Inga barnfamiljer får vräkas bara en stor lögn?

Är det inte så, ska det inte vara så, att den som inte kan försörja sig själv får acceptera den nivå som samhället erbjuder.
Arbete är ingen rättighet. Arbete är en vara som det måste finnas efterfrågan för. Är min vara för dyr eller håller för låg kvalitet är det ingen som köper den tjänsten.
Så har jag levt, så har jag tjänat mitt uppehälle och så har jag köpt tjänster.

Givetvis måste vi se de som är utanför för att de är hemlösa, papperslösa, kriminella etc, så vi kan hantera det.

Goda, laglydiga medborgare som bidrar så gott de kan finns det ingen anledning att stämpla "utanför" i pannan på, för att de blivit arbetslösa, sjuka, har en funktionsnedsättning eller liknande. Det gör ingenting bättre. Tvärtom.
Det beror på vad man lägger i begreppet men de står ofta utanför många av de förmåner som de arbetar har.

Om man lever i utanförskap har ju inget med människans värde att göra. Det handlar om hur samhället har lyckats inkludera denna person. Ett sätt som är väldigt viktigt i vårt samhälle här i sverige är att man arbetar. Arbetet leder till massor av möjligheter som att skaffa bostad och familj tex. När du inte arbetar riskerar du att hamna i utanförskap inte för att du inte har något värde utan för att samhället inte längre inkluderar dig du känner dig inte som en del av det.

Därför bör vi minska betydelsen av förvärvsarbete för detta inkluderande. Är mitt budskap.

Nej jag förstår fortfarande inte vad du menar. Oavsett hur pengarna kommer in om det är lön eller inte så måste väll människor kunna leva på den summan de får, vad har vi annars för samhälle?

Du tyckte inte att det är någon ide att någon arbetar om den inte får tillräckligt med pengar. Samtidgt säger du att arbete i sig är viktigt för inkluderandet. Det hänger inte ihop.

Jag säger bara "Stopp, det MÅSTE vara lättare att klara sig med en lön (oavsett storlek) än utan den, annars är systemet trasigt"

Om man lever i utanförskap har ju inget med människans värde att göra. Det handlar om hur samhället har lyckats inkludera denna person. Ett sätt som är väldigt viktigt i vårt samhälle här i sverige är att man arbetar. Arbetet leder till massor av möjligheter som att skaffa bostad och familj tex. När du inte arbetar riskerar du att hamna i utanförskap inte för att du inte har något värde utan för att samhället inte längre inkluderar dig du känner dig inte som en del av det.
En människa har 2 värden.
dels
sitt människovärde, som är lika oavsett vem du är och vad du gör.
Du har samma rösträtt, samma rätt till sjukvård oavsett om du är bankdirektör eller A-lagare.
dels sitt samhällsvärde.
Som varierar med ålder, kompetens o hälsa.
Har du resurser kan du använda dessa för att skaffa bättre boende, förbättra din ekonomi ytterligare genom investeringar o spekulation och du har möjlighet att hjälpa nästa generation i din familj till en bättre start.

Hur du ska ändra på detta utan att radikalt ändra förutsättningarna i samhället har jag svårt att se

Du skulle föresten precis minska inkomsterna för personer som lever på försäkringssystemet, vilket leder till mer utanförskap. Jag förstår inte dina tankegångar alls faktiskt.

För att det ska bli gynnsamt att delta på arbetsmarknaden även på lägsta tänkbara nivå. Ett arbete som du säger verkar inkluderande. Jag förstår inte dina tankegångar alls faktiskt.

Du tyckte inte att det är någon ide att någon arbetar om den inte får tillräckligt med pengar. Samtidgt säger du att arbete i sig är viktigt för inkluderandet. Det hänger inte ihop.

Jag säger bara "Stopp, det MÅSTE vara lättare att klara sig med en lön (oavsett storlek) än utan den, annars är systemet trasigt"
Varför MÅSTE det vara så? De som har testat medborgarlön har gjort det med stor framgång.

Varför MÅSTE det vara så? De som har testat medborgarlön har gjort det med stor framgång.

Det MÅSTE vara så för att jag tycker att det är det enda rimliga sättet för samhället (i den delen) att fungera på. Jag tycker inte att medborgarlön är något att ha. Och jag vet inga storskaliga försök med det som lyckats. Visa gärna.

Att någon som sliter och kämpar för att bidra till samhället skulle få mindre än om denne passivt sitter hemma och gör ingenting, är fel i min värld. Tokfel. Käst samhälle.

Det MÅSTE vara så för att jag tycker att det är det enda rimliga sättet för samhället (i den delen) att fungera på. Jag tycker inte att medborgarlön är något att ha. Och jag vet inga storskaliga försök med det som lyckats. Visa gärna.

Att någon som sliter och kämpar för att bidra till samhället skulle få mindre än om denne passivt sitter hemma och gör ingenting, är fel i min värld. Tokfel. Käst samhälle.
Vi har uppenbarligen fundamentalt olika syn på hur människor fungerar!

Är det verkligen så att det är lättare att klara sig med en låg lön än ingen alls? Jag levde under existensminimum med två barn. Stått i bostadskö sju år men fick ingen lägenhet förutom i ett riktigt slumkvarter med droger och skit. Jag behövde bil för att ta mig till jobb och betalade fritids för att kunna jobba. Hade jag istället fått socialbidrag hade jag haft mer pengar över.

Är det verkligen så att det är lättare att klara sig med en låg lön än ingen alls? Jag levde under existensminimum med två barn. Stått i bostadskö sju år men fick ingen lägenhet förutom i ett riktigt slumkvarter med droger och skit. Jag behövde bil för att ta mig till jobb och betalade fritids för att kunna jobba. Hade jag istället fått socialbidrag hade jag haft mer pengar över.

Vilket jag menar är ett trasigt och sjuk konsekvens av systemet. Så får det inte vara - i mitt samhälle. Det MÅSTE löna sig att bidra med arbete.

member: 354"]Ah jag trodde bara man gick bredvid någon under en viss period för att lära sig. Är det uppstyrt på något annat sätt?[/QUOTE]
Det finns olika varianter.

Nej finns inte i samhället menar jag, det finns inget sätt att komma undan studier. Minsta lilla arbete du ska ha måste du i princip ha utbildning i någon form. Du kan inte ta dig in den "praktiska vägen" genom att jobba som man gjorde när mina föräldrar var unga. Alltså direkt från grundskolan där man kanske inte ens hade fullständiga betyg kunde man sedan ändå få ett jobb och komma in i samhället.
Där har jag ett utmärkt exempel på att det visst går, om viljan finns från skolans håll....
Min yngsta har haft problem med läsning och har dessutom dyskalkyli. Gick ut högstadiet utan kompletta betyg MEN fick ändå en plats på lantbruksskolan lite utanför papperet. Där anpassade man undervisningen helt i de teoretiska ämnena (praktiska var plättlätt för hen) och tog bort det som inte var nödvändigt för hens framtida yrkesliv. Matten t ex anpassades så att man räknade på sånt som behövs inom jordbruk, samhällsämnena slopades och hen fick ha praktik den tiden.
För två år sen gick hen ut och fick direkt jobb, med stort beröm för sitt kunnande:up:
Visst, skolan följde inte alla regler, MEN eleven nådde dit denne ville och kan idag välja och vraka bland jobb inom sin bransch:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka