Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Nej, gymnasieutbildning har ingen efterfrågan i min bransch heller. Den är bara behövd som initial delsträcka till högskoleexamen.

Inte heller i min bransch är betyg speciellt avgörande. Det handlar mer om att en examen från högskolan utgör en minsta basal nivå i kunskap som man sedan kan bidra ifrån. Det jag jobbar med är nästan omöjligt att lära sig om man inte gjort det via högskolan. Inte som de yrken du nämner, där teoretiska skolkunskaper mer kan komma i andra hand.

Så är det säkert, men jag svarade inte på ett inlägg om huruvida man kan utföra just ditt jobb utan utbildning, det kan man säkert inte. Mitt inlägg i debatten handlar om att det finns en variation av jobb man kan få utan att man behöver fokusera så mycket på betyg, utan att man istället har andra egenskaper. Jag tänker mig att en del personer som av olika anledningar haft det svårt i skolan kanske ändå lyckas bibehålla dessa andra egenskaper, och då försöker jag sprida lite hopp och inspiration istället för att vara fyrkantig.

Tja, om personen måste resa till och från jobbet, vara hemifrån ca 10h/dygn, ha ork och förmåga att sköta hem och barn (vi pratar om människor med svårigheter här), hinna handla bra och nyttig mat (istället för dyra helfabrikat eftersom tid och ork är slut), osv, så kan jag mycket väl tänka mig att det inte finns så mycket att tjäna på den ansträngningen, rent krasst. Ska någon orka med det så måste det mer till än att näsan knappt hålls ovanför ytan, och minsta bakslag leder till katastrof. Sådant kör slut på människor, nöter ner dem till hopplöshet och passivitet. Så jo, en (alltför) låg lön kan nog göra livet värre...
Då har vi inte ens nämnt hur den alltför låga lönen påverkar barnen, relationen. Hur det kan bli en negativ spiral in i mobbing, missbruk, familjeproblem, brottslighet etc - vilket leder till ökade samhällskostnader i form av sjukvård, socialvård, kriminalvård etc etc. För att inte tala om vad som händer med människor som känner att samhället har svikit dem och plötsligt börjar lyssna på populisternas budskap och röstar fram rasister till vår riksdag.

Man måste kunna leva på sin lön. Då får vi istället en positiv spiral. Människor trivs, tar hand om varandra, har framtidshopp, konsumerar och skapar efterfrågan etc osv.

Så är det säkert, men jag svarade inte på ett inlägg om huruvida man kan utföra just ditt jobb utan utbildning, det kan man säkert inte. Mitt inlägg i debatten handlar om att det finns en variation av jobb man kan få utan att man behöver fokusera så mycket på betyg, utan att man istället har andra egenskaper. Jag tänker mig att en del personer som av olika anledningar haft det svårt i skolan kanske ändå lyckas bibehålla dessa andra egenskaper, och då försöker jag sprida lite hopp och inspiration istället för att vara fyrkantig.

Jag tänker att det å andra sidan inte är renhårigt att tala om för folk att "Nejmen utbildning och betyg spelar ingen roll, ingen bryr sig om sånt!" Och om man sen rättar sig efter det, struntar i att utbilda sig eller i vilka betyg man får, så riskerar man att stå där med sin tvättade hals. Därför att man glömde säga att "Oj, glömde jag nämna att det bygger på att man har nätverk och är bra på att bygga dem, är expert på saker där det inte finns någon formell utbildning att tala om att tillgå och expertisen byggs med andra mått (Linda Heed är ju t ex expertkommentator i TV utan att ha satt sin fot på journalisthögskolan, men det beror ju på att hon ägnat sisådär 30 år av sitt liv på heltid åt att bli expert på hästhoppning.), och envetet jobbar sig upp i samma bransch, där det ena får ge det andra. Sorry, ledsen att du är arbetslös nu!"

Sen innebär inte det att utbildning är den enda vägen. Man kan komma jättelångt utan utbildning, och det finns massor av exempel på det, så visst finns det fog för hopp och inspiration. Men jag tycker det är fair att då också vara tydlig med vad man behöver istället.

Annars kommer ju de som har rätt förutsättningar och av olika anledningar har snappat hur strukturerna funkar segla iväg, medan de som missade det för att de trodde på de som sa att strunt i utbildning, sånt behövs inte, allt går bara man vill! stannar på backen och undrar vad det var för fel på dem. När "felet" kanske helt enkelt var att man inte visste tillräckligt för att förstå hur strukturerna fungerar.

Senast ändrad:
Jag är själv en som dom gått ut gymnasiet med G i 1 av grund ämnena matte (som jag har lätt i) engelskan har jag gått kvälls kurser för och fick sedan G i det (hur det nu gick till:confused:).

Det jobbet jag har nu fanns det en rad med ämnen som det minst skulle vara G i enligt jobbannonsen men var inga problem för mig att få jobbet ändå trots IG i fler av dom.

Min pappa är snickare och har genom åren haft en hel del lärlingar och en del av lärlingarna som varit riktigt duktiga på jobbet har inte klarat utbildningen då dom inte klarat tex engelskan, som pappa brukar säga "om du kan engelska eller inte bryr sig inte verktygen eller matrialet som arbetas med det minsta om".

Så ja jag tycker dagens skola mest inriktar sig till teoretiker och glömmer praktiker och även glömmer andra som inte passar in i den smala mallen.

Då har vi inte ens nämnt hur den alltför låga lönen påverkar barnen, relationen. Hur det kan bli en negativ spiral in i mobbing, missbruk, familjeproblem, brottslighet etc - vilket leder till ökade samhällskostnader i form av sjukvård, socialvård, kriminalvård etc etc. För att inte tala om vad som händer med människor som känner att samhället har svikit dem och plötsligt börjar lyssna på populisternas budskap och röstar fram rasister till vår riksdag.

Man måste kunna leva på sin lön. Då får vi istället en positiv spiral. Människor trivs, tar hand om varandra, har framtidshopp, konsumerar och skapar efterfrågan etc osv.

Vänta nu, hur fick du till det att låga löner leder till missbruk och brottslighet?

Jag jobbade tidigare i kulturvärlden, och i hästvärlden. Två riktiga låglönebranscher. Jag kan inte påstå att jag var omgiven av missbrukare och kriminella där, det känns ju som en rätt grov svartmålning.

Jag tror det krävs väldigt mycket bredare förklaring än löneläget för att förklara varför man röstar på rasister.

Säkert finns det undantag, t ex i sportjournalistik, särskilt om man är expert på en specifik sport
Just sportjournalistik svarar ju också rätt dåligt mot bilden av och kraven på (vettig) journalistik i övrigt. Jag tänker på sådant som saklighet och opartiskhet med mera.

Att bara föreställa sig tex politiska reportrar som gick an som sportreportrar inte sällan gör - även i de stora tidningarna och public service - med känsloutbrott etc. :D

Snart dags för intervjun
Är väldigt sugen på jobbet trots dålig lön men hur ligger det till med jobbskatteavdraget numer?

Lärarjobb finns i massor så komma tillbaka från sjukskrivning till arbete är inga problem.
Just detta jobbet är inget lärarjobb men ett jobb inom en yrkeskategori jag ville jobba inom förr.
Men då visste jag inte om att CSN fanns och att jag faktiskt hade kunnat läsa till drömyrket utan att leva utan inkomst.
Skulle bara behövt söka en annan gymnasielinje än jag gjorde.
Detta jobb går inte att avancera på utan 3 års högskola dock
Hur kan man missa att det finns studielån att ansöka om i det samhälle man lever i?
Fanns det ingen studievägledning inför ditt gymnasieval?

Snart dags för intervjun
Är väldigt sugen på jobbet trots dålig lön men hur ligger det till med jobbskatteavdraget numer?
Det ser du om du söker skattetabell XX där xx är den nivå din kommun har.
Om du bodde i min kommun skulle du betala ca 3900 i skatt om du tjänar 17500

Jag tänker att det å andra sidan inte är renhårigt att tala om för folk att "Nejmen utbildning och betyg spelar ingen roll, ingen bryr sig om sånt!" .

Men det är inte det jag säger, och jag har aldrig någonsin sagt så. Vi har jättebra utbildning i Sverige och billig är den också, och det är superbra att folk använder sig av den och fyller viktiga funktioner i samhället när de är klara med sin utbildning.

Det som inte är renhårigt är att ständigt hamra in i folk att har man ingen utbildning blir man städare, för det är inte heller sant, möjligheterna är större än så. (Om man nu inte av olika anledningar tycker att städare är ett passande jobb.) Om man av olika anledningar saknar högskole/universitets/gymnasieutbildning så går det fortfarande att leva ett bra liv, eftersom det finns en massa möjligheter till arbete, både anställning eller egenägt, som fokuserar på annat. Men det är klart, saknar man alla sociala färdigheter och förmågor att nätverka och komma överens med personer, då vet jag inte om utbildning hjälper heller.

Vänta nu, hur fick du till det att låga löner leder till missbruk och brottslighet?

Jag jobbade tidigare i kulturvärlden, och i hästvärlden. Två riktiga låglönebranscher. Jag kan inte påstå att jag var omgiven av missbrukare och kriminella där, det känns ju som en rätt grov svartmålning.

Jag tror det krävs väldigt mycket bredare förklaring än löneläget för att förklara varför man röstar på rasister.
Min inkomst mer än halverades när jag blev sjuk, det gjorde mig inte till rasist, kriminell eller missbrukare.

Just sportjournalistik svarar ju också rätt dåligt mot bilden av och kraven på (vettig) journalistik i övrigt. Jag tänker på sådant som saklighet och opartiskhet med mera.

Skulle väl vilja påstå att det inte direkt kryllar av saklighet och opartiskhet inom annan journalistik heller, men det var ett exempel, Helge. Jag skulle vilja hävda att det är ett stort steg närmare ett jobb, vilket som helst, att bli riktigt duktig på en sak, vilken som helst.

Hur kan man missa att det finns studielån att ansöka om i det samhälle man lever i?
Fanns det ingen studievägledning inför ditt gymnasieval?
Haha jo kanske.. beroende på om han åkte i fängelse just då eller om det hände senare.
Men studielån var inget som togs upp. mina föräldrar hade ju bara gått till år 5 eller 6 så de hade ju inte koll heller.
Inte nämndes det när jag blev arbetslös heller.

Det ser du om du söker skattetabell XX där xx är den nivå din kommun har.
Om du bodde i min kommun skulle du betala ca 3900 i skatt om du tjänar 17500
Hur ser huspriserna ut i din kommun? Enligt dig skulle jag få ut mer än 2 500 mer i månaden om jag bodde i din kommun.

Hur ser huspriserna ut i din kommun? Enligt dig skulle jag få ut mer än 2 500 mer i månaden om jag bodde i din kommun.
Om du har så noga koll på var jag bor kan du säkert kolla själv.

Vi har skapligt hög kommunalskatt. Jobbskatteavdraget gör sitt till för att sänka det. Du jobbar väl inte längre?

När man talar om samhället i stort måste man se längre än till väggen av sin egen bubbla.
Professor Guy Standing talar ju om prekariatet, som en av anledningarna till den högerextrema våg vi ser idag. Försämrade livsvillkor ger en grogrund för t ex främlingsfientlighet. Det är ju inte direkt nytt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka