Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
Jag tror faktiskt en del modern forskning är en anledning till att det går fel, långt ifrån allt vilar på en sund vetenskaplig grund utan det kan vara ganska stolliga teorier och att man drar ibland alldeles för långtgående slutsatser. Det som fungerar är att djuren används till bruks, men det är svårt att gå tillbaka till.

Jag förstår inte vad du menar? Forskning blir inte publicerad om den inte vilar på vetenskaplig grund.

Har du några exempel på publicerade artiklar som du tycker är ovetenskapliga?
 
Rollkur, fast ej under det namnet, har funnits redan på barocken. Så det är inget nytt påfund.
Under barocktiden red man väl på så mkt spanskt blod man hade råd med. Såna hästar har en annan rörlighet, känslighet och förmåga till vissa rörelser än om man ser till den typ av halvblod man bytte till då man började strida avsuttet med skjutvapen. Den typen av stiffare halvblod fanns ju kvar ett bra tag. En sån häst blev det svårt att få till byten i varje, piaff etc om den inte var lösgjord och välutbildad.
Dagens hästar är högre i blod, mkt rörligare och känsligare. De är så pass fysiskt begåvade att man kan forcera igenom rörelser med våld på ett sätt som hade blivit oerhört mkt svårare/omöjligt med tex gamla militärstammen halvblod.
Fast det svenska halvblodet uppstod ju med början runt 20-30-talet för att militärhästarna stod för högt i blod, fullblodshästar var vanligt, och många tyckte de inte dög till annat. Flyinge sattes upp då med importerade hannoveranarston för att få en mera allroundhäst.
 
Hur skulle det hjälpa dressyren att ett event vart 4 år skulle försvinna när de har mängder av dressyrtävlingar varje år som ger medaljer till de här personerna? FEI skulle bara slippa ett event med strålkastare och fortsätta att driva ridsporten i botten tills den inte längre finns. (nu pratar jag inte tävlingar)

Det skulle vara en enorm prestigeförlust och jag tror att FEI skulle gå rätt långt för att få vara med i OS igen. Det handlar inte om att FEI skulle vilja plåga hästar i det fördolda och därför skulle se det som positivt att "slippa ett eventuellt med strålkastare". Tror man det har man inte förstått vad det här handlar om.
 
Jag tror faktiskt en del modern forskning är en anledning till att det går fel, långt ifrån allt vilar på en sund vetenskaplig grund utan det kan vara ganska stolliga teorier och att man drar ibland alldeles för långtgående slutsatser. Det som fungerar är att djuren används till bruks, men det är svårt att gå tillbaka till.
Vilka studier tänker du på då?
 
Det skulle vara en enorm prestigeförlust och jag tror att FEI skulle gå rätt långt för att få vara med i OS igen. Det handlar inte om att FEI skulle vilja plåga hästar i det fördolda och därför skulle se det som positivt att "slippa ett eventuellt med strålkastare". Tror man det har man inte förstått vad det här handlar om.
Tänker att det är en sådan dyr del av OS att det inte finns någon chans att få komma med igen och de därmed kan köra på precis som de vill och etter värre när de väl åkt ut och det redan är kört oavsett.

Men iofs, du har en poäng i att om man ser det på det sättet att FEI skulle kunna tro att de kan komma med igen om de skärper sig, ja då har du en poäng i att de nog verkligen skulle göra det.
 
Rollkuren kommer från hoppning från början tror jag. Jag har något svagt minne av någon som kallade det ”hoppryttarridning” när jag var barn. Jag har också minnen av en smågalen kvinna som var en av de lokalt ”duktiga ”som lärde ut rollkur till mig när jag var typ 10 år (så tidigt 00-tal) för att få min ponny på tygeln alls. Som tur var så red jag inte många lektioner för henne. Men dagens storstjärnor är ju några år äldre än mig och deras ungdom präglades av en dyrkan för Anky. Och det sipprar ju ner liksom.

Jag tror inte man slog hästarna på samma sätt förr för att uppnå samling. Jag var på en clinic med Bo Tibblin i mellanstadieåldern och det jag minns absolut tydligast var just att han betonade att man kan inte lära in en korrekt piaff genom att gå på med spöt (sådär som blivit modernt eller vad han sa). Men å andra sidan så känns det också som att det var mycket svårare att slå ett miltärhalvblod till någon form av samling/rörelse på stället som man kan göra med moderna hästar.

Men kom också ihåg att förr så sa man att piaff och passage var oerhört svåra rörelser och få hästar och ryttare någonsin skulle kunna utföra det korrekt. Och det är det ju, om piaffen är så samlad så den är en förberedelse för levad.
Verkar som att Dadde Netterqvist och ngn mer skrivit att rollkur -hästhandlardressyr sa han eller ngn "alltid" funnits. Tror även några av klassikerna använt det, (även ngra nämner att Baucher haft element av det?).
 
Det enda jag egentligen undrar över är varför den som filmade väntade 4 år med detta och inte gjorde något direkt :(

2 år, inte 4 år. För fyra år sen var coronaepidemin och hela Storbritannien var till skillnad från Sverige i karantän, det är Dujardin som hävdar 4 år -antingen för att hon inte kommer ihåg den enskilda händelsen (finns det flera månne? 🙄) eller för att just få folk att ställa sig den frågan och dra fokus ifrån själva händelsen. Sen, rent tidmässigt så är ju nu den ultimata tidpunkten att släppa videon. Hade det släppts tidigare hade folk såklart agerat, FEI hade stängt av henne en period, men sen hade hon garanterat varit tillbaka och tävlat OS. Nu får videon och det hon har gjort en mkt större genomslagskraft och hindrar henne från att vara med i OS. Extremt väl genomtänkt av anmälaren eller hennes advokat.

Det är förövrigt rätt intressant att följa diskussionerna på diverse dressyrforum på fb för tillfället. Så mkt skit som kryper fram nu 😑
Dressyr på elitnivå handlar bara om en sak- pengar. Det är noll tanke på hästarna. Skulle inte förvåna mig ett dugg om även tex Carl Hester visar sig ha ägnat sig åt mindre trevliga träningsmetoder. De är lika hemska allihopa inom toppsporten och de sitter nog alla och är jävligt oroliga över vad som kan tänkas krypa fram om dem härnäst.
 
Verkar som att Dadde Netterqvist och ngn mer skrivit att rollkur -hästhandlardressyr sa han eller ngn "alltid" funnits. Tror även några av klassikerna använt det, (även ngra nämner att Baucher haft element av det?).
Jo, men skillnaden verkar ju vara att det då var det något som varnades för av de tongivande experterna. Jag har aldrig läst de stora klassikerna inom ridsporten, utan kan tala från egen erfarenhet mer ☺️
 
Rollkuren kommer från hoppning från början tror jag. Jag har något svagt minne av någon som kallade det ”hoppryttarridning” när jag var barn. Jag har också minnen av en smågalen kvinna som var en av de lokalt ”duktiga ”som lärde ut rollkur till mig när jag var typ 10 år (så tidigt 00-tal) för att få min ponny på tygeln alls. Som tur var så red jag inte många lektioner för henne. Men dagens storstjärnor är ju några år äldre än mig och deras ungdom präglades av en dyrkan för Anky. Och det sipprar ju ner liksom.

Jag tror inte man slog hästarna på samma sätt förr för att uppnå samling. Jag var på en clinic med Bo Tibblin i mellanstadieåldern och det jag minns absolut tydligast var just att han betonade att man kan inte lära in en korrekt piaff genom att gå på med spöt (sådär som blivit modernt eller vad han sa). Men å andra sidan så känns det också som att det var mycket svårare att slå ett miltärhalvblod till någon form av samling/rörelse på stället som man kan göra med moderna hästar.

Men kom också ihåg att förr så sa man att piaff och passage var oerhört svåra rörelser och få hästar och ryttare någonsin skulle kunna utföra det korrekt. Och det är det ju, om piaffen är så samlad så den är en förberedelse för levad.
Definiera förr. Jag hade en häst på 90-talet som varit hos en känd tränare för att lära sig piaff/passage (hästen är med i några av hens utbildningsfilmer) men det gick inte och när jag köpte honom långt senare gick det fortfarande inte att rida med spö för han var så rädd för det
 
Definiera förr. Jag hade en häst på 90-talet som varit hos en känd tränare för att lära sig piaff/passage (hästen är med i några av hens utbildningsfilmer) men det gick inte och när jag köpte honom långt senare gick det fortfarande inte att rida med spö för han var så rädd för det
Då har jag antagligen fel tyvärr 🙁 Jag hade fått intrycket av att de tongivande så som Bo Tibblin och Dag Netterkvist var starkt emot det. Men då har jag en förskönad bild, på 90-talet ägnade jag mig åt att bli avkastad av min shettis på olika kreativa sätt. Så jag har nog sett främst tidigt 90-tal som ”förr”.
 
Hur skulle det hjälpa dressyren att ett event vart 4 år skulle försvinna när de har mängder av dressyrtävlingar varje år som ger medaljer till de här personerna? FEI skulle bara slippa ett event med strålkastare och fortsätta att driva ridsporten i botten tills den inte längre finns. (nu pratar jag inte tävlingar)
Tror det gått så långt att inget hjälper men vi får bort (minst) en gren i OS som misshandlar djur.

Jag har även en stor känsla av att det är mycket prestige att ha dressyren kvar i OS för FEI så om det ska hända något är det nog det som krävs att det diskuteras om dressyren ska ha en plats kvar eller inte.
 
Då har jag antagligen fel tyvärr 🙁 Jag hade fått intrycket av att de tongivande så som Bo Tibblin och Dag Netterkvist var starkt emot det. Men då har jag en förskönad bild, på 90-talet ägnade jag mig åt att bli avkastad av min shettis på olika kreativa sätt. Så jag har nog sett främst tidigt 90-tal som ”förr”.
Dag Nåtterqvist var emot det om man läser han sidor (hästen har spottat ut bettet, upptäckt att gräset är grönare på andra sidan, är knäckt var ord jag precis fick i ngn av hans artiklar.). Men han är i sina brev till ridsportsförbundet väldigt arg på Bo Tibblin (men de kanske tyckte samma sak men på olika sätt).

Förstår dock lite, hans brev är ganska omständliga långa och arga och skrivna 98-00 och handlar om att följa TR främst.
https://www.jakobslund.se/dadde/start.htm

När tävlingar gjorde sitt intåg skapades därför tävlingsreglementen (TR) främst för att säkerställa hästens krav på korrekt behandling och samtidigt på ett enkelt sätt, motivera dessa krav. All seriös domarutbildning, har ständigt gått ut på att lära blivande domare att i första hand obönhörligt slå ned på de detaljer, som bryter mot hästens krav - då detta i sin förlängning innebär, att hästen plågas och kan förorsakas onödig förslitning med skador som följd. Först i andra hand kommer värdering av de olika rörelsernas utförande. Jag rekommenderar styrelsen att läsa min artikelserie "Den naturliga vägen till Harmoni",

Det hela resulterade i, att "högsta hönset" i dessa frågor, E Lette i Förbundets talorgan Ridsport 4/97 skrev en artikel där han höll stort räfst- och rättarting med ridsportjournalister och lät partipiskan vina. Följden har blivit, att Ridsport därefter censurerar allt, som bryter mot de åsikter E Lette, B Tibblin och deras hejdukar framför. Åsiktscensuren i Förbundets talorgan Ridsport har börjat !! Jag försökte få in en artikel, men hindrades av ansvarige utgivaren J Bohlin med upplysning om att först skulle E Lette skriva en artikel, som skulle klarlägga allt. Jag kunde på sin höjd få in ett "mycket kort" öppet brev med 4 frågor. I Ridsport nr 5/97 kom E Lettes jätteartikel "Funktionen är det primära". I ett hörn fanns mina 4 frågor som verkligen berörde det primära. E Lettes artikeln bestod av två sidor) med mängder av felaktigheter. Mina frågor fick inga svar.
Åsiktscensur i Förbundets talorgan Ridsport fortsätter !!
 
Senast ändrad:
Definiera förr. Jag hade en häst på 90-talet som varit hos en känd tränare för att lära sig piaff/passage (hästen är med i några av hens utbildningsfilmer) men det gick inte och när jag köpte honom långt senare gick det fortfarande inte att rida med spö för han var så rädd för det
Enligt de där breven verkade Dadde tycka att det började barka åt helskotta jämfört med TR runt 70-talet :) men det är ju väldigt tidigt? Det har han kanske inte rätt i? (alltid är man ju arg på någonting?) Själv hade jag nog trott att 80-talet var innan det började falla isär men inte då kanske.

90 -talet är nog den tid jag tänker som då allting föll isär rejält och få börjat protestera utom några som då framstod som idioter och baktåtsträvare. 90-talet är väl själva stora uppbyggnaden av rollkur tiondet. Anky osv 1995. 05 är väl första tydliga artikeln i "riktig" tidning om rollkur.
 
Senast ändrad:
90 -talet är nog den tid jag tänker som då allting föll isär rejält och få börjat protestera utom några som då framstod som idioter och baktåtsträvare. 90-talet är väl själva stora uppbyggnaden av rollkur tiondet. Anky osv 1995. 05 är väl första tydliga artikeln i "riktig" tidning om rollkur.
Jag var mycket på ridskola på 90- och 00-talet. Minns så väl hur många i stallet älskade att titta på Anky när det fanns bilder och filmer från tävlingar... Och hur jag själv gång på gång blev tillsagd av ridlärarna att ta i mer, att jag var "för mesig" med hästarna osv (jag påstår inte att jag någonsin var en utmärkt ryttare, men när hästarna som kastade av "allt och alla" gick lugnt och avslappnat med mig så så är jag övertygad om att jag gjorde åtminstone något rätt, även om det inte såg speciellt flashigt ut).

Jag älskade dressyrridningen. Och slutade rida på grund av den. Jag hamnade runt i olika stall och oavsett vart jag befann mig så kändes det aldrig bekvämt att se hur hästarna hanterades. Tävla, det ville jag inte alls annat än på låg nivå just för att jag inte ville rida på det sätt som verkade krävas.

Och det var mer eller mindre likadant överallt. Även här på buke har jag fått rejält negativa kommentarer om att "inte fatta något" när jag ifrågasatt hur det ser ut i de stora dressyrtävlingarna som visas på tv... Det är en lite konstig känsla som infinner sig när jag läser diskussionerna som pågår nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
84
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp