ingen omega-3 förrän v 13?

F

Fisa

idag var jag på apoteket och skulle köpa omega 3 eftersom jag inte äter nån fisk alls och tänkte att lilla bäbisen behöver det, men då sa de att fram till vecka 12-13 behöver man inte ta nån, men kan det stämma? eftersom allt det livsviktiga inre händer nu, är det då inte logiskt at ta det nu?

Sv: ingen omega-3 förrän v 13?

Jag åt ingen omega 3 och inte heller någon fisk när jag var gravid, väldigt dålig på att äta frukt och grönt oxå :angel: Jag åt precis som vanligt, bebis behöver mkt mindre än man tror, de klarar sig på en såndär liten burk youghurt man kan köpa på affären. Bebis tar av all näring först, sen får du det som blir över. Så bebis kommer inte få brist på omega 3 och andra fetter, mineraler osv. Utan de är du som åker på det.

Jag äter inte heller fisk och har länge tänkt att äta extra omega-3 men när jag blev gravid så tog jag tag i det och köpte tabletter. Min barnmorska sa att det var jättebra att jag åt det, även om hon helst ville att jag skulle äta fisk.

OM du inte äter fisk i vanliga fall heller så lär det nog inte skada om du börjar med det redan nu, även om det inte "behövs" för fostrets skull.

jag äter fisk typ 2 ggr/år och äter inget extra omega 3, däremot steker jag mkt i rapsolja där en del av de viktiga ämnena finns som även finns i fisk.
åt femibions folsyra innan och när man går över i andra fasen (v13) så är den ena tabletten folsyra och den andra fiskolja, kan rekommendera att du kör på dem så ska du få i dig den mängd bebisen behöver:)

anledningen att de sa att de inte behövs fören i de veckorna o framåt är att de är först då bebisen får all sin näring via moderkakan.

Tja, även om inte fostret behöver det nu kanske du gör det.:idea: Det skadar inte att börja nu.

jo jag vet at det är bra, och vi har vitalicas hemma som jag tog ibland,men det står på att är man gravid bör man inte äta dem.
jag äter becel smör, det innehåller ju omega 3, får se hur jag gör sen då om några veckor.
tack för svaren!

Det du ska tänka på är att det ska vara fiskolja, inte fiskleverolja. Fiskleverolja ska man inte äta som gravid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 220
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 356
Senast: Mkb
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka