Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Det är inte många år sedan Stockholms läns landsting kategoriskt vägrade nyexade ssk 24 000 kr i ingångslön.
Genom att delta i arbetsliv och samhällsliv. Där ett deltagande på 10% känns i plånboken och uppmuntras. Där vi har en arbetsmarknad som inte har normerande heltid som helig Graal. Där vi har en arbetsmarknad som inte ser ner på dem som inte presterar perfekt. Där handikapp inte är ett hinder för att få bidra.

Där vi skapar inkluderande genom aktivitet och inte genom exkluderande passivt stöd.

Hellre dubbelt så många skattekronor på aktiv rehab än hälften så många i passivt ekonomiskt stöd.

Det är mitt ideal. Där allas bidrag räknas. Och den sista procenten som ändå inte kan bidra, måste vi också ta hand om, se och inkludera efter bästa förmåga. Men den stora massan ska få bidra. Till egen försörjning och samhället. Känna sig viktiga, inte undanskuffade.
Max ersättning sjukpenning (fd förtidspension) ligger på drygt 17 tusen, 11 100 efter skatt.
Det går faktiskt att leva på, de flesta "sjukpensionärer" lever förmodligen på betydligt mindre.
Är inkomsten låg kickar samhället i gång med bostadsbidrag o försörjningsstöd.

Nej finns inte i samhället menar jag, det finns inget sätt att komma undan studier. Minsta lilla arbete du ska ha måste du i princip ha utbildning i någon form. Du kan inte ta dig in den "praktiska vägen" genom att jobba som man gjorde när mina föräldrar var unga. Alltså direkt från grundskolan där man kanske inte ens hade fullständiga betyg kunde man sedan ändå få ett jobb och komma in i samhället.

Funderar på om någon enda av mina arbetsgivare/uppdragsgivare någonsin frågat om betyg, men tror faktiskt inte det.

Kommer man från att vara arbetslös med minimal a-kassa kanske man tycker att det är en okej lön.
Allt beror ju på förutsättningarna.
Jag skulle hellre ta en låg lön och jobba än att gå hemma för samma peng om jag hade ett val. Jag ser det också som att det är lättare att få nytt jobb om man redan har ett. Ja, lönen är låg men kanske en språngbräda? Ett sätt att komma tillbaka från sjukskrivning?
Lärarjobb finns i massor så komma tillbaka från sjukskrivning till arbete är inga problem.
Just detta jobbet är inget lärarjobb men ett jobb inom en yrkeskategori jag ville jobba inom förr.
Men då visste jag inte om att CSN fanns och att jag faktiskt hade kunnat läsa till drömyrket utan att leva utan inkomst.
Skulle bara behövt söka en annan gymnasielinje än jag gjorde.
Detta jobb går inte att avancera på utan 3 års högskola dock

Funderar på om någon enda av mina arbetsgivare/uppdragsgivare någonsin frågat om betyg, men tror faktiskt inte det.

Olika I olika branscher. I min är det i princip obefintligt med människor utan relevant examen från högre studier. Så betyg och examen är en hygienfaktor i ansökan.

Allt under 20 000 på en heltid känns lågt... det blir inte mycket ut i handen för en hög arbetsinsats. Eller så är det jag blivit bort lat och bortskämd på min feta lärarlön.
Ja det är ju inte direkt så att jag inte vill arbeta men med kringkostnaderna för arbetet blir det en sämre inkomst än jag har nu.
Hade jag inte haft barn så skitsamma, jag kan leva på havregrynsgröt så.

Ja det är ju inte direkt så att jag inte vill arbeta men med kringkostnaderna för arbetet blir det en sämre inkomst än jag har nu.
Hade jag inte haft barn så skitsamma, jag kan leva på havregrynsgröt så.

Det kan ju finnas andra fördelar med jobb än ekonomin också. Jobbtelefon, hyrbil, reseersättning, intressanta uppgifter... Hoppas det ordnar sig till det bästa!

Det kan ju finnas andra fördelar med jobb än ekonomin också. Jobbtelefon, hyrbil, reseersättning, intressanta uppgifter... Hoppas det ordnar sig till det bästa!
Inget av det mer än intressanta uppgifter.
Så jag kommer gå på intervjun och se vad de säger.
Har ju andra möjligheter till arbete med bara jag får sömnen att funka så hjärnan kanske orkar.

Olika I olika branscher. I min är det i princip obefintligt med människor utan relevant examen från högre studier. Så betyg och examen är en hygienfaktor i ansökan.

Så är det säkert. Dock är det ganska många olika branscher jag jobbat i. Jag har jobbat inom zoobranschen och som högst varit butikschef och vice VD, jag har jobbat som konsult och översättare åt sportförbund, varit ledare på landslagsnivå, jobbat för fem olika månadstidningar, konsult åt en skandinavisk branschorganisation, varit sportdirektör i ett cykellag på internationell nivå, assisterande redaktör för en tidning som kommer ut fyra gånger om året, expertkommentator åt både SVT, MTG och TV4, konferencier på stora mässor. Jag har översatt böcker och texter, skrivit egna böcker, givit ut andras böcker. Jag har jobbat som resande sportreporter åt nätsajter, jag har skrivit researtiklar, texter till hemsidor och motioner.

Jag har förvisso gymnasieutbildning, men ingen har någonsin efterfrågat den.

Sedan slår ju orättvisan till. När folk går i pension.
För den som byggde sin egen kåk på sjuttiotalet, skött sig och är skuldfri så får han ut en pension på 1o 000 efter skatt.
Den som bara jobbat 10 år eller inga alls får ut kanske 5000 efter skatt + bostadsbidrag på 4000.
resultatet av 40 års arbete är alltså 1000 spänn per månad.

Kan inte annat än tycka synd om de kommunekonomer som ska få ihop den ekvationen om 15, 20 år.......

Så är det säkert. Dock är det ganska många olika branscher jag jobbat i. Jag har jobbat inom zoobranschen och som högst varit butikschef och vice VD, jag har jobbat som konsult och översättare åt sportförbund, varit ledare på landslagsnivå, jobbat för fem olika månadstidningar, konsult åt en skandinavisk branschorganisation, varit sportdirektör i ett cykellag på internationell nivå, assisterande redaktör för en tidning som kommer ut fyra gånger om året, expertkommentator åt både SVT, MTG och TV4, konferencier på stora mässor. Jag har översatt böcker och texter, skrivit egna böcker, givit ut andras böcker. Jag har jobbat som resande sportreporter åt nätsajter, jag har skrivit researtiklar, texter till hemsidor och motioner.

Nej, gymnasieutbildning har ingen efterfrågan i min bransch heller. Den är bara behövd som initial delsträcka till högskoleexamen.

Inte heller i min bransch är betyg speciellt avgörande. Det handlar mer om att en examen från högskolan utgör en minsta basal nivå i kunskap som man sedan kan bidra ifrån. Det jag jobbar med är nästan omöjligt att lära sig om man inte gjort det via högskolan. Inte som de yrken du nämner, där teoretiska skolkunskaper mer kan komma i andra hand.

Den här tråden är högintressant för mig som just precis sitter med en hemtenta som är sista uppgiften i vår kurs om livsvillkor, arbete och identitet (läser andra året på samhälls- och kulturanalysprogrammet). Vissa inlägg låter mer utopiska är realistiska.

Jag vill tipsa om en dokumentär kring den automatiserade framtiden (och dess konsekvenser), hoppas det är okej med länk?
http://urskola.se/Produkter/196346-Den-automatiserade-framtiden

Samt denna artikelserie från The Guardian:
https://www.theguardian.com/uk-news/series/the-new-world-of-work

Det finns såklart massor med jobb som kräver formell utbildning, och för att komma in på de utbildningarna krävs betyg. Så även om arbetsgivarna inte tittar på betygen, så spelar de roll indirekt.

Kommer man från att vara arbetslös med minimal a-kassa kanske man tycker att det är en okej lön.
Allt beror ju på förutsättningarna.
Jag skulle hellre ta en låg lön och jobba än att gå hemma för samma peng om jag hade ett val. Jag ser det också som att det är lättare att få nytt jobb om man redan har ett. Ja, lönen är låg men kanske en språngbräda? Ett sätt att komma tillbaka från sjukskrivning?
Så tänker jag med. Det är fullständigt förödande att gå hemma år och år in. Sen att man inte kan jobba heltid är skitsamma. Kan man jobba en timme i veckan eller 10 minuter så är det bättre för en själv än att går hemma och vara isolerad och må ännu sämre. Undantaget givetvis om man är dödligt sjuk.

Mitt intryck är dock att det är en god hjälp med en journalistutbildning om man ska försörja sig som journalist. Säkert finns det undantag, t ex i sportjournalistik, särskilt om man är expert på en specifik sport, men de jag känner som jobbar som journalister på riksmedia har allihop journalistutbildning.

Så att utbildning inte spelar någon roll måste väl vara en sanning med modifikation.

Min erfarenhet är att om man får jobbet via kontakter, så spelar betyg och utbildning mindre roll, de vet ju vem man är. Men ska man söka jobb utanför sitt kontaktnät, då är en utbildning inte så dumt. Och det är definitivt så att det finns ett påtagligt tak uppåt för den som saknar utbildning, särskilt om man vill uppåt i ett lite större företag, även inom detaljhandeln.

Mitt intryck är dock att det är en god hjälp med en journalistutbildning om man ska försörja sig som journalist. Säkert finns det undantag, t ex i sportjournalistik, särskilt om man är expert på en specifik sport, men de jag känner som jobbar som journalister på riksmedia har allihop journalistutbildning.

Så att utbildning inte spelar någon roll måste väl vara en sanning med modifikation.

Min erfarenhet är att om man får jobbet via kontakter, så spelar betyg och utbildning mindre roll, de vet ju vem man är. Men ska man söka jobb utanför sitt kontaktnät, då är en utbildning inte så dumt. Och det är definitivt så att det finns ett påtagligt tak uppåt för den som saknar utbildning, särskilt om man vill uppåt i ett lite större företag, även inom detaljhandeln.

Jasså där ser man.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka