Skylight
Trådstartare
Denna sekretess som omhuldar allt socialt arbete anser du att den är nyttig då den skyddar makthavares intrång i individers privat liv ?Vi var med för att det inte gick att få klarhet i var barnen skulle befinna sig vid avhysningen. Hade de varit i lägenheten hade vi kontaktat den andra föräldern och sett till barnen fram tills den kommit och tagit hand om barnen. I just detta fall hittade vi inget telefonnummer till den andra föräldern så vi kunde inte ringa innan.
Det stämmer att socialtjänsten måste kontakta den som ska avhysas, men det är ingenting som jag jobbar utan det var en kollega från en annan avdelning som tog hand om det.
Det var lite mer komplicerat än så men det kan jag inte gå in på p g a sekretessen.
Nu menar jag inte att man ska hänga ut namn och bild .,adresser på vare sig tjänstemän eller klient där fyller sekretessen sin plats .
Men varför sker LVU rättegångar tex inom lyckta dörrar ?
Många är släktingar som velat närvara när beslutet ska fattas !
Men dom blir ej insläppta .
Likadant vid anmälan av vanvård (barn) att man kan vara anonym gör ju bara att falska anmälningar flödar .
I vår by finns ett par kvinnor som gjort det till sin livsuppgift att ringa och anmäla till länsstyrelse ,socialtjänst , polis mfl .
Huvudmålen är nyinflyttade mitt grannhus har haft flera familjer boende där på 10 år samtliga har fått anmälan på både barn och djur .
Helt grundlösa men knäckande för den svage .
Om man var tvungen att uppge namn och adress när man anmälare skulle det ju vara lätt att skönja mönster när samma personer ringer ofta och anmäler olika personer .
Det är mina tankar naturligtvis inget emot @Görel