Helt rätt. Nu har jag suittit i många timmar med två av Sveriges mest erfarna uppfödare i rasen som bla ligger bakom lobbandet FÖR index och har nu en mycket klarare bild.
Önskan om indexet framfördes av uppfödare som ville få stopp på fusket.
Behöver jag säga att det i botten handlar om de två klassiska schäferlägren?
Tyvärr är ena sidan större än den andra samt sitter på fler stolar så därav har utformningen inte blivit som det var tänkt.
Det man ville komma åt var just de kennlarna som har lågt röntgendeltagande, förröntgar och individavlar.
Tyvärr kommer man få avla på C.
Och dessvärre blir det med all sannorlikhet rekommendation och inte krav.
Med dessa två parametrar ihop med viss övrig utformning blir indexet ett fiasko. Isf kan man avla på allt!
Finland har exakt samma system som oss och där ökade graden HD-fel med 15% på ett par år.
Sverige har haft Tyskland som exempel för att förespråka den här modellen men har utelämnat en detalj som
@Dentaku vidrörde, de har ett frikostigare avläsningssystem. Därför SER deras index bättre ut än vad hundarna är.
Så med all ny kunskap i dag så är jag tillbaka på att jag hoppas på krav för rasens skull. Dock beklagligt att vissa buggar finns.
Nu är jag dödens trött och mosig i hjärnan och ska ta mitt ryggskott och krypa till sängs. Natti