Inavlad = Handikappad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moontje
  • Startdatum Startdatum
Sv: Inavlad = Handikappad?

Undrar förresten om du (eller nån annan som läser detta) vet i ungefär vilken månad magen på hästen börjar växa?
Och finns det en gräns på abort? (t.ex 3 månader eller så?)

Jag har ingen aning, är ingen avelsmänniska, har bara sunt förnuft för när det går överstyr..

Mitt sto har sett dräktig ut i ett par månader, magen blev jättestor tidigt. Hon ska föla i mars. Betäckt i april.

Ägaren verkade väldigt trevlig och ärlig, ryggskadan fick vi reda på efter att vi hade köpt henne, pga lite konstiga saker vi märkte, men t.o.m veterinären sa att det var väldigt svårt att se. Ryggen har blivit bättre och för nån vecka sen kom veterinären här igen och sa att vi kunde betäcka henne till våren om vi hade råd. (Vi frågade aldrig utan han bara sa det, fråga inte varför)
Veterinären kommer i februari igen för en vaccination.
Har fått mamma at tro att hon KAN vara dräktig, det är iaff en början, grannen kollad epå henne idag (har också hästar) och hon gav mig lite tips.
Jag är 14 år, och mina föräldrar har inte hästvana, däremot har jag haft egen häst i 3 år och haft sköthäst sen jag var 7.. vet att det kanske låter lite konstig eftersom jag inte har så mycket kunskap m.m
Jag visste inte att en hingstföl kunde betäcka sin mamma, och framförallt inte med den åldern.. det var inte förrän jag läste det här för några dagar senare.
Ägaren verkade som sagt väldigt trevlig och man skulle aldrig tro att hon skulle ljuga om sånt, men jag antar att hon inte ens vet nåt om dräktighetenosv.
tack iaff :)(även till alla andra som svarar)

Även om ägaren låter trevlig så tvivlar jag väldigt starkt på att hon aldrig märkt om unghingsten klättrat på stoet, eller vetat att de inte kan gå tillsammans i all evighet utan följder..

Har "skummat" igenom denna tråd men kan inte annat än hålla med vissa tidigare inlägg; dina föräldrar MÅSTE vara mer engagerade! Du är ung och behöver vägledning för att ta hand om denna häst på ett bra sätt. Att ha häst är ett STORT ansvar! Varje dag!

När du skaffar din första egna häst ska det inte vara en "problemhäst". Det ska vara en "kompis" i ur och skur!. Du och din kompis ska förhoppningsvis hänga ihop i många år.

Be din ridlärare/tränare om råd innan ni köper en häst/ponny. Att köpa en häst/ponny kan var "billigt", men ju billigar häst dessto större problem!!! Det som kostar är kostnaderna per månad! Beroende på var ni bor och omständigheterna bör ni räkna med att det kostar 2500:- till 6000:- i månaden. Vill dina föräldrar ställa upp med detta?

Det är några saker du har missförstått :d
Hon är inte min första häst, Den första fick jag för 3 år sen och har fortfarande kvar henne.
För oss kostar det inte alls så mycket, Vi har eget hö, eget spån + halm (och gratis vatten såklart) utrustningen finns redan och så, så det enda vi behöver betala jsut nu är veterinären, och eventuellt kraftfoder när det tar slut.
MEN, mina föräldrar visste att det skulle kunna kosta så mycket och var beredd på det, men för ett tag sen har det hänt något, så vi är helt pank nu... :crazy:

Tyvärr är det så att man måste ha en backup om hästen behöver veterinärvård. Så är man pank så löser det ju lite av problemen att sälja hästarna. Det är en DYR hobby.

Hästen ska INTE få lida för att man inte har pengar, det har den inte bett om.

Egentligen lider hon inte, är hon gravid är det ändå redan för sent för abort..
Jag ger henne extra kraftfoder, och hon verkar må bra, hon galloperar t.o.m runt i hagen och kommer springande när jag hämtar henne på kvällen..
Jag tränar henne nästan varje dag (pga av hennes rugg och hältor) och hon verkar må bra, så hon lider inte.

Egentligen lider hon inte, är hon gravid är det ändå redan för sent för abort..
Jag ger henne extra kraftfoder, och hon verkar må bra, hon galloperar t.o.m runt i hagen och kommer springande när jag hämtar henne på kvällen..
Jag tränar henne nästan varje dag (pga av hennes rugg och hältor) och hon verkar må bra, så hon lider inte.

Du tränar henne nästan varje dag pga hennes rygg och hältor?

Förlåt mig, men det känns väldigt oseriöst att träna en halt häst.

Har du kollat dräktigheten ännu?

Ja det gör jag. Hon hade stått och vilat i 1 månad, och eftersom det inte hade blivit något bättre sa veterinären att jag skulle träna upp henne istället.
Först bara gå cirka 1 km, och sen lite längre för varje dag, och till slut ''berg upp, berg ner'' och 'över stock och sten'. Tror du mig inte kan jag skriva ner allt som veterinären sa (har det på papper). Även då kanske du inte tror mig, men JAG vet iaff att jag ska göra det, det var veterinärens råd.

Jag försöker kolla lite själv, lyssna om jag hör några hjärtslag eller om fölet 'sparkar' eller så, har även mätt upp magen på henne för cirka 2 veckor sen, så nästa vecka ska jag kolla igen om hon har växt iaff några centimeter, hon borde ju sitta på MINST 4 månader redan..

Ska jag lägga in bild på hennes mage? (om jag lyckas :d )

Hjärtslag kommer du nog knappast att höra, men sparkar kan man känna ibland, på vissa ston. Men jag har inte hört någon som har känt sparkar efter bara 4 månader, förstås. Förespråkar fortfarande att ni tar ut en veterinär å det snaraste, eller åtminstone skaffar ett PregnaMare från www.avelssto.se.

Okej, men efter hur länge kan man känna sprakar då? eller höra hjärtslag? Går det inte med en sån där grej heller (som läkare har för att höra hjärtslag) ? För jag ska försöka göra en sådan själv.

Hjärtslag kommer du nog knappast att höra, men sparkar kan man känna ibland, på vissa ston. Men jag har inte hört någon som har känt sparkar efter bara 4 månader, förstås. Förespråkar fortfarande att ni tar ut en veterinär å det snaraste, eller åtminstone skaffar ett PregnaMare från www.avelssto.se.

PregnaMare test komemr inte att funka, för det har gått minst 4 månader redan.. Jag tror att OM hon är dräktig att hon då är runt 4 -6 månader.

men pröva weefoal istället då!
sparkar kommer du inte känna än, och hjärtslag kommer du inte heller höra, det är svårt nog att höra hästens eget hjärta... hästar är helt enkelt väldigt stora och fölet ligger långt in men massor fostervatten runt sig, det finns inte en chans att du skulle höra nåt.

Men allvarligt, jag börjar faktiskt bli lite irriterrad.
Tycker faktiskt det är prio nummer 1 att verkligen kolla om stoet faktiskt är dräktigt eller inte. Har ni inte råd att kolla detta så tycker jag ni ska göra er av med henne till någon som har råd med häst. Är hon dräktig så kommer det kosta mer än det gjort om hon inte är dräktig.. ökade foderkostnader m.m.

Dessutom tycker jag du verkar väldigt okunnig (vilket jag kan förstå om du inte är så gammal och inte har erfarenhet av dräktiga ston), men är det nu så att hon är dräktig så är det väldigt viktigt att ni kollar upp detta, så att stoet får det hon behöver och att ni hinner ta reda på fakta ang dräktighet och fölning innan det är dags att föla.

Att mäta magen tror jag inte ger så tillförlitligt resultat, hon kan lika gärna ha blivit fet av foder som att magen växt pga dräktigheten.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det gör jag. Hon hade stått och vilat i 1 månad, och eftersom det inte hade blivit något bättre sa veterinären att jag skulle träna upp henne istället.
Först bara gå cirka 1 km, och sen lite längre för varje dag, och till slut ''berg upp, berg ner'' och 'över stock och sten'. Tror du mig inte kan jag skriva ner allt som veterinären sa (har det på papper). Även då kanske du inte tror mig, men JAG vet iaff att jag ska göra det, det var veterinärens råd.

Jag försöker kolla lite själv, lyssna om jag hör några hjärtslag eller om fölet 'sparkar' eller så, har även mätt upp magen på henne för cirka 2 veckor sen, så nästa vecka ska jag kolla igen om hon har växt iaff några centimeter, hon borde ju sitta på MINST 4 månader redan..

Ska jag lägga in bild på hennes mage? (om jag lyckas :d )

Du behöver inte skriva in vad veterinären sade.
Det var bara sättet du uttryckte dig på som fick mig att rycka till: "Jag tränar henne PGA hennes hältor".
Man tränar inte en halt häst.

Däremot kan ju veterinär ha ordinerat att man ska prova igångsättning på en häst som VARIT halt för att se vad som händer med hästen då- men det gör man ju inte med en häst som ÄR halt.

F.ö så kommer du inte kunna höra något med ett hemmagjort stetoskop.
Du får helt enkelt bita i det sura äpplet och ta ut veterinär som kan ultraljuda, om du är orolig för att hon kan vara dräktig.
Eller använd weefoal, som du ju fått tips om. Pregnamare funkar ju fram till 100:e dygnet och weefoal f.o.m dygn 120. Det är väl inget att orda om, beställ hem ett test bara?

Förlåt mig, men jag blir så förb*nnat trött på sånt här. Unga flickor som borde få ha en bra mentor och genuin hjälp medans de lär sig, och istället har oansvariga föräldrar som inte har kunskap nog att skaffa häst.
Man SKAFFAR INTE häst till sitt barn om man inte kan häst själv.
Och ska man skaffa häst måste man vara beredd på att oväntade kostnader kan dyka upp- då duger det inte att säga "Men vi är panka nu, det här ligger ju helt utom ramen för vad vi trodde det skulle kosta!"

Hoppas för er skull att hon inte är dräktig så ni slipper problemet och kostnaderna med att få ett föl på halsen också.

*knapplån*
Jag vill bara berätta att inom Islandshäst-aveln så är syskonparning och föräldra-barn-parning ganska så vanligt.
Och jag har då aldrig hört att andelen missbildade hästar skulle vara större där än annars.
De missbildade hästar som jag vet om har haft föräldrar med mycket litet släktskap eller inget alls.

Ärligt talat så begriper jag inte varför det är så viktigt att ta reda på om stoet är dräktigt eller ej?
Det är ju ändå för sent att göra något åt det.
Och man kan ju faktiskt avgöra skillnaden mellan fet och dräktig genom att kontrollera hullet i stället för att stirra sig blind på magen.

Jag brukar iaf inte behandla dräktiga ston på samma sätt som ickedräktiga.

Vad som gör mig upprörd är allra mest inställningen till det hela, vilket syns i mitt inlägg. Man kan inte ta ut veterinär, för det är för dyrt, osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 286
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 713
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka