+ @Gnist
Om man inte ens klarar av att gå ut gymnasiet med stöd, tror ni att man klarar av att driva ett företag då? Eller håller ni bara på att visa hur orealistisk JAG är? För för mig verkar det helt vettlöst att tro att de personer jag syftar på skulle klara av att driva ett företag .
Mindre företag kan man driva utan att ha gått ut skolan, ja. Speciellt om man kan få stöd från samhället på något vis, vilket inte är en omöjlighet, men jag får en känsla av att du bara ser problemen och inte möjligheterna och på något vis förväntar dig mirakel av samhället som inte kommer att ske oavsett hur mycket resurser som pumpas in i skolväsendet eftersom inte allt faktiskt går att lösa med oändliga resurser. Tråkigt, men sant så är det så det är i vissa fall.
Jobb utan utbildningskrav finns även inom restaurang, på mack osv. Detta vet jag eftersom min son -som iofs har en utbildning, men då inom industriteknik- fått dylika jobb. Dvs jobb som han har noll och ingen utbildning eller ens grundkunskap för när han fått dem, så nog finns de jobben och är man helt utbildningslös, har inlärningsproblem eller annan problematik som sätter käppar i hjulen för traditionellt arbetssökande så sätts det faktiskt in hyfsade insatser från samhället via arbetsförmedlingen osv och där finns ju ansvar från både samhällshåll och föräldrahåll för att personen ska ges de möjligheter som finns.