Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
Om man ska tro rykterna så har det krupit
Tänker att det ritar ju ingen jättebra bild av de som anmäler heller? Borde ju vara oroande att lämna in en sådan video. De diskuterar och småfnissar? Vad är lagliga ansvaret för att boka den här träningen för sin häst? Vad säger konkurrenterna i Holland som säkert vet vem man är om det? (kan vara stressat, chockat fniss såklart men). (rent teoretiskt sett kanske de inte var totalt onöjda med träningen direkt efter? Men Helgstrand? Dvs har de vägt för och nackdelar?)

Självklart spelar det ingen roll, det som händer är detsamma, oavsett motiven hos den som levererade filmen.

Det har börjat florera rykten från flera håll om vem som skickat in videon. Finns att läsa lite varstans på fb och motivet bakom. Är de sanna så verkar denna person minst lika rubbad i sin synsätt på hästar som Helgstrand, Parra, CD och gänget. Men återigen, motivet och timingen är, iaf för mig, skitsamma. Det tar liksom inte bort det extrema illamåendet att se en häst behandlas sådär oavsett om det filmat igår, 2 år, 4 år eller 10 år sen.
 
Men vilka ideal finns istället? Cirkus? Enstaka karismatiska individer som Branderup som rider fantastiskt men väl är lite snarstucken och hård mot sin krets? Eller Monty Robterts som är fantastisk, men hur blev det med de som följde? det blev väl inte så bra? Det verkar bära iväg snabbt som attan i ridsporten och bli klickar och specialridning. Just karismatiska individer, positionerande i samfund, åtråvärda små specialkurser. Risportsförbundet står ändå för ridlärarutbildningar och stabilitet i kunskap och fästen i TR. De lyckades bära iväg trots TR och trots att de säger att de följer TR. Helt utan någon som helst historia, bedömning, kontinuitet -bara fri experimentlusta, var hamnar vi då. Barfota experiment var hett ett tag, hästviskning hett ett tag. Båda visade sig kunna bära iväg i så de inte blev helt till hästnytta. Utan en stabil kunskap i mitten -skulle man ens märkt att det bar iväg?

Tänker att det var så det säkert var en gång på 1600-talet, några fantastiska mästare och några fruktansvärda charlataner och var och en får försöka räkna ut vem som är vad helt på egen hand. Dock att det då fanns en stabilitet i att det faktiskt var livsviktigt att kunna rida på riktigt och livsviktigt att hästen hade viss hälsa och mentalitet som fungerade. Det är det inte nu nu är det tävling och ridsportsförbund som styr upp i viss mån och ren leksak som är alternativet. I USA har de inget ridsportsförbund och tydligen ingen central ridlärarutbildning och det blir mindre alround och mer leksak av hästen. Ingen vet tydligen vilken tränare som lär ut något bra eller dåligt eller bara karismatiskt, man får gissa medan man rider helt enkelt. (enligt vad vissa skriver om)

Både matlagning och textilt hantverk har ett varsitt tvärstopp. Det ena är när det inte täcker kroppen eller sitter kvar och det andra där man dör av matförgiftning. Och båda har en genuin kunskap och utbildning i samhället där man lätt kan ta reda på vem som faktiskt kan lära ut det här eller inte. Man behöver inte gå till en kocktränare och allteftersom själv försöka räkna ut om man lär sig någonting farligt eller någonting bra.

Bästa med ridningen är att man behöver ju inte tävla, det bara finns där som en grej att kasta ett getöga på och jämföra med.

Ja, det här tycker jag är en viktig poäng. SvRF har fyllt en viktig roll genom åren.

Men skulle vi inte kunna ha typ... Ett fackförbund, istället för ett tävlingsförbund? Ett fackförbund för både hästar och människor, som jobbar för arbetsvillkor, likabehandling, hästvälfärd, och kunskapsutveckling?

Svenska Hästförbundet, istället för Ridsport.
 
Om man ska tro rykterna så har det krupit


Det har börjat florera rykten från flera håll om vem som skickat in videon. Finns att läsa lite varstans på fb och motivet bakom. Är de sanna så verkar denna person minst lika rubbad i sin synsätt på hästar som Helgstrand, Parra, CD och gänget. Men återigen, motivet och timingen är, iaf för mig, skitsamma. Det tar liksom inte bort det extrema illamåendet att se en häst behandlas sådär oavsett om det filmat igår, 2 år, 4 år eller 10 år sen.
Exakt, det spelar ingen roll om personen som skickade in var en ängel eller en djävul liksom. Och om Holland vinner OS på kuppen eller inte. Det hände ändå och om nu personen är likadan så kanske hen får en tillbakakaka nu av konkurrenterna inför nästa nationella i Holland, och visste att så skulle ske, men det var det värt den här gången för hen pga x.
 
Ja, det här tycker jag är en viktig poäng. SvRF har fyllt en viktig roll genom åren.

Men skulle vi inte kunna ha typ... Ett fackförbund, istället för ett tävlingsförbund? Ett fackförbund för både hästar och människor, som jobbar för arbetsvillkor, likabehandling, hästvälfärd, och kunskapsutveckling?

Svenska Hästförbundet, istället för Ridsport.
Kanske, tänker bara att ridsportsförbundet hålls kort av riksidrottsförbundet som hålls kort av staten...

Känns som att de hade gjort ännu mindre åt sexuella trakasserier och liknande än vad de gjort om de hade varit helt utan accountabilitet. Och ridskolorna finanseras ju delvis genom riksidrottsförbundet och kommunerna. Utan den stabila grunden är vi nog av med certifierade ridskolor och ännu fler blir hänvisade till helt privatägda som kan vara fantastiska, eller groomingverksamhet runt en karismatisk personlighet.

Och hur skulle Svenska hästförbundet mäta hästvälfärd och kunskapsutveckling om det inte fanns någon arena på vilken man kunde visa avelsresultat eller få sin lilla LättB godkänd eller underkänd i närvaro av en överdomare som vänligt kan berätta att ponnyn nog skulle må bra av att bli skodd var 8 vecka eller att nu när man är X lång kanske en Y ponny kunde burit en med bättre balans.

Och TR som vi tycker folk ska rida efter ursprungsversionen av vad är TR utan sporten. Typ ingenting alls. Jag kan ju skriva en ridbok om hur jag tycker det är finast att rida. Typ jag tycker att huvudet ska vara helt i våg, (vågrätt) gärna lite över med en fin tjock underhals och att ryggen bör ha en fin kurva nedåt. Så kan grannen till höger rida rollkur och grannen till vänster köra med hästens nos i backen o sträva efter fyrtaktsgalopp och så kan vi ha kul tillsammans.
 
Senast ändrad:
Kanske, tänker bara att ridsportsförbundet hålls kort av riksidrottsförbundet som hålls kort av staten...

Känns som att de hade gjort ännu mindre åt sexuella trakasserier och liknande än vad de gjort om de hade varit helt utan accountabilitet. Och ridskolorna finanseras ju delvis genom riksidrottsförbundet och kommunerna. Utan den stabila grunden är vi nog av med certifierade ridskolor och ännu fler blir hänvisade till helt privatägda som kan vara fantastiska, eller groomingverksamhet runt en karismatisk personlighet.

Och hur skulle Svenska hästförbundet mäta hästvälfärd och kunskapsutveckling om det inte fanns någon arena på vilken man kunde visa avelsresultat eller få sin lilla LättB godkänd eller underkänd i närvaro av en överdomare som vänligt kan berätta att ponnyn nog skulle må bra av att bli skodd var 8 vecka eller att nu när man är X lång kanske en Y ponny kunde burit en med bättre balans.

Och TR som vi tycker folk ska rida efter ursprungsversionen av vad är TR utan sporten. Typ ingenting alls. Jag kan ju skriva en ridbok om hur jag tycker det är finast att rida. Typ jag tycker att huvudet ska vara helt i våg, (vågrätt) gärna lite över med en fin tjock underhals och att ryggen bör ha en fin kurva nedåt. Så kan grannen till höger rida rollkur och grannen till vänster köra med hästens nos i backen o sträva efter fyrtaktsgalopp och så kan vi ha kul tillsammans.
Ok jag överdriver :) om ridstilar utan TR :D (har väl tråkigt eller ngt och ska inte vara kritisk, det sägs ju att araber som galopperar så är extra uthålliga enligt ngn gammal skrift. Bild bara för att den är fin och episk.)

1721912954574.png
 
Senast ändrad:
Eller säg såhär, om vi inte hade tävling och inte hade ett ridsportsförbund. Och det fanns en krets som körde rollkur, eller hade dressyrtävlingar på sitt eget lilla vis, vem skulle kunna göra någonting? De gör ju för lite -men vi är ju irriterade på dem för det. Det visar ju att de behövs.

Eller säg att vi inte hade ett ridsportsförbund och en krets höll på med big lick, finns inte ett stopp innan politiker tar upp frågan. Hur vet ens lille LisaPelle med föräldrar att det här inte är rätt sätt att göra saker på om de inte har ett "normal" att bolla mot.
Ja, utan att just nu kommentera resten, så har jag funderat på vad som skulle kunna ske om ridsporten kastas ut ur OS.

Tex tänker jag att mer slutna, privata tävlingar i länder med låg transparens och bristfälligt djurskydd inte vore att föredra.

Å andra sidan tror jag att tillståndet i sporten nu, på internationell elitnivå, är betydligt värre än vi ännu har sett. Så frågan är hur mycket sämre det ens kan bli. Tänker jag i mina svarta stunder.
 
Men alltså, jag delar upplevelsen med några av er, att man typ levt under en sten under många år, vet ingenting annat än den ridning man lärde sig på 80- och 90-talet "rid hästen till bettet"...

Och så fick jag se dagens dressyrstjärnor med extremt stora rörelser och höga nackar och form som inte alls ser ut som det jag iaf lärde mig.

Hur kunde det bli så? Hur kunde ens rollkur eller andra metoder (fråga min inte vilka), uppstå?

Hur gjorde man förr när hästen skulle lära sig piaff och passage? Slog man hästarna då med, men jag fick bara inte veta det, eftersom jag på min nivå red så att kraften skulle man se till kom bakifrån i syfte att rida till bettet, och undvika att hästen gick på bogarna.

Alltså, jag kan inte föreställa mig riktigt hur allt detta kunde bli populärt? Jag menar det som görs nu med spön, sporrar och ihopdragna halsar. Hur kan det ses som logik för bärighet, takt och balans?

Upplys mig gärna, ni som var med, när jag uppenbarligen sov min törnrosa-sömn.
 
Men vilka ideal finns istället? Cirkus? Enstaka karismatiska individer som Branderup som rider fantastiskt men väl är lite snarstucken och hård mot sin krets? Eller Monty Robterts som är fantastisk, men hur blev det med de som följde? det blev väl inte så bra? Det verkar bära iväg snabbt som attan i ridsporten och bli klickar och specialridning. Just karismatiska individer, positionerande i samfund, åtråvärda små specialkurser. Risportsförbundet står ändå för ridlärarutbildningar och stabilitet i kunskap och fästen i TR. De lyckades bära iväg trots TR och trots att de säger att de följer TR. Helt utan någon som helst historia, bedömning, kontinuitet -bara fri experimentlusta, var hamnar vi då. Barfota experiment var hett ett tag, hästviskning hett ett tag. Båda visade sig kunna bära iväg i så de inte blev helt till hästnytta. Utan en stabil kunskap i mitten -skulle man ens märkt att det bar iväg?

Tänker att det var så det säkert var en gång på 1600-talet, några fantastiska mästare och några fruktansvärda charlataner och var och en får försöka räkna ut vem som är vad helt på egen hand. Dock att det då fanns en stabilitet i att det faktiskt var livsviktigt att kunna rida på riktigt och livsviktigt att hästen hade viss hälsa och mentalitet som fungerade. Det är det inte nu nu är det tävling och ridsportsförbund som styr upp i viss mån och ren leksak som är alternativet. I USA har de inget ridsportsförbund och tydligen ingen central ridlärarutbildning och det blir mindre alround och mer leksak av hästen. Ingen vet tydligen vilken tränare som lär ut något bra eller dåligt eller bara karismatiskt, man får gissa medan man rider helt enkelt. (enligt vad vissa skriver om)

Både matlagning och textilt hantverk har ett varsitt tvärstopp. Det ena är när det inte täcker kroppen eller sitter kvar och det andra där man dör av matförgiftning. Och båda har en genuin kunskap och utbildning i samhället där man lätt kan ta reda på vem som faktiskt kan lära ut det här eller inte. Man behöver inte gå till en kocktränare och allteftersom själv försöka räkna ut om man lär sig någonting farligt eller någonting bra.

Bästa med ridningen är att man behöver ju inte tävla, det bara finns där som en grej att kasta ett getöga på och jämföra med.
Ja inom utbildning av människor så är ju kravet ”utbildning på vetenskaplig grund”. Jag efterfrågar något liknande, jag tänker att det idag finns mycket forskning om hästens fysik, biodynamik etc. Hästutbildning:träning behöver uppdateras där hänsyn också tas till hästens beteende och hur hästen lär.
 
Men alltså, jag delar upplevelsen med några av er, att man typ levt under en sten under många år, vet ingenting annat än den ridning man lärde sig på 80- och 90-talet "rid hästen till bettet"...

Och så fick jag se dagens dressyrstjärnor med extremt stora rörelser och höga nackar och form som inte alls ser ut som det jag iaf lärde mig.

Hur kunde det bli så? Hur kunde ens rollkur eller andra metoder (fråga min inte vilka), uppstå?

Hur gjorde man förr när hästen skulle lära sig piaff och passage? Slog man hästarna då med, men jag fick bara inte veta det, eftersom jag på min nivå red så att kraften skulle man se till kom bakifrån i syfte att rida till bettet, och undvika att hästen gick på bogarna.

Alltså, jag kan inte föreställa mig riktigt hur allt detta kunde bli populärt? Jag menar det som görs nu med spön, sporrar och ihopdragna halsar. Hur kan det ses som logik för bärighet, takt och balans?

Upplys mig gärna, ni som var med, när jag uppenbarligen sov min törnrosa-sömn.

Pengar, det blev mer pengar inblandade.

Då blir folk giriga och tar genvägar, det tränas fort och hårt, och så kämpar folk för att kunna producera de hästar som säljer dyrast.
 
Men alltså, jag delar upplevelsen med några av er, att man typ levt under en sten under många år, vet ingenting annat än den ridning man lärde sig på 80- och 90-talet "rid hästen till bettet"...

Och så fick jag se dagens dressyrstjärnor med extremt stora rörelser och höga nackar och form som inte alls ser ut som det jag iaf lärde mig.

Hur kunde det bli så? Hur kunde ens rollkur eller andra metoder (fråga min inte vilka), uppstå?

Hur gjorde man förr när hästen skulle lära sig piaff och passage? Slog man hästarna då med, men jag fick bara inte veta det, eftersom jag på min nivå red så att kraften skulle man se till kom bakifrån i syfte att rida till bettet, och undvika att hästen gick på bogarna.
Rollkuren kommer från hoppning från början tror jag. Jag har något svagt minne av någon som kallade det ”hoppryttarridning” när jag var barn. Jag har också minnen av en smågalen kvinna som var en av de lokalt ”duktiga ”som lärde ut rollkur till mig när jag var typ 10 år (så tidigt 00-tal) för att få min ponny på tygeln alls. Som tur var så red jag inte många lektioner för henne. Men dagens storstjärnor är ju några år äldre än mig och deras ungdom präglades av en dyrkan för Anky. Och det sipprar ju ner liksom.

Jag tror inte man slog hästarna på samma sätt förr för att uppnå samling. Jag var på en clinic med Bo Tibblin i mellanstadieåldern och det jag minns absolut tydligast var just att han betonade att man kan inte lära in en korrekt piaff genom att gå på med spöt (sådär som blivit modernt eller vad han sa). Men å andra sidan så känns det också som att det var mycket svårare att slå ett miltärhalvblod till någon form av samling/rörelse på stället som man kan göra med moderna hästar.

Men kom också ihåg att förr så sa man att piaff och passage var oerhört svåra rörelser och få hästar och ryttare någonsin skulle kunna utföra det korrekt. Och det är det ju, om piaffen är så samlad så den är en förberedelse för levad.
 
Tänk att vara en lovande tonåring, med sponsring och träning för den stora idolen och så visar det sig bli en misshandel av ens fina häst. Att släppa filmen då för flera år sen hade riskerat hela ryttarens karriär. Även idag är det en enorm risk för svartlistning hos sponsorer och tränare. Ingen vill arbeta med en bråkstake/skvallerbytta när det finns andra lovande ryttare att satsa på, såna som är mer medgörliga.

Empati är inget man föds med. Det är något man utvecklar, särskilt under tonåren. Men om alla rollmodeller gör så är det det svårt för nästa generation att lära sig något annat.
 
Tänk att vara en lovande tonåring, med sponsring och träning för den stora idolen och så visar det sig bli en misshandel av ens fina häst. Att släppa filmen då för flera år sen hade riskerat hela ryttarens karriär. Även idag är det en enorm risk för svartlistning hos sponsorer och tränare. Ingen vill arbeta med en bråkstake/skvallerbytta när det finns andra lovande ryttare att satsa på, såna som är mer medgörliga.

Empati är inget man föds med. Det är något man utvecklar, särskilt under tonåren. Men om alla rollmodeller gör så är det det svårt för nästa generation att lära sig något annat.
Fast det är ju inte ryttaren som släppt filmen.
 
Tänk att vara en lovande tonåring, med sponsring och träning för den stora idolen och så visar det sig bli en misshandel av ens fina häst. Att släppa filmen då för flera år sen hade riskerat hela ryttarens karriär. Även idag är det en enorm risk för svartlistning hos sponsorer och tränare. Ingen vill arbeta med en bråkstake/skvallerbytta när det finns andra lovande ryttare att satsa på, såna som är mer medgörliga.

Empati är inget man föds med. Det är något man utvecklar, särskilt under tonåren. Men om alla rollmodeller gör så är det det svårt för nästa generation att lära sig något annat.
Din första mening var så hjärtskärande.
 
Men alltså, jag delar upplevelsen med några av er, att man typ levt under en sten under många år, vet ingenting annat än den ridning man lärde sig på 80- och 90-talet "rid hästen till bettet"...

Och så fick jag se dagens dressyrstjärnor med extremt stora rörelser och höga nackar och form som inte alls ser ut som det jag iaf lärde mig.

Hur kunde det bli så? Hur kunde ens rollkur eller andra metoder (fråga min inte vilka), uppstå?

Hur gjorde man förr när hästen skulle lära sig piaff och passage? Slog man hästarna då med, men jag fick bara inte veta det, eftersom jag på min nivå red så att kraften skulle man se till kom bakifrån i syfte att rida till bettet, och undvika att hästen gick på bogarna.

Alltså, jag kan inte föreställa mig riktigt hur allt detta kunde bli populärt? Jag menar det som görs nu med spön, sporrar och ihopdragna halsar. Hur kan det ses som logik för bärighet, takt och balans?

Upplys mig gärna, ni som var med, när jag uppenbarligen sov min törnrosa-sömn.
Rollkur, fast ej under det namnet, har funnits redan på barocken. Så det är inget nytt påfund.
Under barocktiden red man väl på så mkt spanskt blod man hade råd med. Såna hästar har en annan rörlighet, känslighet och förmåga till vissa rörelser än om man ser till den typ av halvblod man bytte till då man började strida avsuttet med skjutvapen. Den typen av stiffare halvblod fanns ju kvar ett bra tag. En sån häst blev det svårt att få till byten i varje, piaff etc om den inte var lösgjord och välutbildad.
Dagens hästar är högre i blod, mkt rörligare och känsligare. De är så pass fysiskt begåvade att man kan forcera igenom rörelser med våld på ett sätt som hade blivit oerhört mkt svårare/omöjligt med tex gamla militärstammen halvblod.
Pengar etc gör väl att fler genvägar tars och att kunskap om hur man faktiskt utbildar försvinner mer och mer.
Jag kan också fundera över om folk kanske lärde sig rida bättre om man inte hade equiband, kinesiotejp, olika behandlare/behandlingsmaskiner etc och blivit tvungen att förlita sig på att se till att lära sig rida.
Samtidigt som det så klart är bra att det går att hjälpa hästarna när ryttaren inte grejar det utan etc.
Idag vet jag hur många som helst som tävlar svårklass och lägger in extremt mycket vila i schemat och det för att de upplever att dressyrpassen är vad som sliter/ger skador. För mig är det totalt galet. Dressyren ska ju stärka, bygga upp och förädla. Det ska ju vara som sjukgymnastik. Inte behövs någon extrem vila från sjukgymnastik för att inte få skador.
De ryttarna är sådana som inte skiljer direkt på tävlingsridning och träningsridning. Och ja.. hästarna går sönder om de inte får den extrema vilan alt rundsprutas regelbundet.
För mig är den typen av ridning/hästliv också misshandel, om än mer indirekt.
 
Ja inom utbildning av människor så är ju kravet ”utbildning på vetenskaplig grund”. Jag efterfrågar något liknande, jag tänker att det idag finns mycket forskning om hästens fysik, biodynamik etc. Hästutbildning:träning behöver uppdateras där hänsyn också tas till hästens beteende och hur hästen lär.
Absolut! Det vore så super!

Haken är bara, vilken organisation levererar det idealet utan ridsportsförbundet? Det blir ju en massa olika små privata organisationer med lite olika ideal, varav ett kanske kör utbildning på vetenskaplig grund, och något annat kör tantrakristaller och ett tredje tankeläser unghästen och föreställer sig. Det är ju jättemycket ovetenskaplighet i ridsporten redan som det är.
 
Ja, utan att just nu kommentera resten, så har jag funderat på vad som skulle kunna ske om ridsporten kastas ut ur OS.

Tex tänker jag att mer slutna, privata tävlingar i länder med låg transparens och bristfälligt djurskydd inte vore att föredra.

Å andra sidan tror jag att tillståndet i sporten nu, på internationell elitnivå, är betydligt värre än vi ännu har sett. Så frågan är hur mycket sämre det ens kan bli. Tänker jag i mina svarta stunder.
Å andra sidan tror jag att tillståndet i sporten nu, på internationell elitnivå, är betydligt värre än vi ännu har sett. Så frågan är hur mycket sämre det ens kan bli. Tänker jag i mina svarta stunder.

Jag är tyvärr ännu mera svartsynt och det finns liksom ingen nedre nivå för hur mycket sämre jag kan föreställa mig att det kan bli utan en central styrande (om än ganska kass) organisation. :(
 
Skrev till OS kommittén om varför det inte finns en diskussion som hörs om dressyrens plats på ett OS.
Hur skulle det hjälpa dressyren att ett event vart 4 år skulle försvinna när de har mängder av dressyrtävlingar varje år som ger medaljer till de här personerna? FEI skulle bara slippa ett event med strålkastare och fortsätta att driva ridsporten i botten tills den inte längre finns. (nu pratar jag inte tävlingar)
 
Jag tror faktiskt en del modern forskning är en anledning till att det går fel, långt ifrån allt vilar på en sund vetenskaplig grund utan det kan vara ganska stolliga teorier och att man drar ibland alldeles för långtgående slutsatser. Det som fungerar är att djuren används till bruks, men det är svårt att gå tillbaka till.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
89
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
84
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp