Sv: Ingen medling i Madickaffären
Nu missförstod du mig! Det jag menade var att när H F-K tävlade Madick så var det Annette själv som red o tränade hästen, hon hade en stallplats hos H F-K och gjorde allt själv utom att tävla. Och Mynta hade pensionerats innan HL tog Madick och det hade varit ganska tyst om HL tills framgångar med Madick började komma! Och att Helena är duktig har jag inte sagt nå't om, blir bara lessen över att man tror att HL tog en totalt orutinerad häst och ska få all kred för vad Annette faktiskt gjort med sin häst! Och som de flesta vet när man rider in unghästar är det de första årens utbildning som sätter "spår" av hur duktig hästen blir (givetvis efter hästens potential). Man kan väldigt lätt förstöra ett "ämne", vilket händer väldigt många bra hästar. Annette tog en häst som INGEN ville ha, Madick klassades som "galen"! Om jag minns rätt så var hon väl nära att tas bort, Hur många timmar i veckan tror du man lägger ner på en sån häst för att få den till Breeders som 6-åring??? VÄLDIGT MÅNGA!!!!
Först en rättning av ett rent faktafel:
HL tog över Madick 2004, Mynta pensionerades 2005 (officiellt avtackades hon i slutet av september 2005, i samband med Linköpings Horse Show). Så, nej, Mynta var inte pensionerad innan HL tog Madick.
Sen så är det väl ingen som påstått att HL tagit en helt orutinerad Madick????
Vi har ju gång på gång upprepat att hästen var startad 140-150 nationellt.
MEN det är en oerhörd skillnad att starta
nationellt jämfört med att starta de största klasserna
internationellt, så att påstå att HL bara finslipad AK´s jobb, det är verkligen att underskatta HL´s insats!! Mkt större, mer tekniska banor och hårdare (mkt hårdare) motstånd. Madick var ett helt oprövat kort i de stora sammanhangen, och det vet även du.
Dessutom, som ginnies helt riktigt skriver, så var ju värdet av AK´s jobb inräknat i det ingångsvärde som sattes på hästen vid kontraktets undertecknande.
Och, om det nu (som du skriver) var tyst om HL tills hon tog över Madick, och att hon har kommit dit hon är tack vare Madick, hur kommer det sig då att AK öht vände sig till just HL för att få ut sin häst för att prövas internationellt?? Varför kontaktade hon inte någon av alla andra ryttare som rider internationellt (och som enligt dig (?) skulle vara duktigare/mer framgångsrika??? Frågan är väl ifall någon annan ryttare av den kalibern hade varit intresserad av att ta hela den ekonomiska risken med en oprövad häst på samma sätt som Lundbäcks tog på sig den ekonomiska risken i detta fall, AK betalar ju inte ens för hästens dagliga uppehälle och skötsel.