Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Tja "det löser sig" är väl en plan många använder sig av eftersom de fått lära sig att samhället löser allt bara man har barn...
Ok jag är kanske naiv eller så ser jag inte de personerna i min vardag.

Inte specifikt till dig;
Jag utgår någonstans från att de flesta personer vill kunna försörja sina barn och ge dem en trygg bostad. Och jag tror att de flesta utan problematik tänker på detta innan man skaffar fem barn. I dagsläget hoppas jag verkligen familjen får hjälp men inte sådan hjälp där någon annan fixar allt. Utan hjälp för att själv ta tag i situationen dvs att skaffa ett jobb så att föräldrarna kan eller åtminstone delvis kan försörja familjen samt att undersöka om det går att flytta till någon annan ort där det går lättare att få bostad etc.

Många är släktingar som velat närvara när beslutet ska fattas !
Men dom blir ej insläppta .

Det finns säkert läge då släktingar får vara med i egenskap av vårdnadshavare, men nyfikna släktingar som bara vill närvara har inget där att göra

Likadant vid anmälan av vanvård (barn) att man kan vara anonym gör ju bara att falska anmälningar flödar .
Nej inte bara falska anmälningar utan även anmälningar från folk som vill hjälpa men inte råka ut för repressalier eller inte vill ge sig till känna för att skydda barnet/för att kunna behålla kontakten med barnet.

En av småorterna i min kommun är en plats där många placerats av soc (inte i så stor utsträckning nu på grund av flyktingplaceringen) genom åren.
På 90-talet byggde där en lite ivrig byggherre ett lägenhetsområde. Fina lägenheter bredvid vårdcentral, affär och skola. Nu är dom lite slitna men jag tänker alltid att OM man skulle bli tvungen att bo så med barn så är det helt ok. Skolan har rutin på barn med liknande bakgrund. Kidsen kan leka på byn. Fotbollsklubben och scouterna tar emot med öppna armar och det finns gårdar med smådjur o hästar på cykelavstånd. Med bussen tar det 25 min in till staden. Men affären är superbra så man behöver inte åka.
Dom borde bygga fler lägenheter i liknande orter. Alla blir vinnare.

Kommunen har ansvar för att barn inte ska fara illa. De har inget ansvar för vuxna, som vuxen förväntas man ta ett eget ansvar för sig själv.
Har man som vuxen skaffat sig så mycket skulder att man inte har någon plats på den vanliga bostadsmarknaden och ändå valt att sätta barn till världen så borde man väl ända haft någon plan för att få ihop det?

Kommunen har ansvar för att barn inte ska fara illa. De har inget ansvar för vuxna, som vuxen förväntas man ta ett eget ansvar för sig själv.
Har man som vuxen skaffat sig så mycket skulder att man inte har någon plats på den vanliga bostadsmarknaden och ändå valt att sätta barn till världen så borde man väl ända haft någon plan för att få ihop det?

För att hänvisa till en annan tråd med het debatt, det är därför man ska adoptera! Då vet man exakt vad man ger sig in på. ;) :angel:

En av småorterna i min kommun är en plats där många placerats av soc (inte i så stor utsträckning nu på grund av flyktingplaceringen) genom åren.
På 90-talet byggde där en lite ivrig byggherre ett lägenhetsområde. Fina lägenheter bredvid vårdcentral, affär och skola. Nu är dom lite slitna men jag tänker alltid att OM man skulle bli tvungen att bo så med barn så är det helt ok. Skolan har rutin på barn med liknande bakgrund. Kidsen kan leka på byn. Fotbollsklubben och scouterna tar emot med öppna armar och det finns gårdar med smådjur o hästar på cykelavstånd. Med bussen tar det 25 min in till staden. Men affären är superbra så man behöver inte åka.
Dom borde bygga fler lägenheter i liknande orter. Alla blir vinnare.
Det är precis så dom bor nu och nara för att huset börjar bli slitet och platsen visar sig perfekt för ett flerfamiljshus med lägenheter ska familjen flytta .

Det var någon i tråden som frågade vad jag tyckte att kommunen ska göra .mitt svar är kommunen ska renovera huset dom hyr ut och sedan låta familjen bo kvar , med alla sina djur

Det var någon i tråden som frågade vad jag tyckte att kommunen ska göra .mitt svar är kommunen ska renovera huset dom hyr ut och sedan låta familjen bo kvar , med alla sina djur

Det vore ett helt vansinnigt sätt att hushålla med kommunens pengar och dessutom ge mindre utrymme för att hjälpa andra familjer.

Hypotetiskt, om kommunen skulle göra så, vad ska kommunen göra nästa gång familjen inte har pengar? Ge dem ännu mer?

Vad har familjen för eget ansvar anser du? Hur ser planen ut flr att försörja sig själva? Vad gör de för att få jobb?

Det kanske var jag.
Men vad menar du att familjen ska göra? Har de inget ansvar för situationen alls?
Jag hör bara att kommunen ska göra en massa saker.

Man får välja bort djur när man inte har råd, för sin egen och djurens skull.
Inte kul, men så är den krassa verkligheten. Att ha djur är en lyx man kanske inte har råd med i livets alla faser?
Det låter som familjen har många djur när du skriver "alla sina djur".
Du kanske kan sponsra maten för något av djuren?

Mina katter kostar runt 600 kr i månaden per styck. De är ju billiga i drift mot en hund. Men kostar ändå som en bättre utlandssemester per år.

På det du skrivit här verkar du sakna väsentliga kunskaper i samhällskunskap. Och det verkar hjälpa dåligt att vi som vet hur samhället fungerar talar om för dig vilka skyldigheter hemkommunen har.

På det du beskrivit verkar din kollega ha ett kontrakt utan besittningsskydd, dessa är oftast rivningskontrakt. Kommunen har avstått från att renovera huset familjen bor i nu för att det ska rivas, och man har gett familjen ett boende fram tills rivning. Någon måste ha förklarat för din kollega vad det innebär att ha ett korttidskontrakt. Det ligger på din kollega att ta reda på vad det är för sorts kontrakt man undertecknar. Syftet med att bevilja den här typen av korttidsboende är att ge barnfamiljer tak över huvudet medans de ges en chans att reda upp sin situation. Det innebär inte att man kan slå sig till ro och skaffa barn och djur och planera för att stanna i bostaden. Istället ska man ta tag i sina skulder och andra problem som gör att man inte platsar på den ordinarie bostadsmarknaden.

Härom året läste jag i lokaltidningen om en ung mamma som efter att ha flyttat runt bland andrahandsboenden fått rådet att ta kontakt med socialtjänsten. Hon erbjöds boende på vandrarhem och blev kränkt över detta. Hon förväntade sig att få ett förstahandskontrakt i Storstockholm och fick säng på vandrarhem. Jag förstår att hon blev besviken utifrån de förhoppningar hon hade, men man måste ta reda ordentligt på hur stödet från samhället är utformat och inte tro att man an förvänta sig permanent bostad.

Det är rimligt att en kommun försöker se till att barn inte hamnar på gatan, men det finns en stor del föräldraansvar i att se till att ens barn har ett vettigt boende. Det finns däremot ingen rimlighet i att kräva att man ska få ta med sig sina djur. Om de säljer djuren kan de kanske betala av på skulderna istället?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka