Ingen medling i Madickaffären

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Rättgången kring landslagshästen Madick inleddes med ett kort sista medlingsförsök mellan parterna. Familjen Lundbäcks företag Ridab och Madicks ägare Annette Karlsson valde dock att inleda huvudförhandlingen i Norrköpings tingsrätt på måndagen.

Läs mer...

Sv: Ingen medling i Madickaffären

Nu var det ju faktiskt så att det var HL:s som "brände" på värdet på Madick! Och sen var det ju faktiskt så att AK begärde 1,6 milj. (hälften av det intjänade beloppet) och det skulle då dras av vad hästen kostat! Vore trevligt om du hade lite mer bakgrundsfakta innan du öser ur dig en massa!!
Jag har bakgrundsfaktan , vem är det egenligen som öser ur sig vad som helst för att till varje pris försvara AK?
Jag har hela tiden haft ståndpunkten att avtalet är ensidigt men inte ekonomiskt orimligt. Däremot tycker jg o hoppas att AK får stå för sin underskrift såvida det här med att hon är uska inte innebär att hon inte kan anses ta ansvar för sina egna gärningar.
Om AK frörlorar kommer det förhoppningsvis innebära att folk blir noggrannare med vad de skriver på, om hon vinner kommer det bli totalt kaos där ingen vet vilka kontrakt som är bindande o vilka som inte är det.
PL

Men vad hade det inte kostat för elitryttarna om de måste plocka fram hästarna helt och hållet själv från början. Snacka om chansningar och förlustaffärer. Nu är det andra som har tagit de kostnaderna och HL fick en jättefin häst som redan hade kommit långt upp i klasserna och absolut inte oprövad. Så en jätterisk tog inte Ridab. Så för mig är det självklart att vinstpengar ska delas med hästägaren.

Det är en enorm skillnad på att starta 140-150-klasser nationellt, till att starta i den stora internationella cirkusen. Dessutom så var det flera erkänt duktiga toppryttare som tvivlade på Madicks kapacitet att komma till toppen, de ansåg henne vara för begränsad. Så, jo, Madick var helt oprövad i de stora sammanhangen.

Och hur tänker du när du säger att AK har fått en häst prövad gratis? Räknas inte vinstpengarna...det är ju ändå rätt mycket vinstpengar som skulle ha gått till AK om hon istället hade betalat för Madick. Så gratis har det väl absolut inte varit.

Hur mkt tror du inte att AK hade fått punga ut med under det första året Madick var hos HL, dvs den tid det tog tills dess att hon startade 160-hoppning? 12500kr/månad (en summa som AK själv angett i sin stämning), dvs 150000kr på ett år. AK har uppgett att hon tjänar 220000kr/år, så skulle hon själv ha betalt för hästen så hade hon det första året fått leva på hårt bröd och vatten... Dessutom är säkerligen inte tränings/tävlingsavgifter inräknade i månadsbeloppet, och det är ju inte direkt billigt att åka på meeting, inte ens inom landets gränser... Långa resor, uppstallning, startavgifter, veterinäravgifter, inkvartering åt ryttare samt medhjälpare m.m.m.
Skulle hon haft råd med att öht betala någon för att få hästen prövad, då den fortfarande inte genererade några prispengar att tala om?? Då hade ju AK haft ännu mer utgifter...

Från det att HL övertog M, och fram t.o.m. oktober 2005 (dvs, ett drygt år) så har de hunnit med att få 19 st top-10-placeringar i klasser 130-160. Av dessa är 6 st tagna utomlands med de större prispengarna som finns där, och således är 13 st tagna i Sverige, med ofatast ganska mediokra prispengar på placeringarna under top 4-5. Totalt under denna tid har de gjort 50st starter.
Förutom själva startavgifterna så är det ju som redan nämnts många andra omkostnader runt omkring själva tävlandet. Tror du att prispengarna täckt hästens kostnader ens i tävlingssammanhang under det året? Vem skulle ha betalt de kostnaderna om inte avtalet varit utformat som det är?

Om man inte betalar för att hästen ska ridas/utbildas/tävlas på internationell nivå, visst sjutton får man den då prövad gratis, eller??? Det är ju inte AK som stått för hästens kostnader (bortsett från hemmaveterinär + försäkring). Det hade varit dyrare för AK att själcv ha hand om hästen hemma i sitt eget stall, och då hade hon inte fått ut den internationellt.

Men vad hade det inte kostat för elitryttarna om de måste plocka fram hästarna helt och hållet själv från början. Snacka om chansningar och förlustaffärer. Nu är det andra som har tagit de kostnaderna och HL fick en jättefin häst som redan hade kommit långt upp i klasserna och absolut inte oprövad. Så en jätterisk tog inte Ridab. Så för mig är det självklart att vinstpengar ska delas med hästägaren.

Är det alla vinstpengar du tycker ska delas med ägaren,som du ändå skriver här, eller är det vinsten?

För om du tycker vinstpengarna ska delas så innebär det att du tycker A. ska ha hälften av vinstpengarna samt betala försäkring o veterinär som hon nu gör, att H.L. ska ha andra hälften och stå för restrerande utgifter samt bjuda på både sin egen ridning o andras träning.:eek:

Och hur tänker du när du säger att AK har fått en häst prövad gratis? Räknas inte vinstpengarna...det är ju ändå rätt mycket vinstpengar som skulle ha gått till AK om hon istället hade betalat för Madick. Så gratis har det väl absolut inte varit.

Och nu skrev Boccia nästintill gratis.Lite skillnad.

Och A. kunde faktiskt tagit ett lån för att med de pengarna betala H.L`s lön-då hade hon sluppit dela med sig av både prispengar och försäljningsförtjänst samt sluppit skriva på ett kontrakt under hot.:grin::grin:

Har jag skrivit det? Läs texten en gång till är du snäll så ser du kanske vad jag har skrivit. Du har missat ett ord i mitt inlägg, elitryttare....

Nej, men det är ett sabla malande om sponsring, precis som alla sponsorpengar som går in i företaget beror på Madick, mycket av de pengarna har hon, M, inte något med att göra öht.

*kl*

Jag tycker hela grejen är fånig..

Har man skrivit under ett kontrakt, ja, då har man ju accepterat det som står, oavsett vad som sedan händer!

Om man sedan ångrar sig efter X antal år, ja, då får man väl skylla sig själv.

HUR kan man anse att någon annan ska träna, tävla och utbilda ens häst helt gratis?

Ryttaren har ju detta som sitt yrke, ska väl självfallet ha betalt för jobbet, när man som i detta fallet INTE har råd att betala en toppryttare som ska utbilda, träna och tävla hästen, ja, då får man ju försöka deala alternativt rida hästen hemma själv.

Fattar faktiskt inte hur man ens kan komma på tanken att stämma någon som ökat värdet på ens häst så markant som det gjorts!

Skämmigt!

Det kan inte bli annat än att Lundbäcks får rätt, annars är det något snett i domstolen!

AK ser väl sin chans att få in ännu mer pengar, hela värdestegringen+1,6 milj!
Troligast är väl att hon tappar en massa pengar i rättegångskostnader.
PL

Jag har bakgrundsfaktan , vem är det egenligen som öser ur sig vad som helst för att till varje pris försvara AK?
Jag har hela tiden haft ståndpunkten att avtalet är ensidigt men inte ekonomiskt orimligt. Däremot tycker jg o hoppas att AK får stå för sin underskrift såvida det här med att hon är uska inte innebär att hon inte kan anses ta ansvar för sina egna gärningar.
Om AK frörlorar kommer det förhoppningsvis innebära att folk blir noggrannare med vad de skriver på, om hon vinner kommer det bli totalt kaos där ingen vet vilka kontrakt som är bindande o vilka som inte är det.
PL

Jaa, jag tycker att Annette har rätt till att få ut ersättning för sin häst eftersom hon också har lagt ner massor med tid o pengar på hästen! Det är ju tack vare Annette hästen är där hon är, Helena har finslipat det hela! Annette begärde 1,6 milj. av Lundbäcks (hälften av Madicks prispengar) och utav det skulle det dras av vad hästen hade kostat, vilket skulle ha gett Annette ca 2-300 000 kr., resterande 1,3-1,4 milj. kr skulle gå tillbaka Lundbäcks för utgifter för hästen! Då hade dom fortfarande sin del i ren förtjänst på 2-3 år!

Det är ju tack vare Annette hästen är där hon är, Helena har finslipat det hela!

Men, om det nu är AK som gjort jobbet på Madick, hur kommer det sig då att det är HF-K och HL som tävlat hästen i de större klasserna, och inte AK själv??

Nej, ärligt talat så hade inte Madick varit där hon är nu ifall inte HL eller någon annan elitryttare hade tagit sig an henne. Det är, som sagt, en enorm skillnad mellan nationella och internationella klasser, och det är långt ifrån alla ryttare som kan ta en häst den sista biten, det handlar om MKT mer än finslipning.

Och därför har inte sporten råd med såna här tvister. Det måste vara en win-win situation för båda ryttare och hästägare.

Klokt sagt! :bow:

Sådana här tvister är ju knappast någon bra reklam för sporten! Man kan ju tex bara tänka sig vad folk som inte kan ridsport ska tänka om den här soppan! :crazy:

Skrivna kontrakt är inte 100% bindande! Jag trodde också det tills jag åkte dit rejält på det! Det fanns ett skrivet kontrakt, och visst, kontraktet gällde så länge båda parterna var överens, men ena parten påstod sedan att det fanns även muntliga överenskommelser! Och då var det ingen självklarhet att det skrivna kontraktet gällde längre!
Är då ena parten fräck och blåljuger och säger det finns även muntliga överenskommelser, då är det skrivna kontraktet plötsligt inte värt något!

Nu säger jag inte att någon ljuger i Maddickaffären, men det hävdas ju muntliga överenskommelser om att kontraktet skulle skrivas om.

Jaa, jag tycker att Annette har rätt till att få ut ersättning för sin häst eftersom hon också har lagt ner massor med tid o pengar på hästen! Det är ju tack vare Annette hästen är där hon är, Helena har finslipat det hela! !

Hur gammal var hästen när den kom till Lundbäcks?

Vad hade den presterat på Int nivå? Inget väl, den hade väl någon 150 start med Feuk på nat nivå?

Att säga att någon annan än HL har stått för den största delen av hästens värdeökning, det kan man bara inte göra.

Utan Helena Feuk-L och Helena Lundbäck hade hästen galopperat runt på landet i motionstempo tror jag. Kanske någon enstaka klubbhoppning på sin höjd.

Nu är du verkligen ute o cyklar!
Läs AKs stämningsansökan igen. Där står tydligt att AK begär 1,4 milj EFTER avdrag för Lundbäcks kostnader!
PL

Klokt sagt! :bow:

Sådana här tvister är ju knappast någon bra reklam för sporten! Man kan ju tex bara tänka sig vad folk som inte kan ridsport ska tänka om den här soppan! :crazy:

De skiter i det.Läser antagligen hellre om Zlatan när det nämns på sportsidorna.

Tror du? Min erfarenhet är att "folket" gärna läser om ridsport när det är något negativt. Positiva saker däremot, det är inte intressant, då är Zlatan och övriga töntar intressantare.
Men så fort något fult görs i ridsporten, då kommer det med i tidningar där det positiva inte kommer med, gemene man börjar diskutera ridsport och vad dåååligt det är osv.

Minns tex när den där dåren sålde skydd med nubb i på Scandinaviumtävlingarna. Så många spaltmeter och tom hela uppslag kan jag inte minnas ridsporten någonsin haft!
Tom min mamma fick försvara MIG för sina helt ridsportointresserade väninnor att stopp och belägg, det var bara ett fåtal som ägnade sig åt nubb i skydden och sådant, stora flertalet älskade sina hästar, och jag hörde till det sistnämnda.

Nu är du verkligen ute o cyklar!
Läs AKs stämningsansökan igen. Där står tydligt att AK begär 1,4 milj EFTER avdrag för Lundbäcks kostnader!
PL

Neeej! Jag är inte ute o cyklar, det är det alldeles för kallt för! Sitter hellre inne framför brasan i öppna spisen!!:angel: Jag har läst stämningen (återigen) och kan förstå vad du menar men på sid 8 av 9 står det också:
Altenativt menar AK att angivna nedan avtalsvilkor i parternas avtal skall jämkas enligt följande:

1 Erhållna prispengar eller premier skall fördelas mellan parterna på så sätt att AK tillgodoräknas dessa med rätt för RIDAB att avräkna havda kostnader med årsredovisning och reglering.

Var rädda om er i kylan, här har vi -19 idag!

Hur gammal var hästen när den kom till Lundbäcks?

Vad hade den presterat på Int nivå? Inget väl, den hade väl någon 150 start med Feuk på nat nivå?

Att säga att någon annan än HL har stått för den största delen av hästens värdeökning, det kan man bara inte göra.

Utan Helena Feuk-L och Helena Lundbäck hade hästen galopperat runt på landet i motionstempo tror jag. Kanske någon enstaka klubbhoppning på sin höjd.

Vad menar du?? Annette red ju fram Madick från ingenting till en Breedersfinal som 6-åring där hon blev 4:a o 8:a. Fortsatte utbilda hästen så den fick flertalet placeringar i 140 cm som 7-åring, och som 8-åring debuterade 150. Tycker du att det är att göra ingenting??? Och jag tror att Madick nog hade varit där hon är idag utan Helena, men hade Helena varit där hon är idag utan Madick?? Efter att Helena haft Madick ett år så startade hon 160 på hästen. Kan man göra det med en totalt orutinerad häst?? Som hon dessutom tävlat i 140-150klasser hela det året. Vad jag vet så tar det år att bygga upp. Att Annette själv sen inte har tävlat hästen innebär väl ändå inte att hon måste ha setat passiv i kulisserna o bara tittat på när andra gör jobbet åt henne?!? Men det är min uppfattning! Ha det bra i kylan! Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....................

Men det är inte huvudkravet i stämningen. Även vid detta alternativ är ditt påstående fel eftersom AK då utgår från HELA prissumman o gör kostnadsavdrag därifrån. Du ha cyklat ihop de två alternativen till en egen soppa.
PL

Vad menar du?? Annette red ju fram Madick från ingenting till en Breedersfinal som 6-åring där hon blev 4:a o 8:a. Fortsatte utbilda hästen så den fick flertalet placeringar i 140 cm som 7-åring, och som 8-åring debuterade 150. Tycker du att det är att göra ingenting??? Och jag tror att Madick nog hade varit där hon är idag utan Helena, men hade Helena varit där hon är idag utan Madick?? Efter att Helena haft Madick ett år så startade hon 160 på hästen. Kan man göra det med en totalt orutinerad häst?? Som hon dessutom tävlat i 140-150klasser hela det året. Vad jag vet så tar det år att bygga upp. Att Annette själv sen inte har tävlat hästen innebär väl ändå inte att hon måste ha setat passiv i kulisserna o bara tittat på när andra gör jobbet åt henne?!? Men det är min uppfattning! Ha det bra i kylan! Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....................

Först och främst, det var inte Annette som startade Madick i 150-hoppning innan HL fick ta över hästen, det var Helena Feuk-Lunddahl. Om du kollar Madicks resultat för 2003 på ridsportförbundets hemsida så är det enbart Helena Feuk-Lunddahl som startat hästen det året, och det var även hon som red Madick i Breedersfinalen 2002. Det stämmer att AK har ridit in hästen, men sedan lämnades hon till H.F-L för vidareutbildning och tävlande i årgångschampionaten. Mao så kan inte AK ha ridit/utbildat Madick så högt innan H.F-L tog över, och jag tvivlar på att AK red sin häst under tiden den var under utbildning hos H.F-L

Och.... varför skulle inte HL ha varit där hon är idag utan Madick? Har du glömt Mynta??? En häst som HL utbildat från grunden till att komma på en 4:e plats i VM, det bästa individuella svenska resultatet någonsin i ett världsmästerskap. En häst som köptes in mkt billigt som dressyrhäst till familjen Lundbäcks ridskola efter att ha misslyckats med hoppmomentet vid kvalitén

Och So What, en häst som HL blev uttagen till OS på redan 2000, 4 år innan hon öht hade börjat rida Madick (och som togs ifrån henne strax innan avresan till Sydney, en av de inblandade i den försäljningen är även inblandad på ett hörn i Madick-striden)

Dessutom har HL flera gånger visat att hon inte bara har en häst att fightas i toppen med, så att påstå att hon är där hon är enbart är Madicks förtjänst, det är väl liiiite vilseledande, eller?

Först och främst, det var inte Annette som startade Madick i 150-hoppning innan HL fick ta över hästen, det var Helena Feuk-Lunddahl. Om du kollar Madicks resultat för 2003 på ridsportförbundets hemsida så är det enbart Helena Feuk-Lunddahl som startat hästen det året, och det var även hon som red Madick i Breedersfinalen 2002. Det stämmer att AK har ridit in hästen, men sedan lämnades hon till H.F-L för vidareutbildning och tävlande i årgångschampionaten. Mao så kan inte AK ha ridit/utbildat Madick så högt innan H.F-L tog över, och jag tvivlar på att AK red sin häst under tiden den var under utbildning hos H.F-L

Och.... varför skulle inte HL ha varit där hon är idag utan Madick? Har du glömt Mynta??? En häst som HL utbildat från grunden till att komma på en 4:e plats i VM, det bästa individuella svenska resultatet någonsin i ett världsmästerskap. En häst som köptes in mkt billigt som dressyrhäst till familjen Lundbäcks ridskola efter att ha misslyckats med hoppmomentet vid kvalitén

Och So What, en häst som HL blev uttagen till OS på redan 2000, 4 år innan hon öht hade börjat rida Madick (och som togs ifrån henne strax innan avresan till Sydney, en av de inblandade i den försäljningen är även inblandad på ett hörn i Madick-striden)

Dessutom har HL flera gånger visat att hon inte bara har en häst att fightas i toppen med, så att påstå att hon är där hon är enbart är Madicks förtjänst, det är väl liiiite vilseledande, eller?

Tack Boccia..

Du skrev precis liknande som jag hade tänkt att svara.. Håller helt med dig!

Helena L VAR ju redan i Världsklass när hon fick ta över Madick från Feuk-L

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Familjen Lundbäck slipper betala sina kostnader för rättegångarna när det gäller tvisten om stjärnhästen Madick...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
Svar
3
· Visningar
1 291
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
2
Svar
30
· Visningar
4 772
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I dag inleds rättegången om hopphästen Madick i Norrköpings tingsrätt. Då ska ägaren Annette Karlssons stämning mot ryttaren...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 033
Senast: Ladakh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar