Inför arabvisning

Gallardo

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga den här tråden, så jag lägger den här. Om någon moderator tycker att den ligger fel, så får h*n gärna flytta den.

Jag hade tänkt visa min arabhingst till våren.
Vad är det som gäller för den rasen? Vad får man och vad får man inte göra?
Då menar jag tex. om man får klippa svans, trimma man/öron osv?

Ni som har varit med på arabvisningar får gärna berätta hur ni gjort iordning hästen innan :)

Sv: Inför arabvisning

Du får gärna trimma svans o örn o så men den ska inte flätas eller något för araben ska visas så den ser naturlig ut...

Du får gärna trimma svans o örn o så men den ska inte flätas eller något för araben ska visas så den ser naturlig ut...

Oh! Äntligen ett svar :banana: ;)
Men hur är det med manen? Får man trimma den något så att den blir jämn eller ska den få växa ut som den är?

en sak bara, du får inte klippa I öronen eller ta bort några känselhår, för det är förbjudet!!!

du ska klippa manen vid öronen så nacken synns bra... hur långt beror på hur din häst är byggd. men ca 10-15 cm.....

svansen och manen i övrigt ska inte klippas.

Manen skall inte trimmas utan bara vara naturlig, dock skall nacken klippas. Du får inte klippa i öronen. Araben "sminkas" inför utställning, dvs at man oljar in runt ögon o mule. För övrigt vill man ju se en ren o fräch häst, så ett bad skadar inte.

Manen skall inte trimmas utan bara vara naturlig, dock skall nacken klippas. Du får inte klippa i öronen. Araben "sminkas" inför utställning, dvs at man oljar in runt ögon o mule. För övrigt vill man ju se en ren o fräch häst, så ett bad skadar inte.

min häst blir lite tussig när jag badar henne, så jag brukar damsuga och borsta ordenkligt och sedan på med pälsglans.

Tack så mycket för alla svar!
Får hoppas att han överglänser alla andra hingstarna i vår då ;)

e. Karnawal PL u. Glownie, ue. Chopin.

Han heter Gallardo och är född -05.
Fast han kommer inte hem till mig förrän i januari ;)
Gallardo.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
26
· Visningar
1 111
Senast: Iamia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: Ninnurur
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 980
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • tämja halvvuxna katter