Ingen medling i Madickaffären

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Ridsport)
Rättgången kring landslagshästen Madick inleddes med ett kort sista medlingsförsök mellan parterna. Familjen Lundbäcks företag Ridab och Madicks ägare Annette Karlsson valde dock att inleda huvudförhandlingen i Norrköpings tingsrätt på måndagen.

Läs mer...

Sv: Ingen medling i Madickaffären

Vad har deras omsättning i Ridab med att göra för de kostnader de kan tänkas kräva i efterhand om kontraktet blir ändrat?, förstår du inte att omsättningen i Ridab kan justeras i efterhand om A. vinner och om Ridab får igenom sina krav?

Man kan inte ändra omsättningen i efterhand? Så driver man inte företag! Efter ett bokslut kan du inte plötsligt höja omsättningen på föregående år. Suck.

Man kan inte ändra omsättningen i efterhand? Så driver man inte företag! Efter ett bokslut kan du inte plötsligt höja omsättningen på föregående år. Suck.

Ginnies menar att hon själv har gjort det i sitt företag. Sidan 3 i tråden eller nåt.

Vi har fått korrigera i efterhand, inga problem.En gång och då självklart inte denna summan.

Men i det här fallet, om A.vinner så kan de krav som uppkommer- om vi nu håller oss kvar vid exemplet, läggas som inkomst på det året kravet betalas ut fast inkomsten egentligen skulle betalats ut tidigare.Och, jo, så har vi också gjort.

Måste åka, blev lite luddigt.

Ja när AK brände på så att HL skulle mångdubblat värdet på hästen utan ersättnoing ens för rimliga kostnader så blev HL naturligtvis tvungen att bre på motsvarande. Om rätten gör den enda rimliga bedömningen så blir det ju inget problem!
PL

Har själv rivit upp deklarationen för fem år i rad för att skatteverket skulle bli nöjda(samma summa annat upplägg).
PL

Ja när AK brände på så att HL skulle mångdubblat värdet på hästen utan ersättnoing ens för rimliga kostnader så blev HL naturligtvis tvungen att bre på motsvarande. Om rätten gör den enda rimliga bedömningen så blir det ju inget problem!
PL

Och vad är den enda rimliga bedömningen då, enligt dig?

Att man i den här typen av affärsuppgörelse inte kan komma o klaga på kontraktet efter en massa år.
Om hästen inte gått bra hade ak säkert inte klagat.
PL

Att man i den här typen av affärsuppgörelse inte kan komma o klaga på kontraktet efter en massa år.
Om hästen inte gått bra hade ak säkert inte klagat.
PL

Men det är ju här som den muntliga biten kommer in. Och vi vet inte vad som faktiskt ha sagts och utlovats från ridabs sida. Jag anser att det måste finnas en muntlig utfästelse från Ridabs sida om omförhandling vid framgång, för att AK skulle skriva på ett sånt ensidigt kontrakt. För det håller jag med om att så dum kan hon ju inte vara. Därför är jag helt inne på att Ridab utlovade något som gjorde att hon ändå skrev på. Sen blev hon blåst på konfekten....

Du svarar fortfarande inte på min fråga!

Du förstår, svara på frågor gör man när man påstår något själv, som jag gjorde om ex ändring i bokföring, den fråga du ställer har jag inte påstått, så varför ska jag svara på något som du bara griper ur luften?

Om du läser vad jag skrev en gång till så kanske du ser varför hon erbjöd Lundbäcks att köpa! Eller var jag otydlig? Pga att slippa allt tjafs som skrevs överallt, om vad hon sagt fast hon inte sagt det osv.,sen pga av att det var jobbigt för henne att sitta o höra vad andra sa om henne utan att ha en aning om vad som verkligen hänt o sagts! Typ tex det som spekuleras hej vilt på den här tråden, men inte många har ens en susning! Bara rena spekulationer o rent skitsnack!

Jasså, A. läser här? Men fortfarande - det är faktiskt inte säkert att A. talar så mycket mer sanning än L.Jag tror hon börjar känna sig trängd, därför kom erbjudandet, eller också är det ett smart motdrag.

Senast ändrad:

Jag anser att det måste finnas en muntlig utfästelse från Ridabs sida om omförhandling vid framgång, för att AK skulle skriva på ett sånt ensidigt kontrakt.

Framgång fick ju hästen direkt, inte krävde A. omförhandling då?????

Och om nu pappa L. menar sig lovat omförhandling vid framgång så har han fatiskt isf menat att kontraktet ska omförhandlas innan vinst kommer, och det tror jag inte att Lundbäcks tänkt- ge A. del av prispengar innan Madick betalat sina kostnader i företaget.

Om A. gått ut och sagt att hon blivit lovad en omförhandling när Madick gick med vinst hade det i mina öron varit mer trovärdigt, en omförhandling när framgång kommer, nej, Lundbäcks ville nog ha hästen på pluskontot först och med buffert, om de någonsin menat göra en omförhandling, inte ens det är ju säkert.

Du förstår inte hur duktig man måste vara för att ta en häst till yttersta eliten-det andra jobbet, halvvägs dit, finns det hur många som helst som klarar.
Och du verkar inte förstå att inte alla hästar kan komma upp till den yttersta-elitnivån som Madick befinner sig på, även om de utbildas och rids av toppryttare. Det är brist på så pass bra hästar i Sverige. Det är faktum.

Det är lika stor brist på ryttare som kan ta dem till svår klass.
Även det ett faktum

Även det ett faktum

Och därför har inte sporten råd med såna här tvister. Det måste vara en win-win situation för båda ryttare och hästägare.

Även det ett faktum

Och ännu färre som har råd att satsa stora pengar ur egen ficka för att ta upp andras hästar till elit internationellt, ett faktum som många förbiser.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Familjen Lundbäck slipper betala sina kostnader för rättegångarna när det gäller tvisten om stjärnhästen Madick...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
Svar
3
· Visningar
1 291
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Göta hovrätt ändrar tingsrättens dom i tvisten mellan hästägaren Annette Karlsson och RIDAB om hästen Madick, som tävlats av...
2
Svar
30
· Visningar
4 772
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I dag inleds rättegången om hopphästen Madick i Norrköpings tingsrätt. Då ska ägaren Annette Karlssons stämning mot ryttaren...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 033
Senast: Ladakh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar