Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Hoppsan det var ingen anklagelse utan en fråga. Jag har också varit nyckelbarn men inte förrän jag var i 10 års åldern. Jag trodde däremot att skolan var tvungna att kunna erbjuda fritids eller passning efter skolan upp till en viss ålder.

Jag gick också hem ensam efter skolan när jag var 7 år. Jag gick hem och släppte ut hunden, ville inte gå på fritids.

Jag gick på dagis (södermalm i stockholm) och sedan världens bästa fritids, allvarligt. Mamma jobbade heltid min dåvarande styvfar var skådis och spelade mycket teater på Dramaten så det fungerade att han hämtade vid fem innan han behövde gå hemifrån.

På 70-talet antar jag de hade de resurserna men någon från fritids kom och hämtade de som gick där - södermalmsskolan till fritids på brännkyrkagatan så vi knallade hela vägen på hornsgatan i ettan. Sedan gick vi ensamma. Otroligt roligt eftersom man blev kompis med diverse småbutiker som fortfarande fanns då eftersom det var innan Söder blev trendigt.

Men chefen på mitt fritids - Myran - var en helt enormt fantastisk person. Då var det många barn som for illa pga socioekonomiska förhållanden (som sagt innan Söder blev Söder) så vad hon gjorde var att för pengarna till mellis lagade hon riktig mat varje dag med vikta servetter (att få vara med och vika servetter var något vi alla stod i kö för) och riktigt porslin varje dag eftersom många av barnen inte fick en riktig middag/mat. Fattar inte hur hon fick pengarna att räcka ärligt.

Sedan var det ett snickarrum och ett lekrum och ett mysrum/bibliotek med en grammofon (så gammal är jag ;)) varje eftermiddag var det lässtund, alla som ville kom det, härliga kuddar och sedan läste någon vuxen böcker som tex mumintrollen medan vi hade klassisk musik i bakgrunden. Ärligt det var paradiset. Hon hade också lite intressanta lösningar på hur man skulle ta tag i mobbing tex, vi hade en kille som var fruktansvärt stökig, slog och härjade med de andra barnen. Hon löste det genom att ha en liten tavla med guldstjärnor på kontoret och varje dag pojken inte slog någon fick han en guldstjärna och sedan när det var tio, tror jag, fick han ett litet glasdjur. Vi hade också ett gemensamt möte varje vecka med alla barnen och pedagoger - det hette väl fröknar då fast en del var män - där alla kunde ta upp vad de tyckte och tänkte.

Men det hon gjorde som jag verkligen beundrar var att hon kämpade som ett djur för att de barn som verkligen for illa skulle få vara kvar på fritids långt efter att de egentligen inte var berättigade till det. Jag tror att några få faktiskt var kvar till sexan! :up: Ingen aning om hur hon lyckades med det.

Jag besökte Myran för att få en pratstund många år efteråt. Nu har de tyvärr stängt och jag tror det blivit BR av lokalerna. Jag är så tacksam för att jag fick uppleva ett sånt fantastiskt fritids.

Jag tycker att det är tråkigt att tråden har blivit OT från det viktiga ämnet till något som borde kunna avhandlas i en egen tråd.

Du har helt rätt. Ber om ursäkt för att jag är en av dem som gjort det. Funderar lite på vad som händer den dagen FN konventionen för barns rättigheter blir lag i Sverige vilket det varit mycket prat om.

Punkt 27: Varje barn har rätt till skälig levnadsstandard, en bostad, kläder, mat och rent vatten.

Punkt 1: Ett barn är varje människa under 18 år.

Om det blir lag kommer nog just den punkten att användas som argument mot vräkning av en barnfamilj utan att kommunen har ordnat en skälig annan bostad. Inklusive familjer med tonåringar.

Nu är det här bara rena spekulationer men @Görel kan du se att om det blir lag, socialtjänsten kommer att gripa in och omhänderta barn(en) i större utsträckning för att förhindra att de står utan bostad om familjen vräks? Vad händer idag?

Som sagt om det blir svensk lag tror jag det kommer behöva drivas mål till HD för att fastslå praxis. Kommer nog att bli en riktig knivig situation hos många socialtjänster innan man har rättslig vägledning.

Idag tänkte jag på den här tråden när jag var med om en vräkning av en förälder som var övertygad om att denne inte kunde bli vräkt för att denne har barn. I detta fall var barnen inte hemma när vi gick in.

Men det är så oerhört tragiskt att dessa myter går runt i samhället. Istället för att barn får trygghet och skydd blir effekten precis tvärtom.

Men varifrån kommer egentligen att den missuppfattningen är så utbredd.?

Vi har ju massor av politiska mål, som nollvisionen i trafiken. Och det är liksom ingen som tror att folk slutar förolyckas bara för att man satt upp det som en ambition. Eller ens att det kommer komma till att bli så i framtiden...?

Och vad gäller just vräkningar så är det dessutom en massa lagar som reglerar när, hur och under vilka omständigheter som det kan ske.
Så varför skulle det finnas något slags magiskt undantag från det som är strikt fastställda regler?
Varför skulle just fastighetsägare helt formlöst fråntas alla rättigheter till sin egendom?

Du har helt rätt. Ber om ursäkt för att jag är en av dem som gjort det. Funderar lite på vad som händer den dagen FN konventionen för barns rättigheter blir lag i Sverige vilket det varit mycket prat om.

Punkt 27: Varje barn har rätt till skälig levnadsstandard, en bostad, kläder, mat och rent vatten.

Om det blir lag kommer nog just den punkten att användas som argument mot vräkning av en barnfamilj utan att kommunen har ordnat en skälig annan bostad. Inklusive familjer med tonåringar.

Nu är det här bara rena spekulationer men @Görel kan du se att om det blir lag, socialtjänsten kommer att gripa in och omhänderta barn(en) i större utsträckning för att förhindra att de står utan bostad om familjen vräks? Vad händer idag?

Som sagt om det blir svensk lag tror jag det kommer behöva drivas mål till HD för att fastslå praxis. Kommer nog att bli en riktig knivig situation hos många socialtjänster innan man har rättslig vägledning.
Redan idag tas barnen i regel om hand och erbjuds bostad, ingen har rättighet till just en viss bostad och utan att betala hyra.

Det blir absurt om någon kan hyra en lägenhet, skaffa några barn under 10 års tid och sedan ha gratis bostad i 28 år för att man inte får vräka barnfamiljer.

Vi har ju massor av politiska mål, som nollvisionen i trafiken. Och det är liksom ingen som tror att folk slutar förolyckas bara för att man satt upp det som en ambition. Eller ens att det kommer komma till att bli så i framtiden...?

Och vad gäller just vräkningar så är det dessutom en massa lagar som reglerar när, hur och under vilka omständigheter som det kan ske.
Så varför skulle det finnas något slags magiskt undantag från det som är strikt fastställda regler?
Varför skulle just fastighetsägare helt formlöst fråntas alla rättigheter till sin egendom?

Att alla barn ska ha tak över huvudet?
Det innebär ju dock något helt annat än att man inte kan vräkas.

Redan idag tas barnen i regel om hand och erbjuds bostad, ingen har rättighet till just en viss bostad och utan att betala hyra.

Det blir absurt om någon kan hyra en lägenhet, skaffa några barn under 10 års tid och sedan ha gratis bostad i 28 år för att man inte får vräka barnfamiljer.

Jag håller helt med dig, men tänkte att det kunde bli intressant om lagstiftningen ändras och vad det kan få för konsekvenser, tex då att barnen omhändertas i större utsträckning än vad som görs idag.

Men finns det någon mängd barn som faktiskt sover utan tak över huvudet?
Blir de inte redan nödinkvarterade av soc. eller omhändertagna som det är idag.
Finns det folk med barn som lever som genuint hemlösa och klarar att hålla nivån på t.ex. mat, hälsa, hygien, trygghet osv så att barnen inte redan omhändertas av de skälen?

(undantaget folk som aktivt håller sig undan myndigheterna då, men det hjälper ju inte ny lag mot)
Eller tänker ni att nivån på nödinkvarteringarna skulle höjas för att t.ex. hotellrum inte skulle godkännas som "bostad".

Men finns det någon mängd barn som faktiskt sover utan tak över huvudet?
Blir de inte redan nödinkvarterade av soc. eller omhändertagna som det är idag.
Finns det folk med barn som lever som genuint hemlösa och klarar att hålla nivån på t.ex. mat, hälsa, hygien, trygghet osv så att barnen inte redan omhändertas av de skälen?

(undantaget folk som aktivt håller sig undan myndigheterna då, men det hjälper ju inte ny lag mot)
Eller tänker ni att nivån på nödinkvarteringarna skulle höjas för att t.ex. hotellrum inte skulle godkännas som "bostad".
Det finns säkert en del tonåringar, framförallt äldre som inte har tak över huvudet och en del som inte upptäcks. De är knappast för att det saknas ambition att hjälpa. Tror inte någon lag kommer att påverka nämnvärt.

Jag gissar att man skulle göra bedömningen att "tak över huvud" tex inneboende hos släktingar,vandrarhem, campingstugor, jourlägenheter ect gör att bostadskritieriet uppfylls.

Det finns som sagt en tak-över-huvudet-garanti inskriven i lagen. Det betyder inte att kommunen har skyldighet att ordna en permanent bostad. Idag ordnar man vandrarhem till den som behöver boende. Ansöker man om det går ens ekonomi igenom och har man egna medel får man betala vistelsen själv.

Att kommuner skulle ha en skyldighet att ordna bostäder åt barnfamiljer tror jag aldrig kommer bli lag, hur skulle det gå till? Här i Stockholm där jag bor och arbetar är bostadsbristen enorm. Alla kommuner har inte en allmännytta utan de hyresrätter som finns i kommunen ägs av privat världar. Så är det i kommunen där jag arbetar. Skulle kommunen bli tvungen att ordna bostäder åt alla bostadslösa barnfamiljer i kommunen skulle man bli tvungen att inskränka på fastighetsägarnas äganderätt, alternativt använda stora summor av skattepengarna att köpa bostadsrätter för. Det säger sig själv att det inte är genomförbart.

Att familjer med barn inte skulle kunna vräkas skulle i praktiken leda till att inga barnfamiljer skulle få hyra några bostäder utan alla skulle få köpa sitt boende. Vem vill hyra ut en bostad till den som inte betalar för sig alternativt stör eller gör något annat som leder till att kontraktet sägs upp?

Det undrar jag också, men tydligen så har det blivit en sanning för vissa. Som den som startade denna tråd och dennes kollega, eller som hos föräldern jag var med och vräkte härom dagen.

Jag har också träffat på de som fått kompletterande socialbidrag p g a för låg inkomst som trott att när de satt sprätt på alla sina egna pengar så kommer de att få ännu mer i socialbidrag för att de har barn.

Kan medellande att familjen bor kvar i samma hus ännu .
Dom blev erbjudna ett hus ute på landet 2 mil från närmaste mat affär skola mm inga grannar på flera kilometer och huset var mögligt , dörrar sönderslagna köket var från 60 talet el ledningar hängde ut från väggarna och så det stått öde sedan i somras hade råttorna bosatt sig inomhus och det var råttskit överallt kylen var full av möglig mat från förra hyresgästen .
Ytterväggarna bestod av asbest och källaren vattenskadad .
Mamman tog bilder och lade ut på nätet så alla kunde se att det inte var dom som överdrev .
Då båda föräldrarna saknar körkort /bil skulle bostads sociala gruppen hämta /lämna barnen till skola och dagis varje dag .
Hur föräldrarna ska ta sig in och handla samt söka jobb framkom inte .
Antar att kommunen försöker skrämma dom till att ta sig i kragen och skaffa ny bostad skjälva .
Men om man inte får hyra någonstans och inte har släktingar som kan köpa e tt hus eller ställa upp som borgensmän hur gör man då?

Ofattbart att folk tror att man får bo kvar om man inte betalar hyran ??
Det spelar ju ingen roll om man har
Barn eller ej då!!
Tror att uppfattningen om att det är en lag att man inte får vräka barnfamiljer kommer från ett program på tv (minns ej vilket) samt en debatt som var i media för några år sedan .
Varför var ni från soc med när familjen skulle vräkas ? @Görel
Är det omedelbart LVU som gäller då ?
Om inte föräldrarna placerar frivilligt ?
Samt har ni inte från socialens sida regler som säger att ni måste ha uppsökande verksamhet innan någon blir vräkt ?

Vi var med för att det inte gick att få klarhet i var barnen skulle befinna sig vid avhysningen. Hade de varit i lägenheten hade vi kontaktat den andra föräldern och sett till barnen fram tills den kommit och tagit hand om barnen. I just detta fall hittade vi inget telefonnummer till den andra föräldern så vi kunde inte ringa innan.

Det stämmer att socialtjänsten måste kontakta den som ska avhysas, men det är ingenting som jag jobbar utan det var en kollega från en annan avdelning som tog hand om det.

Det var lite mer komplicerat än så men det kan jag inte gå in på p g a sekretessen.

Kan medellande att familjen bor kvar i samma hus ännu .
Dom blev erbjudna ett hus ute på landet 2 mil från närmaste mat affär skola mm inga grannar på flera kilometer och huset var mögligt , dörrar sönderslagna köket var från 60 talet el ledningar hängde ut från väggarna och så det stått öde sedan i somras hade råttorna bosatt sig inomhus och det var råttskit överallt kylen var full av möglig mat från förra hyresgästen .
Ytterväggarna bestod av asbest och källaren vattenskadad .
Mamman tog bilder och lade ut på nätet så alla kunde se att det inte var dom som överdrev .
Då båda föräldrarna saknar körkort /bil skulle bostads sociala gruppen hämta /lämna barnen till skola och dagis varje dag .
Hur föräldrarna ska ta sig in och handla samt söka jobb framkom inte .
Antar att kommunen försöker skrämma dom till att ta sig i kragen och skaffa ny bostad skjälva .
Men om man inte får hyra någonstans och inte har släktingar som kan köpa e tt hus eller ställa upp som borgensmän hur gör man då?

Ofattbart att folk tror att man får bo kvar om man inte betalar hyran ??
Det spelar ju ingen roll om man har
Barn eller ej då!!
Tror att uppfattningen om att det är en lag att man inte får vräka barnfamiljer kommer från ett program på tv (minns ej vilket) samt en debatt som var i media för några år sedan .
Varför var ni från soc med när familjen skulle vräkas ? @Görel
Är det omedelbart LVU som gäller då ?
Om inte föräldrarna placerar frivilligt ?
Samt har ni inte från socialens sida regler som säger att ni måste ha uppsökande verksamhet innan någon blir vräkt ?
Det låter ju inte som ett trevligt boende nej..
MEN- någonstans så tror jag verkligen att kommun, socialtjänst försöker göra det som de kan. För jag tror inte de vill att barn ska bo i misär.

MEN- någonstans så tror jag verkligen att kommun, socialtjänst försöker göra det som de kan. För jag tror inte de vill att barn ska bo i misär.
Det sista som överger en är bekant hoppet hoppet i detta fall består i att soc och kommun ska ta sitt ansvar och göra det bättre för HELA familjen .
Synd att jag inte vet hur man lägger ut bilder isf hade ni fått se deras nuvarande hus / huset dom erbjuds

Huset dom bor i nu ska inte rivas pga av misär då det är klart beboeligt .
Det ska rivas för att markägaren ( kommunen) vill bygga hyreshus där och på så sätt få in hyror från flera lägenheter än som nu endast en hyra .

Det sista som överger en är bekant hoppet hoppet i detta fall består i att soc och kommun ska ta sitt ansvar och göra det bättre för HELA familjen .
Synd att jag inte vet hur man lägger ut bilder isf hade ni fått se deras nuvarande hus / huset dom erbjuds

Jag tycker att det är fantastiskt att de erbjuds ett hus. I kommunen där jag arbetar erbjuds man inkvartering på vandrarhem och uppmanas att söka boende i andra kommuner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka