Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavlad = Handikappad?

Ah, okej, ja då finns det ju ett sånt alternativ, med res för om stoet, om dräktigt, är ca 4 mån gången, då ligger det ju sas 'mitt i gränsen där'. Men då finns ju ngt som 'strax' funkar iaf.

Pregnamare funkar de första månaderna..

Hoppas att allt löser sig.
Som sagt hästen ska ha "bra" foder oavsett den är dräktig eller ej,
vid 8 månaders dräktighet ska fodergivas ökas och kompletteras.
Oansvarligt av förra ägaren att inte sära på dem, men det är du nog väl medveten om nu:(

Tycker man ska tänka efter innan man skriver en fråga i detta forum,
oavsett vad det gäller.:crazy:

När man kikar runt och läser lite,
inte bara detta inlägg,
utan övervägande,
så känns det som om det finns viss lynchstämning:devil:
Tyvärr,
forum är annars ofta väldigt bra ställen att hitta hjälp och lösningar på.

kanske även knyta någon/några kontakter med någon som har samma mål e.t.c.

Jag vet inte om det är det skrivna ordet som är svårt att få till rätt,
så att budskapet/frågan/förklaringen inte blir som den är tänkt...

Men många (nästintill otrevliga) svar blir det..
Funderar säkert en och två gånger innan man skriver en fråga/undring i detta forum igen.

Det är synd.

Vill bara tala om att 400-500 kr/mån i månadspeng, hm, ja det innebär att mina barn gråter sig till sömns varje kväll då.
Även deras jämngamla kompisar.
Skulle inte haft något emot att ha det jag heller när jag var tonåring.
Sen brukar pengarna som fås när barnen går i gymnasiet inte räcka så långt heller. Det ska ju till en "hyra" då, då barnet bor borta..
Men en menar att (enligt uttalande från en onämd politiker) alla ska ha en årslön sparad inne på konto...

Som sagt hoppas att allt löser sig till det bästa för dig
och din/dina hästar.:love:

I stallet där jag hade min häst innan hade ägaren ett sto som hade Robin Z som både pappa och morfar. Av vad jag såg så var den "helt normal"..

Hon har ju haft hästen i ca 4 månader, så man kan ju anta att hon passerat de 120 dagarna isf..

Min bagge betäckte sin mamma. Dom två små lammisarna som föddes var fullt friska och normala. Fasst får och hästar kanske är olika kännsliga för innavel. (eller linjeavel som det heter med ett fint ord)

Nja, linjeavel är fel ord här. Linjeavel är en medveten parning av närbesläktade för att just förstärka en viss blodslinje. Att låta hingsungen gå kvar och av misstag (ev) betäcka mamman, är inte avel alls, det är bara slarv.

Precis som Insanity skrev, WeeFoal ska funka när inte PregnaMare gör det längre.

Bara allmänt sådär - bara för att jag kom med ett förslag att TS kanske/borde får månadspeng eller studiebidrag så betyder det alltså inte att jag kommer skjuta vederbörande i sömnen om denne inte spenderar alla sina slantar på ett dräktighetstest. Men det är vad JAG skulle göra! Varför gå runt och undra en massa och ställa frågor på forumet när det finns enkla och hyfsat billiga metoder för att ta reda på hur det ligger till?

Ärligt talat så begriper jag inte varför det är så viktigt att ta reda på om stoet är dräktigt eller ej?
Det är ju ändå för sent att göra något åt det.
Och man kan ju faktiskt avgöra skillnaden mellan fet och dräktig genom att kontrollera hullet i stället för att stirra sig blind på magen.

Egentligen är det ju så.. man kan ändå inte göra något åt det längre..
Men vad är 'kontrollera hullet' ?

Jag tror det finns gott om unga hästägare med föräldrar som inte är så hästkunniga. Som tur är finns det också gott om kunnigt folk som istället kan hjälpa till och svara på frågor - inte minst här på buke. Tyvärr finns det också gott om människor som istället lägger sten på börda och målar fan på väggen i en redan jobbig situation.

Har skummat igenom tråden och om inte jag har fel så handlar den om ett sto som blir grinig om man tar henne på magen samt att magen ser lite stor ut. Av hästarna i mitt stall finns det fyra som ser mer eller mindre dräktiga ut. En av dom är valack, en är en gammal tant som aldrig fått ha något "kuttrasju" och två är dräktiga.

Dräktighet är ett naturligt tillstånd och ingen sjukdom. Bra foder ska dom ha men det ska dom ju ha även om dom inte är dräktiga. Mer foder behövs på slutet av dräktigheten men då lär ju TS veta om hon är dräktig eller inte eftersom en veterinär ändå skulle komma i februari.

Till TS: Jag förstår att det känns jättejobbigt i din situation. Tydligen har det hänt något som gjort att er ekonomi förändrats och då måste man ju prioritera för att klara sig. I det här fallet är det ju inget akut som har inträffat med ditt sto utan mer funderingar från din sida och då kan jag förstå att dina föräldrar inte prioriterar att lägga pengarna på en dräktighetsundersökning. Så länge stoet mår bra och får bra foder så är det lugnt. Verkar hon bli dålig eller magrar av behövs åtgärder, vilket gäller alla hästar oavsett om dom är dräktiga eller inte.

Tack :) Jag Tror förresten att jag har känt en spark :o Men det kan lika bra ha varit något annat.. min NO lärare sa att vid människor kan man känna spark från cirka 5:E månaden, så då måste hon ju vara redan 5:E månaden.. om det nu var en spark som jag kände..

Jag får inga studiebidrag förrän jag ska till gymnasiet (16 år), min månadspeng är 100 kr. i månaden, då ska jag alltså spara 3 - 4 månader för ett sånt test, så om veterinären kommer i februari (om 3 månader) är det väl lika bra att vänta tills den kommer isåfall?

Jag tycker det är skrämmande för tänket är att fan, har jag inte råd att ta ut en veterinär när hästen blir sjuk kan jag ju alltid avliva.

Det känns lika illa som de som använder abort som nåt preventivmedel. Och ja, det finns sådana människor också.

Har man inte råd att ta ut en veterinär när hästen behöver det, så kanske man skulle ta och skaffa sig en mindre dyr hobby.

Avlivning anser jag ska tas till när hästens tillstånd kräver det, inte för att ägaren inte kan ta ut en veterinär.

Vissa verkar inte förstå att vi inte alltid har varit pank.. skulle detta ha hänt för några månader sen skulle vi ha tagit ut veterinär, vi blev liksom inte pank frivilliga.. :crazy:
Avlivning tänker vi inte göra, förrutom om fölet kommer att bli 'missbildat' så att fölet lider utav det.

Det föds ju en och annan fölunge som kommer totalt oväntat och även om det förstås inte är optimalt verkar de flesta faktiskt klara sig ganska bra. Vad är det som gör att det är så förtvivlat nödvändigt att dräktighetsundersöka nu och inte vänta till i februari? Om det varit en häst i hårt arbete som man kanske tom planerat att tävla trav/galopp/hoppning med under vintern skulle jag förstå det bättre, men en häst som försiktigt byggs upp efter en skada har jag svårt att förstå det akuta i undersökningen, men jag är inte kunnig på avel.

Eget hö, egen halm, förmodligen eget stall och ingen anställd, alltså skulle man möjligen kunna spara in kostnaden för kraftfoder och mineraler genom att lämna ut en häst på foder. Har man egen halm har man förmodligen möjlighet att skaffa havre förhållandevis billigt och i så fall lär man inte spara några större summor genom att leta fodervärd.

Tack :) Skulle bara säga att maten köper vi såklart, det är ju nåt de måste ha, andra grejer som ska bli betalt gör vi såklart också, det är bara det med veterinär nu eller vänta till februari..

Och vad gör ni om hästen verkligen behöver veterinärvård nu då?

Nog får väl de flesta tonåringar månadspeng eller motsvarande?

100 kronor i månaden, då tar det 3 - 4 månader att spara, som betyder att jag har ihop det i ungefär februari.. (förra månadspeng har gått till hästen, mina föräldrar betalar hästarnas mat och utrustning och så, och jag skulle betala hästen själv)

Då gör vi det? men det här är väl inte direkt akut..

Avvakta du och be vet. kolla på henne när dom kommer i februari. Dräktighet är ju som sagt inget akut tillstånd.

Gör det bästa av sitationen och ge henne tillräckligt med mat så ska du se att allt löser sig! :)

Tack :D Undrar förresten om du elelr nån annan vet hur mycket kraftfoder (hippo bas) en dräktig häst ska ha på runt 4 -6 månader? Eller ska hon ha annat foder? Frukt och grönsaker (t.ex morot eller äpple) är väl alltid bra? :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka