Info om varje gren till lag sm!

Sv: Info om varje gren till lag sm!

Hur har det gått !?

Hoppas att nån har bilder på Timon och Pumba :p

För mig och Kopar har det inte gått nå bra.

Vi åkte ner i torsdags, när vi kom fram red jag honom och han kändes super! En så härlig känsla, när det börjar funka på banan också! :love:
På Fredagmorgonen tog jag ut honom och gick en sväng med honom innan vet. bes, tänkte att de va schyst att han fick röra sig lite innan, efter att dagen innan åkt 21 mil och sen stått i en box hela natten. Vi sprang även lite, och jag tyckte inte att han såg fräch ut, han såg ojämn ut, men jag frågade både mamma och kompisar innan jag vet. bes, de såg inget. Så jag vet. bes iaf, jag menar kommer man inte igenom så är det inte mycket att göra, utan då skulle jag liksom bara veta att han inte va helt okej, speciellt när det är en veterinär som kollar. Men han gick igenom utan problem, och eftersom att det inte var någon annan än jag som såg det så tänkte jag inte mycket mer på det, ibland inbillar man sig ju liksom.
På kvällen red jag dressyren, och det kändes inget förutom att han var passtaktig i tölten vilket han inte brukar. Men annars kändes han riktigt fin. Tänkte inte mer på det, för även om han inte brukar vara passtaktig så händer det ju. Vi slutade på 5.23 trots den passtaktiga tölten och att jag la en volt på fel ställe :angel:

Lördagmorgonen vet. bes. jag, och tänkte inte ens tanken på att han skulle vara ofräch, jag sprang ju bara med honom på vet. bes och säger inte veterinären nåt så tror man ju inte att det ska vara något.
Red 4-g special på kvällen, och i tölten snubblade han till och atapplade fram ett par steg efter, men det är ju sånt som händer alla någon gång. Han gick rätt bra annars förutom att han även då var passtaktig i tölten. Där slutade vi på 5.33 tror jag, trots den passtaktiga tölten och en galoppfattning där det blev fel, som jag dock korrigerade fort.

På söndagen gick han igenom vet. bes utan problem och på em skulle jag rida T2. Då va han garanterat inte fräch, jätteojämn, och man kände att nåt va fel. Det ledde till att han styvade sig, spände sig och blev passtaktig. Genomförde dock hela programet, och fick ändå helt okej poäng för att han var så ofräch, passtaktig och rollig i lösa-tyglar momentet. Fick tom 5.0 av en dommare.
Men inte hade en ända dommare sätt något, utan de tyckte bara att han bitvis såg passtaktig ut :eek:

De som känner honom och vet hur han brukar röra sig såg dock aningen mer, de sa att han garanterat har sätt bättre ut, om man säger så.

Efteråt bröt jag ihop totalt, jag var helt säker på att det va någon inflamation eller något. Efter att ha tänkt på det, och pratat med kunniga människor så är det trots allt inte säkert att det är så. Han har någon gång förut bara varit ofräch, och har då efter någon dags vila varit som ny, fräch som bara den. Så nu har han vilat sen dess och jag hoppas på det bästa...

Var det förresten bara jag som tyckte att själva arrangemanget var under all kritik?!

Jaha, då får man väl uppdatera lite nu då...
Gick inget vidare för mig o Bósi.
Började med trailen på fredagsmorgonen och det gick pissdåligt. Han var rädd för det mesta (även fast jag tränat MASSOR på trail hemma inför det här) och slutade på ynka 3,5 poäng. Mycket besviken! :( Men det var bara att rycka upp sig inför kvällens Show. Ett litet snedsteg för Bósis del på Showen då han helt plötsligt fick för sig att hitta på lite egna grejer och travade iväg, men det var bara att hämta honom och fortsätta. Slutade faktiskt på en 6:e plats (minns inte poängen) så det får jag väl ändå vara nöjd med! :) (Tur att det gick bättre, inget kul o skämma ut sig som Timon o Pumba i onödan ;) haha).
På söndagen var det dags för sista grenen, Bastölt. Vi har verkligen utvecklats massor under sommaren, så jag längtade verkligen efter att få visa upp oss lite. Men så fort jag började rida fram kändes han travtaktig o dan. Red in på banan och det slutade med att vi red runt i en blandning av travtakt, rollningar och galopp. Var nog inte många steg ren tölt där inte... :( Fick ändå ok poäng med tanke på hur dåligt det gick. Tror det var 4,23 eller nåt liknande, fick 5,0 av en domare, förstår inte riktigt vad hon såg men... Så är väl nöjd med 1 av 3 grenar efteråt nu då... Bósis nästa tävling blir nästnästa helg, hoppas det går bättre då, och att han kan visa sin bästa sida! :)

Gullan fick en ok bild av oss i bastölten iallafall:
14180059.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14180000-14189999/640x480/14180060.jpg

Såhär tillbringade Bósi största delen av helgen:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/14170000-14179999/640x480/14179114.jpg

Var det förresten bara jag som tyckte att själva arrangemanget var under all kritik?!

Har bara hört gott förutom förseningar i programmet.

Vad syftar du på? Man måste ju vara konstruktiv i kritiken så att arrangören har chans att bättra sig! ;)

Jag har oxå mest hört gott, möjligtvis att domarna var lite ojämna i sin bedömning och att de inte var så insatta i vissa grenar...(tex 4-gång special, m.m.) Vi var mest nöjda iallfall! :)

Tycker också att det var bra arrangerat, fantastisk bana osv!
Det enda som var lite jobbigt var att det pågick så långt in på kvällarna och att folk som inte kunde rida rätt red på ovalen när vi andra tränade serisöt. T.ex. Jag galopperade (lugnt) på innerspår, men då är det två idioter som töltar bredvid varandra så jag får styra mellan dem. Tjejerna var väl typ 13 år .. bra om folk informerar om t.ex. att fortast gångart innerst ..

Visst stället var fint och så, men själva arrangemanget tyckte jag personligen inte var så bra.

Ffa var de ju enorma förseningar, på fradagkvällen var det närmare 3 timmar försenat, och det gör det jättesvårt att veta när det är dags att göra iordning hästen och börja värma.
Dessutom fick man aldrig några startlistor, utan de fanns bara på anslagstavlan där man fick titta, plus att det aldrig fanns något ordentligt tidsprogram.
Det som stod på hemsida va typ att dagen skulle börja då och då, och så skulle grenarna komma i den och den ordningen, och när lunchen skulle vara. Men inte ens det klarade dem av att hålla, utan vissa grenar som skulle varit på fm blev på em osv.

Förutom det tycker jag att domarena var på tok för snälla, och dömde väldigt ojämt.
Men att man tex kan rida in på banan i fel varv utan att bli diska, folk står utanför och skriker åt en, utan att man blir diskad, det tycker jag är minst sagt dåligt. Dessutom såg jag flera som reed med pessoa och hade tygeln i yttersta ringen, och det är så vitt jag vet inte tillåtet.
På hovbaslagskontrollen (iaf den jag var på) mätte dem inte skorna, inte spöt utan de ända dem gjorde va att väga bootsen typ ;)
Regler är till för att följas, så varför har man dem där om man inte ens klarar av att följa dem?

Dessutom tycker jag att det är mer eller mindre sinnessjukt (men detta är givetvis inte arandörerna fel) att de va så himla viktigt att man hade hjälm bara man var i närhetan av en häst som var på banan, pga säkerheten. Men i terrängen kunde man inte ens ha skydd på hästen (300g gällde, och i och med att dem skulle gå i vatten så skulle det ju bli på tok för tungt). Varför gäller 300g där, när de inte ens bedömmer gångarterna? Är det inte vikigare att skydda hästen då?

Haha, nu har jag väl klagat på allt som går att klaga på, och givtvis fanns det bra grejer också :D

Jag var själv med under detta Lag SM samt under förra och jag måste säga att jag tycker att årets LAG SM var otroligt bra arrangerat..Förseningar får man räkna med att det blir, det blir det oftapå vanliga tävlingar också..visst 3h som det faktiskt blev på fredagen är mkt, men det berodde bla på att domarna var ovana vid att döma tex showen och även att många hade längre program än vad som egentligen är sagt att man får dvs 5min..samma sak gällde för Lag Showen där det var få som höll sig till tidsgränsen 5min..

Jag tycker inte att det finns mkt att klaga på i årets upplaga utan tycker att Jarnhestur lyckats med ett toppen arrangemang..
:bow:

Jag tycker också att det var helt okej arrangerat, men tycker även att man ska följa dom regler som finns.

T.ex. om man rider in i fel varv så ska man faktiskt bli diskad, och människor utanför banan får inte heller hjälpa den som rider (t.ex. säga fel galopp m.m.)

i övrigt tyckte jag att det var helt okej, mycket tack vare att det var hos Frida och Tóti tror jag, var riktigt trevligt att ha en liten pratsrund med Tóti som ridit in och visat Ási som hingst :love:

Ja, självklart ska reglerna följas!!
Såg också en som red in i fel varv...*hmm*

Håller med om att det var ett mycket trevligt ställe, Stora Fors gård, och det var en mycket positiv stämning hela tiden! :)

Ja, självklart ska reglerna följas!!
Såg också en som red in i fel varv...*hmm*

Håller med om att det var ett mycket trevligt ställe, Stora Fors gård, och det var en mycket positiv stämning hela tiden! :)

Det var väl det enda jag kunde klaga på, att reglerna inte följs :)

Ska förhoppningsvis åka tillbaka till Frida o Tóti på praktik :D

På hovbaslagskontrollen (iaf den jag var på) mätte dem inte skorna, inte spöt utan de ända dem gjorde va att väga bootsen typ ;)
Regler är till för att följas, så varför har man dem där om man inte ens klarar av att följa dem?

Såg en koll, på trailen, den tjejen hade tyvärr för långt spö och blev diskad, så det var nog olika och allt kan man inte hinna med att se som åskådare eller ryttare, det var ju som sagt långa dagar!

Brandy; skickar dig ett PM! Min häst var inte halt, kändes bara inte fräsch. Lät honom vila några dagar och sen in på klinik. Efter trav vid hand, longering och ridning (veterinären såg inget fel) gjorde vi böjprov. Då visade han en 2 gradig hälta på ena fram. Som sagt, inget som man såg vid vare sig promenad, trav vid hand, ridning, kändes bara inte ok. Nu säger jag inte att det något fel på din häst men rekommenderar dig att vara obeservant och lyhörd. Skickar hela historien till dig för jag vill inte ta upp plats i er lag-sm tråd. Imorgon är det återbesök för oss så håll tummarna oss!

jag tycte att det var helt okej arrangerat, och som sagt man frå räkna med förseningar... men det bliv lite sent tyckte jag med!!
men annars var de helt ok,
jag tävladade i laget-Edda och de gick helt sakpligt för oss :) (vi hade ju issa och feykir i laget som gjorde greas som lag show) ;)
Jätte kul

aa, det var rätt många som hade greas som show... men det var kul att så på det. ;) nästa år vill ja med va med i show... men ja vet inte riktigt va ja ska göra då men de löser sig nog.
Jag får hitta på något:bump:

Jag tyckte snarare att det var extremt tråkigt att titta på ..
när den tredje kom in så valde iaf jag att titta bort, tröttnade helt enkelt ..

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 440
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
3 992
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII