Hur hittar man en sådan grupp? Och vad pratar man om? Jag har inte så stort intresse av att prata om sånt som inte intresserar mig. Och på vilket sätt är en sådan grupp mer av värde än t.ex. en grupp på facebook? Jag är med i massor av grupper på fb.
Bukefalos är ju en variant på en sådan grupp. Vi pratar ju om lite allt möjligt här på ett ganska kravlöst sätt. I perioder när jag arbetar mycket hemma så tycker jag att Buke fyller en social funktion. Jag har inte ett så särskilt stort socialt behov och jag väljer med vem jag vill interagera och i trådar som intresserar mig.
En sak som jag funderar på är om du
vill ha nära vänskapsrelationer, eller om du känner det som ett slags uttalat eller outtalat krav från samhället.
Om du frågar mig så tänker jag att det finns en onödig social press från det normgivande samhället att man måste ha nära vänskapsrelationer. Det talas så mycket om att det är dåligt för hälsan att inte ha det. Men kanske det har mer att göra med att det är lite av ett socialt stigma att inte ha nära vänner och att man faktiskt mår dåligt av att man ses som udda och annorlunda snarare än att man faktiskt saknar vänner?
Man är faktiskt inte konstig, udda eller en mindre trevlig människa bara för att man tycker att det är ansträngande att vara social. För många människor kommer det aldrig naturligt och det kommer aldrig att kännas helt bekvämt - och kanske det också tar betydligt mycket mer energi än vad det ger.
Jag är själv introvert men har lärt mig att vara mer extrovert i sociala ytliga sammanhang, exempelvis på jobbet. Och jag trivs med det. Däremot är jag fortfarande dålig på att odla nära vänskapsrelationer. Men jag har landat i att jag trivs själv. Jag är mycket själv, gillar att själv få styra och ställa över min tid, mitt liv och mina tankar. Jag kan till och med tycka att det blir för mycket social interaktion ibland bara att vara sambo och känner ganska ofta för att dra ut ensam med hundarna i någon stuga i fjällen för att få lugn och ro och ladda batterierna.
Jag tänker så här: Om inte samhället och dess normer ställde en massa krav på vad som är normalt och inte - hur skulle du
vilja interagera med andra människor?