Ingen höftknöl?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 616
N

nixa 324

Jag har en häst, där det har hetat att han har en patellaupphakning. Men detta finns inte dokumenterat någonstans. Jag har gjort lite efterforskningar och när jag fick tag i en fd ägare, sa hon att han skadat sig och har ingen höftknöl pga det! Det är orsaken till att han "hakar". Han har efter den olyckan gått 1,30 hoppningar. Jag undrar nu om en häst med detta problemet kan hoppas utan att det sliter för mycket på honom?

Sv: Ingen höftknöl?

med höftknöl menar du det som sticker ut som man kan känna på hästen lr emnar du höftkulan??

Patellaupphakning har med knäleden att göra inte höftleden.

med höftknöl menar du det som sticker ut som man kan känna på hästen lr emnar du höftkulan??

Vet inte! Detta är vad en fd ägare säger. Jag kan inget om höftkulor.
Men det kan nog vara höftkulan.

Om du har sådana funderingar, låt en veterinär besiktiga hästen så att du har något att utgå ifrån!

Då får du helt svart på vitt och vet vad du kan göra med gott samvete.

Lycka till!

Får nog ta och göra en total genomgång av hästen. vad kostar det att röntga igenom alla benen + höften tro?

Höftknölen är fäste för hela knästräckarmuskulaturen o om den slås av o flyttar på sig kan det visst ge patellahakning.
PL

Höften går i princip inte att röntga eftersom det är så tjockt med muskler och vävnad runtomkring. Det man kan använda sig av är scint men då ser man om det är en skada och det är svårt att se detaljer och vad det är för skada.

Höftknölen är fäste för hela knästräckarmuskulaturen o om den slås av o flyttar på sig kan det visst ge patellahakning.
PL

Aha! Men då är det kanske inte så konstigt att han hakar!
Men en patellaupphakning påverkar ju inte i sig hästens kapacitet så mycket, om jag förstått det hela rätt. Men om hakningen kommer från höften istället, påverkar det ridbarheten negativt?

Höften går i princip inte att röntga eftersom det är så tjockt med muskler och vävnad runtomkring. Det man kan använda sig av är scint men då ser man om det är en skada och det är svårt att se detaljer och vad det är för skada.

Vad är scint? Ultraljud eller?

Näe det är en värmekamera som används genom att man tillför hästen radioaktivt ämne som har en förmåga att fastna på skadad vävnad (enkelt förklarat) och så ser man med kameran VAR dessa radioaktiva ämnen sitter och kan då se var skadan sitter.

Höftkulan har han nog kvar, annars hade han ju ingen led och hur skulle han då kunna hoppa 130 med ena bakbenet endast hängade fast med muskler?
Höftknölen borde du ju se om han har, är han symetrisk över höfterna?

Näe det är en värmekamera som används genom att man tillför hästen radioaktivt ämne som har en förmåga att fastna på skadad vävnad (enkelt förklarat) och så ser man med kameran VAR dessa radioaktiva ämnen sitter och kan då se var skadan sitter.

Aha! Som en kontraströntgen då?

Hmm ja typ! Det är inte så många ställen som gör det. Uppsala vet jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 066
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 842
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 049
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈