag utnyttjade och kallade in HELA TIDEN bara for en klapp, lite godis, eller lek. Jag kallar inte langre in lika ofta, men det blir en 'formell' inkallning mellan grejer jag gor pa garden och lite lek eller en klapp. Hon har fortfarande 100% inkallning... Utom harom dagen nar en frammande hund var pa garden och hon jagade ut den forst innan hon kom.:angel: Det funkar dock i parken med andra hundar, eller med raven pa garden. Hunden som retas kan jag dock acceptera att hon maste jaga ut.

Jag har en hund vissla, den ar oftast inte med oss... men jag har 'conditioned' henne sa hon kommer i racer fart nar jag visslar. Den nar langt, sa nasta gang jag aker till Florida ska jag forsoka komma ihag den. Hon hor mig inte alltid pa beachen nar vinden blaser at fel hall och 'the tide' kommer in sa hon maste stanna ganska nara.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 448
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 747
Senast: Nota
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 371
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka