Inför parning?

Gabbi

Trådstartare
Spinner loss lite från något jag läste på ett annat forum. Hur mycket tycker ni att man bör ha kontrollerat marknaden innan man väljer att para sin hund. (Nej, jag ska inte avla.) Man läser ibland om folk som har blivit sittande jättelänge med valpar som blir äldre och äldre. Var det dumt av dem att ta kullen när det bevisligen inte fanns marknad, var det just den kombinationen det inte fanns marknad för (och borde uppfödaren isåfall vetat det?) eller är det anledning nog att ta en kull för att man har köpare på en eller två valpar?

Hur många valpar vill ni ha täckning för innan ni parar? (Alt. hur många valpar tycker ni att man ska ha täckning för i allmänhet, även om ni inte bedriver avel själva.) Vill ni ha en hel intresselista både på honor och hanar, eller är det ok att para och sedan hoppas att nån vill köpa?

Sv: Inför parning?

Nu har jag själv inte haft valpar hemma, men om jag i framtiden ska para någon tik så skulle jag absolut kolla av marknaden först.
Först och främst skulle jag kolla om det är väldigt många valpkullar planerade just det året eller om det verkar ligga "normalt". Sedan skulle jag nog skriva på hemsidan att jag planerar parning och ha iaf några som visat intresse innan jag parar.

I år föds det jättemånga salukivalpar... Normalt föds det lite drygt 100 på ett år - nu överskred det normala sifforna redan halvvägs in på året...
Känner till en del uppfödare som sitter med fler valpar än planerat hemma nu, framförallt sådana som kanske inte är så kända än. Vet också att min uppfödare sagt att hon inte hade parat min valps föräldrar om hon inte var säker på att få sålt (de hade väl ungefär 5-8 intresserade redan innan parning och en saluki får ofta ungefär det antalet valpar).

Kort sagt skulle jag aldrig någonsin "para och hoppas på det bästa". Det känns oseriöst och smått märkligt för mig.

Det är skiiiiitsvårt att spekulera i efterfrågan på valpar. Framför allt om man föder upp en lite mindre ras (som i ovanlig, inte kortbent). Mina föräldrar tog alltid kullar utefter hur de kunde ta semester och löp (såklart). Ibland stod spekulanterna på kö, ibland fick vi behålla en valp i ett halvår innan den blev såld. Jag tycker att man inte ska ha bråttom att bli av med valparna utan vara inställd på att man ibland kan bli sittandes med osålda valpar i ett halvår.

Man föder ju upp för att få fram bra hundar, inte för att tillgodose ett efterfrågebehov räknat i antalet valpar. Kvanititet vs kvalitét.

3-4 månader innan planerad parning så offentliggör jag att parning är på gång och då får man ju en blick för vilket intresse som finns för just den parningen.

Man föder ju upp för att få fram bra hundar, inte för att tillgodose ett efterfrågebehov räknat i antalet valpar. Kvanititet vs kvalitét.

Är det verkligen så? Föder man inte upp bra hundar som folk vill köpa? Om man inte föder upp för att behålla en viss linje och vill ha valp/ar kvar själv.

(Därmed inte sagt att man ska göra avkall på kvaliteten för att få fram maximalt antal valpar när intresset är högt, tex dalmatinerboomen, chihuahua osv...)

Jag strävar efter att föda upp bra hundar, friska hundar med goda egenskaper, korrekt exteriör etc. både för min egen skull och för jägare i allmänhet. I de senaste kullarna har jag ju sparat en valp hemma ur var kull, för vidare jakt och ev avel, om de håller måttet ur alla aspekter som vuxna.

Bra hundar till bra köpare och för att ha något att själv bygga vidare på helt enkelt!

Jag gör heller aldrig en parning, där jag inte skulle kunna tänka mig att spara en valp och jag tar alltid med i beräkningen att få valpar osålda och skulle inte tiden, lusten etc. finnas för sådana "extravalpar" görs ingen parning just då!

Man föder upp bra hundar som folk vill köpa just för att de ÄR bra hundar. Man föder inte upp för att sälja valpar till folk, man föder upp för att man vill föra vidare rasen och få fram bra hundar helt enkelt.

Gnist skrev:
Bra hundar till bra köpare och för att ha något att själv bygga vidare på helt enkelt!

Exakt!

Den hunden jag planerade en kull så var det uppfödaren som puschade på. Min tik var den enda kvarvarande tiken med livmorder i kullen, och hon hade gott om folk som ville ha valpar. Vi hade själva avsättnig för i allafall två valpar, en egen och en i den närmsta kretsen.
Var det gällde lämplig hane så tillfrågade jag både henne och rasklubben och det slutade med att jag åkte utomlands med tiken för att få en bra hane. Själv är jag totalt värdelös på linjer och sådant. Hanhundsägaren hade i sin tur frågat runt om mig och tiken efter att vi tagit den första kontakten.
Tikskrället gick tom och gjorde en hel massa människor besvikna.

Senast ändrad:

Min lilla vrålapa är en sån hund som blivit "kvar" med två halvsyskon ända till 6månader, det hade blivit två stora kullar och de var inte ens utannonsrade på rasklubbens sida längre. "Jag räknar med att en del blir kvar och förr eller senare dykter den perfekta köparen upp" sa uppfödaren.
:-)
Jag letade specifikt efter en omplacering eller lite äldre hund och jag är hemskt glad över min vrålapa!

Man föder upp bra hundar som folk vill köpa just för att de ÄR bra hundar. Man föder inte upp för att sälja valpar till folk, man föder upp för att man vill föra vidare rasen och få fram bra hundar helt enkelt.

!

Jo, det är ju klart som korvsoppa, men det besvarar ju inte frågorna i mitt ursprungsinlägg. Sonderar du marknaden innan, och isåfall på vilket sätt? Har du redan innan parning en stor krets som du vet vill ha valp, eller parar du och frågar runt, eller har du en lista osv?

Om uppfödare X blir kvar med valpar, är det i din mening ett tecken på att tex kombinationen av föräldradjur var dålig, eller att det helt enkelt inte fanns behov av fler valpar av den rasen. (Sonderat terrängen dåligt?) Eller är det vanligt att ett tiotal valpköpare drar sig ur precis innan valparnas 8 veckors dag.

Eller är det vanligt att ett tiotal valpköpare drar sig ur precis innan valparnas 8 veckors dag.

Det är vanligt att folk ändrar sig under resans gång. Kanske inte ett tiotal, men ett par stycken är inte ovanligt.

Jag gör heller aldrig en parning, där jag inte skulle kunna tänka mig att spara en valp och jag tar alltid med i beräkningen att få valpar osålda och skulle inte tiden, lusten etc. finnas för sådana "extravalpar" görs ingen parning just då!

Det här skriver jag under på!

Jag parar inte om jag inte klarar att bli sittande kvar med valpar länge. Däremot är jag inte så bekymrad över hur många bokningar jag har innan parning. Bra valpar hittar alltid sina hem så småningom, och bara för att någon bokar behöver det inte betyda att de köper valp när den dagen kommer. Dessutom kan man ge sig f-n på att om man har nästan uteslutande intressenter på tikvalpar så får man bara hanar, och vice versa.

Jag håller mig till en kull per år. Skulle jag vara sittande kvar ofrivilligt med valp från föregående kull så hoppar jag över nästa. Hittills är det längsta jag varit tvungen att behålla en valp 16v. Och de reas inte.

Att andra uppfödare inom rasen blir kvar med valpar påverkar inte min avel och min planering det minsta faktiskt!

Uppenbarligen finns det ett behov av valpar med bra förutsättingar, eftersom jag får mina tingade ganska omgående.

Varför andra inte får sålda sina kan man ju spekulera i, men aldrig veta..

Dessutom kan man ge sig f-n på att om man har nästan uteslutande intressenter på tikvalpar så får man bara hanar, och vice versa.

Inte så ovanligt, nej..
Jag hade bara intressenter på hanvalpar denna kull (många dessutom) och eftersom tiken nästan bara fått hanar föregående kullar, så kändes det helt ok att para. Vad händer??

Jo, 4 hanar och 4 tikar föds naturligtvis..

Någon av de som var intresserad av hanvalp ändrade sig och tog en tik och de andra tog det någon vecka till för innan bra tikintresserade köpare bokade upp, så det löste sig ju bra ändå

:bow: Inte här heller!

Jag brukar undersöka marknaden lite och kolla vad som är på gång. Är det femtielva kullar på gång samtidigt i sthlms län med leverans höst-vinter så drar jag iaf mig för att para då.

Av erfarenhet är väntelistor inte så mycket värda då folk ofta drar sig ur av olika anledningar (skilsmässa, bytt jobb, köpt valp annanstans etc) och detta ofta utan att meddela så man ibland får börja från +-0 ändå. :cool:

Jag har suttit kvar med en enskild valp extra två gånger och det är ju inget drömscenario men absolut något man får kalkylera för att det kan hända.

Sonderar marknaden gör man väl i den mån att man har koll ändå eftersom man känner till alla uppfödarna och är aktiv i rasklubben osv, så ett hum om marknaden har man ju. Men jag skulle inte vilja säga att utbudet är avgörande för beslut om parning, som sagt så är det snarare andra faktorer som spelar in. T ex möjlighet till semester, tillgång till hannar, egenintresse av att spara en valp, löp, ålder och utställningmeriter hos tiken (alltså om man vill ställa en säsong till innan parning eller ej) mm.

Om man har valköpare på kö eller inte är olika från kull till kull. Ibland kan folk ha hört av sig innan parning och satt sig i kö, ibland får man förlita sig helt på valpförmedling och/eller annons. Aktivt letat upp köpare har vi aldrig gjort.

Att bli sittande med osålda valpar behöver inte alls betyda att det är dåliga linjer i kullen eller att flera köpare har dragit sig ur (något som inte hänt så jätteofta). Det handlar mest om chans, att det just då helt enkelt inte finns så många köpare. Detta gäller då alla uppfödare, inte bara oss. Är en kull svårsåld så är i regel alla andra kullar som finns samtidigt också svårsålda. För det mesta är det "vanliga Svenssons" som köper vilket gör det svårt att sondera terrängen på köparesidan.

Men jag har bara erfarenhet av uppfödning av en liten ras (föds ca 100 valpar/år) så det är sällan det finns mer än en handfull kullar samtidigt i landet. Vet inte om det kanske är annorlunda om man föder upp en större ras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 714
Senast: Lisen82
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka