Nej, gymnasieutbildning har ingen efterfrågan i min bransch heller. Den är bara behövd som initial delsträcka till högskoleexamen.
Inte heller i min bransch är betyg speciellt avgörande. Det handlar mer om att en examen från högskolan utgör en minsta basal nivå i kunskap som man sedan kan bidra ifrån. Det jag jobbar med är nästan omöjligt att lära sig om man inte gjort det via högskolan. Inte som de yrken du nämner, där teoretiska skolkunskaper mer kan komma i andra hand.
Så är det säkert, men jag svarade inte på ett inlägg om huruvida man kan utföra just ditt jobb utan utbildning, det kan man säkert inte. Mitt inlägg i debatten handlar om att det finns en variation av jobb man kan få utan att man behöver fokusera så mycket på betyg, utan att man istället har andra egenskaper. Jag tänker mig att en del personer som av olika anledningar haft det svårt i skolan kanske ändå lyckas bibehålla dessa andra egenskaper, och då försöker jag sprida lite hopp och inspiration istället för att vara fyrkantig.