Vad gör man åt män som taffsar?

Nu var ju inte val av ord det handlade om, frågan var varför en örfil skulle vara ok som svar på vad mannen gjort innan (se inlägget jag citerade)Varpå jag undrade varför en örfil skulle vara värre än en knytnäve, då ingen reagerade på det.
Jag svarade inte dig specifikt.
 
Bitch kan även bara betyda tik..som sagt så handlar det om vad man lägger i ordet. Bitch är inte alltid något dåligt.

Jag är hundmänniska, så jag vet vad ordet kan betyda. Men det är inte vad som menas i denna kontext.
Jag har inte påstått att det "alltid är något dåligt". Men grunden i ordet är fortfarande misogynt. Liksom att "bög" är homofobiskt.

(Sen är det förstås inte alls ovanligt att grupper tar tillbaka ord, såsom svarta som använder sig av n-ordet, eller bög som förekommer friskt i hbtq-kretsar. Eller bitch, som kan användas av kvinnor. Allt beror på avsändare och kontexten.)
 
Att som människa bli kallad ett djurs kön för att man inte gör som en man vill är jävligt ofräscht.
För att man inte gör som en man vill? Vad pratar du om nu? Det är ju bara ett ord som kan ha olika betydelser beroende på vad man lägger in i det. Vill man ha det som ett negativt ord så absolut men för alla är det inte lika med ett negativt ord.

Och göra som en man vill, problemet är att männen gör saker och ting oberoende av vad kvinnan vill. Det är problemet.
 
För att man inte gör som en man vill? Vad pratar du om nu? Det är ju bara ett ord som kan ha olika betydelser beroende på vad man lägger in i det. Vill man ha det som ett negativt ord så absolut men för alla är det inte lika med ett negativt ord.

Vad lägger du in i uttrycket?

Bitch slap alltså
 
Jag är hundmänniska, så jag vet vad ordet kan betyda. Men det är inte vad som menas i denna kontext.
Jag har inte påstått att det "alltid är något dåligt". Men grunden i ordet är fortfarande misogynt. Liksom att "bög" är homofobiskt.

(Sen är det förstås inte alls ovanligt att grupper tar tillbaka ord, såsom svarta som använder sig av n-ordet, eller bög som förekommer friskt i hbtq-kretsar. Eller bitch, som kan användas av kvinnor. Allt beror på avsändare och kontexten.)
Vill man som kvinna använda sig av ordet ser jag inte något problem med det alls. Det är inte för mig något negativt med den benämningen på en reaktion.
 
Just bitch slap är väl bara en engelsk variant på kraftig örfil? Varför det heter just bitch vet jag inte. Hade lika gärna kunnat säga big slap eller nått istället?
 
Vill man som kvinna använda sig av ordet ser jag inte något problem med det alls. Det är inte för mig något negativt med den benämningen på en reaktion.

Men att du personligen inte ser något problematiskt med ordet betyder ju inte att problematik inte existerar.

Jag har inget att invända när kvinnor själva använder det, språkets betydelser beror som sagt på avsändare och kontext. Men nu var det ju ordets grundproblematik det gällde. Inte hur du själv personligen uppfattar ordet.
 
Det är ju bara ett ord som kan ha olika betydelser beroende på vad man lägger in i det. Vill man ha det som ett negativt ord så absolut men för alla är det inte lika med ett negativt ord.

Ett ord är absolut inte alltid "bara ett ord". Ord kan ha olika betydelser, men vissa termer har en problematisk bakgrund och det försvinner inte bara för att du själv inte ser det på det sättet. Jag förutsätter t ex att du inte går omkring och använder n-ordet vitt och brett. För det gör man ju inte som icke-svart och normalt funtad människa, helt enkelt. Det är för att termen har en problematisk bakgrund i förhållandet mellan vita och svarta.
 
Ett annat alternativ är ju att stänga krogen för män. Tills de begriper att man inte får tafsa på andra människors privata delar utan ömsesidig överenskommelse.
Har inte följt tråden. Men efter Emma Knyckares mansfria festival i Göteborg i somras anmäldes inte ett enda brott.* 5 000 kvinnor, ickebinära och transpersoner deltog.

(* = DO fällde dem visserligen för diskriminering i efterhand men konstaterade också att ingen enskild person blivit diskrimerad, om jag minns rätt)
 
Har inte följt tråden. Men efter Emma Knyckares mansfria festival i Göteborg i somras anmäldes inte ett enda brott.* 5 000 kvinnor, ickebinära och transpersoner deltog.

(* = DO fällde dem visserligen för diskriminering i efterhand men konstaterade också att ingen enskild person blivit diskrimerad, om jag minns rätt)
Ja det är ju förvånande att 5000 människor inte taffsar, trakasserar, våldtar eller brölar får man förmoda. Det går alltså att gå ut utan detta. Det visar väl med all tydlighet att det är männen som är problemet.
 
Ja det är ju förvånande att 5000 människor inte taffsar, trakasserar, våldtar eller brölar får man förmoda. Det går alltså att gå ut utan detta. Det visar väl med all tydlighet att det är männen som är problemet.
Det blev så himla tydligt. Hon kom ju på idén efter alla anmälningar om festivaltafsande sommaren innan och ville göra ett statement. Och så blev det så bra.
 
Mansfria platser är något vi borde satsa mer på. Så får männen gå någon kurs med prövoperiod för att bevisa att dom kan bete sig innan de släpps tillbaka in i samhället. Tycker vi kan tagga alla män med gps oxå så att vi kan hålla koll på de som mördar misshandlat och våldtar och kastrera dom på plats i flykten
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 131
Senast: ebba85
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 740
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp