Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Vänta nu, hur fick du till det att låga löner leder till missbruk och brottslighet?

Jag jobbade tidigare i kulturvärlden, och i hästvärlden. Två riktiga låglönebranscher. Jag kan inte påstå att jag var omgiven av missbrukare och kriminella där, det känns ju som en rätt grov svartmålning.

Jag tror det krävs väldigt mycket bredare förklaring än löneläget för att förklara varför man röstar på rasister.
Det vi pratade om var alltför låga löner och jag menade att detta kan leda en del människor in på fel väg i livet. Ekonomin går inte runt, fogden knackar på dörren, föräldrarna mår dåligt, det bråkas hemma, man söker tröst i alkoholen, barnen får inte stöd hemma och kan dras till fel sällskap etc.

Enbart pengar skyddar inte - brottslighet och missbruk finns i alla samhällsklasser; men har man åtminstone en lön det går att leva på, så har man bättre förutsättningar i livet.

Vad gäller rasisterna så är det ju efter finanskrascher och andra ekonomiska svårigheter i samhällen som de passar på; då finns det de som går att lura med populistiska budskap att allt elände som de upplever är invandrarnas fel.

Om företagen har gått dåligt och det har lett till uppsägningar, människor blir arbetslösa, de som är kvar jobbar ännu hårdare och en del blir sjuka av stress, kostnaderna för akassa och sjukpenning stiger. Om då ersättning från akassan sänks och reglerna för att få sjukpenning skärps känner sig en del svikna av samhället när de som bäst behövde det. Där kommer rasisterna in med sina enkla förklaringar på det som känns svårt att greppa och pekar på tredje person "det är invandrarnas fel, de tar ditt jobb och raserar välfärden" när det inte alls handlar om det; utan om att politiken har tagit fel väg.

Men det är inte det jag säger, och jag har aldrig någonsin sagt så. Vi har jättebra utbildning i Sverige och billig är den också, och det är superbra att folk använder sig av den och fyller viktiga funktioner i samhället när de är klara med sin utbildning.

Det som inte är renhårigt är att ständigt hamra in i folk att har man ingen utbildning blir man städare, för det är inte heller sant, möjligheterna är större än så. (Om man nu inte av olika anledningar tycker att städare är ett passande jobb.) Om man av olika anledningar saknar högskole/universitets/gymnasieutbildning så går det fortfarande att leva ett bra liv, eftersom det finns en massa möjligheter till arbete, både anställning eller egenägt, som fokuserar på annat. Men det är klart, saknar man alla sociala färdigheter och förmågor att nätverka och komma överens med personer, då vet jag inte om utbildning hjälper heller.

Det finns ju mellanting mellan att vara en social begåvning som får alla jobb man söker, och fler jobberbjudanden än man kan hinna med, och att sakna alla sociala färdigheter och inte kunna komma överens med nån. Jag tänker mig att de flesta av oss befinner oss någonstans på spektrat mellan någon sån som du, som dränks i jobberbjudanden och som alla vill anställa, och en asocial tvärvigg man inte kan ha i möblerade rum och ingen vill ha som medarbetare.

Det finns såklart massor av jobb i detaljhandeln och restaurangbranschen och en massa andra ställen som inte kräver någon formell utbildning alls. Men om det inte är något väldigt specifikt specialområde typ ridsport, så brukar det i längden vara fint med utbildning om man vill klättra. Vill man mest bara försörja sig så är jag rätt säker på att det räcker med att vara normaltrevlig, få in en fot nånstans, och sen fortsätta på den vägen och låta det ena leda till det andra. Vill man upp brukar man behöva antingen expertis (t ex vara en erkänd expert på ridning) eller formell utbildning (t ex hipplog).

Om du har så noga koll på var jag bor kan du säkert kolla själv.

Vi har skapligt hög kommunalskatt. Jobbskatteavdraget gör sitt till för att sänka det. Du jobbar väl inte längre?
Jag har 0 koll på var du bor, jag tvivlar dock på att jobbskatteavdraget ger 2500 kr mer i plånboken för låginkomsttagare, oavsett var man bor.

Jag visste inte att man blev diskvalificerad att kommentera trådar på Bukefalos om man inte lönearbetar.

Vad tragiskt. Att inga vänner eller lärare nämnde det är ju katastrof.

Det är enormt tragiskt och gör mig ännu mer tacksam för min släkt. Väldigt lite akademiker tills nu (jag och yngre kusiner) men hur man pluggar vidare har aldrig varit något konstigt. Jag är också glad för att vi vuxit upp med att man gör det man kan och förhoppningsvis vill. Dvs är man bra på praktiska saker är det lika mycket värt som att ha studiebegåvning.

När man talar om samhället i stort måste man se längre än till väggen av sin egen bubbla.
Professor Guy Standing talar ju om prekariatet, som en av anledningarna till den högerextrema våg vi ser idag. Försämrade livsvillkor ger en grogrund för t ex främlingsfientlighet. Det är ju inte direkt nytt.
Tack för att du orkar.

Haha jo kanske.. beroende på om han åkte i fängelse just då eller om det hände senare.
Men studielån var inget som togs upp. mina föräldrar hade ju bara gått till år 5 eller 6 så de hade ju inte koll heller.
Inte nämndes det när jag blev arbetslös heller.

Märkligt.
Jag är uppväxt med icke utbildad pappa. Men studielån kände ju "alla" till att det fanns när jag gick på gymnasiet. Och jag gissar att du och jag är ungefär lika gamla - jag är väl ett par år äldre om 76 är ditt födelseår.

• Gilla
Reactions: Sar
Märkligt.
Jag är uppväxt med icke utbildad pappa. Men studielån kände ju "alla" till att det fanns när jag gick på gymnasiet. Och jag gissar att du och jag är ungefär lika gamla - jag är väl ett par år äldre om 76 är ditt födelseår.
Gick naturbruk när programmet precis gjorts om till 3 årigt. Rörigt som fasiken, ingen visste nåt om nånting så. Fick jobb nästan direkt pga mina kunskaper inom häst. Men jobba med hästar sen när jag fick barn var inte aktuellt, först då fick jag reda på att jag kunde få CSN. Tänk om jag hade vetat det långt innan.

Jag har 0 koll på var du bor, jag tvivlar dock på att jobbskatteavdraget ger 2500 kr mer i plånboken för låginkomsttagare, oavsett var man bor.

Jag visste inte att man blev diskvalificerad att kommentera trådar på Bukefalos om man inte lönearbetar.
Jag tittade i tabell 35. Enkelt.
Och du pratade om min kommun. Som inte är en lågskattekommun och inte har snorbilliga hus. Men jobbskatteavdraget gör stor skillnad i låga inkomster.

Skulle väl vilja påstå att det inte direkt kryllar av saklighet och opartiskhet inom annan journalistik heller, men det var ett exempel, Helge. Jag skulle vilja hävda att det är ett stort steg närmare ett jobb, vilket som helst, att bli riktigt duktig på en sak, vilken som helst.
Självklart. Många har jobb som bygger på någon sorts intressebetonad kunskap. Och många har jobb som bygger på en kombination av kunskap från en hobby och en utbildning.

Just sportjournalister finns säkert av båda sorterna.

Men väldigt många människor har ju inte den typen av hobbykunskap som kan bli ett jobb. Många är inte så intresserade av något särskilt.

Och den kunskapen tar en himla tid att bygga upp om man som vuxen startar på noll i tanke att så småningom kunna leva på det. Då är nog någon vanlig utbildning ofta mer rimligt.

När man talar om samhället i stort måste man se längre än till väggen av sin egen bubbla.
Professor Guy Standing talar ju om prekariatet, som en av anledningarna till den högerextrema våg vi ser idag. Försämrade livsvillkor ger en grogrund för t ex främlingsfientlighet. Det är ju inte direkt nytt.

Det är inte direkt entydigt heller. Trumps väljare t ex är inte lågavlönade. Prekariatet utmärks inte i första hand av låga löner, utan av osäkra löner. Det verkar vara upplevd osäkerhet som möjligen ger främlingsfientlighet, inte en låg men stadig inkomst i sig.

Och likhetstecken mellan främlingsfientlighet, kriminalitet och missbruk vet jag inte heller om man kan sätta. Jag tror inte missbrukare är mer främlingsfientliga än genomsnittet.

Jag tittade i tabell 35. Enkelt.
Och du pratade om min kommun. Som inte är en lågskattekommun och inte har snorbilliga hus. Men jobbskatteavdraget gör stor skillnad i låga inkomster.

Här är en sida där man kan räkna ut sin skatt. Och kolla hur den varit historiskt.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/

Till exempel kan man se att den totala skatten på en lön på 17600 kr har blivit 1721 kr lägre sedan 2005. Jobbskatteavdragen gör skillnad.

Det är inte direkt entydigt heller. Trumps väljare t ex är inte lågavlönade. Prekariatet utmärks inte i första hand av låga löner, utan av osäkra löner. Det verkar vara upplevd osäkerhet som möjligen ger främlingsfientlighet, inte en låg men stadig inkomst i sig.

Och likhetstecken mellan främlingsfientlighet, kriminalitet och missbruk vet jag inte heller om man kan sätta. Jag tror inte missbrukare är mer främlingsfientliga än genomsnittet.

Nej, jag inte påstått att det är entydigt. Trumps väljare utmärks väl bland annat av medelklass som fick det något sämre under Obama, om jag förstått det rätt. Jag påstod inte heller att det bara rörde lön, utan upplevelsen av att ens livsvillkor försämras. Det kan gälla såväl osäkra anställningar som dålig lön.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka